Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Valgforums fagdag 2017 27.04.2017.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Valgforums fagdag 2017 27.04.2017."— Utskrift av presentasjonen:

1 Valgforums fagdag 2017

2 Agenda Status i direktoratet
Status i tjenestetilbudet til kommunene og fylkeskommunene Valggjennomføring og sikkerhet og beredskap i kommunene Fellesmøte

3 Status i direktoratet Status: vi er i rute!
Organisasjonen på plass og gjennomføring av valget i gang Organisert i tre valghendelser med sine planer, tjenester og oppfølging Tett og nært samarbeid med Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) gjennom etatsstyring, rapportering, arbeidsmøter og øvrig kontakt ved behov Levert årsrapport 2016, kvartalsrapport pr og månedlige statusrapporter på valggjennomføringen Denne viser en status helt overordnet. Kort gjennomgang av punktene. 23 faste ansatte på plass pr i dag. De fleste av deltakerne har vært på opplæring, denne kjenner de til. Vi vil framheve noen av tilbudene vi yter ut til kommunene og som vi ellers ikke har informert så mye om. Fellesmøte

4 Kommunikasjon Tre store prosesser: Valg.no Informasjonskampanje
Oppgradering/oppdatering av Valgmedarbeiderportalen Som dere vet, så ligger valg.no fortsatt på regjeringen.no sin plattform. Dette fører til at vi ikke har mulighet til å publisere selv, og er avhengig av departementets bistand. Fordelen med dette, er at de kan kvalitetssikre det vi legger ut. Ulempen er selvsagt at det er mer arbeidsbelastning for enkelte, og vanskelig å få ut informasjon fortløpende. Tanken har hele tiden vært at Valgdirektoratet skal overta ansvaret for valg.no, men det har vært noe usikker når dette bør skje. Etter påske ble det avklart at vi skal intensivere dette arbeidet, slik at vi kan være tilby valg.no på Valgdirektoratet sin plattform i løpet av juni. Dette innebærer at det foregår et stort stykke arbeid hos oss med å finne tidligere innhold, bearbeide, kvalitetssikre, sørge for at plattformen fungerer og så videre. Før valget vil vi altså ha egne nettsider, hvor vi er redaktører og er ansvarlige for informasjonen som legges ut. Til dette valget er ambisjonsnivået vårt å få ut all relevant informasjon på nettsidene, og at det er korrekt informasjon som ligger der. Så vil vi fortsette med dette arbeidet etter valget, og fortsette å se på å utvikle nettsidene ytterligere slik at vi kan presentere informasjonen vår på andre måter. I gjennomføringen av valg, er vår viktigste målgruppe velgeren. Det er de vi ønsker å skal møte opp i valglokalet og gi sin stemme. For at de skal gjøre dette, må de vite hvor og hvordan dette vil foregå. Men, Valgdirektoratet håper selvsagt også at vi kan øke valgdeltakelsen – spesielt i de gruppene som tradisjonelt har lavere valgdeltakelse. Vi er derfor i gang med å utarbeide en informasjonskampanje som spesielt skal rette seg mot unge velgere, velgere med innvandrerbakgrunn og velgere med behov for spesiell tilrettelagt informasjon. Her tar vi selvsagt sikte på å informere, men også å motivere til å bruke stemmeretten. Vi er i en innledende fase av dette arbeidet nå, og tar sikte på å være ferdig med all produksjon før sommeren, slik at vi kan begynne å sende kampanjen rundt tiden for forhåndsstemmegivningen. I tillegg til disse større prosessene, foregår det selvsagt mye arbeid for å klargjøre valgmateriell og valgkort. Vi er i rute med disse tingene, og er straks i gang med produksjonen!

5 Valgmedarbeiderportalen
Etter forrige valg fikk vi tilbakemeldinger på at flere mente at informasjonen på VMP var god, men at den var spredd på en slik måte at man var usikre på om man hadde fått med seg alt. Dette har vi derfor forbedret. Vi har: Kvalitetssikret informasjonen som ligger der Samlet all informasjon under «slik gjennomfører du valg». Her kan du gå inn på de ulike fasene og få all informasjon du trenger, både av brukerveiledning, regelverk og valgrutiner. Forenklet forsiden, slik at du finner all relevant informasjon enkelt. Alt vi har behov for å informere dere om, vil publiseres på VMP. Vi oppfordrer dere derfor sterkt til å bruke portalen aktivt i deres valggjennomføring. Man skal finne alt man trenger der, så gjør dere kjent med den, slik at dere enkelt kan finne svarene dere leter etter.

6 Brukerstøtte Etablert som førstelinje hos direktoratet og kommunene og fylkeskommunene forholder seg til den Fra januar: En koordinator innleid (60 prosent) Fra februar: 12 deltidsansatte brukerstøtteressurser Bemannet med tre ressurser hverdager inntil videre Utvidet åpningstid vurderes nærmere valget Organisert for de tre valghendelsene 793 henvendelser pr Kort gjennomgang av status En del ledig kapasitet som benyttes til andre oppgaver, veldig flinke ansatte. En av brukerstøtteressursene er nå ansatt i 50 prosent stilling og er på plass når koordinator ikke er til stede |

7 Forbedringer i EVA EVA Admin Ny løsning for grunnlagsdata Generelt
EVA Skanning Blanke stemmesedler skal ikke lenger verifiseres Forbedret dataoverføring til/fra EVA Admin EVA Resultat/Valgresultat.no Forbedrede prognoser Raskere resultatservice Valgdirektoratet mal Generelt Generell kvalitetsheving Støtte for tre valghendelser

8 Roller og ansvar i valggjennomføringen
Kommunene og fylkeskommunene har ansvar for valggjennomføringen i sin kommune og fylkeskommune. Valgdirektoratet er ansvarlig for operativ støtte til kommunene og fylkeskommunene. Støtten omfatter valgfaglig veiledning, praktisk veiledning og systemstøtte til valggjennomføringen. Opplæring er en viktig del av dette arbeidet, kombinert med godt tilrettelagt brukerstøtte. KMD (Kommunal og moderniseringsdepartementet) forvalter lov og forskrift og er klagebehandler i valggjennomføringen. |

9 Gjennomføring av valget og arbeid med beredskap
Mål: korrekt og sikker valggjennomføring med tillit i befolkningen Valggjennomføring - en viktig samfunnsfunksjon som kommer inn under lov om kommunal beredskapsplikt Kommunene skal arbeide systematisk og helhetlig med samfunnssikkerhet Utgangspunktet og ledetråden er valgloven § 1 «frie, direkte og hemmelige valg» Forskrift om kommunal beredskapsplikt belyser at kommunen ivaretar befolkningens sikkerhet og trygghet. Kommunen skal jobbe systematisk og helhetlig med samfunnssikkerhetsarbeidet på tvers av sektorer i kommunen, med sikte på å redusere risiko for tap av liv eller skade på helse, miljø og materielle verdier. Plikten omfatter kommunen som myndighet innenfor sitt geografiske område, som virksomhet og som pådriver overfor andre aktører. |

10 Lokale forhold avgjør omfanget
Kommunene og fylkeskommunene må ha overordnet styring og kontroll ROS-analyser i sin valggjennomføring Direktoratet skal støtte og veilede i gjennomføringen Direktoratet koordinerer og tilrettelegger – gir en veileder i sikkerhet og beredskap Direktoratet har ingen fasit i innholdet – det må defineres i hver kommune Fått innspill fra Oslo og Horten så langt og vi ønsker å få innspill fra flest mulig, og fra kommuner av forskjellig størrelse Formelt har vi operativt ansvar på statlig nivå, brytes ned til at vi skal støtte og veilede kommuner og fylk i sin gjennomføring Denne veilederen gir råd til kommuner og fylkeskommuner om hvordan de kan ivareta sikkerhet og beredskap i alle faser av valggjennomføring. Veilederen beskriver hvordan sikkerhet og beredskap kan tilrettelegges for å bidra til korrekt og sikker valggjennomføring med tillit i befolkningen. Hovedfokus i veilederen er å belyse relevante temaer og problemstillinger i alle faser av valggjennomføringen, samt å veilede til hensiktsmessig tiltak og rutiner. Veilederen kan sees på som et supplement til kommunenes og fylkeskommunenes eksisterende rutiner og prosesser innen sikkerhet og beredskap, Den enkelte kommune og fylkeskommune må selv vurdere omfang i arbeidet med sikkerhet og beredskap. De må selv skaffe seg en oversikt i sin kommune, og det vil være forskjeller fra små til store kommuner. Veiledningen er ment å gi nyttige innspill til arbeidet, og skal ikke sees som en uttømmende oversikt over hva den enkelte kommune og fylkeskommune må gjøre. |

11 ROS i faser – tilpasset lokale forhold
Valggjennomføringen har flere faser, og potensiell risiko og sårbarhet skifter med disse. Vår anbefaling er at risiko og sårbarhet vurderes i fasene av valggjennomføring innenfor kritiske områder (ref. kap. 2.2) Illustrasjonen viser de overordnede fasene i valggjennomføringen. Ulike størrelser på kommunene, små kommuner, mellomstore og store, antall valglokaler og organisering, hvem rekrutteres inn i valglokalene, hvor sårbar blir gjennomføringen? Dette gir utslag på ulike måter i de forskjellige fasene. |

12 Prosessen videre Veilederen sendes ut til høring i løpet av mai måned
Ta i bruk og kom med innspill! Kontinuerlig utvikling og forbedring Gi gjøre hverandre gode på dette ved at alle gir innspill og kommer med sine erfaringer, vi ønsker særlig fra små og mellomstore kommuner, vil gi gode eksempler på gjennomføringen, vi kan lære av hverandre. Valgforum = REFERANSEFORUM? |


Laste ned ppt "Valgforums fagdag 2017 27.04.2017."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google