Ski - et attraktivt knutepunkt Peder Vold, Jernbaneverket

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Høyhastighetsutredningen
Dialogtorg i Kristiansand
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
NASJONAL TRANSPORTPLAN
Midtveismøte utviklingsplan for HIT, kjølnes
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Eksempel 4: Smart transport
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
en jernbane for fremtiden
Strategi for utvikling av Gjøvikbanen
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Overordnet mål og sluttprodukt
Transportnyheter Jernbaneverket v/Helle Toft. Status Tilgjengelige stasjoner 2012: : 102 Universelt utformede stasjoner 2012: 2 (Heggedal, Spikkestad)
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Tema Rute 465 Mysen-Askim-Sarpsborg
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Fornebubanen – Reguleringsplan parsell 1 Bærum
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Bedre byrom der mennesker møtes Rune Breivik – Ski- et attraktivt knutepunkt, intro til diskusjon , Ski rådhusteater, Rune Breivik.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Buskerudbysamarbeidet ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Tore Opdal Hansen, leder av ATM-utvalget.
InterCity Drammen - Kobbervikdalen
Fortetting med kvalitet
Kommunemøter RPBA - om RTP
Kamp eller samarbeid?.
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Utredning av jernbanen Oslo – Göteborg
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Oslopakke 3 Handlingsprogram mai 2012
Jernbanetiltak i Brynsbakken (strekningen mellom Oslo S og Bryn)
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

Ski - et attraktivt knutepunkt Peder Vold, Jernbaneverket Hvordan vil Follobanen legge grunnlaget for knutepunktsbasert byutvikling i Ski ? Ski - et attraktivt knutepunkt Konferanse 24. feb. 2015 Peder Vold, Jernbaneverket

Disposisjon Statens kollektivsatsing Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus Reguleringsplaner for Follobanen og nye Ski stasjon 2012 Veg- og gateplan Ski 2012 Områdereguleringsplaner for Ski sentrum 2015 Togtilbudet KVU Østre linje

Statens kollektivsatsing i Oslo og Akershus Nasjonal transportplan 2014-23 (med InterCity-utbyggingen og Follobanen). Oslopakke 3, hvor jernbanen inngår. Bymiljøavtaler for mer kollektiv, sykkel og gange. Plansamarbeid om utvikling av kollektivknutepunkter. Staten utarbeider NTP og etatene utarbeider handlingsprogrammer for å ivareta ansvaret for transportsystemet på nasjonalt nivå. Samtidig ses dette i sammenheng med ansvaret pålagt fylkeskommunen om utvikling og vedlikehold av fylkesveinett og kollektivtransport (utenom jernbanetransport). Samlet satsing på jernbanen i Oslo og Akershus vil være omlag 30 milliarder kr i NTP-perioden 2014-23, med Follobanen som det største enkeltprosjektet.

InterCity gjør Østlandet til ett arbeidsmarked og vil gi økt kapasitet, raskere reiser og styrket konkurransekraft for jernbanen som transportmiddel.

Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus Følger opp nasjonale føringer om å fortette med kvalitet og høy arealutnyttelse i kollektivknutepunktene. Slår fast at jernbanen er ryggraden i det regionale kollektivsystemet og må knytte Oslo by og de regionale byene i Akershus sammen med sterke forbindelser. Viderefører målet i Stortingets klimaforlik og Oslopakke 3 om at trafikkveksten skal tas med kollektiv, sykkel og gange. 80-90% av bolig- og arbeidsplassveksten lokaliseres til byer og tettsteder Det skal tilrettelegges spesielt for arbeidsplassintensive virksomheter i regionale kollektivknutepunkter (stasjoner på IC-nett) Arbeidsmarkesregion Flerkjernet Effektivt transportsystem med lavt behov for biltransport Bærum har allerede laget sin plan

Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus Ski er utpekt som regionalt kollektivknutepunkt Ski og Ås er utpekt som: regionale byer regionale områder for arbeidsplassintensive virksomheter særlige innsatsområder for økt by- og næringsutvikling

Jernbanenettet i Indre Oslo Grefsen Grorud Ringeriksbanen 202? Ny Oslotunnel 203? Alnabru Oslo S Lillestrøm Sandvika Lysaker Høvik Jernbanenettet i Indre Oslo Asker Follobanen 2021 Bane åpnet før 1902 Kolbotn Heggedal Nye baner etter 1973 Viktig godsbane En ny jernbanetunnel gjennom Oslo vil øke kapasiteten på alle banene betraktelig, men kan vanskelig stå ferdig før etter 2030. I mellomtiden må det gjøres andre tiltak som kan øke kapasiteten. Ski

Follobanen Reisetid Oslo S – Ski 12 minutter Muliggjør et bedre togtilbud for Follo og Østfold Hele strekningen åpner i desember 2021 Hovedarbeider begynner i 2015

Nye Ski stasjon Ny stasjon med seks spor til plattform ferdig 2020 Nye reisetorg, servicebygg og undergang Ny kollektivterminal i tilknytning til undergangen Ny Nordbyveien bru Hovedarbeider starter i 2015, første fase åpner i 2018. Eksisterende bru for Nordbyveien blir revet vår 2016.

Nye Ski stasjon (basert på reguleringsplan vedtatt av Ski kommunestyre 5.des. 2012) Stasjonen utvides fra 3 spor til 6 spor Ny undergang med plattformadkomst Ny Nordbyveien bru Nye reisetorg på begge sider 1000 sykkelparkeringsplasser Sykkelhotell og servicebygg Kort omstigning til bussterminal/taxi Midlertidig flateparkering for togreisende (i påvente av kompakt byutvikling)

Korte avstander i Ski by gir gode muligheter for å innfri nasjonale og regionale mål om å fortette med kvalitet og høy arealutnyttelse i kollektivknutepunktene, og at trafikkveksten skal tas med kollektiv, sykkel og gange.

Områdereguleringsplaner for Ski sentrum er til offentlig ettersyn fram til påske

Prioritert trafikkmønster Z Z Veg- og gateplan Ski 2012 Prioritert trafikkmønster

Hvordan bidrar Jernbaneverket til utvikling av Ski kollektivknutepunkt? Bygger infrastrukturen (Follobanen og nye Ski stasjon) Bidrar i plansamarbeid (reguleringsprosesser i kommunal regi) Samhandler med statlige og regionale myndigheter og kollektivaktører Aksepterer transformasjon og høy utnyttelse på stasjonens sidearealer (avtale-prosesser med ROM Eiendom og andre eiendomsutviklere)

Jernbaneverkets nylig godkjente veileder for saksbehandling av andres planer sier bl.a. at: Jernbaneverket vil i planarbeid i byer og tettsteder være en aktiv medspiller med kommunen, fylkeskommunen, kollektivselskap, Statens vegvesen, ROM Eiendom og andre for å sikre gode og helhetlige løsninger for kollektivknutepunktene der jernbanens infrastruktur er integrert.

Togtilbudet Linjekart fra 14. des 2014 (ekskl. F1 og F2, Flytoget) Grunnrute 2014 L2 - 2 avg. pr time L21 - 1 avg. pr. time L22 - 1 avg. pr time R20 - 1 avg. pr time

Mulig togtilbud fra 2022 Åpning av Follobanen gir i første omgang mulighet for fire lokaltog i timen på dagens Østfoldbane mellom Oslo S og Ski To tog i timen til Moss er mulig med ferdigstillelse av dobbeltspor Sandbukta-Moss-Såstad Videreføring av dagens tilbud på Østre linje Utvidelser av kapasiteten/infrastrukturen på Oslo S og gjennom Oslo vil bestemme den videre utviklingen av togtilbudet mot 2030 Muligheter for 10 minutters frekvens Oslo S – Ski over Follobanen til 2027.

Sørkorridoren - persontogtilbud Rushtidsavganger Oslo S - Kolbotn bortfaller ved ombygging av Kolbotn stasjon Sørkorridoren - persontogtilbud Starttilbud 2022 forutsetter : Follobanen, ny Moss stasjon og sammenhengende dobbeltspor Ski-Seut Før ombygging Kolbotn og uten planskilt avgrening på Ski st. til Østre linje Oslo S 15’ 30’ 10’ Nordstrand Ljan Hauketo Holmlia Rosenholm Kolbotn Solbråtan Stasjon m/ stoppende tog Myrvoll Stasjon m/ passerende tog Greverud Oppegård Vevelstad Lokaltog, innerstrekning, 1 avgang pr. time, Østfoldbanen Langhus Knutepunktstoppende tog, ytterstrekning 1 avgang pr. time, Follobanen Ski Kråkstad 30’ 30’ 1 rushtidsavgang pr. time Skotbu Tomter Knapstad Intervall 20’ Ås Spydeberg Askim Vestby Videreføring av linjer gjennom Oslo og retning Sverige er ikke vist. Sonsveien Kambo Slitu Lokaltog Oslo – Ski - Rendyrket stoppmønster for lokaltog - Faste intervall på samtlige underveisstasjoner - Flere avganger i grunnrute - Flere avganger fra mindre stasjoner i rush Knutepunktstoppende tog - 10’-intervall mellom Oslo S og Ski i grunnrute - Bedre spredning av avgangene over timen - 30’-intervall fra alle stasjoner fra Ås til Fredrikstad i grunnrute - 4 avganger i grunnrute (ikke kvarters- intervall) og 5 i rush fra Moss Mysen Moss Eidsberg Rygge Heia Råde Rakkestad Fredrikstad Sarpsborg Halden Kapasitet knch/nateri 21.01.2015

KVU Østre linjes forbindelse mot Oslo KVU Østre linjes forbindelse mot Oslo. Konsepter som er bearbeidet pr. jan. 2015 Konsept nr. Planskilt forbindelse mellom Østre og Vestre linje sør for Ski stasjon 3. Tiltak for å redusere reisetiden på Østre linje 5. Bussmating til Ski 9. Ny jernbanetrasé mellom Knapstad og Ås KVU Østre linjes forbindelse mot Oslo

Konsept 1 KVU Østre linjes forbindelse mot Oslo Formell KVU-høring i regi av departementet høsten 2015. Fastsettelse av KVU i regjeringen ved årsskifte 2015/16 gir mulighet for å prioritere prosjektet i NTP 2018-27 Vestre linje Mulig trasé for ny Østre linje - planskilt påkobling sør for Ski tettsted

Takk for oppmerksomheten! Jernbanen – en viktig drivkraft i byutvikling