Meta-analyse Frode Svartdal UiTø Okt. 2014 © Frode Svartdal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Konklusjoner fra ”Å spørre den det gjelder”
Advertisements

Statistikk på 50 5 minutter
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
- en eksplorativ undersøkelse
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Enhalet og tohalet hypotesetest
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Statistisk metode & dokumentasjon av legemidlers effekt
Ronny Klæboe Transportøkonomisk institutt
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
Kritisk gjennomgang av vitenskapelige studier.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2010
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
1 KravprosessenKravprosessen Noen sentral punkter.
Behandling av tvangslidelser - hvordan bedre effekten?
Kvantitativ dataanalyse: Prinsipper og eksempler
Utdypende om design & statistikk Frode Svartdal UiTø April 2012.
Utdypende info, design & statistikk
ANOVA: Litt om design & statistikk
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Randomisering av deltakere i eksperiment
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Prosjekt og forskningsrapport
Korrelasjon Frode Svartdal UiTø 2014.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Hva gjør en forskningsbibliotekar
LP og evidens i undervisningen
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Aggression Replacement Training
1 Virker medisinen? Kliniske prøvninger. Thore Egeland, Rikshospitalet og UiO.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Korrelasjonelle metoder
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
Standardisering Nico Keilman Demografi grunnemne ECON 1710 Høst 2009.
Siste forelesning er i morgen!
Randomiserte kontrollerte studier
Section 5.4 Sum and Difference Formulas These formulas will be given to you on the test.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Kræsjkurs Del Ii Hypotesetesting
Sikkerhetsmomenter Konfidensialitet Integritet Tilgjengelighet Autentisering Non-Repudiation (Uomtvistelig) Sporbarhet.
1 Trombolytisk behandling av akutt iskemisk hjerneslag Eivind Berge Ullevål Universitetssykehus 1. november 2001.
Hva viser vår forskning med studenter
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Retningslinjer for klinisk praksis
Meta-analyser og systematiske oversikter
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
Prosjekt og forskningsrapport
Økonomiske forutsetninger
Hypotesetesting: Prinsipper
Hvorfor tidlig intervensjon ved psykoser?
Korrelasjonelle metoder
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Fra idé til publikasjon
Fra idé til publikasjon
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø V-2010
Frode Svartdal UiTø Sept. 2011
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
I dag Konfidensintervall og hypotesetesting – ukjent standardavvik (kap. 7.1) t-fordelingen.
Utskrift av presentasjonen:

Meta-analyse Frode Svartdal UiTø Okt © Frode Svartdal

Meta-analyse  Statistisk prosedyre for å oppsummere funn fra flere undersøkelser  Viktig redskap for å trekke konklusjoner der enkeltundersøkelser ikke tillater en entydig konklusjon For eksempel: noen studier viser forventet effekt noen studier viser motsatt effekt noen viser 0 effekt

Meta-analyse Områder der meta-analyser anvendes:  Virker en bestemt terapi-metode? Virker kognitiv atferdsterapi?  Virker en bestemt klinisk behandlingsteknikk? Jfr. evidensbasert medisin  Hva sier egentlig forskning om en bestemt problemstilling som har vært mye studert? Er effekten av belønning positiv (jfr. undermining)?

Meta-analyse: Eksempel  The “scared straight” programs (USA)  In these programs adolescents at high risk for becoming felons are sent to prison for a day, where they are given a tour by an inmate, in the hope that they will be “scared” out of committing crimes  The meta analysis of eight studies showed that the intervention actually had the reverse effect, and increased the likelihood that the juvenile would end up in jail  One explanation is that for many of these juveniles the inmate who serves as a guide in prison is the first role model they have ever had.

Meta-analyse Informasjon som inngår i analysen:  Effektstørrelse  Antall deltakere i undersøkelsen I tillegg: Nøye sjekk for hvilke studier som inngår

Effektstørrelse I  Effekt viser til ”the degree to which a phenomenon exists” (Cohen, 1977) Hvor stor er en gruppeforskjell? Hvor sterkt samvarierer to variabler? Hvor mange av de som får behandling blir friske, sammenlignet med en kontrollgruppe som ikke får behandling?

Effektstørrelse II  Effektstørrelse i en undersøkelse angis ved et mål som gjør sammenligning med andre undersøkelser mulig  Typiske mål: Forskjeller mellom grupper Gjennomsnitt ART-gruppe vs. gjennomsnitt kontrollgruppe Samvariasjon mellom variabler For 30 ungdommer: Skåre på CADBI og faktiske atferdsproblemer

Effektstørrelse III: Eksempel For to gruppegjennomsnitt:  ART: 10Kontroll: 16  Standardavviket (variasjon i skårene rundt gjennomsnittet) = 8 i kontrollgruppen  Effektstørrelse (ES): (10 – 16) / 8 = 0,75  Dvs. Målt i forhold til standardavviket, skårer ART 0,75 høyere enn kontroll  Viktig: Jo mer variabilitet i skårene (=høyere standardavvik), desto mindre effektstørrelse

Effektstørrelse IV  Flere måter å beregne effektstørrelse på Rate differences, odds ratios, relative risks, mean differences, correlations  Flere betegelser på effektstørrelse ES, d, r  Vanlig fortolkning av d Liten = 0,20 Medium = 0,50 Stor = 0,80  Fortolkningen kan variere noe fra område til område

n (antall deltakere)  Undersøkelse 1: n = 16 ART: 8 Kontroll: 8  Undersøkelse 2: n = 50 ART: 25 Kontroll: 25 Konklusjon fra undersøkelse 1 er sannsynligvis sikrere enn fra undersøkelse 2; hvorfor?

n  Power: Er undersøkelsen vår slik at den kan oppdage en effekt hvis den faktisk er der?  n er viktig: Få deltakere reduserer power, mange deltakere øker power  Hvor mange? Hvis små gruppeforskjeller  øk n Hvis stor variasjon innen gruppene  øk n

Meta-analyse  I meta-analysen inngår undersøkelser med (omtrent) samme metode  og man registrerer n (antall deltakere) effektstørrelse

Meta-analyse: Eksempel  Hjelper tiltak X mot hjerteinfarkt?  Effektstørrelse her: Odds ratio Study 1: Treatment 26 / 264 Control: 32 / 253 Study 2: Treatment xx / xxControl: xx / XX  Odds ratio: Lett å regne ut vhja statistikkprogram  Betydning i følgende eksempel: 1.0 indicates no effect, values less than 1.0 reflect a better outcome for the treated group (mindre sjans for hjerteinfarkt) values over 1.0 reflect a better outcome for the control group

høy n lav n Effekt Kombinert datasett

Meta-analyse: Generelt  Hjelpemiddel til å oppsummere data fra mange enkeltstudier  Tar hensyn til antall deltakere effektstørrelse  Viktig, siden enkeltstudier ofte gir sprikende svar

Meta-analyse: Generelt  Gitt at man finner en overall effekt av flere studier, kan man beregne hvor mange studier med 0-funn som må til for å rokke ved konklusjonen  Se boka!

Meta-analyse: Noen lenker  Diskusjon av teknikken  Eksempel Artikkel som bruker meta-analyse l l Kritisk kommentar til denne artikkelen l l  Programvare