Har ungdom dårlig smak?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markus Zusak.
Advertisements

Darren Shan Av Anja Olsen Av Anja Olsen.
-slåss for frihet Lillehammer Judo For Fred.
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Nye nettsider for VS-alpin En liten introduksjon.
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Bokanmeldelser..
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Simulatortrening og utfordringer med å få ut data/informasjon fra deltakere, samt bruk av video som hjelpemiddel Kjell Ivar Øvergård, Professor i Psykologi.
Spill og fiksjon. En ekte eller fiktiv labyrint? Er Tetris virkelig?
1 Det holder ikke å kunne kode for å være en god utvikler! •Rune Sundling • •Blogg: Rune-Sundling.blogspot.com •Twitter:
Ledelsesinformasjonsystem
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
En måte å lese Bibelen på
SIN BOK Barnehageåret Bilder av de som bor hjemme hos meg :
Gjesteforelesning BoS31 ved HiO. JBI, høsten Kjønn og ledelse Time 1: Presentasjon Kvinne og leder Time 2: Gode råd på veien for deg som ønsker.
Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Plan for uka i 7A. Timeplan MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Eng/IKT/norskKrøKHVEng/IKTNorsk """"" """Matte (Delt)Fremføring "EngelskNorsk"" Eng/IKT/norskNaturfagMatte.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Visuell kommunikasjon og bruken av estetiske virkemidler
Nytte og relevans av IT-studiene: Nyansattes erfaringer 30. november 2012 Tormod Fjeldberg.
Prosjekt 45e - WebConcret
Tradisjonsbevisst og nyskapende Nyskrevet for revisjonen.
Effect of computerised evidence based guidelines.
H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf: Litterær vårsamling for norsklærere på ungdomstrinnet KRISTIANSAND.
Kim Orlin Kantardjiev Studie- og forskningsansvarlig Studentparlamentet ved UiO.
En multimedia presentasjon
Produkeierrollen i Scrum
”jeg leser aldri – men jeg leser alltid”
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Oslo barnevernsamband Barn i barneverninstitusjon og tilsyn utfordringer og anbefalinger Torill Tjelflaat Barnevernets utviklingssenter i Midt-Norge.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
For at denne skal virke må den brukes som fremvisning Klikk her.
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Fortelling Novelle Roman
Notater vedrørende kildekritikk (inspirert av Idar Helles notat ( )) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Filmmusikkens funksjoner II Alternative innfallsvinkler.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Misjon – å krysse grenser
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN DO NOT ALTER SLIDE MASTERS – THIS IS A TNS APPROVED TEMPLATE.
1 Til diskusjon etter forelesningen På hvilke måter elsker du bøker? På hvilke måter elsket du bøker da du var barn/ung? På hvilke måter elsker du bøker?
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Hun sier … Kapittel 1 oppgave f.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Les meg- Litteraturformidling Ragnhild My Ragnhild Malfang Født i 75 Samboer Mor til 3 på 21, 19, og 1 Har jobbet i skolebibliotek, som barne- og.
Sjekk bibelen. Joh Men da det alt var midt i høytiden, gikk Jesus opp i templet og lærte. Judeerne undret seg og sa: Hvor har han skriftkunnskapen.
Kapittel 8: Merkeevalueringer
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Forestilling halv gruppe.
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Relevant questions for the Reference Group
Cake q4 SIKKERHETS-LEDELSE
Using nursery rhymes and songs
Filmmusikkens funksjoner II
The Gains from International Trade
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Anmelderkurs.
Utskrift av presentasjonen:

Har ungdom dårlig smak?

Hva er god smak? Morten Olsen Haugen, Aftenposten: Estetiske kvaliteter: intensitet, kompleksitet, helhet, poetisk kraft - språklig klang og undertekst. Funksjon: Kommunikative kvaliteter: forstålig, troverdig, virker boka etter hensikten? Nytte: Bokas betydning. Er den oppbyggelig?

Upris-anmeldelsene Kjell Ivar Skjerdingstad, HiA: Meddelelse: Taler noen til meg gjennom boka? Relevans: Angår boka meg? (betydnig) Estetikk: Er boka skrevet på en bra/spennende måte?

Juryens begrunnelser Janne Karin Støylen, Nynorsksenteret: Ekspertise i kraft av å være ungdom: «Boka treffer oss» - kommuniserer godt «Temaet angår oss» - betydelig «Vi har aldri sett noe liknende før» - originalitet Tester bøkene på seg selv og diskuterer hvordan de virker. Viktig korrektiv til kritikerne. Viktig tilbakemelding til forfatterne. Eks: Ofte uenige med kritikerne om troverdighet.

Å lese for å bli oppslukt Victor Nell, «Lost in a book»: Eskapistisk lesing vs. utviklende lesning Maria Nikolajeva, «Empathy and theory of mind»: Total innlevelse forhindrer oss i å lese med empati. Thomas Ziehe: progresjon vs. regresjon Maria Ulfgard, «Av lust och för att bli kvinna»: Triviallitteratur kan virke utviklende.

– Voksne kritikere om barne- og ungdomslitteratur «Man må ikke forstå alt.»

– Joshua Henkin On Show, don’t tell: «It doesn’t follow that all a writer should do is show. A story is not a movie is not a tv-show.»

«For god til å være sann - so what?»

– Kimberley Reynolds «Å lese litteratur er å erfare gjennom stedfortreder.»

ferdigheter tid flytsone kjedelig angstfylt