Har ungdom dårlig smak?
Hva er god smak? Morten Olsen Haugen, Aftenposten: Estetiske kvaliteter: intensitet, kompleksitet, helhet, poetisk kraft - språklig klang og undertekst. Funksjon: Kommunikative kvaliteter: forstålig, troverdig, virker boka etter hensikten? Nytte: Bokas betydning. Er den oppbyggelig?
Upris-anmeldelsene Kjell Ivar Skjerdingstad, HiA: Meddelelse: Taler noen til meg gjennom boka? Relevans: Angår boka meg? (betydnig) Estetikk: Er boka skrevet på en bra/spennende måte?
Juryens begrunnelser Janne Karin Støylen, Nynorsksenteret: Ekspertise i kraft av å være ungdom: «Boka treffer oss» - kommuniserer godt «Temaet angår oss» - betydelig «Vi har aldri sett noe liknende før» - originalitet Tester bøkene på seg selv og diskuterer hvordan de virker. Viktig korrektiv til kritikerne. Viktig tilbakemelding til forfatterne. Eks: Ofte uenige med kritikerne om troverdighet.
Å lese for å bli oppslukt Victor Nell, «Lost in a book»: Eskapistisk lesing vs. utviklende lesning Maria Nikolajeva, «Empathy and theory of mind»: Total innlevelse forhindrer oss i å lese med empati. Thomas Ziehe: progresjon vs. regresjon Maria Ulfgard, «Av lust och för att bli kvinna»: Triviallitteratur kan virke utviklende.
– Voksne kritikere om barne- og ungdomslitteratur «Man må ikke forstå alt.»
– Joshua Henkin On Show, don’t tell: «It doesn’t follow that all a writer should do is show. A story is not a movie is not a tv-show.»
«For god til å være sann - so what?»
– Kimberley Reynolds «Å lese litteratur er å erfare gjennom stedfortreder.»
ferdigheter tid flytsone kjedelig angstfylt