skriftlig eksamen i norsk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.

EKSAMEN VGS.
Hvordan planlegge for en god gjennomføring av eksamen?
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
OPPSUMMERING EKSAMEN 2013 EKSAMEN VÅREN 2014.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Sensorenes rolle.
Foreldremøte 10.trinn ”Åpen skole”
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Eksamen i Kunnskapsløftet
Orientering om eksamensperioden, klageadgang og russtid
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Foreldremøte 10. trinn 24. april 2013.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
©Byrådsavdeling for oppvekst
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen Klagerett, hjelpemidler Klagerett Fylkesmannen Hjelpemidler under sentralt.
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
Tilpasset opplæring Noen utfordringer Eksempler fra norskfaget
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 SSP = 4 eksamener Hovedregel 3 skriftlige og en muntlig eller muntlig-praktisk,
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Møte om eksamen 2008 Innhold PAS og Extens Lokalt gitt eksamen, instruks Lunsj.
Info 10. trinn Vår Skriftlig eksamen Elevene skal opp til skriftlig eksamen i ett fag – norsk (både hovedmål og sidemål), matematikk eller engelsk.
Temamøte 10.trinn Velkommen v/ rektor Bjørg Tørresdal Sang Spesielt for 10. trinn v/ avdelingsleder Bjørg Boneng Eksamen – muntlig og skriftlig.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 SSP = 4 eksamener Hovedregel 3 skriftlige og en muntlig eller muntlig-praktisk,
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 TAN= 1 eksamen VG2 BUA/HES= 1 tverrfaglig eksamen + kan trekkes ut til en eksamen.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 6.september 2016 Rustå for livet 1.
Om vurdering Eksamen – våren Vurdering Rett til vurdering –Underveisvurdering med og uten karakter –Halvårsvurdering med og uten karakter –Egenvurdering.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 1.september 2015 Rustå for livet 1.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 MK= 3 eksamener MED3001 og NOR en til VG2 MK= 1 tverrfaglig eksamen + kan.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
EKSAMENSINFORMASJON VG1 2017
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Informasjon om eksamen
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Eksamensinformasjon Vg3 4. april 2017
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
EKSAMENSINFORMASJON VÅR 2018.
Skøyenåsen skole Eksamensinformasjon Vår 2018.
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

skriftlig eksamen i norsk - 2008

Norskeksamen Én eksamensdag – både hovedmål og sidemål Felles karakter i norsk skriftlig

Samordning Mellom eksamensfag Forberedelsestid Tidsramme på eksamensdagen Bruk av digitale verktøy Hjelpemiddel som likner en reell skrivesituasjon

Konsekvenser av forandringene Skriveprosjektet blir borte Prosessorientert arbeidsmåte kan ikke gjennomføres på eksamensdagen (jfr. kommunikasjon ikke tillatt) Bruk av digitale verktøy vil for de fleste elevene lette arbeidet med tekstene Spesifikke oppgaver kan oppleves som mer rettferdig

Praktiske konsekvenser Elevene må mestre digitale verktøy Notatark skal ikke leveres inn Internett er ikke tilgjengelig på eksamensdagen. Elevene får ikke bruke oversettelsesprogram Digital læringsbok, eget materiale, lærebøker, oppslagsverk og liknende kan være tilgjengelig på eksamensdagen Elevene må mestre bruk av kilder på en formålstjenlig måte

Intensjoner bak ny eksamensutforming Holde på at elevene skal vise bredden i sin kompetanse gjennom å skrive både saksorienterte og skjønnlitterære tekster (Hvilken tekst som skal skrives på hvilket målføre trekkes hvert år av UDIR) Lage varierte oppgaver som kan inspirere elevene til skriving Elevene skal ha nytte av forberedelsestiden (inspirasjon + informasjon)

Oppgavene Ett overordnet tema Sammensatte tekster Flere vinklinger En relativt åpen oppgave i sidemål Flere oppgaver i hovedmål Sidemålsteksten skal være av mindre omfang enn hovedmålsteksten (…men begge tekstene må samtidig være så omfattende at det er mulig å si noe om måloppnåelse)

Forberedelse og veiledning God rettleding i forberedelsestiden fra norsklærer er svært viktig for elevene Hva kan vi lese ut fra nettsidene at vi skal skrive noe om? Hvilket emne skal eleven fordype seg i? Hva er viktig å sikre seg av informasjon? Hvordan skal eleven bruke informasjonen? Hva er det den enkelte eleven må huske på i skrivesituasjonen? Hvilke hjelpemidler vil være til nytte for eleven på skrivedagen?

Forberedelsestid – et forslag ”Elevane skal få rettleiing av læraren.” Vurderingsveiledningen Bruk tid på å gå gjennom nettsidene sammen med elevene – side for side Arbeid i grupper med sidene med veiledning fra lærer – idémyldring Individuelt arbeid med nettsidene Veiledning i grupper eller enkeltvis

Veiledning - enkeltvis eller i gruppe Avtal en tid med elevene eller sett opp tider på forhand. Samtale – gjerne med stikkord fra eleven *Hva elevene har jobbet med *Hvordan de har jobbet *Hvordan de har forberedt seg til skrivingen *Hva de skal ha med seg på skrivedagen *Hvordan de vil arbeide på eksamensdagen *Hva de må huske på skrivedagen

Vurdering Kjennetegn på måloppnåing (jfr. veiledning for vurdering) Helheten i elevens skrivekompetanse skal vurderes (Eksamen i norsk skriftlig) Behov for tolkingsfellesskap for sensorer til skriftlig eksamen – denne skiller seg fra underveisvurdering og standpunktkarakterer. Bruk av kilder (nytt kriterium for vurdering) Tekster som blir avslørt for å ha svært liten grad av egenproduksjon blir satt til laveste karakter

Norskeksamen

Tips til norsklæreren Sett deg godt inn i nettsidene før du presenterer disse for elevene Vær en aktiv samtalepart med elevene i forberedelsestiden Sett av tid til veiledning med elevene Gjør elevene godt kjent med ”kjennetegn på måloppnåing” og hvordan kilder kan brukes i en tekst. Bruk eksempler fra elevenes egne tekster Bruk vurderingsskjemaet aktivt med elevene Positive holdninger til det som foregår i forberedelsestiden påvirker motivasjonen

Tips til administrasjonen ved skolen Alle norsklærere bør være godt orientert om den nye eksamensformen Sørg for å frigjøre norsklærere til veiledningen av elevene samme dagen som elevene får tilgang kl. 13. Rektor og norsklærerne får tilgang til Internett-siden kl. 9 Klargjør gjerne maskiner slik at elevene kan begynne raskt med oppgavene Tilgang til datamaskin på skolen etter skoletid etter opplysning om eksamen – for de av elevene som ikke har Internett hjemme