Fokus på tidlig innsats og tettere oppfølging i hele opplæringsløpet En tett og god oppfølging av den enkelte elev. Avviker noen barn/elever fra en forventet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
2 Kommune og fylkestingsvalget 2011 Fag- og yrkesopplæring.
Læring på arbeidsplassen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Oslo kommune Utdanningsetaten Utviklingssamarbeidet i mellom bilbransjen og UDE •Rekruttering av elever og framskaffing av læreplasser •Utvikling av nye.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Nasjonal Aksjon Lærebedrift Fellesprosjekt LO - NHO
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Utfordringer for byggenæringen v/Thomas Norland Avdelingsleder, kompetanseavdelingen Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg, EBA 3. november
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Møte med opplæringskontor og -ringer 8. april 2011 Fag- og yrkesopplæring Mulighetenes Oppland.
KARRIEREVEILEDNING/ RÅDGIVERSAMLING Hilde Strømme Ole Kristian Eivindson Vest-Agder fylkeskommune.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Fagopplæring -yrkesfag
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
Yrkesfag gir mange muligheter
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
RÅDGIVERSAMLING 2013 Træleborg konferansesenter 4. desember 2013.
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Samfunnskontrakt for flere læreplasser Rett kompetanse 2013 Bergen LO-sekretær Trude Tinnlund.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Opplæringskontor som lærebedrift Utfordringer og forventninger
SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Nettverkssamling Espen Lynne Amundsen.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Regionrådet for Hamarregionen Lærlinger – Utfordringer og muligheter i Hamarregionen 27. mai 2014 Avdelingssjef for Fag og yrkesopplæring Turid Borud.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Per Kristian Storstad AVGO
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Forsterket innsats mot frafall i videregående skole Avdelingsdirektør Sidsel Sparre og Lise Vivienne Løseth.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Arnhild Dordi Gjønnes, Advokat NHO
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Fagforbundet Vest-Agder
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Rådgiver Leif Jonassen Fagopplæring Aust-Agder
Are Solli og Kristian Ilner
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
Rådgiversamling 15.november 2017
Utskrift av presentasjonen:

Fokus på tidlig innsats og tettere oppfølging i hele opplæringsløpet En tett og god oppfølging av den enkelte elev. Avviker noen barn/elever fra en forventet progresjon aktiveres et støtteapparat som har som oppgave å hjelpe barnet/eleven. Etablere ett varig system for god samhandling i alle overganger fra barnehage til videregående opplæring og samhandling med andre aktører. Oppfylle målene i den nasjonale samfunnskontrakten slik at flere fullfører opplæringen og man sikrer at arbeidslivets behov dekkes.

Dette leverer vi til næringslivet Fag- og svenneprøver på Agder Mål 2020 Årlig 200 flere fagarbeidere

Formidling til læreplass

Noen prosjekter og satsninger  Praksisbrevet  Ny GIV  Forsterket VG3 i skole  Vekslingsmodellen  Flere Y-veier  Rett til påbygg  Stimuleringsmidler  ,- til nye lærebedrifter  Yrkesretting av fellesfagene (FYR-prosjektet)  Videreføring av hospiteringsordninger

Kursnavn – H2014 ( )Antall Betongfaget (2 LK) 4 Fjell- og bergverksfaget 1 Murerfaget 3 Rørleggerfaget6 Taktekkerfaget1 Trevare- og bygginnr.faget 3 Tømrerfaget 27 Ventilasjon/blikkenslagerfaget1 Sum BA46 Aktivitørfaget1 Bunadtilvirkerfaget1 Frisørfaget1 Sum DH3 Automatiseringsfaget9 Dataelektronikerfaget2 Elektrikerfaget10 Energimontørfaget1 Telekommunikasjonsfaget1 Sum EL23 Ambulansefaget2 Barne- og ungdomsarbeiderfaget (3 LK)12 Helsearbeiderfaget (2 LK)18 Sum HS32 Akvakulturfaget1 Anleggsgartnerfaget 2 Skogfaget1 Sum NA4 KursnavnAntall Bakerfaget1 Industriell matproduksjon 1 Kokkfaget 1 Sum RM3 IKT-servicefaget11 Kontor- og administrasjonsfaget2 Logistikkfaget1 Reiselivsfaget1 Sikkerhetsfaget1 Salgsfaget4 Yrkessjåførfaget2 Sum SS22 Anleggsmaskinmekaniker2 Billakkererfaget2 Bilfaget, lette kjøretøy6 Bilskadefaget2 CNC-maskineringsfaget3 Hjulutrustningsfaget, LK1 Industrimekanikerfaget (2 LK)16 Industrimontørfaget (1 LK)3 Industrirørleggerfaget3 Kjemiprosessfaget1 Motormannfaget3 Matrosfaget2 Platearbeiderfaget2 Sveisefaget (2 LK)4 Sum TP49 Kvalifiserte søkere uten læreplass 182

Samfunnskontrakten  Resultatmål 20 % flere lærekontrakter i 2015 enn i 2011 Øke andelen lærlinger som fullfører med bestått Øke antall voksne som tar fag- eller svennebrev

Samfunnskontrakt for flere læreplasser i Agder  Arbeidslivet på Agder er avhengig av god rekruttering av fagarbeidere med høye kvalifikasjoner.  For å lykkes med dette, er det nødvendig at yrkesfagene sikres en status som gjør dem attraktive både for ungdom og voksne.  En hovedmålsetting for partene er flere læreplasser i privat og offentlig sektor, og partene forplikter seg til å gjennomføre tiltak for å oppnå dette.

Resultatmål  Partene vil samlet søke å nå følgende målsetninger innen utgangen av 2017: Antallet godkjente lærekontrakter skal øke med 20 pst. i 2017 i forhold til nivået ved utgangen av Øke antallet voksne som tar fag- eller svennebrev Øke andelen lærlinger som fullfører og består med fag- eller svennebrev

Indikatorsett  Det skal utarbeide et felles indikatorsett for å sikre en omforent måling av måloppnåelsen. I dette arbeidet skal partene også finne måter å synliggjøre manglende søkning til læreplasser der dette er en utfordring. Indikatorene skal også fordeles etter kommune og utdanningsprogram.  For å måle utviklingen i måloppnåelsen settes utgangen av 2014 som referansepunkt for indikatorene.  Fylkeskommunene skal utarbeide en årlig rapport med disse indikatorene som legges til grunn ved vurdering av måloppnåelse.

Tiltak  Flere statlige læreplasser (UiA og helseforetak)  Utarbeide nye retningslinjer for støtte til bedrifter som tar inn lærlinger som er vanskelig å formidle, for eksempel på grunn av svake karakterer og/eller høyt fravær.  Antall læreplasser i kommunen tilsvarer 3 promille av innbyggertallet  Fylkeskommunen øker med 20 % i avtaleperioden  Bruke priser for beste lærebedrift/instruktør/faglærer/lærling etc for å bidra til å heve statusen til fag- og yrkesutdanning på videregående nivå.

Tiltak  Bruke Lov om offentlige anskaffelser - med forskrift om offentlige anskaffelser, § Bruk av kontraktsstandarder og spesielle kontraktsvilkår, i sine avtaler og kontrakter med underleverandører.  Bedre samarbeidet mellom skoler og virksomheter, for eksempel ved at bedrifter tilbyr hospiteringsavtaler for lærere i bedrift og instruktører i skolene.  Gjennomføre en årlig konferanse hvor partene møtes på høyt nivå for å diskutere situasjonen innen fag- og yrkesopplæringen og for å drøfte nye tiltak