FRAVÆRSFØRING AV LÆRERE. Elevene uttrykker frustrasjon over: –Lærere som ikke møter opp –Lærere som forlater undervisningen –Lærere som møter opp for.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Teknologi i klasserommet
TVO media pedagogisk opplegg og tv-produksjon www. Tilopp.no Tink Design webdesign og 3D-animasjoner Digitalhjelp drift og oppdatering av webserver ToRaTeam.
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
-ikke bare for zippylæreren…
Fra prøving og feiling til
Trygge organisasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
SARPSBORG.  Ligger mellom Sarpsborg og Fredrikstad  Ca.950 elever Skoleåret følgende programområder:  Bygg- og anleggsteknikk  Design og håndverk.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Hvordan lykkes i oppfølgingen av ansatte?
Fra prøving og feiling til
Skole – hjem samarbeid.
Pilotprosjektet så langt
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Elevråds Styre Teamråd Stab K-Gruppe IB ST MDD MK EL BA
Skrivestien.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
”Med hodet over vannet…”
GRUPPEARBEID FORVENTNINGER.
Forventninger til oss som skole:
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Cafédialog – elevmedvirkning
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Elevråd er makt Elevrådet er elevenes viktigste organ i skoledemokratiet Elevene har tillit til tillitselevene Tillitselevene fremmer elevenes interesser.
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Didaktiske analysekategorier
Husregler.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
-ikke bare for zippylæreren…
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Cafédialog – elevmedvirkning
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Sikrer kommunene barneverntjenestens arbeid med undersøkelser?
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Fraværsgrense i videregående opplæring 1  Fra skoleåret er det innført en fraværsgrense på 10% i de videregående skolene  Hensikten er å redusere.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Kvalitet, risiko og avvik
NOKO 2017 Arbeid mot mobbing i Norge
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Husregler.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Læringsdialogen legger grunnlaget for neste steg.
Skolebasert kompetanseutvikling
Fra kunnskap til handling
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Plan for bruk av skoleplattformen
Skolebasert kompetanseutvikling
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Høyenhall skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo
Barn som pårørende Tilbud til barn som pårørende
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

FRAVÆRSFØRING AV LÆRERE

Elevene uttrykker frustrasjon over: –Lærere som ikke møter opp –Lærere som forlater undervisningen –Lærere som møter opp for sent Elevorganisasjonen i Hedmark forstår alvoret: –Har utarbeidet et verktøy for fraværsføring av lærere Skal brukes som dokumentasjon til avdelingsleder For tillitsvalgte, eventuelt andre i kontakt med elevrådsleder

+ =

Situasjon Problem med å innse at lærerløse timer eksisterer Ledelsesproblem: -Ikke tilgjengelige vikarer -Tar ikke nødvendig høyde for sykdom -Tilsynelatende dårlig kontroll over ansatte Holdningsproblem blant lærere Problemet må kartlegges: -Elevorganisasjonen i Hedmark krever spørsmål på Elevundersøkelsen om elevene opplever at lærerne møter opp / i tide. «Lærere som over lang tid hindrer elevenes læring, og viser lite potensial eller vilje til å endre undervisningen, burde kunne tas ut av skolen.»

Gjennomføring Skal ikke misbrukes KUN tillitsvalgte som skal kunne føre fravær – dersom det ikke er mulig, dialog med elevrådsleder. Bør gjøres digitalt: - Slik at ingen andre får tilgang til skjemaet.

Slik skal en eventuell situasjon løses: 1. Tillitseleven tar problemet opp med læreren det gjelder, og kommer (forhåpentlig vis) fram til en løsning på situasjonen. 2. Dersom situasjonen ikke bedres, oppfordrer Elevorganisasjonen i Hedmark tillitseleven til å føre fravær på læreren. Dette skal gjøres slik at den tillitsvalgte har tilstrekkelig dokumentasjon. 3. Tillitselev tar saken opp med avdelingsleder, og bruker dokumentasjonen til å formidle spesifikke hendelser. Her i fra er det avdelingsleder sitt ansvar å følge opp saken.

i Hedmark