PRESIS Nytte av et forskningsprosjekt? 1 Jernbaneverkets punktlighetsdag 27.11.2014 Andreas Seim, Forskningsleder, SINTEF.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Advertisements

Arkiv til depot Planleggingsmøte 21. november 2013.
Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål.
Stock Optimiser Beslutningsstøtteverktøy for optimalt reservedelslager
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
PhD on Track – testmetodikk når målgruppen involveres Andrea Gasparini, Universitetsbiblioteket i Oslo Ingrid Cutler, Universitetsbiblioteket i Bergen.
Introdusere mandatet for Faglig Forum - Arbeidsgruppe operasjoner.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Innovative anskaffelser som drivkraft til næringsutvikling
Reduserer kommunale akutte døgnenheter (KAD) antall innleggelsen av eldre pasienter ved somatiske sykehus? Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og.
Avgangspunktlighet Alnabru Oppstartsmøte
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Opplæring: Hvite Sider Søk i og bruk av Hvite Sider DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
April 2007, Per M, Jorunn og Mads
ANOVA: Litt om design & statistikk
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
TIDSLINJER 1.
SINTEF Energi AS 1 Jørn Heggset SINTEF Energi AS Nytt i FASIT kravspesifikasjon v og forslag til endringer i v
Verdistrømanalyse Henning Spjelkavik Smidig 2009 v1.1.
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Intermodalitet starter på terminalen!
Samstemming og riktig legemiddelbruk i hjemmebaserte tjenester. Kick-off samling tirsdag 19. mars 2013 I trygge hender.
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IKT et nødvendig hjelpemiddel ROR IKT ORKidè Interkommunalt samarbeid mellom de 11 kommunene på Nordmøre + Fræna og Nesset Samarbeidet startet.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
InnoMed Nasjonalt kompetansenettverk for behovsdrevet innovasjon i helsesektoren.
Erfaringer fra Nittedals-anbudet
Landsdekkende næringspolitisk undersøkelse 2014 Storbygruppen.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Innovative offentlige anskaffelser – smartere innkjøp Omsorgsbyggkonferansen 2014 – Gørill Horrigmoe.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Møteplan Homogenitet, Trondheim E. Espe
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2015
Ruteplanarbeidet Punktlighetsseminar november 2014 JBV, Trafikk og markedsdivisjonen Jan Harald Dammen.
Punktlighetsseminar 2014 Jorunn Halkjær, seksjon punktlighet, JBV
Punktlighetsseminar 2014 Tom Dulin, Fremføringssjef.
Jon Henrik Bern Faggruppeleder signal Oslo
Kapasitetsanalyse Alnabru godsterminal
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Terminaler Punktlighetsseminar 27.november 2014 Terminaler 2014.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
innovasjon i Infrastruktur
Statens vegvesen, Jernbaneverket - fagetater Konseptvalg utredning
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Elbanen STS Trøndelagsrådet 19.april 2012 Milian Myraunet daglig leder.
Utviklet av pedagoger i
ROS-analyse.
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
SINTEF Energiforskning AS 1 Endring av kjøremønster i norske vannkraftverk Verdiskapende vedlikehold innen kraftproduksjon Thomas Welte, SINTEF Energiforskning.
Hvordan sikre pålitelige måltall?
Velkommen til Punktlighetsseminar 2014
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Faglig samarbeid mellom KMD, Jernbaneverket, Vegdirektoratet og KS
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Hva jobber seksjon Punktlighet med nå?
PUNKTLIGHETSSEMINAR 23. november 2017.
Presens V/ Andreas Seim Punktlighetsdagen,
På sporet av den tapte tid
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Vår historie Milepæl Milepæl Milepæl I dag Milepæl Milepæl Milepæl
Vår historie Milepæl Milepæl Milepæl I dag Milepæl Milepæl Milepæl
Innovasjonspartnerskap
Utskrift av presentasjonen:

PRESIS Nytte av et forskningsprosjekt? 1 Jernbaneverkets punktlighetsdag Andreas Seim, Forskningsleder, SINTEF

Kilde: Jernbanestatistikk 2013

Analyser av effekter og fenomener i togtrafikk Verktøy for automatisering av analyser Sammensetting og videreutvikling av verktøy for å dekke behov

TIOSGPS(BaneData) Endring Effekt Tidsbruk Oversikt og beslutningsstøtte Analyseverktøy Variasjon Spredning av forsinkelser Kryssingsmønstre

Verste saktekjøringer 1.…. Tidstap: x:xx 2.…. Tidstap: x:xx 3.…. Tidstap: x:xx 4.…. Tidstap: x:xx 5.…. Tidstap: x:xx Verste tidstap- strekninger 1.… Tidstap: x:xx 2.… Tidstap: x:xx 3.… Tidstap: x:xx 4.… Tidstap: x:xx 5.… Tidstap: x:xx

Saktekjøring Kambo pga mangel materiell, Godstog nordgående

Saktekjøring Kambo pga mangel materiell, Godstog sørgående

Saktekjøringer FIDO

L12 Mot Kongsberg

L12 Mot Eidsvoll

Sammenheng underveisforsinkelse og forsinkelse til endestasjon

Fremtid BehovLøsningTest Effekt av telefonkjøring Saktekjøringer – materiell Spreding av forsinkelser for baneområde Dashbord: Værste strekninger Hvor mye slakk bruker hver saktekjøring Effekter av fornying +++ Ofotbanen Teste lokførerapp CargoNet