Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik 09.12.2014 Foto: Thor-Wiggo Skille.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inntak og søknad om spesialundervisning
Advertisements

FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Rådgiversamling på Stiklestad
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Velkommen til samling
Informasjonsmøte U. Pihl videregående skole
Startkurs for nye rådgivere 2010
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Velkommen til informasjonsmøte om utveksling neste skoleår i auditoriet onsdag 26. februar kl For elever i Vg1 og foresatte.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Fra grunnskole til videregående.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Overgangsregler. Inntaksgrunnlaget til videregående trinn 1 (Vg1) (§ 24-2) Andre fremmedspråk på videregående skole ( § 24-3 og 24-4)
Inntak og søknad om spesialundervisning
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
Minoritetsspråklige søkere
Her skal elevene logge inn.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Rådgiversamlingen høsten 2009
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Velkommen til rådgiversamling ! 6.januar 2012
Videregående skoler i Skien
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Fortrinnsrett til videregående opplæring
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på.
Inntak Inntakskalender 2015
Velkommen til informasjonsmøte om utveksling neste skoleår i auditoriet onsdag 11. februar kl For elever i Vg1 og foresatte.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Rådgiversamling april Kontakt med inntakskontoret Nordland fylkeskommune Inntakskontoret 8048 Bodø Tlf: 75.
RÅDGIVERSAMLING KIRKENES 17. NOVEMBER GENERELL INFORMASJON Skoletilbud for skoleåret vedtas av Hovedutvalg for kompetanse (HUK) 23. november.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Rådgiversamling 2015 Stian Ellefsen Desember 2015.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
SØKING TIL VGS. Søker du Vg1? Du må søke tre ulike utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Fører du opp færre enn tre ønsker, vil du kunne bli plassert.
Regionsmøte hausten 2013 Samhandling mellom PPT og VGO 1. oktober 2013 Jorunn Dahle, Kari Volden og Hege Skarvøy.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Innføringstilbudet for flerkulturelle elever med kort botid i Norge
Innføringstilbud i Aust-Agder
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Minoritetsspråklige søkere
Søknads- og vedleggsskjemaer
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille

Opplæringsloven og forskrift til opplæringsloven § 3-1. Rett til videregående opplæring for ungdom a)Er skrevet ut av grunnskolen b)Har gjennomgått allmenn grunnopplæring i utlandet i minst 9 år c)Har tilsvarende realkompetanse som fullført norsk grunnskoleopplæring for voksne (opplæringslova § 4A-1 og forskrift § 4-33)

Forts All ungdom som har fullført grunnskolen eller tilsvarende opplæring, har etter søknad rett til tre års heltids videregående opplæring Elever med enkeltvedtak om særskilt språkopplæring og behov for mer tid kan få utvidet retten med inntil 2 år Søkeren har rett til inntak til ett av tre alternative utdanningsprogram på videregående trinn 1 som de har søkt på

Forts § 3-1. Rett til vidaregående opplæring for ungdom, siste ledd Det er et vilkår for rett til videregående opplæring at søkeren har lovlig opphold i landet. Ungdom som oppholder seg lovlig i landet i påvente av å få avgjort søknad om oppholdstillatelse, har likevel bare rett til videregående opplæring når de er under 18 år og det er sannsynlig at de skal være i Norge i mer enn tre månader. De som oppholder seg lovlig i landet i påvente av å få avgjort søknad om oppholdstillatelse, og som fyller 18 år i løpet av et skoleår, har rett til å fullføre påbegynt skoleår. For de som får avslag på søknaden om oppholdstillatelse, gjelder retten til videregående opplæring fram til dato for endelig vedtak Ved søknad til videregående skole må gyldig dokumentasjon på opphold sendes til Nordland fylkeskommune

Videregående opplæring Ungdom som har fullført grunnskolen eller tilsvarende opplæring, har etter søknad rett til tre års heltids videregående opplæring Fullført norsk grunnskole vil si at eleven er skrevet ut av grunnskolen og har fått vitnemål. Alle elever har krav på vitnemål uavhengig av om det er tilstrekkelig grunnlag for å sette karakterer i enkelte fag eller ikke Manglende karakter skal likevel ikke være noe hinder for inntak i videregående opplæring. Det avgjørende er at eleven har gjennomført grunnskolen eller tilsvarende (jf. § 3-1 første ledd)

Søknadsfrist 1. februar Opplæringsloven § 6-23 For søkere som har hatt enkeltvedtak om særskilt språkopplæring etter opplæringsloven § 2-8 i grunnskolen, og som mangler karakter i mer enn halvparten av fagene, skal det ikke regnes ut poeng. Inntaket skjer da på individuelt grunnlag ut fra en vurdering etter skjønn. Fylkeskommunen må sikre at søkeren sin rett til å bli tatt inn til et av tre valgte utdanningsprogram blir oppfylt Opplæringsloven § 6-8 b) har enkeltvedtak om særskilt språkopplæring c) er nylig kommet til Norge

Søknadsfrist 1. februar Opplæringsloven § 6-23 For søkere som har hatt enkeltvedtak om særskilt språkopplæring etter opplæringsloven § 2-8 i grunnskolen, og som mangler karakter i mer enn halvparten av fagene, skal det ikke regnes ut poeng. Inntaket skjer da på individuelt grunnlag ut fra en vurdering etter skjønn. Fylkeskommunen må sikre at søkeren sin rett til å bli tatt inn til et av tre valgte utdanningsprogram blir oppfylt Opplæringsloven § 6-8 b) har enkeltvedtak om særskilt språkopplæring c) er nylig kommet til Norge

Søknadsfrist 1. februar Opplæringsloven § 6-23 For søkere som har hatt enkeltvedtak om særskilt språkopplæring etter opplæringsloven § 2-8 i grunnskolen, og som mangler karakter i mer enn halvparten av fagene, skal det ikke regnes ut poeng. Inntaket skjer da på individuelt grunnlag ut fra en vurdering etter skjønn. Fylkeskommunen må sikre at søkeren sin rett til å bli tatt inn til et av tre valgte utdanningsprogram blir oppfylt Opplæringsloven § 6-8 b) har enkeltvedtak om særskilt språkopplæring c) er nylig kommet til Norge

Søknadsfrist 1. februar Opplæringsloven § 6-23 For søkere som har hatt enkeltvedtak om særskilt språkopplæring etter opplæringsloven § 2-8 i grunnskolen, og som mangler karakter i mer enn halvparten av fagene, skal det ikke regnes ut poeng. Inntaket skjer da på individuelt grunnlag ut fra en vurdering etter skjønn. Fylkeskommunen må sikre at søkeren sin rett til å bli tatt inn til et av tre valgte utdanningsprogram blir oppfylt Opplæringsloven § 6-8 b) har enkeltvedtak om særskilt språkopplæring c) er nylig kommet til Norge

Forts Fylkeskommunen kan organisere særskilt opplæringstilbud for nyankomne elever i egne grupper, klasser eller skoler Dersom hele eller deler av opplæringen skal skje i slik gruppe, klasse eller skole, må det fastsettes i vedtak om særskilt språkopplæring Vedtak om opplæring i et særskilt organisert tilbud kan bare gjøres dersom det vil være til beste for eleven

Innføringstilbud skoleåret Målgruppe Nyankomne minoritetsspråklige elever med ungdomsrett, manglende norskkompetanse og behov for opplæring i grunnleggende norsk for språklige minoriteter Innføringstilbudet er ikke et søkbart alternativ, men søkerwebben vil i år inneholde et avkrysningspunkt for elever som er interessert i å delta i innføringstilbudet

Forts Mål Gi elevene best mulig kompetanse i norsk og inntil 5 andre fellesfag Gi eleven tilbud om deltakelse på utdanningsprogrammet eleven er tatt inn til eller på et annet utdanningsprogram eleven kan tenke seg å søke. Relevant praksis i bedrift kan benyttes Sette elevene i stand til å velge rett utdanningsprogram Etter at innføringstilbudet er avsluttet skal eleven (i størst mulig grad) kunne følge ordinær opplæring

Forts Organisering Elevene søker ordinære Vg1 tilbud Det skal gjennomføres overgangsmøter mellom avgiverskole, videregående skole, elever og eventuelt foresatte hvor det gis informasjon og tilbud om innføringstilbud De videregående skolene vurderer hvilke søkere som kan være aktuelle til innføringstilbud

Forts Det er frivillig for elever å gå i innføringstilbud Elev og eventuelt foresatte kan takke nei til tilbudet dersom eleven ønsker å følge et ordinært utdanningsprogram Det er derfor svært viktig at fylkeskommunen/de videregående skolene gir nyankomne elever og eventuelt deres foresatte god informasjon om hva et innføringstilbud innebærer, og hvilke rettigheter eleven har i et ordinært Vg1 Yrkesfag: 2 timer norsk per uke Studieforberedende: 4 timer norsk per uke

Veiledende rammeplan Planen må etter kartlegging tilpasses den enkelte elevs behov og forutsetninger. Elevene får normalt ikke vurdering med karakter i fagene Fag - innføringstilbudYrkesfag 35 t/uke Studiespesialisering 30 t/uke Norsk10 t/uke Samfunnsfag (historie, geografi, samfunnskunnskap) 3 t/uke Matematikk3 t/uke Engelsk2 t/uke Naturfag2 t/uke Kroppsøving2 t/uke Deltakelse i klassen på utdanningsprogrammet eleven er tatt inn til eller et annet aktuelt utdanningsprogram. Utplassering i bedrift 12 t/uke7 t/uke