Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling
Program for rådgiversamlingen Kl Kaffe/te Kl Velkommen v/ Svein Kristiansen, inntaksleder Kl Matematikktilbud til ungdomsskoleelever v/ Morten Oddvik, Nettskolen i Vestfold Kl Inntaksforskrift og inntak v/ Svein Kl Pause Kl Kl Søknad om fortrinn, individuell behandling og spesialundervisning v/ Anne Gry Carlsen Teigen, rådgiver Kort presentasjon av PPT og OT v/ Kjersti Lekve, leder og Eva Skage, leder Kl Lunsj Kl Rundskriv – Forskrift til opplæringsloven § 6 og 6A v/ Svein Kl Tilbudsstrukturen i Vestfold v/ Svein Kl Pause Kl Formidling av lærlinger og lærekandidater v/ Liv Marit Meyer Petersen, rådgiver Kl Vigo web, Vigo skole og Vilbli.no v/ Svein Arne Gripsrud, rådgiver Kl Avslutning Program
Inntaksforskriften Evaluering av inntaket Inntak Temaer
Forskrift til Opplæringslova kapittel 6.Inntak til videregående opplæring kapittel 6A. Formidling av læreplass Endringene gjort gjeldede fra Inntaksforskriften
Ivareta søkernes rettssikkerhet Likere praksis Hindre usaklig forskjellsbehandling Prioritet i inntaket for en elev er et konkurransefortrinn Særlig på populære utdanningsprogram (på populære skoler) vil det at en elev prioriteres gå på bekostning av en annen elev Bestemmelsene må fungere i praksis Rettighetene elevene har etter loven skal oppfylles Sentrale mål
Ryddet i struktur og begrepsbruk Har tydeliggjort ansvaret Fylkeskommunen som ansvarssubjekt Kapittel 6 om inntak Samlet fellesbestemmelser som gjelder for alle i delkapittel 1 Kapitlet er strukturert tydeligere etter nivå Nytt kapittel 6A om formidling Overordnede endringer
1.Tydeligere plassering av ansvar for oppgaver knyttet til inntaket og krav om lokale forskrifter 2.Et mer differensiert inntak til Vg1 for å ivareta blant annet søkere med rett til spesialundervisning og minoritetsspråklige søkere 3.Mer utfyllende regler om forholdet mellom fulltidselever og deltidselever 4.Tydeligere vilkår og regler for inntak til Vg2/Vg3 5.Mer utfyllende regulering av inntak av voksne 6.Eget kapittel om formidling av lærlinger og lærekandidater Forskriftendringene i korte trekk
Ryddet i ansvarsplasseringen ”innad” i fylkeskommunen Ryddet i fordeling av oppgaver mellom kommuner og fylkeskommuner Fastsatt plikt til å fastsette lokal forskrift om inntak, §6-2 (og lokal forskrift om formidling, §6A-2) Tydeligere plassering av ansvar
Hovedregel: alle som skal tas inn konkurrerer etter poeng i det ordinære inntaket Tydeligere identifisering av ulike ”inntaksgrunnlag” – et mer finmasket inntak Har gjeninnført begrepet fortrinnsrett Et mer differensiert inntak til Vg1
Fortrinnsgrunnlag 1.§ 6-15 – Fortrinnsrett til et særskilt utdanningsprogram 2.§ 6-17 – Fortrinnsrett for søkere med sterkt nedsatt funksjonsevne 3.§ 6-18 – Fortrinnsrett for søkere med rett til opplæring i eller på tegnspråk 4.§ 6-19 – Fortrinnsrett for søkere med vedtak om utvidet tid (flere år på Vg1) Inntak til Vg1 for søkere med fortrinnsrett
Definisjonen: Tydeligere hvem er deltidselev Endret begrep fra heltidselev til fulltidselev §6-5 Endring av status Fylkeskommunen som avgjør om noen kan gå fra være fulltidselever til å bli deltidselev. Eleven må søke. Tydeligere vilkår etter inntaket er gjennomført – ved tungtveiende grunner Konsekvenser av å bli deltidselev – sist i køen Mer utfyllende regler om forholdet mellom fulltidselever og deltidselever
Krav om bestått i alle fag på tidligere nivå. Beståttkravet gjelder både for fag med standpunktkarakter og halvårsvurderinger, samt evt. eksamen. Kan evt. tas inn etter individuell behandling Alternativ: tas inn som deltidselev Tydeligere vilkår og regler for inntak til Vg2/Vg3
Regulerer formidling av lærlinger og lærekandidater Krav til søknad og saksbehandlingsfrister Rett til Vg3 i skole Eget kapittel om formidling av lærlinger og lærekandidater