Hotell Klubben 03.12.2014 Velkommen! Rådgiversamling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inntak og søknad om spesialundervisning
Advertisements

Rådgiversamling april Lærling •Søke på •Hvis ungdomsrett ved formidling så gjelder ungdomsrett i.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Informasjon fra Inntakskontoret Rådgiverkonferansen Klaus Eriksen Inntaksleder.
Minoritetsspråklige søkere
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Velkommen til samling
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Velkommen til samling
Startkurs for nye rådgivere 2010
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Søknad til videregående skole 2014/2015
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Velkommen til rådgiversamling - inntakssamling 2014/-15
Rådgiversamling
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Individuell vurdering
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
Minoritetsspråklige søkere
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Rådgiversamlingen høsten 2009
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
RÅDGIVERSAMLING 2013 Træleborg konferansesenter 4. desember 2013.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Fortrinnsrett til videregående opplæring
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Reprise fra i fjor – stille og rolig! Takket være oss!...applaus ! Men vi må ikke hvile på laurbærene, et eksempel… Oppsummering av årets inntak.
Inntak Inntakskalender 2015
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Evaluering av inntaket ( DLG ).
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Erfaringer endret inntaksforskrift - oppfølging Finsås 30. september 2014.
Per Kristian Storstad AVGO
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Nytt fra Udir Landskonferansen for spesialundervisning 2013.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
RÅDGIVERSAMLING KIRKENES 17. NOVEMBER GENERELL INFORMASJON Skoletilbud for skoleåret vedtas av Hovedutvalg for kompetanse (HUK) 23. november.
Søking til skuleåret Opplæringsavdelinga, inntak og formidling Rådgjevarkonferansen 2014.
Rådgiversamling Scandic Park hotell, Sandefjord 4. november 2015 Velkommen!
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Rådgiversamling 2016 i Vrådal
Quality Hotel Klubben 2. november 2016 Velkommen!
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Rådgiversamlinger høsten 2014
Utskrift av presentasjonen:

Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling

Program for rådgiversamlingen Kl Kaffe/te Kl Velkommen v/ Svein Kristiansen, inntaksleder Kl Matematikktilbud til ungdomsskoleelever v/ Morten Oddvik, Nettskolen i Vestfold Kl Inntaksforskrift og inntak v/ Svein Kl Pause Kl Kl Søknad om fortrinn, individuell behandling og spesialundervisning v/ Anne Gry Carlsen Teigen, rådgiver Kort presentasjon av PPT og OT v/ Kjersti Lekve, leder og Eva Skage, leder Kl Lunsj Kl Rundskriv – Forskrift til opplæringsloven § 6 og 6A v/ Svein Kl Tilbudsstrukturen i Vestfold v/ Svein Kl Pause Kl Formidling av lærlinger og lærekandidater v/ Liv Marit Meyer Petersen, rådgiver Kl Vigo web, Vigo skole og Vilbli.no v/ Svein Arne Gripsrud, rådgiver Kl Avslutning Program

Inntaksforskriften Evaluering av inntaket Inntak Temaer

 Forskrift til Opplæringslova  kapittel 6.Inntak til videregående opplæring  kapittel 6A. Formidling av læreplass  Endringene gjort gjeldede fra Inntaksforskriften

 Ivareta søkernes rettssikkerhet  Likere praksis  Hindre usaklig forskjellsbehandling Prioritet i inntaket for en elev er et konkurransefortrinn Særlig på populære utdanningsprogram (på populære skoler) vil det at en elev prioriteres gå på bekostning av en annen elev  Bestemmelsene må fungere i praksis  Rettighetene elevene har etter loven skal oppfylles Sentrale mål

 Ryddet i struktur og begrepsbruk  Har tydeliggjort ansvaret  Fylkeskommunen som ansvarssubjekt  Kapittel 6 om inntak  Samlet fellesbestemmelser som gjelder for alle i delkapittel 1  Kapitlet er strukturert tydeligere etter nivå  Nytt kapittel 6A om formidling Overordnede endringer

1.Tydeligere plassering av ansvar for oppgaver knyttet til inntaket og krav om lokale forskrifter 2.Et mer differensiert inntak til Vg1 for å ivareta blant annet søkere med rett til spesialundervisning og minoritetsspråklige søkere 3.Mer utfyllende regler om forholdet mellom fulltidselever og deltidselever 4.Tydeligere vilkår og regler for inntak til Vg2/Vg3 5.Mer utfyllende regulering av inntak av voksne 6.Eget kapittel om formidling av lærlinger og lærekandidater Forskriftendringene i korte trekk

 Ryddet i ansvarsplasseringen ”innad” i fylkeskommunen  Ryddet i fordeling av oppgaver mellom kommuner og fylkeskommuner  Fastsatt plikt til å fastsette lokal forskrift om inntak, §6-2 (og lokal forskrift om formidling, §6A-2) Tydeligere plassering av ansvar

 Hovedregel: alle som skal tas inn konkurrerer etter poeng i det ordinære inntaket  Tydeligere identifisering av ulike ”inntaksgrunnlag” – et mer finmasket inntak  Har gjeninnført begrepet fortrinnsrett Et mer differensiert inntak til Vg1

Fortrinnsgrunnlag 1.§ 6-15 – Fortrinnsrett til et særskilt utdanningsprogram 2.§ 6-17 – Fortrinnsrett for søkere med sterkt nedsatt funksjonsevne 3.§ 6-18 – Fortrinnsrett for søkere med rett til opplæring i eller på tegnspråk 4.§ 6-19 – Fortrinnsrett for søkere med vedtak om utvidet tid (flere år på Vg1) Inntak til Vg1 for søkere med fortrinnsrett

 Definisjonen: Tydeligere hvem er deltidselev Endret begrep fra heltidselev til fulltidselev §6-5  Endring av status Fylkeskommunen som avgjør om noen kan gå fra være fulltidselever til å bli deltidselev. Eleven må søke. Tydeligere vilkår etter inntaket er gjennomført – ved tungtveiende grunner  Konsekvenser av å bli deltidselev – sist i køen Mer utfyllende regler om forholdet mellom fulltidselever og deltidselever

 Krav om bestått i alle fag på tidligere nivå.  Beståttkravet gjelder både for fag med standpunktkarakter og halvårsvurderinger, samt evt. eksamen.  Kan evt. tas inn etter individuell behandling  Alternativ: tas inn som deltidselev Tydeligere vilkår og regler for inntak til Vg2/Vg3

 Regulerer formidling av lærlinger og lærekandidater  Krav til søknad og saksbehandlingsfrister  Rett til Vg3 i skole Eget kapittel om formidling av lærlinger og lærekandidater