Handlingsplan mot mobbing

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
TØYENSTANDARDEN.
Advertisements

Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Klasseregler.
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Mobbing i barnehagen?.
Ansvar og prosesser i skolen
Elevenes psykososiale miljø Nord-Trøndelag Morten Hendis.
Røyken vgs Fokus på framtiden
RØYKEN VGS FOKUS PÅ FRAMTIDEN Foreldremøte Vg2 YF,
Glitre barnehage.
Nulltoleranse for mobbing
Opplæringsloven §9a “Elevenes arbeidsmiljølov”
Olweus spørreundersøkelse Første gangs undersøkelse Grafikk.
RØYKEN VGS FOKUS PÅ FRAMTIDEN Foreldremøte Vg1 YF,
Inneklima i skolen! KS Hordaland Trond Hofvind.
Handlingsplan mot mobbing
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Velkommen til Foreldremøte 8. trinn Vi bygger kunnskap og vennskap
Senter for atferdsforskning
Kjersti Botnan Larsen, Utdanningsdirektoratet
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Målet om et samfunn fritt for mobbing
FORELDREMØTER Søreide skole September Søreide skoles strategiske plan En 4-årig plan for skoleutvikling på Søreide skole En 4-årig plan for skoleutvikling.
Retten til et godt skolemiljø
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Hva er viktig for elevers læring?
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Foreldremøte høst 2016
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
§ 9a-1.Generelle krav Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Foreldremøte 4.September 2017.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
FFK møte
Bli med! Barn.
Nye føringer – nye muligheter
Lokal Trivselsundersøkelse for 1. – 4. trinn
Elevenes skolemiljø.
Opplæringslova kapittel 9A
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Nye regler om skolemiljø og mobbing
Foreldremøte 6.kl..
Med rett til et trygt og godt skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Velkommen til skoleåret 2016/17
Trygt og godt skolemiljø
Ledersamling Olweus- programmet
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Mobbing – hva er vårt ansvar?
Trygt og godt skolemiljø
System for godt læringsmiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Foreldremøte Tau skole
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Handlingsplan mot krenkende adferd
Utskrift av presentasjonen:

Handlingsplan mot mobbing Ved Venabygd montessoriskole Venabygd montessoriskole 2012

§9a-3 Det psykososiale miljøet Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremje eit godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve tryggleik og sosialt tilhør. Dersom nokon som er tilsett ved skolen, får kunnskap eller mistanke om at ein elev blir utsett for krenkjande ord eller handlingar som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal vedkommande snarast undersøkje saka og varsle skoleleiinga, og dersom det er nødvendig og mogleg, sjølv gripe direkte inn. Dersom ein elev eller forelder ber om tiltak som vedkjem det psykososiale miljøet, deriblant tiltak mot krenkjande åtferd som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal skolen snarast mogleg behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningslova. Om skolen ikkje innan rimeleg tid har teke stilling til saka, vil det likevel kunne klagast etter føresegnene i forvaltningslova som om det var gjort enkeltvedtak. Føyd til med lov 20 des 2002 nr. 112 (ikr. 1 apr 2003, etter res. 20 des 2002 nr. 1735). Venabygd montessoriskole 2012

Venabygd montessoriskole 2012 Visjon Venabygd montessoriskole – der lysten til å lære består Venabygd montessoriskole 2012

Venabygd montessoriskole 2012 Hva er mobbing? ”Ein person blir mobba når han eller hun, gjentatte gonger og over ei viss tid, blir utsett for negative handlingar frå ein eller fleire personar.”(Dan Olweus) Aktiv mobbing: fysiske angrep, spark, slag, kast, ødeleggelse av klær m.m. Verbale og ikke verbale angrep, trusler, hån, kalling m.m. Også ved bruk av mobil og Internett. Venabygd montessoriskole 2012

Venabygd montessoriskole 2012 Passiv mobbing: å overse noen eller stenge ute noen fra venneflokken. Ved å bruke mobil og Internett. Opplæringslova §9a-1 ”Generelle krav” og §9a-3 ”Det psykososiale miljøet ”beskriv korleis personalet skal forhalde seg til slike saker. Skolen skal behandle slike saker etter reglene om enkeltvedtak i forvaltningslova §2, 1.ledd. Ved Venabygd montessoriskole skal alle oppleve et trygt og godt arbeidsmiljø fritt for mobbing. Venabygd montessoriskole 2012

Venabygd montessoriskole ønsker: Gode relasjoner mellom lærer - elev, lærer - gruppe Gode relasjoner mellom elev – elev Gode relasjoner mellom lærer – foreldre/foresatte Skolestarten Skolestarten skal være planmessig, trygg og gi alle elever en positiv opplevelse. Rektor og lærere møter klassen/gruppen på en slik måte at det signaliserer trygg ledelse og gjensidig tillit. Rektor skal ha samtaler med elevrådet om hvordan vi skal ha det på skolen. Skolen/FAU Arrangerer og gjennomfører årlige felles arrangement med fokus på et godt felleskap for hele skolen/klassevis/gruppevis Venabygd montessoriskole 2012

Rutiner for å avdekke mobbing: Årlig spørreundersøkelse Det skal være elevsamtaler minst 1 gang i halvåret. Ved mistanke om mobbing blir observasjon intensivert. Undersøker og innhenter informasjon. Tilsyn i friminuttene der vaktene bærer vest som gjør de synlige på uteområdet. Tydelige og klare forventninger i forhold til atferd slik at elevene vet hvordan en reagerer på problemadferd. Venabygd montessoriskole 2012

Venabygd montessoriskole 2012 Digital mobbing Mobbing på Internett og mobiltelefon er annerledes enn ansikt til ansikt. Mobbing kan få større konsekvenser ved at den kan bli spredd overalt i den digitale verden. Mange elever som blir utsatt for ”vanlig” tradisjonell mobbing på skolen er også utsatt for digital mobbing. Skolen har regler for bruk av mobiltelefon og Internett Elevene blir fulgt med på bruken av Internett. Venabygd montessoriskole 2012

Hvordan løser vi mobbesaker? Det er viktig at både rektor og ansatte møter alle involverte med respekt. De som blir mobba, skal oppleve at de blir tatt vare på. De som mobber, skal møte de ansatte som klart tar avstand fra det som er gjort, men som viser eleven respekt og har forventninger om endret adferd. Venabygd montessoriskole 2012

Venabygd montessoriskole 2012 Tiltak: Undersøke og observere for å skaffe informasjon. Samtaler med den som er mobbet, for å skaffe informasjon og gi støtte. Samtale med foreldre/foresatte til den som er mobbet. Samtale med den som mobber. Dersom det er flere som mobber, snakker man med en om gangen. Formålet er å gi beskjed om at mobbingen er uakseptabel og må stoppes straks. Gjøre avtaler om hva som skal skje for å få slutt på mobbingen, og avtale en ny samtale. Venabygd montessoriskole 2012

Venabygd montessoriskole 2012 5. Samtale med foreldre/foresatte til den/de som mobber. 6. Enkeltvedtak, jf. Opplæringslova §9a-3. Rektor avgjør om det skal gjøres enkeltvedtak når mobbingen er oppdaget. Foreldre/foresatte kan også be om at skolen skal gjøre noe, da må rektor gjøre enkeltvedtak. 7. Sanksjoner og dokumentasjon. Oppfølging av den som er mobbet og den/de som er mobberen hver dag i en periode. Dette gjøres helt til saken er løst. 8. Det skal vurderes om man skal arbeide strategisk i forhold til klasse/gruppe. Venabygd montessoriskole 2012

Venabygd montessoriskole 2012 Arbeidet mot mobbing er viktig og må være en selvsagt del av det daglige arbeidet. Det er også lovpålagt etter Opplæringslova §9a Prinsippet er at problem blir løst på så lavt nivå som mulig, men rektor skal alltid informeres ved mistanke om mobbing. Mobbing skjer overalt i samfunnet, også mellom voksne og elever. Dersom en oppdager at en ansatt med ord eller handlinger trakasserer eller mobber elever, er dette svært alvorlig. Rektor må behandle alle klagesaker om trakassering fra de voksne som en personalsak, og sørge for at dette stanser straks. Venabygd montessoriskole 2012