Utfordringer i Finnmark Høstkonferanse VOFO Finnmark Alta 28. oktober 2011 Sigrun Røstad.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om voksenopplæring med forskrift
Advertisements

Når kunnskap blir handling
Voksenopplæringens overganger
Litt mer om PRIMTALL.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Lese- og skriveferdigheter - i Norge, i EU, og i globalt perspektiv
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Realkompetanse-vurdering
Læring på arbeidsplassen
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Landskonferanse IKVO 2010 Bjørn Holden IMDi Analyse og tilskudd
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Melding til Stortinget…
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Studieforbund Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom frivillige.
Lesesenteret Forskning på voksnes leseferdigheter Seminar ”Nasjonalt Leseløft 2010 – 2014” Hamar Egil Gabrielsen UiS.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Voksenopplæringen i Oslo - Tall, organisering og utfordringer - Bystyremelding 2/03 - Krafttak for norskopplæring.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Basiskompetanse i arbeidslivet
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
KARRIEREVEILEDNING/ RÅDGIVERSAMLING Hilde Strømme Ole Kristian Eivindson Vest-Agder fylkeskommune.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
Flyktningkonferansen 2008
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø.
Studieforbundet natur og miljø Studieforbundet natur og miljø N&M.
Ny Lov og forskrift om voksenopplæring 2010 VOFO Læring og Kompetanse Presentasjon
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
… en selvstendig arena for læring Fylkeskommunenes rolle i ny lov om voksenopplæring Nasjonal fylkeskonferanse Fredrikstad, 21. januar 2010 Sturla Bjerkaker.
Fylkeskommunen + VOFO = sant Hvorfor samarbeide med studieforbundene? Bidrar til å gi brukerne et bedre tilbud Fylkeskommunen er ikke best på alt Studieforbundene.
IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
Program for samlingen Kl. Aktivitet Info. Dag 1, tirsdag 14. oktober. Møteleder Ove Austmo Lunsj   Velkommen Ove Austmo, funksjonsleder.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Erfaringer fra Kompetanseutviklingsprogrammet Sveinung Skule, Fafo Erik Døving, SNF.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Petter Renbjør / Heidi Skaret Barsøe Karriereveiledning av flyktninger Quality Airport Hotel Gardermoen 12. og 14. september.
FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Petter Renbjør / Heidi Skaret Barsøe
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Utskrift av presentasjonen:

Utfordringer i Finnmark Høstkonferanse VOFO Finnmark Alta 28. oktober 2011 Sigrun Røstad

Om Vox Vox er et nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk underlagt Kunnskapsdepartementet Vox har et ansvar for voksnes læring og skal sammen med Utdanningsdirektoratet igangsette tiltak på feltet Vox forvalter statlig tilskudd til bl.a. studieforbund og program for basiskompetanse i arbeidslivet (BKA) Vox er fra 2009 vertsorganisasjon for Nordisk nettverk for voksnes læring (NVL) Sigrun Røstad Side 2

Tom Sigurd Sørhus Side 3 Vox og Realkompetanse/Karriereveiledning Samarbeider med Utdanningsdirektoratet om vurdering og verdsetting av realkompetanse. Arbeider for en mer ensartet praksis i kommuner og fylker, og bedre samordning mellom ulike aktører Er fra 2011 nasjonal enhet for karriereveiledning Er fa 2011 sekretariat for Nasjonalt Fagkoleråd Side 3Sigrun Røstad

Mosjøen Side 4 Vox og Integrering Faglig ansvar for opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere Følge opp læreplanen og norskprøvene, utvikler metoder og læremidler Etter- og videreutdanningstilbud for lærere og skoleledere

Mosjøen Side 5 Vox og Basisferdigheter Utvikler tilpassede læringstilbud for voksne i lesing, skriving, regning, data og muntlig kommunikasjon Utvikler metoder som bygger på kompetansemålene for voksnes basisferdigheter Utvikler kartleggingsverktøy og etter- og videreutdanningstilbud for lærere og instruktører

Kompetansemål for voksnes grunnleggende ferdigheter Nivåbeskrivelser for de enkelte ferdighetene. Verktøy for dialog mellom bedrift og tilbyder. Endres i topp-/bunntekst Side 6

Program for basiskompetanse i arbeidslivet (BKA) statlig tilskuddsordning etablert i 2006 ledd i regjeringens kompetansepolitikk – gi befolkningen mulighet for bred basiskompetanse forvalter midler til opplæring for arbeidstakere i ferdighetene lesing og skriving, hverdagsmatematikk og digital kompetanse Retningslinjer på vox.no/bka/kriteriervox.no/bka/kriterier Søknadsfristen 19. januar 2012 Mosjøen Side 7 Hvorfor skal statsråden gi penger til studieforbund som læringsarena for voksne?

Hva snakker vi om …. Kompetansepolitikk Utdanningspolitikk Livslang læring Utdanning/opplæring/læring Voksenopplæring/voksnes læring Folkeopplysning Grunnleggende ferdigheter/basiskompetanse Realkompetanse Kvalifikasjonsrammeverk Karriereveiledning Sammenhenger og forskjeller? Sigrun Røstad Side 8

Sigrun Røstad Side 9 Utgangspunkt - voksnes kompetanse voksne med lave grunnleggende ferdigheter fikk grunnskoleopplæring i skoleåret 2009/ deltok i BKA-opplæring i voksne har grunnskole som høyeste utdanning – ca startet videregående opplæring i skoleåret 2009/ innvandrere deltok i opplæring i norsk og samfunnskunnskap i skoleåret 2009/10 Voksnes opplæringsbehov på universitets- og høyskolenivå er ukjent Ukjent behov innenfor studieforbunds og nettskolers områder

Tall for Finnmark Utdanningsnivå i befolkningen 2010 GrunnskoleVgoUH-nivå Landet29,4 %42,7 %27,8 % Finnmark38,2 %38,9 %22,9 % F. kvinner36,0 %35,5 %28,5 % Sysselsetting15-74 år20-66 år15-19 år Landet69,1 %77,0 %37,6 % Finnmark68,4 %76,0 %43,4 % Sigrun Røstad Side 10

BKA-prosjekter 2010/2011 Totalt landet 627 prosjekter Totalt Finnmark 10 prosjekter Studieforb. som søker 2 prosjekter Studief. som tilbyder 3 prosjekter Sigrun Røstad Side 11

Studieforbundene 2010 LandetFinnmark Antall deltakere Delt. i % av befolkningen Delt. pr innbyggere Musikkfag 32% 47% Sigrun Røstad Side 12

Ny lov om voksenopplæring Seks overordnede mål for studieforbund Ny godkjenning som studieforbund fra Nye kriterier for opplæringsaktivitet Ny tilskuddsordning Nytt fokus på studieplan mht kvalitetssikring og dialog Nytt fokus på kursdokumentasjon til deltakerne Dokumentasjon på rutiner for intern kontroll Rapportering og statistikk tydeliggjort Sigrun Røstad Side 13

Utfordring: basiskompetanse og BKA BKA-programmet et viktig virkemiddel Finnmark tåler større aktivitet innenfor BKA Studieforbund har nærhet til deltakere med behov Studieforbund har nærhet til tillitsvalgte i arbedslivet Studieforbund har nærhet til bransjer og bedrifter Studieforbund kan motivere for kurs i basiskompetanse Studieforbund kan skolere lærere i kompetansemålene Studieforbund kan være tilbyder av BKA-opplæring Sigrun Røstad Side 14

Utfordring: Integrering Studieforbund har nærhet til lokalmiljøet Studieforbund har nærhet til deltakere med behov Studieforbund kan gi opplæring for innvandrergrupper Studieforbund kan bruke innvandrere som ressurs Studieforbund kan tilby norskopplæring – spesielt for arbeidsinnvandrere uten opplæringsplikt Studieforbund kan skreddersy arbeidsrettet norsk Sigrun Røstad Side 15

Utfordring: Videregående opplæring Studieforbund må gjøre egne deltakere bevisst på at kurs kan benyttes ved søknad om jobb og utdanning Studieforbund må utstede kursbevis som kan benyttes inn mot realkompetansevurdering Studieforbund har nærhet til målgrupper med behov Studieforbund har nærhet til lokalt arbeidsliv - fagopplæring Studieforbund har dialog med fylkeskommunen Studieforbund kan tilby videregående opplæring Sigrun Røstad Side 16

Utfordring: Studieforbund som læringsarena Hva er studieforbundets særpreg i mangfoldet? Hvordan arbeider studieforbundet med overordnede mål? Hvor informativ er studieforbundets rapportering og statistikk? Hvordan styrker studieforbundet deltakernes bevissthet om å anvende kursdokumentasjon/kursbevis? Hvordan dokumenterer og synliggjør studieforbundet sin force i forhold til andre opplæringsaktører? Spesielle tiltak i Nordområdene/Barentsregionen? Hvorfor skal statsråden gi penger til studieforbund som læringsarena for voksne? Sigrun Røstad Side 17