Ekstern gjennomgang av tjenesteområde 3 Presentasjon av hovedfunn, konklusjoner og anbefalinger 11.juni 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Advertisements

Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Et helhetlig barnevern i Oslo
Plan for videreutvikling av pleie- og omsorgstjenestene
Internkontroll i kommuner
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Kontostreng og annet artig…
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
TILDELING AV TJENESTER
NØKKELTALL Sør 6 KOSTRA systematiserer kommunenes rapportering til Statistisk sentralbyrå i tre typer indikatorer og nøkkeltall:   Kommunenes prioritering.
Rekrutteringsplan for helse- og sosialpersonell
GODE PASIENTFORLØP - REINNLEGGELSER
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Inntektssystemet Kommunenes inntekter Ansvar, målsetting og verktøy Arbeid med inntektssystemet Forbedringer for å oppnå målsettingen Vår anbefaling Samhandlingsreformen.
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
Visjoner om kommunesamarbeid
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Innherred samkommune 1 Større stillinger - en fordel for både brukere og ansatte Anne Grete Wold Prosjektleder Innherred samkommune.
Samkommunestyret – Økonomienheten v/Meir Hallan ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
En hverdag med konkurranseutsetting og privatisering
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Eldreomsorg i Harstad mot 2030
SØKNADSKONTORET Historikk:
Kommunehelsestjenesten i Oslo
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Levanger kommunestyre "Hvorfor har Levanger et stort omfang av barneverntjenester?" - Sigrid Hynne Gjennomgang av barneverntjenesten i Levanger.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Steigen kommune KOSTRA tall mm. for pleie og omsorg
Kommunerevisjonens rapport - oppdrag fra Kontrollkomiteen 2014 Samhandlingsrutiner ved overgangsfaser.
Brukertilfredshet og KOSTRA
PLANER FOR ELDREOMSORGEN I BERGEN
ASSS Kultur, Tromsø 2 – 3. november 2010 Jan Aarak, KS
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kan finansierings- systemer brukes for å bedre produktivitet? Om ISF I Kristiansand.
Trondheim kommune Økonomitjenesten Økonomistyring i TK Omstilling Praktisering Erfaringer og utfordringer TBU-seminar Carl-Jakob Midttun Trondheim.
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
© Bergen kommune Hva er god eldreomsorg? Bjørn-Frode Schjelderup Fraksjonsleder helse og sosialkomiteen (H) Bergen kommune 15. Mai 2007/Radison SAS Royal.
Agenda Kaupang Hermansverk Finn Arthur Forstrøm Fylkeskommunes økonomi og driften i
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bruk av nøkkeltall i Trondheim kommune Nina Nilsen, rådgiver i rådmannens fagstab ASSS eiendomsforvaltning, 29. april.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Arbeidsgruppe KOSTRA IPLOS/KOSTRA Indikatorbehov.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Heldøgns omsorg – kommunenes dekningsgrad Færre institusjonsplasser, mer omfattende hjemmetjenester FoU 9342 Liv Wergeland Sørbye, Sidsel Sverdrup og Birgit.
Hva bør være bestemmende? Systemutvikling: Hva bør være bestemmende? (og hvem bør bestemme?) Dag Wiese Schartum Avdeling for forvaltningsinformatikk, Senter.
Informasjonsmøte TO Tilrettelagte tjenester
Skranker i arbeidslivet
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Et verktøy for helhetlig styring Har kommunene behov for et verktøy for helhetlig styring? Markedsundersøkelse og utvikling av styringsverktøy.
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
KS Effektiviseringsnettverkene Nasjonale indikasjoner på effektivisering i kommunesektoren - Hovedresultater og konklusjoner Fürst og Høverstad ANS.
Hvordan påvirker tjenesteprofilen i pleie og omsorgssektoren kostnader og kvalitet? GEIR MØLLER Telemarksforsking.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Splitte 254? (Helse- og omsorgstjenester til hjemmeboende)
Hovedrapport – erfaringer fra fjorårets rapportering og hvordan ser årets ut? Plenumsdiskusjon: Hva må til for å komme i mål til våren.
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
«Færre institusjonsplasser, mer omfattende hjemmetjenester»
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Utskrift av presentasjonen:

Ekstern gjennomgang av tjenesteområde 3 Presentasjon av hovedfunn, konklusjoner og anbefalinger 11.juni 2009

Mandatet for gjennomgangen 1.Hvordan er tjenestenivået og tjenesteprofilen i Bergen i forhold til andre store byer? 2.Utmåler Bergen mer eller mindre hjelp enn andre kommuner? 3.Hvor effektive er Bergen i utførelsen av tjenenestene? 4.Hva skyldes økningen i kommunens utgifter til helse og omsorg? 5.Hvilke konkrete tiltak kan bidra til et bærekraftig utgiftsbilde for helse- og omsorgstjenestene over tid?

Metodisk tilnærming – analyser på fire nivå som kombineres 1.Kommunenivået : KOSTRA - data, regnskap, egne data om tilbudet til utviklingshemmede (tjenestenivå og tjenesteprofil). 2.Forvaltningsenhetsnivået: Tildeling av tjenester (dekningsgrader). 3.Resultatenhetsnivået: Timer, årsverk, kompetanse sykefravær, brukere (effektivitet). 4.Individnivået: Studie av enkeltbrukere - vurdering av behov opp mot tildelte timer og bemanning. Gjennomgangen er avgrenset til hjemmesykepleien og tjenesten til utviklingshemmede.

1) Hvordan er tjenestenivået og tjenesteprofilen i Bergen i forhold til andre store byer ? Bergen har prioritert helse og omsorgstjenestene høyt – tjenestenivået ligger i øvre sjikt i forhold til sammenligningskommunene, både når det gjelder institusjonsomsorg, hjemmebaserte tjenester og aktivisering. Bergen har en tjenesteprofil både innenfor tjenesten til eldre og tjenesten til utviklingshemmede som legger til rette for at tjenestene kan tildeles på laveste effektive omsorgsnivå (riktig bruk av korttidsplasser og dagopphold). Bergen har svært få omsorgsboliger med heldøgns bemanning sammenlignet med flere av de andre storkommunene. Høy andel aldershjemsplasser kompenserer for dette.

1) Anbefalinger - tjenestenivå og tjenesteprofil Vurdere bruken av bolig med service. Spisse kriteriene for tildeling og vurdere behovet for mer fast bemanning. Videreføre planene om å etablere større omsorgsboligkompleks med fast bemanning. Videreføre arbeidet med å sikre god rullering av korttidsplassene. Tydeliggjøring av rollen som bestiller i stort (politisk og administrativ ledelse).

2) Utmåler Bergen mer eller mindre hjelp enn andre kommuner? Innenfor eldreomsorgen tildeler Bergen tjenester til flere, men hver enkelt bruker får forholdsvis mindre tjenester. Tilsier lavere terskler enn andre kommuner. Bergen yter botjenester og arbeids- og aktivitetstilbud til flere voksne utviklingshemmede enn andre kommuner Bergen yter tjenester til færre unge utviklingshemmede enn andre kommuner Forvaltningsenhetene bestemmer volumet på tjenestene gjennom sin tidelingspraksis. I Bergen har forvaltnings- enhetenes hovedfokus på helsefag og jus og i mindre grad på økonomi. Den økonomiske bevisstheten har trolig vært større hos forvaltningsenhetene i Oslo, Kristiansand og Bærum.

2) Anbefalinger - utmåling av hjelp Mer enhetlig styring av forvaltningsenhetene, hvor deres ansvar for økonomistyringen av tjenestene er hovedanliggende. Ha kontinuerlig fokus på at brukere med størst behov prioriteres. Sikre at arbeidet med å redusere dekningsgradene innenfor hjemmetjenestene videreføres. Behov for en større opprydding i vedtakene innenfor botjenesten til utviklingshemmede.

3) Hvor effektive er Bergen i utførelsen av tjenenestene (hjemmesykepleien)? Direkte brukerrettet tid på riktig nivå samlet sett. Store variasjoner mellom resultatenhetene tilsier potensial for effektivisering Også store variasjoner i kostnader pr. årsverk – dette skyldes i begrenset grad kompetanseforskjeller eller forskjeller i sykefravær Håndtering av sykefravær er utslagsgivende - utgifter til vikarer viser seg å variere mye mellom resultatenhetene. Resultatenhetenes interne oppgaveløsning har trolig størst påvirkning på effektiviteten

3) Hvor effektive er Bergen i utførelsen av tjenenestene (utviklingshemmede)? Forskjeller i kostnad pr. time, kostnad pr. bruker og kostnad pr årsverk og bemanningsfaktor (forholdet mellom brukere og bemanning) er større enn det forskjeller i brukernes behov skulle tilsi. Fordi resultatene spriker i mange retninger er det vanskelig å si noe generelt om effektiviteten i boligene. Forskjellene som avdekkes tilsier at det er et potensial for effektivisering (tilstedetid på dagtid i boligene).

3) Anbefalinger - effektivitet Arbeide systematisk i oppfølgingen av resultatenhetene som har lavest effektivitet for å ta ut potensialet. Se nærmere på ledelse, ansvars- og oppgavefordelingen i resultatenhetene – hva gjør de resultatenhetene som har høyest effektivitet? Grunn til å se nærmere på håndteringen av sykefravær.

3) Vurderinger rundt organisering Helse- og omsorgstjenestene i Bergen har en svært flat organisasjonsmodell – langt flatere enn det vi finner i flere av de andre storkommunene. Ingen tydelig sektorledelse med definert ansvar for hver av deltjenestene (institusjon, hjemmetjeneste, aktivisering og forvaltning) verken når det gjelder økonomioppfølging eller utvikling. Organiseringen gir utydelige styringslinjer, mange aktører med uklare roller mellom linjeledelse, forvaltningsenheter og stabsfunksjoner. Resultatenhetsledere som (på grunn av sitt kontrollspenn) operer langt fra arenaene hvor beslutninger som har økonomiske konsekvenser tas. Et ledersjikt uten formelt resultatansvar under resultatenhetslederne som tar beslutninger med økonomiske konsekvenser.

4) Hva skyldes økningen i kommunens utgifter til helse og omsorg? Bergen er blant sammenligningskommunene som har hatt sterkest utgiftsøkning Ingen strukturelle endringer i befolkningen som skulle tilsi vesentlig større utgiftsbehov Dekningsgradene er redusert samtidig som utgiftene har gått opp Forvaltningsenhetene har ikke hatt økonomiansvar – tildeling av tjenester ut over rammer har i begrenset grad fått konsekvenser Når behovet hos eksisterende brukere økes søkes det løst gjennom økt bemanning

5) Hvilke konkrete tiltak kan bidra til et bærekraftig utgiftsbilde for helse- og omsorgstjenestene over tid? Oppnå bedre styring av tjenestene – både i tildeling og utførelse – Prioritere brukere med størst behov, redusere dekningsgradene – Ta ut effektiviseringspotensialet hos de utførende enhetene Bruke aktivitetsbasert finansiering (ABF) som virkemiddel for å oppnå dette Organisatoriske tilpasninger som legger bedre til rette for styring