Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for tillitsvalgte i VO Telemark
Advertisements

Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Arbeidstid i kommunale barnehager
Innleiing til kurs for tillitsvalde, Loen Jarle Hessevik.
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Tariff 2014 Økonomi, lønnssystem, HTA og SFS 2213
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
TEMADAG: LOKALE ARBEIDSTIDSAVTALER HØST KS Forhandling HANDLINGSROMMET I DET SENTRALE AVTALEVERKET.
Pensjon – privat sektor
11. desember 2013 Opplæring for tillitsvalgte – Aktuelt fra klubbene Oppfølging av saker fra klubbmøtereferatene – – Pause
Lokalt utviklingsprosjekt Hovedprinsipp  Lokal tilpasning og utvikling av arbeidstidsordninger og andre rammebetingelser skal bygge på lokale målsettinger.
Lokal arbeidstidsavtale
GSI - En liten innføring i grunnskoletallenes magiske verden Rune Bakkejord, nestleder Utdanningsforbundet Tromsø.
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Arbeidstid på nettverksmøtet jan/feb 2011 Utdanningsforbundet Bergen.
Tariffkurs 22. – 23. mars 2012 Fra overordnet politikk til resultat - veien mot lokale forhandlinger.
Utdanningsforbundet Bergen
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet
Lokal arbeidstidsavtale, SFS implementering i Østfold, skoleåret 2012/13 Ad-hoc, arbeidsgruppe.
Arbeidstid i skole og barnehage Utdanningsforbundet Sogn og Fjordane 2
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
Regionkursene jan-feb 2010 Tidsbrukutvalget. Tidsbrukutvalget. Mandat Hensikten med utvalgets arbeid er å foreslå tiltak som vil gi bedre utnyttelse av.
SFS 2201 Særavtale for barnehager, sfo, skoler, familiebarnehager
Endringer i ny arbeidstidsavtale
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
12. april 2013 – Odd Espen Høili Tilsettinger Fredrikstad kommune.
Tilsettinger Utdanningsforbundet sin politikk Utdanningsforbundet Akershus Januar Kent Inge Waaler.
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Arbeidstid barnehage – erfaringer etter oppstart Regionale kurs høsten 2012.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Økonomi Informasjon som grunnlag for uravstemning juni 2014 Kap 4b
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
8. desember 2011 Aktuelt fra Utdanningsforbundet Grimstad Aktuelt fra klubbene Årsmøte 2012 Trekking av Medlemsaksjonen Bruk av ufaglærte som.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Arbeidsplasstillitsvalgtes rolle i budsjettarbeidet Utdanningsforbundet Trondheim februar 2012 Paul Erik Karlsen.
Tidsbruk i skule og barnehage Kva bruker vi arbeidstida vår til?
Siren Risti, nestleder seksjon barnehage, Utdanningsforbundet Bergen
NORSK FYSIOTERAPEUTFORBUND - et forbund i bevegelse Våren Hva bør dere vite om forhandlinger? Seminar for nye ledere og styremedlemmer i avdelinger.
Ny organisasjonsstruktur - implementering Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars 2010.
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Lokal arbeidstidsavtale
Tidsressurspott (Byrdefull ressurs).
Sentralt tariffoppgjør KS, 2012 Nettverkskurs for arbeidsplasstillitsvalgte, 11. juni 2012.
Nettverkskurs for arbeidsplasstillitsvalgte, 11. juni 2012
Utdanningsforbundet Bergen Samling tillitsvalgte
Nettverkskurs for arbeidsplasstillitsvalgte, 26. november 2012 Lønnsoppgjøret i kap 4 i KS og Bergen kommune, 2012.
Arbeidstidsavtalen.
Årsmøte 2013 – Utdanningsforbundet Tynset Lise Beathe Hov Utdanningsforbundet Hedmark.
Arbeidstid SFS 2213 Modul 4 VGO
SFS 2213 Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring Revidert september 2014.
Klubbarbeid i barnehagen
Arbeidstidsavtale SFS 2213
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Arbeidstid i barnehagen Regional skulering haust 2011 Nina Beate Jensen, Utdanningsforbundet Hordaland.
Undersøkelsen vår 2013 Spesialundervisning. Hvem har svart? Barneskoler 22 stk Ungdomskoler 3 stk Kombinertskoler 4 stk  Ca 32 % av skolene i Bergen…..
KS strategikonferanse februar 2015 Gjennomgang av debattheftet.
Drøftinger/Forhandlinger og Styringsrett/Uenighet Bergenskurset – ATG – September 2011 Asle Flatøy Utdanningsforbundet Bergen.
Aktuelt / open post Loen Skulering m.m. våren 2013 HTV-seminar, Førde Rektorkonferanse (HTV), Førde Politisk råd, oppstart.
Tidsressurspotten Skoleåret
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Arbeidstidsavtalen fra høsten 2014 Avtaleperiode – Innhold og mulig praktisering til beste for skolen og den ansatte Skolelderkonferansen.
Fra streik til tillitsbygging. Forhandlinger og brudd Arbeidstidsavtalen er en særavtale (SFS 2213). Varighet var fram til Forhandlingene med.
Særskilte tariffbestemmelser i KS for undervisningspersonalet i voksenopplæringen Voksenopplæring.
Undersøking – SFS Kven svarar? Om kontinuitet.
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013

Bakgrunn Før 2003 Staten forhandlingsmotpart Ønske om å ”normalisere” arbeidstiden til lærerne Ikke støtte hos organisasjonene Skolepakkene inneholdt elementer om å se på arbeidstiden Endte med en avtale om 5 sentralinitierte forsøk i Modell 1 – nesten lik den avtalen vi har i dag.. s2

2006 Arbeidstidsavtalen som utløp inneholdt elementer om arbeidsplaner og bunden tid som i dag, men ikke lokalt handlingsrom utover dette. KS arvet alle resultater fra drøftinger og sentralinitierte forsøk, og ønskert i tillegg(som staten) og ”normalisere” lærernes arbeidstid. Stor ståhei Mekling s3

2006 forts. 4-årig avtale Snudde systemet på hodet – fra sentral avtale til lokale avtaler, eventuelt med sentral tekst Fellesskoleringer med fokus på inngåelse av lokale avtaler Fra KS sin side var det en forventning om at det skulle skje mye lokalt med arbeidstidsavtalene 4-års perioden inneholdt svært lite av forsøk/lokale endringer, bortsett fra at mange skoler valgte å øke antall planleggingsdager. s4

2010 liten grad av lokale endringer, og ingen av partene hadde endret syn i nevneverdig grad. Forhandlingene i 2010 førte ingen steder hen, og det ble en prolongering frem til 2012, med mulighet til å få det inn i Hovedtariffoppgjøret. s5

høsten 2011-våren 2012 opptok partene igjen en dialog. Partene hadde fremdeles ikke beveget seg så ut som om SFS 2213 kunne bli en del av Hovedtariffoppgjøret. en prolongering av avtalen på 2 år. KS økte ressursen til byrdefull arbeid. Og den ble omdøpt til tidsressurspott. I tillegg ble antall planleggingsdager økt fra 5 til 6 (37,5 t til 45 t) s6

Hva vil vi? Årsmøte Hordaland 2012 Sentrale, kollektive tariffavtalar om arbeidstid for pedagogar i barnehage og skole. Ein reduksjon av både leseplikta og den bundne tida i skolen At tid til for og etterarbeid og leseplikta vert sett i samanheng i arbeidstidsavtale. For å sikre tid til kjerneoppgåvene, må tid til for- og etterarbeid knytast direkte til undervisningsoppgåvene Utdanningsforbundet skal arbeide for auka tid til kontaktlærararbeidet. Kreve at nye avtaler og arbeidsoppgåver må bli fullfinansiert. s7

Landsmøtet 2012 sentrale arbeidstidsavtalar for lærarprofesjonen i heile utdanningssystemet. Avtalane må sikre eit profesjonelt handlingsrom, vern mot for høg arbeidsbyrde og setje lærarar og leiarar i stand til å ivareta samfunnsoppdraget og dei profesjonsetiske forpliktingane. Lærarar må få auka innverknad på organiseringa av arbeidet og kva arbeidstida skal brukast til, gjennom sentrale avtalar som sikrar tid til blant anna individuelt for- og etterarbeid, samarbeid, fagleg ajourføring og kompetanseutvikling. Arbeidstidsavtalane må byggje på at den einskilde arbeidsplass er sikra ressursar gjennom forskrift og lovverk som står i forhold til talet på barn og elevar og deira lovfesta krav til opplæring s8

Hva vil KS? Kommunal arbeidstid? Rektor bestemmer? KS om barnehage: Etter KS syn vil det være urimelig med avtaleregulerte særordninger for deler av personalet. Den enkelte kommune og den enkelte barnehage må selv kunne disponere personalet i forhold til de oppgaver som skal løses og avsette tid til de oppgaver som skal utføres, herunder planlegging, faglig oppdatering m.m. s9

Felles mål og egne mål Utdanningsforbundet Vern for lærerne Kvalitet i opplæringen KS Effektiv drift Kvalitet i opplæringen s10

2013 Skoleåret avsluttes med et Hovedtariffoppgjør. Som tidligere år kan SFS 2213 bli et tema dersom ikke partene kommer frem til enighet om ny avtale før. Partene står nøyaktig samme sted som tidligere… s11

Hva kan skje? Prolongering 1 år –Dersom partene ser at mellomoppgjøret 2015 er et gunstigere tidspunkt å ta inn SFS 2213 enn et Hovedoppgjør Prolongering 2 år –Dersom partene følger vanlig praksis og legger neste Hovedtariffoppgjør inn som tvisteløsning Prolongering 4 år –Dersom partene ser at de trenger mer tid til å komme frem til en varig og bærekraftig avtale s12

Kommunalisert arbeidstid Helt ny avtale s13

Hva er problemet med SFS 2213 Forholdet mellom leseplikt og skoletid/fellestid Urettferdig leseplikt? For lite kontaktlærertid s14

fortsett Uklart undervisningsbegrep Annen tid med elever Vanskelig å forstå Den har en stor del av arbeidstiden som leder ikke har styringsrett over (og heller ikke innsyn eller oversikt over) s15

Forts. Begge parter er misfornøyd med avtalen = helt ny avtale? = tar tid = prolongering? Eller slåss for det vi har? s16

s17

20kollektiv%20og%20attraktiv%20skole.pdf Evaluering av sentral initiertehttp:// 20kollektiv%20og%20attraktiv%20skole.pdf – – skriv-f html?id=108637http:// skriv-f html?id= s18