Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inntak og søknad om spesialundervisning
Advertisements

Rådgiversamling april Lærling •Søke på •Hvis ungdomsrett ved formidling så gjelder ungdomsrett i.
Velkommen til infomøte på Tanks vgs
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Velkommen til samling
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Velkommen til samling
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Søknad til videregående skole 2014/2015
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet i Telemark Startkurs for rådgivere 19.sept 2012.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Rådgiversamling
Velkommen til informasjonsmøte om utveksling neste skoleår i auditoriet onsdag 26. februar kl For elever i Vg1 og foresatte.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Individuell vurdering
Inntaket 2010 – 2011 – nytt og nyttig ?. Hvilke emner skal vi gjennomgå ? 1.Hva betyr endringen i vurderingsforskriften fra for inntaket til.
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
Minoritetsspråklige søkere
Endringer i regelverk.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Rådgiversamlingen høsten 2009
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
FORELDREMØTE 10. TRINN 11.oktober 2012
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Velkommen til rådgiversamling ! 6.januar 2012
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Dagsamling for PP-tjenesten Antall søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall.
Fortrinnsrett til videregående opplæring
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Inntak Inntakskalender 2015
Velkommen til informasjonsmøte om utveksling neste skoleår i auditoriet onsdag 11. februar kl For elever i Vg1 og foresatte.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Evaluering av inntaket ( DLG ).
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Orientering om eksamensperioden, klageadgang og russetid ved.
Dagsamling for PP-tjenesten Antall søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Erfaringer endret inntaksforskrift - oppfølging Finsås 30. september 2014.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Antall søkere: 529 (578) Antall tatt inn i individuelt inntak: 402 (416) Antall søkere overført til ordinært inntak: 137 (157) Antall søkere som fikk avslag.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
RÅDGIVERSAMLING KIRKENES 17. NOVEMBER GENERELL INFORMASJON Skoletilbud for skoleåret vedtas av Hovedutvalg for kompetanse (HUK) 23. november.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
SØKING TIL VGS. Søker du Vg1? Du må søke tre ulike utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Fører du opp færre enn tre ønsker, vil du kunne bli plassert.
Regionsmøte hausten 2013 Samhandling mellom PPT og VGO 1. oktober 2013 Jorunn Dahle, Kari Volden og Hege Skarvøy.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Rådgiversamling 2016 i Vrådal
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Quality Hotel Klubben 2. november 2016 Velkommen!
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Utskrift av presentasjonen:

Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på sitt 1. ønske: 19 (men tatt inn på et lavere ønske) Antall søkere som ble avvist i individuelt inntak: 5 Søkere fordelt på søknadskategori: § 6-15 – Fortrinn til særskilt utdanningsprogram: 10 søkere - 6 tatt inn på 1. ønske, men bare 1 fikk innvilget inntak etter § § 6-17 og 6-30: Fortrinn for søkere til skole som er særskilt tilrettelagt: 43 søkere - 29 tatt inn på 1. ønske, men bare 3 tatt inn etter § 6-17 og 4 etter § 6-30 OPPSUMMERING INNTAK ETTER INDIVIDUELL VURDERING

§§ 6-18 og 6-31: Fortrinn for søkere med rett til tegnspråk: 4 søkere - 3 tatt inn i Oslo. 1 avvist (fra annet fylke) §§ 6-19 og 6-32: Fortrinn for søkere med vedtak om utvidet tid: 25 søkere – 21 tatt inn på 1. ønske, men bare en er tatt inn etter §§ 6-25 og 6-38: Andre søkere som må behandles individuelt: 197 søkere – 118 tatt inn på 1. ønske. 93 av disse er tatt inn etter disse paragrafene, hvorav 62 etter § 6-25 (Vg1) Det tas inn flere enn det er hjemmel får, men fordelen er: elever, skoler og PP-tjeneste får tidlig beskjed. saksbehandling av uavklarte søknader og klager blir avgjort i juni. ordinært inntak blir enklere. fordeling av økonomi blir enklere. Oppsummering forts

Forhåpentligvis et overgangsproblem, men det er mye usikkerhet om kriterier og hva som skiller de to. I fjor ble 23 av 30 tilmeldingsskjema sendt i retur. I år har vi fått 34 skjemaer og alle 9 etter § 6-15 ble sendt i retur. Vi har vært varsom med retur av § 6-17 av hensyn til foresatte, kun 4 stk. Forutsetning etter § 6-15: Skal være meldt til HFK innen Omfattende behov for spesialundervisning. Elevene kan oppnå full studie- eller yrkeskompetanse ved å komme inn på ett (evt to) utdanningsprogram. Kan de oppnå slik kompetanse på flere program, er det ikke I år: Vi får skjema uten at program er oppgitt, for elever som har PU, store lærevansker og mangler karakterer, etc. Finnes det i det hele tatt noen som kommer inn under kriteriene? Fortrinnsretten etter §§ 6-15 og 6-17 inntaksforskrift

Krav etter § 6-17: Meldt innen Søkeren må ha sterkt nedsatt fysisk/psykisk funksjonsevne. Det må være sammenheng mellom denne og behovet for å komme inn på en bestemt skole som er særskilt tilrettelagt ( kan være kompetanse, fysiske forhold el). Behovet må dokumenteres i tilmeldingen! § 6-17 tolkes slik: a) funksjonsevnen må være varig nedsatt b) eleven er tenkt inn i egne tilrettelagte tilbud c) lett PU, Asperger, ADHD, Tourettes el. kommer ikke inn under kriteriene. I år: I 17 av 25 skjema er ikke skole oppgitt eller det står flere skoler, det oppgis ulike syndromer som ikke kommer inn under kriteriene. Det er i forskriften ikke krav til ny PP-uttalelse, men vi vurderer å innføre dette fra skoleår 2016/17. Spørsmål: Finnes det fortrinnsrett etter §§ 6-17 eller 6-30 til Nordstumoen, BAS, Åkershagan, Team 4? forts

Det er håpløst at Rundskriv med kommentarer ikke er offentlig. Det betyr at skolene og PP-tjenesten ikke kjenner Udir sine merknader og kommentarer om fortolkning. Hensikten med 6-15 og 6-17 er at fylkeskommunen skal få tid til å forberede inntak. Husk forskjellen på program og skole! Vi vil gjerne ha oversikt over alle med større funksjonshemminger innen 1.oktober, selv om søkeren ikke nødvendigvis kommer inn under fortrinnsretten. Vurder 6-22, 6-25 og 6-26 opp mot § Det er ikke klagerett etter § Den som er tatt inn etter § 6-17 har rett til å fortsette på samme skole etter Oppsummering fortrinnsrett:

Forholdet spesialundervisning og tiltak etter annen lovgivning er blitt et satsingsområde for mange fylkeskommuner. Hva forventes at videregående opplæring stille opp med? Skal vi bare overta kommunenes opplegg? Mange av elevene som er meldt etter § 6-17 har store medisinske behov. Mange blir anbefalt eget rom for hvile, stell eller undervisning på hel tid. Hva kan kreves - og gjennomføres? Elevene har rett til videregående opplæring, men kan også ha rettigheter etter: Helse og omsorgstjenesteloven Pasient og brukerettighetsloven Lov om sosiale tjenester m.fl. Viktig å merke seg før inntaket 2015/16:

Elever med behov for koordinerte tjenester har rett til å få en individuell plan (IP) – som skal sørge for god samhandling mellom tjenesteyterne. Fylkeskommunen v/ de videregående skoler plikter å bidra. Elevens individuelle opplæringsplan (IOP) vil inngå i elevens IP. Hjemstedskommunen er ansvarlig. Hedmark fylkeskommune vil i samarbeid med PP-tjenesten «plukke ut» noen enkeltsaker der behovet for helse/pleie er særlig stort. Utfordringen ligger i begrepet «Nødvendig helsehjelp» Følgende behovsskjema kan illustrere dette:

Ingen har fortrinnsrett etter 6-15/17 hvis det ikke ble sendt inn meldingsskjema innen 1.oktober. Det er ikke klagerett over avslag på inntak etter § Ingen kan krysse av på vedleggsskjemaet for § Kun 7 kan krysse av for § Kun 2 kan så langt krysse av for § Kun de som allerede har vedtak om utvidet tid etter § ledd kan krysse av for fortrinnsrett etter § 6-19/32. Det søkes på eget skjema innen 15. november med sakkyndig vurdering. Søknaden fra elever med 3-12 vedtak må begrunnes. HFK sender ut vedtak i januar slik at eleven kan søke etter fortrinnsrett 1.februar. Det må også tas hensyn til kravene i § 6-28 og § 6-37 for de som søker til Vg2 eller Vg3. Flere viktige ting å merke seg før inn før inntaket 2015/16:

Det kan også søkes om å beholde opplæringsretten pga sykdom eller andre årsaker på eget skjema: Søknad om å beholde opplæringsretten. Det er ingen frist, men dette er i utgangspunktet 1.mars søkere. Merk forskjellen: Begrepet utvidet tid brukes kun når det gjelder søknader knyttet til § ledd. Søknader til knutepunktskoler skal sendes til VGO Eget skjema for minoritetsspråklige er fjernet Søkere som har 3-12 vedtak og karakterer, søker 1.mars. Skolen sender liste over navn til Inntakskontoret. Enda flere viktige ting å merke seg før inn før inntaket 2015/16:

Minoritetsspråklige søkere som er skrevet ut av norsk grunnskole har rett til videregående opplæring uavhengig av antall år i skole, faglig nivå eller norskkunnskaper. Samme inntaksregler og frister som for andre søkere. Minoritetsspråklige søkere som kan dokumentere eller sannsynliggjøre minimum 9 års allmenn grunnskoleopplæring i hjemlandet har rett til videregående opplæring. Samme inntaksregler og frister som for andre søkere. Minoritetsspråklige søkere som har vitnemål fra grunnskole for voksne har rett til videregående opplæring dersom de har standpunktkarakter og har gjennomført eksamen som kreves for å få vitnemål fra grunnskole for voksne. Søknadsfrist 1.mars. Minoritetsspråklige som ikke har vurderingsgrunnlag i ett eller flere fag er ikke kvalifisert. Det samme gjelder de som ikke har møtt til eksamen. Her gjøres ingen unntak. Minoritetsspråklige søkere

Minoritetsspråklige søkere som ikke kan dokumentere de to første kravene, henvises til hjemkommunen for realkompetansevurdering. For å være kvalifisert etter denne ordningen må kommunen gjennom et enkeltvedtak stadfeste at søkeren har kompetanse som tilsvarer minst karakteren 2 i de fem fagene som kreves for å få vitnemål fra grunnskole for voksne. Søknadsfrist 1.februar. Vedtaket må være sendt fylkeskommunen innen 1. april. Det kan i særskilte tilfeller gjøres unntak fra disse kriteriene for søkere til egne tilbud for minoritetsspråklige. Minoritetsspråklige søkere forts.