…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Kunnskapsskolen i buskerud
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
KS ORDFØRERKONFERANSE ”UTDANNING I VERDENSTOPPEN” Kunnskapsminister Øystein Djupedal Oslo 9. mai 2007.
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Tidlig innsats for livslang læring
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Overgangsprosjektet – NY GIV
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Undervisningssektoren 2015
FUG-konferanse for tillitsvalgte
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Regjeringens tanker om fattigdom Framfylkingens nordiske fattigdomskonferanse Kjell Erik Øie Statssekretær
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Agenda: –Kort om Utdanningsdirektoratet –Rammen for møtet –Føringer i St. prp. nr. for 2009 – KOSTRA-grunnlaget 2007 – Presentasjon av satsberegningene.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Fagforbundet Vest-Agder
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Meldingen omhandler faktorer og resultater knyttet til mål på områdene:
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Statssekretær Per Botolf Maurseth Fellesorganisasjonen 14. mars

Hva har vi gjort på utdanningsområdet? Dagens tekst Hva har vi gjort på utdanningsområdet? Stortingsmelding 16. …og ingen sto igjen Utfordringer og veien videre

Utgangspunktet Godt utbygd utdanningssystem god tilgang formelle rettigheter for barn, unge og voksne dyktige fagfolk ingen vesentlige økonomiske barrierer Viktige reformer Barnehageløftet Kunnskapsløftet Kvalitetsreformen i høyere utdanning Kompetansereform for voksne

Utfordringer Hovedutfordringen er å sikre at alle barn og unge faktisk lærer det de trenger Hver fjerde 15-åring prosent går ut av grunnskolen uten tilstrekkelig grunnleggende ferdigheter En av fire avbryter videregående opplæring Over 400 000 voksne har svake lese- og regneferdigheter Norske barn gjør det dårlig i internasjonale undersøkelser

Viktige tiltak gjennomført av Regjeringen Styrket kommuneøkonomien (14 mrd. + 2,5 mrd). Ryddet opp i kaoset rundt nasjonalt prøver Stoppet den ukontrollerte veksten i privatskoler Ny privatskolelov på høring. Kunnskapsløftet er innført justert med Prinsipper for opplæringen Styrket satsingen på kompetanseutvikling Fornyet og forsterket strategiplaner

Viktige tiltak gjennomført av Regjeringen (forts.) Økt vekt på yrkesopplæring i videregående Flere lærlingplasser Dialog og dugnad Gratis læremidler i videregående opplæring Historisk løft for barnehagene, flere plasser, lavere priser, kompetanse Utvidet Program for praksisrettet FOU i lærerutdanningen Utvidet Program for skoleutvikling – Kunnskapsløftet – fra ord til handling Tidlig innsats for elever

Viktige tiltak gjennomført av Regjeringen (forts.) Forslag om reklameforbud i skolen Bostad-utvalget - formålsparagrafen NOKUTs evaluering av lærerutdanningen Stortingsmelding nr 16 …Ingen stod igjen. Om utdanning og sosial utjevning Tidlig innsats

Stortingsmelding 16. Svakhetene i utdanningssystemet rammer særlig de barn, unge og voksne som stiller svakest i utgangspunktet Familiebakgrunn spiller en stor rolle: for om man lykkes med å tilegne seg grunnleggende ferdigheter for gjennomføring i videregående opplæring for de utdanningsvalg man foretar

Sosiale forskjeller i læringsutbytte Sammenheng mellom foreldrenes utdanningsnivå og læringsutbytte

Høyere utdanning: Den sosiale reproduksjonen forplanter seg Sannsynlighet for å delta i høyere utdanning har sammenheng med foreldrenes utdanningsnivå

Sosial ulikhet i utdanning skaper ulikhet i arbeid og levekår Ikke fullført videregående opplæring øker sannsynlighet for marginalisering Svake grunnleggende ferdigheter øker sannsynlighet for trygd

Men endring er mulig Flere land lykkes bedre med sosial utjevning i læringsutbytte Sammenheng mellom familiebakgrunn og læringsutbytte i utvalgte land

Tidlig innsats for livslang læring Innsats i småbarnsalderen Språkstimulering gir resultater Ikke mer ”vente og se” Ta tak i problemene når de avdekkes Snu nederlag til mestring Det er aldri for sent

Tiltak i småbarnsalderen Språkstimulering før skolestart barnehagen helsestasjoner Minoritetsspråklige: gratis kjernetid Barnehageutbygging

Grunnopplæringen ”Vente og se”? Utvikling i bruk av spesialundervisning etter alder på eleven. Prosent av elevene og timer per elev

Videregående opplæring 96% begynner i vgo sosial skjevrekruttering til ulike utdanningsprogrammer en av fire har ikke gjennomført fem år etter start Sosiale forskjeller i gjennomføring: 78% av elever med foreldre med lang høyere utdanning 30% av elever med foreldre med grunnskoleutdanning - Sosiale forskjeller i frafall har sammenheng med ulike karakterer fra grunnskolen

Voksne Ny sjanse for voksne Hindringer for deltakelse: Kjennskap til rettighetene Tilpasning til voksnes behov Tiltak Utvide retten til videregående opplæring for alle voksne (fjerne 1978-regelen) Øke bevilgningene til Program for basiskompetanse i arbeidslivet Styrke utdannings- og yrkesveiledning for voksne

Gode rammer for læring Gode rammer for læring Gradvis utvidelse av skoledagen på barnetrinnet opp til 28 t per uke Utvikle og iverksette leksehjelpsordninger Innføre ordninger for frukt og grønt Legge til rette for fysisk aktivitet i skolehverdagen Bedre hjem-skole-samarbeid gjennom utvikling av foreldrekontrakter Sikre gode og bevisste utdanningsvalg Styrke rådgivningstjenesten Forsøk med praksisbasert toårig løp i vgo. Arbeide for å opprette flere læreplasser

Venstresiden har i for stor grad satt kunnskap og læring opp mot trivsel og omsorg Venstresida har lagt for liten vekt på læring, kunnskap, krav og kvalitet Vi vil videreføre venstreorienterte verdier som Solidaritet Felleskap Like rettigheter Fellesskole Verdier i skolen Dannelse