KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Kompetanseprogram for FoU-strategi og –ledelse i sjømatnæringa Landskonferansen 2013 Astri Pestalozzi, prosjektleder (tel )
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Strategiarbeid i praksis
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – kommunen som aktiv aktør - Innovative anskaffelser som drivkraft til kommuneutvikling.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
Ungdomstrinn i utvikling
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Oppsummering av FOU - prosjekt
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
VRI - OPPLEVELSESBASERT REISELIV Prosjektskisse Tjøtta 13. Sept 2010 Britt Hansen.
Didaktiske analysekategorier
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Hvordan sikre bedre samspill mellom næringslivet og universiteter/høgskoler i distriktene? v/ Adm. direktør Terje Gloppen Fabelaktiv.
Avd for klinisk kjemi Regionsykehuset i Trondheim
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og.
Systemrette arbeid i skolen aman. Jorun Buli-Holmberg
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
VS2010 Verdiskaping bedriftsutvikling gjennom bred medvirkning Programkoordinator Anne Marit Skulberg Norges forskningsråd.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Akuttklinikken, Avd. for Anestesisykepleie ALNSF FAGKONGRESS 2013 PEDAGOGISK- OG LEDERSEMINAR, 31/8-13 FAGUTVIKLING I PRAKSIS Bjørg Ingunn Fjogstad Ledende.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Oppsummering av FOU - prosjekt
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Framtid - Samspill - Skaperglede
CoP (Sett inn navn på fagnettverket)
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB
Problemstillinger rundt IPR-håndtering ved Matforsk
Kommersialisering av forskningsresultater
Forskningsbasert kunnskap i næringsutvikling
Innovasjon Tillit Bred medvirkning.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Oppsummering av FOU - prosjekt
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Kompetanse for innovasjon 3 Utfordring Hvordan kan universitetet bidra til sterkere innovasjon i brukerstyrte FoU-prosjekter? Universitetet kan bidra til:  at bedriften blir en kompetent og aktiv FoU-partner  interaktivitet og gjensidig læring mellom forskningsmiljøer og næringsliv – der målet er større nytteverdi for bedriftene  å lette den praktiske implementeringen av ny kunnskap (forskningsresultater) i bedriften

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Kompetanse for innovasjon 4 Tilnærming Vi har bygget læringstiltak inn i FoU-prosjekter der næringslivet er aktiv part.  Ved starten av prosjektet – slik at bedriften får tilstrekkelig kompetanse til å bli en aktiv FoU-partner  Underveis – gjennom møteplasser for systematisk læring av resultater og problemstillinger  Mot slutten – gjennom skreddersydde læringstiltak for grupper av ansatte for å lette implementeringen av ny kunnskap i bedriften

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Kompetanse for innovasjon 5 Hva er nytt?  M ålrettede læringstiltak integrert i FoU-prosjekter  Forsker går inn i bedrift og bistår ved implementering  Flere ansatte i bedriften involveres i forskning og læring

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Kompetanse for innovasjon 6 Praktiske eksempler  Roser og agurker (veksthusgartnerier) –Inn i igangværende prosjekt med finansiering fra Forskningsrådet  Bygg til mat (bedrifter i bakeri-, mølle- og kornbransje) –Et forprosjekt som grunnlag for videre FoU-samarbeid og innovasjon WIN for bedriftene: Forsøk i egen virksomhet kombinert med læringstiltak og analyser har ført til sterkere innovasjon. WIN for universitetet: Praktiske forsøk og dialog med bedrifter har gitt forskerne innspill til nye problemstillinger og justering av forskningsmetoder. Ressursbehov: ca 1 månedsverk per pilotprosjekt til pedagogisk støtte og prosessledelse.

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Kompetanse for innovasjon 7 Roser og agurker Bakgrunn  Piloten er knyttet til et igangværende prosjekt: ”Optimalisering av klima for vekst, avling, kvalitet, meldugg og biologisk bekjempelse hos snittroser og agurk”. Deltakere  Veksthusbedrifter i Rogaland, forskere fra UMB og Planteforsk samt veiledningstjenesten regionalt. Mål  Målet med forskningsprosjektet er økt kunnskap om optimalisering av agurk- og roseproduksjon som grunnlag for lønnsom produksjon i Norge.  Målet med pilotprosjektet var å øke nytteverdien ved å korte ned veien fra forskning til praksis. Metode  Dialog om forsøksopplegg og analyse og drøfting av resultater (bedrifter, forskere, veiledningstjeneste)  Forsøk i bedriftene (under deres oppfølgingsansvar).  Opplæring av ansatte  Formidling og opplæring for andre bedrifter

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Kompetanse for innovasjon 8

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Kompetanse for innovasjon 9 Roser og agurker (forts.) Evaluering  Bedriftene sier at prosjektet har ført til økt produksjon (flere kg agurk pr kvm) – gjennom nye arbeidsmåter og rutiner  De berømmer forskningsmiljøenes evne til brukerorientering  Bedriftene har styrket egen fagkunnskap på feltet  Bedriftene mener de nå lettere kan benytte FoU-resultater i eget innovasjonsarbeid  Forskerne melder at bedriftenes innspill har resultert i mer nyanserte problemstillinger og gitt innspill til utvikling av ny metodikk.  Prosjektmøtene ga erfaring med å bli mer bevisst læringsmomentet i forskningssamarbeid, både for egen og andres del.  Begge parter sier de har fått større bevissthet om roller og ansvar i forskningssamarbeid.

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Kompetanse for innovasjon 10 Bygg til mat Bakgrunn  Piloten var ikke knyttet til et eksisterende prosjekt, men var et forprosjekt for videre FoU-samarbeid Deltakere  UMB, MATFORSK og 3 bedrifter i bakeri-, mølle- og kornbransjen (Cerealia, Kvelde Mølle og Nærbakst) Mål  Å øke bedriftenes kunnskap om bygg som råvare i nye produkter. Legge grunnlag for videre samarbeid om FoU på feltet. Metode  Kunnskapsformidlingen ble lagt opp som praktiske bakeforsøk i bedriftene med tilhørende fagmøter. Forskere og prosessleder / pedagog deltok i forsøkene sammen med ansatte i bedriftene.  Prosjektet ble forankret i både markeds-, produksjons- og økonomi- avdelingen slik at hele bedriften dro i samme retning.

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Kompetanse for innovasjon 11

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Kompetanse for innovasjon 12 Bygg til mat (forts) Resultater  Evalueringen er ikke avsluttet enda. Men både bakeforsøk og seminarer ble vurdert som vellykket av alle parter.  Byggbrød av høy kvalitet ble bakt  Bedriftene økte egen kunnskap om bygg betraktelig  Forskerne fikk innspill til nye problemstillinger (til videre forskning på sorter, dyrkningsmetoder, kvalitetsegenskaper, helseaspekter mv.)  Innovasjonsprosessene vil bli videreført, i bedriftene og i samarbeid med forskningsmiljøene. Et FoU-prosjekt er under planlegging.

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Kompetanse for innovasjon 13 Forutsetninger for å lykkes  Både bedrifter og forskere som aktive deltakere og premissgivere  Respekt for hverandres roller og kompetanse  Felles ønske om å lære og å bidra til andres læring  Alle aktiviteter nøye planlagt og godt forankret  Pluss: Avklarte mål og forventninger, og god prosessledelse

UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Kompetanse for innovasjon 14 Videre 2005: Erfaringer fra 4 piloter ved UMB og 2 ved UiB er evaluert. Finansiert av Forskningsrådet og UMB. 2006: UMB integrerer læringsverktøyet i utvalgte brukerstyrte FoU-prosjekter helt fra planleggingsfasen. Finansieres av UMB. UMB søker Forskningsrådet om et følgeforskningsprosjekt sammen 2007: Forskningsrådet tar i bruk læringsverktøyet i BIP og KMB Rask pay-back Den ekstra innsatsen kan betale seg innen FoU-prosjektet er ferdig.