Utdanningsforbundet Bergen Samling tillitsvalgte

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tariffavtale – vi? Informasjon til medlemmer i barnehager som ikke har tariffavtale Utdanningsforbundet februar 2011.
Advertisements

NSLF og Avtaleverket Status per april 2010 SFS inkludert Arbeidstidsavtalen for lærere Prolongert med to år – gjelder fram til 31. desember 2011.
Kurs for tillitsvalgte i VO Telemark
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Arbeidstid i kommunale barnehager
Tariff 2014 Økonomi, lønnssystem, HTA og SFS 2213
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
Lokale arbeidstidsavtaler
TEMADAG: LOKALE ARBEIDSTIDSAVTALER HØST KS Forhandling HANDLINGSROMMET I DET SENTRALE AVTALEVERKET.
Velkommen til felles opplæring, 2008
- muligheter og utfordringer
Lokal arbeidstidsavtale
Lokale forhandlinger Beregninger - begreper
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Tillitsvalgtsamling 17. Mars Kontaktlærer i 1. klasse ”Superpedagogen”
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Opplæring for tillitsvalgte 28. september Opplæring for tillitsvalgte 28. september 2010 Program for dagen – Presentasjon av alle Informasjon.
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Arbeidstid på nettverksmøtet jan/feb 2011 Utdanningsforbundet Bergen.
Utdanningsforbundet Bergen
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Utdanningsforbundet Bergen
Først gjennomgå hovedelementene i den nye avtalen
Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet
Lokal arbeidstidsavtale, SFS implementering i Østfold, skoleåret 2012/13 Ad-hoc, arbeidsgruppe.
SFS 2213 SFS 2213 er ”hoved-særavtalen” for skoleverket.
Intensjoner og mål for opplæringen
Endringer i ny arbeidstidsavtale
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Arbeidstid og arbeidsavtale
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Økonomi Informasjon som grunnlag for uravstemning juni 2014 Kap 4b
Overenskomst mellom NHO/Abelia og LO/NTL
OSA saker og utfordringer
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Lønn og arbeidstid pr mai 2011
Universitetet i Tromsø
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Tariff 2014 – Resultat etter streiken
Lokal arbeidstidsavtale
Tidsressurspott (Byrdefull ressurs).
Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.
Tariff 2014, Årsmøter og litt annet moro.
Arbeidstidsavtalen.
Arbeidstid SFS 2213 Modul 4 VGO
SFS 2213 Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring Revidert september 2014.
Mellomoppgjøret forutsetninger
Medbestemmelse, rettigheter og plikter m.m.
Arbeidstidsavtale SFS 2213
Alle lærerorganisasjonene har skrevet under avtalen.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Drøftinger/Forhandlinger og Styringsrett/Uenighet Bergenskurset – ATG – September 2011 Asle Flatøy Utdanningsforbundet Bergen.
Lokale forhandlinger 2012 Utdanningsforbundet Bergen.
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
1: SGS SGS 1010 Særavtale som gjelder turer og lignende og bemanna leirskole. Turer: max 9 timer per dag, 37,5 t uka. Overtid utover dette. Tid.
Arbeidstidsavtalen fra høsten 2014 Avtaleperiode – Innhold og mulig praktisering til beste for skolen og den ansatte Skolelderkonferansen.
Møte Lønnssystemet på KA-sektoren.
AVTALEVERKET OG FORHANDLINGSTEKNIKK KS-området v/advokat Liv Torill Evenrud Tlf FORHANDLINGSKURS 2016.
Fra streik til tillitsbygging. Forhandlinger og brudd Arbeidstidsavtalen er en særavtale (SFS 2213). Varighet var fram til Forhandlingene med.
Resultat - Hovedtariffoppgjøret i staten Hva var årsaken til den første streiken i staten på 28 år? Uenighet om tallgrunnlaget. Staten mente at.
Fagforbundets lønnspolitikk er en viktig del av forbundets prinsipp- og handlingsprogram. I prinsipprogrammet heter det:. Fagforbundets lønnspolitikk.
Ressursbestemmelser i skolen
Organisasjonsmessig behandling. Tariff 2016 Hva blir det viktigste for Utdanningsforbundet i vårens hovedoppgjør? Tariff 2016s2.
Særskilte tariffbestemmelser i KS for undervisningspersonalet i voksenopplæringen Voksenopplæring.
Drøftingsmøte - HTA kap. 3 pkt 3. 2
MERKANTIL SAMLING
Hva er det og hva omfatter de?
Tariff Oslo 2016 Resultat Oslo kommune
Utskrift av presentasjonen:

Utdanningsforbundet Bergen Samling tillitsvalgte Meklerens forslag

Mål for dagen Grundig gjennomgang av både økonomi og arbeidstid. Gi alle tillitsvalgte et godt grunnlag for å svare på spørsmål og gjennomgå på klubbmøter alle elementer i meklerens forslag til avtale. Motivere alle til å delta i uravstemming. 2/3 deltagelse kreves for at den skal være bindende Alle i KS området kan avgi stemme Hvis 50% av medlemmene stemmer Nei, forkastes avtalen. Streik. Vi oppfordrer ikke til hverken å stemme ja eller å stemme nei, men organisasjonen trenger høy deltagelse i uravstemmingen slik situasjonen er

Kommunikasjon i organisasjonen Din rolle som AT Informere medlemmene om avtalen og de synspunkter som kommer frem bl.a. her i dag Ta imot innspill fra medlemmene og bringe videre til lokal- og fylkeslag Lokallag og fylkeslagets rolle: Informere AT om avtalen og synspunkter fra sentralleddet Ta imot innspill fra AT og bringe videre til sentralleddet Representantskap, fylkesledersamlinger, sentralt tariffkurs, Utvalg lønns- og arbeidsvilkår, direkte kontakt mm.

Kommunikasjon

Økonomi

Nytt lønnssystem Nytt lønnssystem innføres i sin helhet 1.5.2015. Lønnstilleggene i 2014 er tilpasset det nye systemet. Nye annsienitetstrinn 0-2-4-6-8-10-16 Tillegg flyter oppå Ny lønn= Gammel lønn+generelt tillegg+tillegg i forhold til hvor du er på stigen. Gammelt system=Gammel lønn+gen tillegg deretter opp til ny minstelønn dersom denne er høyere

Meklerens forslag – økonomi (1)

Resultat for ulike stillingsgrupper

Meklerens forslag – økonomi (2)

Meklerens forslag – økonomi 2015

Lokale forhandlinger Det avsettes midler til lokale forhandlinger på 1,0% pr 1.7.14 Virkning 6 måneder i 2014, derfor koster dette 0,5% av den totalt potten på 3,37% Ledere i kap 4b og 4c bør prioriteres

Nytt lønnssystem per 1. mai 2015

2. avtaleår Noen tillegg er allerede avtalt Ulike tillegg på de ulike trinn på stigen Ytterligere tillegg vil forhandles om på bakgrunn av: Rammen i utvidet frontfag TBU rapport etter lønnsutviklingen for 2014

Rammebetraktninger 2014-oppgjøret

Rammebetraktninger 2015-oppgjøret (så langt)

Sum økning av minstelønn/utregnet tillegg for ansiennitet - 2014 og 2015

Tillegg for ulike grupper 2014 og 2015

Arbeidstid

Utgangspunkt SFS 2213 var sagt opp av KS. Forhandlinger om ny avtale førte ikke frem. Måtte løses i tariffoppgjøret. Enten enighet om ny avtale, eller ny avtale fastsatt av nemd. Prolongering (videreføring) totalt aktuelt fra KS gjennom hele prosessen fra i vinter og til morgenen 26. mai.

Rammer Periode – 1.8.14 - 31.7.17 Dersom ikke avtalen sies opp senest 3 mnd før utløp videreføres den med 1 år av gangen. Dersom partene ikke blir enige om en ny avtale bringes den inn i Hovedtariffoppgjøret 2018 Det er nå 1 sentral avtale som gjelder for alle. Systemet med lokale avtaler er avviklet. En kan avtale to tilpasninger lokalt En kan ha flere planleggingsdager. Krever partsenighet. Sentrale parter avgjør ved uenighet. «Ekstra planleggingsdager» skal brukes til for- og etterarbeid, faglig ajourføring o.l. En kan avtale lesepliktendringer lokalt. Krever partsenighet. Avtalens bestemmelser gjelder ved uenighet.

SFS 2213 Avtaletekst

SFS 2213 Avtaletekst

Fra veilederen I utgangspunktet er arbeidstiden på skolen 7,5 timer den enkelte dag. Partene er enige om at det er 7,5 sammenhengende timer. «I utgangspunktet» innebærer en mulighet for fleksibilitet når det gjelder den daglige arbeidstiden for den enkelte lærer.

Fra veilederen Læreren skal ha oversikt med angivelse av start- og sluttidspunkt for arbeidstiden på skolen den enkelte dag. Oversikten skal også vise når undervisningstiden er lagt og regelmessige møter. Ellers vil de sentrale parter understreke at det ikke er ment at dette skal være detaljerte eller uttømmende oversikter. Det forutsettes bl.a. at lærerne tar initiativ til og avholder møter uten at dette nedfelles i oversikten. Formålet med oversikten er å skape forutsigbare arbeidsforhold. For å utføre for- og etterarbeid og annet individuelt arbeid må lærerne ha tilgang til en arbeidsplass, PC og med plass til bøker og andre nødvendige hjelpemidler. Vurderingen av hvorvidt arbeidsplasser er tilfredsstillende kan gjøres av rektor og tillitsvalgte/verneombud. Rektor/tillitsvalgte og/eller verneombud kan bringe saken inn for arbeidsmiljøutvalget i virksomheten dersom det er behov for det. Saksbehandlingen i slike saker følger av reglene i arbeidsmiljøloven med aktuelle forskrifter. Dersom det ikke er tilfredsstillende arbeidsplasser for det individuelle arbeidet, utføres denne delen av for- og etterarbeidet hjemme. Lærerens arbeidstid på skolen er da som praktisert i foregående skoleår.

SFS 2213 Avtaletekst

Ny tidsfordeling-barnetrinnet

Ny timefordeling - Ungdomstrinnet

Barnetrinnet Ungdomstrinnet Merk at ubunden tid til for- og etterarbeid (blå), og Fellestid under rektors styringsrett (grønn) blir identisk uavhengig av størrelse på leseplikt. Dess lavere leseplikt dess mer bunden tid på skolen til for og etterarbeid

SFS 2213 - avtaletekst

SFS 2213 Avtaletekst

Fra veilederen Lærer som har en beskjeftigelse som inneholder teknisk undertid, kan måtte ta vikartimer eller utføre annet pedagogisk arbeid for denne delen av stillingen. Det utbetales ikke godtgjøring for vikartimer som tas i stedet for en senere planlagt undervisningstime. Særlig om livsfasetiltak og undervisning ut over årsrammene i vedlegg 1: Lærere som benytter seg av livsfasetiltak har fått redusert undervisningen. De skal som hovedregel ikke pålegges vikartimer, da dette ikke vil være i samsvar med formålet med bestemmelsen om livsfasetiltak. Likeledes er det de sentrale parters intensjon at fullt uttak av livsfasetiltaket og fast undervisning ut over årsrammene i vedlegg 1 ikke skal kombineres. I slike tilfeller vil løsningen være at læreren kan bes om å akseptere et redusert uttak av tiltaket slik at den totale beskjeftigelsen ikke overstiger lærerens stillingsstørrelse. Man skal så langt som mulig bestrebe seg på å unngå å avtale fast undervisning ut over årsrammene.

SFS 2213 Avtaletekst

Fra veilederen Overgangsordninger: Ordningen med redusert undervisning for lærere de to første yrkesårene, innføres fra 1.8.2015. Da gjelder ordningen for lærere både i første og andre yrkesår. Lærer som er født i 1961 eller tidligere kan velge om de vil følge gammel eller ny ordning. Læreren har ikke rett til å gå over fra gammel til ny ordning eller omvendt, når de har begynt å benytte seg av tiltaket. Med gammel ordning menes at den omfordelte tiden nyttes til pedagogisk arbeid og forutsettes å lette den enkelte lærers arbeidssituasjon

Fra veilederen Avtalens pkt. 6 - Tidsressurser Tidsressurspotten Gjennom drøftinger på skolen skal en finne fram til kriterier for fordeling av potten. Det er lærerens/skoleleders undervisningssituasjon som skal vurderes. Bl.a. vil klasse-/gruppestørrelse, elevsammensetning, læreboksituasjon og andre forhold kunne være elementer i en slik vurdering. I dette inngår også lærerens eventuelle kontaktlærer arbeid.