Forhandlingsteknikk Hva vet forskere om forhandlinger?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

2 Leseferdigheter og lesevaner
FORHANDLINGS- TEKNIKK
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Norges Musikkhøgskole
Flytskjema Skadeerstatning PTSD WARFOG © Gjøre noe? NEIJA Skadet soldat Dette er en grov oversikt over den prosessen involvert.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Informasjonssjef Christian Fossen
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Rett på sak.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Hvordan intervjue en forsker?
Sommervikar i Blend.
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
HVOR/ HVEM ER VI ? HVOR SKAL VI ? HVORDAN KOMME DIT ?
8 Skumlesing.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Læreren som læringsleder
NESOs Formannsskole Ledelse - Forhandling Samling 4. klasse 18, Tromsø Januar 2014 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
GROW modellen.
Mestring og forebygging av depresjon
Albert Bandura (f. 1925)
Lokale forhandlinger for arbeidere og funksjonærer - noen praktiske tips Advokat Thomas Scheen, BNL.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Hvordan skrive en god utredning?
Muntlige presentasjoner
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
En god presentasjon Et Kaffekurs fra Seksjon Kontor og administrasjon.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
NKIs erfaring med Læringspartnere
Å leve med ADHD i familien
Hvordan rekruttere og beholde frivillige?
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
I dag snakker vi om psykiske problem:
Skaff oss et Åpenhetstilsyn! Hans Geelmuyden Åpenhetstinget,
Innsikt om din gruppekultur og hvordan dette påvirker ditt team
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Godt Håp Eivind Rognsvåg
Grunnkurs leiing Oppsummering Jøran Side
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Grunnleggende pedagogikk,
Kommunejordmorkontaktene 2009
Tema: Kommunikasjon i team
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
12 Aug 2001IN-DBL2001_LMK_Forhandlinger1 Forhandlinger IN-DBL2001 IFI, UIO.
KOMMENTARER TIL “Strategi til besvær i balansert målstyring. En longitudinell studie” Petter Øgland, Department of Informatics, University of Oslo NEON,
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Politisk påvirkning.
MAKT OG ORGANISASJONER
FORHANDLINGER Fagforbundet avd
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Flere lengre! Page 1. Flere lengre: Fra bra til best Page 2 Hva kreves? Til best Fra bra.
Norges Musikkhøgskole
Utskrift av presentasjonen:

Forhandlingsteknikk Hva vet forskere om forhandlinger? Både lite og mye

Oversikt Hvorfor forhandlinger? Forhandlingstyper og -tilnærminger Hva vi vet om gode resultater Målsetting: Et rammeverk, de viktigste spørsmålene og noen svar... Et forskningsperspektiv

Definisjon av forhandlinger Forhandlinger oppstår når to eller flere parter har ikke-identiske preferanser men er gjensidig avhengige for å få til en løsning. Dette innebærer beslutninger og konflikter i varierende grad. Når begynner, og når slutter en forhandling?

Hvorfor forhandlinger? For deg selv For deg og dine kunder

Hvilken type forhandlinger? Vinn/ Tap Hvis du får mer får jeg mindre Vinn/ Vinn Vi kan begge få mer Privat, personlig, offentlig, eller yrkesforhandling (profesjonell) - og med to, eller tre, eller som et team? HUSK Kompromisser er ikke vinn/ vinn!

Integrativt potensiale Søster Annes interesser Integrativt potensiale Fordelingslinje Søster Bentes interesser

Kritiske elementer Reservasjonspunkt Alternativer (BATNA) Mål (aspirasjonsnivå) Egne og andres interesser og prioriteringer

Forhandlingstyper og -strategi Fordeling Integrativ Informasjon Taktisk argumentasjon Innrømmelser Avtalevurdering og -revurdering Utveksling av informasjon problemdefinisjon, interesser, fakta Pakker og løsninger Bygge oppå en pakke HUSK Informasjon er makt - dele eller ikke dele? Alternativer er også makt…

Tilnærminger Fordelingsforhandlinger Integrative forhandlinger Hestehandel Integrative forhandlinger DU TRENGER BEGGE! HUSK Bruk “rigid fleksibilitet” Bygg kunnskap om motparten, kjenn deg selv, og forstå hvordan motparten ser deg

Hva vet vi? Dyader og grupper Kognitiv bias Følelser Strategi Struktur av prosessen Informasjon utveksling og prioritering Motivasjon viktig Kvinner og menn…. HUSK Situasjonen/ kontekstet er viktig! Hva er spillereglene?

Handlingsplan for forhandlinger Forberedelser Type forhandling Egne og andres interesser Saker og prioriteringer HELE tiden: skaff informasjon og utvikle alternativer: BYGG FORHANDLINGSMAKT Vurder resultater VÆR FORSIKTIG MED INFORMASJON VIT HVA DU VIL TENK ALTERNATIVER

Takk  Laura.e.m.traavik@bi.no

Utvalgte referanser Lax, D. A., & Sebenius, J. K. (2006).  3-D Negotiation: Powerful Tools to Change the Game in Your Most Important Deals (HBS Press). http://www.3dnegotiation.com/ Lewicki, R. J., Barry, B., Saunders, D. M., & Minton, J. W. 2003. Negotiation (4th ed.). New York: McGraw-Hill. Rognes, J. (2008). Forhandlinger. Universitetsforlaget, Oslo. Thompson, L. 2005. The mind and the heart of the negotiator (3rd ed.). New Jersey: Prentice-Hall. http://www.leighthompson.com/