Oppfølging og rapportering fra prosjekter Puls prosjektledersamling april 2003 Randi Aarekol Basmadjian og Dag Børke
Oppfølging og rapportering fra prosjekter Forutsetninger for oppfølging Ny kontrakt Oppfølging Prosjektinfo
Oppfølging og rapportering fra prosjekter Forutsetninger for oppfølging Ny kontrakt Oppfølging Prosjektinfo
Forutsetninger for oppfølging Alle formaliteter på plass Prosjektplan med mål som er etterprøvbare Klare milepæler Knyttet til både faglig og økonomisk framdrift
Oppfølging og rapportering fra prosjekter Forutsetninger for oppfølging Ny kontrakt Oppfølging Prosjektinfo
Ny kontrakt Hva er nytt? Kontraktsvilkårene er tilpasset endrede rutiner for økonomisk og faglig rapportering Rettigheter til forskningsresultater er omformulert som følge av endring av ”Arbeidstakeroppfinnerloven”, skille mellom økonomisk og ideelle rettigheter er klargjort.
Ot.prp. Nr Lov om retten til oppfinnelser som er gjort av arbeidstakere (arbeidstakeroppfinnelsesloven) endres slik at universiteter og høgskoler, dersom de ønsker det, får anledning til å overta retten til næringsmessig utnyttelse av patenterbare oppfinnelser gjort av ansatte ved institusjonen. Dette skjer gjennom å oppheve “lærerunntaket” i loven.
Ot.prp. Nr Lov om retten til oppfinnelser som er gjort av arbeidstakere (arbeidstakeroppfinnelsesloven) endres slik at universiteter og høgskoler, dersom de ønsker det, får anledning til å overta retten til næringsmessig utnyttelse av patenterbare oppfinnelser gjort av ansatte ved institusjonen. Dette skjer gjennom å oppheve “lærerunntaket” i loven.
Ot.prp. Nr Forskere må varsle institusjonen uten ugrunnet opphold dersom det foreligger et forskningsresultat eller en oppfinnelse som kan antas å være patenterbar Forskerne har fortsatt retten til å publisere.(Må benyttes innen ett år etter varsling) Eventuell økonomisk avkastning fra oppfinnelser fordeles mellom forsker, forskningsmiljø og institusjon(Rimelig fordeling) Ved ekstern finansiering av forskningsprosjekter må rettighetsforholdet avklares gjennom separate avtaler mellom institusjon, finansieringskilde og forsker, forut for prosjektets oppstart.
Ot.prp. Nr Lov om retten til oppfinnelser som er gjort av arbeidstakere (arbeidstakeroppfinnelsesloven) endres slik at universiteter og høgskoler, dersom de ønsker det, får anledning til å overta retten til næringsmessig utnyttelse av patenterbare oppfinnelser gjort av ansatte ved institusjonen. Dette skjer gjennom å oppheve “lærerunntaket” i loven.
Ot.prp. Nr Forskere må varsle institusjonen uten ugrunnet opphold dersom det foreligger et forskningsresultat eller en oppfinnelse som kan antas å være patenterbar Forskerne har fortsatt retten til å publisere.(Må benyttes innen ett år etter varsling) Eventuell økonomisk avkastning fra oppfinnelser fordeles mellom forsker, forskningsmiljø og institusjon(Rimelig fordeling) Ved ekstern finansiering av forskningsprosjekter må rettighetsforholdet avklares gjennom separate avtaler mellom institusjon, finansieringskilde og forsker, forut for prosjektets oppstart.
Ot.prp. Nr Lov om retten til oppfinnelser som er gjort av arbeidstakere (arbeidstakeroppfinnelsesloven) endres slik at universiteter og høgskoler, dersom de ønsker det, får anledning til å overta retten til næringsmessig utnyttelse av patenterbare oppfinnelser gjort av ansatte ved institusjonen. Dette skjer gjennom å oppheve “lærerunntaket” i loven.
Ot.prp. Nr Forskere må varsle institusjonen uten ugrunnet opphold dersom det foreligger et forskningsresultat eller en oppfinnelse som kan antas å være patenterbar Forskerne har fortsatt retten til å publisere.(Må benyttes innen ett år etter varsling) Eventuell økonomisk avkastning fra oppfinnelser fordeles mellom forsker, forskningsmiljø og institusjon(Rimelig fordeling) Ved ekstern finansiering av forskningsprosjekter må rettighetsforholdet avklares gjennom separate avtaler mellom institusjon, finansieringskilde og forsker, forut for prosjektets oppstart.
Utfordringer for Forskningsrådet: Forskningsrådet må følge implementeringen av lovendringen i U&H-sektoren og sørge for at våre strategier og avtaler fanger opp hensikten med lovendringen på en tilfredsstillende måte. Lovendringen vil i stor grad berøre Forskningsrådet både mht. strategi- implikasjoner, virkemiddelutforming og forholdet til kontraktspartnere. Internt IPR - forum etableres.
Oppfølging og rapportering fra prosjekter Forutsetninger for oppfølging Ny kontrakt Oppfølging Prosjektinfo
Oppfølging Framdriftsrapporter (Art. 7.2 i avtaledokumentet) To rapporteringstidspunkter 1. juni (1. halvårsrapportering) enkelt avkrysningsskjema 1. desember (2. halvårsrapportering) enkelt avkrysningsskjema og resultatrapport
Oppfølging Økonomisk (Art. 7.1 i avtaledokumentet) Tre utbetalinger pr. år 1. april (automatisk 1/3 av årets bevilgning) 1. august (automatisk 1/3 av årets bevilgning) Siste utbetaling etter innsendt prosjektregnskapsrapport (frist 1. februar) Nytt: Trenger ikke revisorbekreftelse
Oppfølging Øvrig rapportering Sluttrapport Sendes inn når prosjektet avsluttes Artikkel 8 i avtaledokumentet ”I tillegg til rapportering som fremgår av artikkel 7 i avtaledokumentet, forbeholder Forskningsrådet seg retten til å be om utdypet faglig og økonomisk rapportering etter eget initiativ i løpet av prosjektperioden”
Oppfølging og rapportering fra prosjekter Forutsetninger for oppfølging Ny kontrakt Oppfølging Prosjektinfo
Presentasjon på hjemmesiden til Puls Egne web-sider Tipse oss ved medieomtale Kortfattet lysark (power point) presentasjon Deltagelse i interne prosjektmøter Ønsker å motta møtereferat Informasjonen må holdes oppdatert