SEVU-PPT Kirsten M. Bjerkan

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

I.
Kompetanseutveksling i Stavanger
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Åsmund Sollien Schau og
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Henvisning til PP-tjenesten
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Veiledning av elever / lærlinger
Likestilling mellom kjønnene
«Læringslystplan» (PDSA) for klasse……………. ved………………………………………..skole "Læringslystplan" (PDSA)
EVALUERING AV OPPLEVELSESKORTET I KRISTIANSUND
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Kristine Johansen Hamar IL - svømmegruppa
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Helsekontoret for barn og unge
Flerspråklige barn Systematisk oppfølging av barns språkutvikling i
Skole helsetjeneste Helsestasjon og skolehelse tjenesten har som mål å nå alle foreldre, barn og unge fra 0 –20 år individuelle og grupperettede tiltak,
Elever som strever med skolearbeidet Elever som strever mer med skolearbeidet enn elever flest.
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Kapittel 3 oppgave h Sett inn riktig stedsadverb
Side Oppgave Kondisjonalis jeg – kjøpe – den kjolen Jeg skulle ha kjøpt den kjolen, besøke – han – sin gamle mor Han skulle ha besøkt.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
100 lure ord å lære.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Noen kommentarer til Kostrat evalueringen EVA-8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Tidlig registrering av språkutvikling
Tospråklig fagopplæring Ny forskrift høsten 2008, planlegging skoleåret 08/09 Fylket kontaktet THVS som Fokusskole om å starte opp først Tospråklig fagopplæring.
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Kirsten M. Bjerkan SEVU-PPT Samling 2
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Veiledning og rådgiving
Info om barn og begreper
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
Utredning Kirsten M. Bjerkan SEVU-PPT Samling 2. Viktige faktorer ved utredning av flerspråklige barn Begge språk bør testes, men Vet man hvilket språk.
Eit felles krafttak for lesedugleik Tidleg hjelp er god hjelp Fremjar læring.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Roller og forventninger
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
Idrettsskolen på Kjenn skole, Lørenskog
Kapittel 1 oppgave a) Sett inn substantivene i riktig form
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Kapittel 7 oppgave a a. Sett inn riktig form av substantivene.
Utskrift av presentasjonen:

SEVU-PPT Kirsten M. Bjerkan Case: Osman SEVU-PPT Kirsten M. Bjerkan

Bakgrunnsinformasjon Osman er født i Norge av somaliske foreldre Bor sammen med sin mor og to yngre søsken Ble meldt til PP-tjenesten av helsestasjonen da han var fire år Da hadde han ikke begynt å lære norsk, og hadde få ord på somali Han fikk barnehageplass med spesialpedagogisk tilbud, men hadde så stort fravær at det var vanskelig å få noe kontinuitet i arbeidet

Utredning ved skolestart viste Normal hørsel Nonverbal IQ (Leiter-R) innenfor normalområdet Nonverbal og verbal IQ (WPPSI-III) under normalområdet Norsk språk (TROG-2, BPVS II og Språk 6-16) betydelig under det som er forventet for alder Han hadde fortsatt ikke et funksjonelt språk, verken på somali eller norsk

Hypotese ved skolestart Språkvansker? Eller svake språklige ferdigheter pga understimulering?

Det er flere somaliske elever i klassen til Osman, og de har tospråklig lærer Osman får tett oppfølging med språkstimulering på både morsmål og norsk

Tospråklig utredning våren i første klasse BPVS II: Innenfor normalområdet på begge språk, noe bedre på morsmål enn på norsk TROG-2: Under normalområdet på begge språk Språk 6-16: Ordspenn: bra på begge språk Setningsminne: dårlig på begge språk Begreper: under normalområdet på begge språk, best på somali Han har svak fonologisk bevissthet og strever med bokstavinnlæring

Adferd på skolen Osman er urolig og ukonsentrert Han virker lite motivert Tar ofte en klovnerolle

Fortsatt usikkert om Osman har språkvansker eller er dårlig stimulert Hypotese og tiltak Fortsatt usikkert om Osman har språkvansker eller er dårlig stimulert Anbefalte tiltak Fortsette med tospråklig fagopplæring Begrepslæring Jobbe grundig med fonologisk bevissthet og begynnende leseopplæring

Ny tospråklig utredning våren i andre klasse Osman skårer nå innenfor normalområdet på samtlige tester Han bøyer substantiv i flertall og bestemthet (men har ikke alltid riktig genus), han har tempusbøying av verb og samsvarsbøying adj + subst (et stort hus) Eksempel på ytring: I friminuttet jeg spilla fotball med Adir

Adferd i klassen Han har blitt roligere i klassen og virker mer interessert, og er ikke lenger klassens klovn Han deltar i muntlige aktiviteter Han kan de fleste bokstavene og er i ferd med å knekke lesekoden

Osman har gjort store fremskritt både språklig og adferdsmessig Konklusjon Osman har gjort store fremskritt både språklig og adferdsmessig Regelmessig stimulering på begge språk og god tilrettelegging på skolen har hatt en positiv effekt Den forsinkede utviklingen skyldtes sannsynligvis ikke en språkvanske