Narvik Havn Onsdag 28.01.2009 Jan Erik N. Netter Kristiansund Port Services AS INTERKOMMUNALT HAVNESAMARBEID I OFOTENREGIONEN Status og erfaringer Samarbeidsprosessen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
Advertisements

Bildetolking for døve/døvblitte i arbeid. 2 Bildetolking BAKGRUNN:  Et ønske om å utnytte eksisterende tolkeressurser bedre.  En stor del av tolkenes.
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
Vitensentre i Norge.
Fylkeskommunenes Akvakulturseminar 2012 Planarbeid.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Raskiftet vindkraftverk
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
FLERBRUKSHALL PÅ RØSTAD TRØNDERHALLEN
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Fylkeskommunal boligpolitikk?
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Digitalisering av byggesaksarkiver i Bergen kommune
Bransjegruppesamling i Kom vekst Samspill kommune og næringsliv – styrke og utfordring Kristiansund, Pål Farstad.
Eksempel 4: Smart transport
Fra saksfremlegg til kommunestyret: ”Styring av bevilgningene gjennom årlig handlingsprogram og i dialog med Tromsø kommune vil bidra til at man sammen.
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
Regional transportplan Agder
Eksempel på PP-forside Test TROMSØ  ALTA  KIRKENES  VADSØ  SVALBARD  SORTLAND  BODØ  ST. PETERSBURG Mulighetsvurderinger Vannøya Havkraftverk.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Handlingsprogrammet. Intensjonsavtalen Bidra til å redusere energibruken i eksisterende og ny boligbebyggelse, næringsbygg og offentlige bygg gjennom.
Interkommunalt samarbeid Lokale kartdager Finnmark Ingunn Limstrand Norkart Nord.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Kysten er klar for fergeforbindelse mellom Aure - Hitra.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Nabomøte Moss havn Onsdag 20. januar 2016.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Reformstatus og veien videre Valgerd Svarstad Haugland fylkesmann Fylkesmannen i Oslo og Akershus 26. april 2016.
Anbudsprosessen i Aust-Agder Utgangspunktet før prosessen Prosessen frem til tilbud Tiden fra tilbud til Nav sin beslutning Samarbeid om gjennomføring.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Transportplan Nordland Hvilken form og innhold bør Transportplan for Nordland ha? 1. Planprogram – vår Transportplan – vår 2012 Formål med planarbeid.
Hvorfor og hvordan gjennomføre interkommunalt samarbeid?
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Prosjektnavn Firmanavn Talerens navn
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Gjennom verktøyet Næringvennlig region Finansiert av Innovasjon Norge
Endringsprosesser ved UiT
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kommunemøter RPBA - om RTP
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
Status i arbeidet med forvaltningsreformen
Oppstart og oppfølging av øvrige regioner i Sammenslåing karrieresenter studieverksted -OPUS Skulpturlandskap.
Modell for finansiering
Hovedpunkter fra kunnskapsgrunnlaget og Status i arbeidet
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Langtidsplan og budsjett
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Narvik Havn Onsdag Jan Erik N. Netter Kristiansund Port Services AS INTERKOMMUNALT HAVNESAMARBEID I OFOTENREGIONEN Status og erfaringer Samarbeidsprosessen Organisering og ansvar ___________________

Status og erfaringer Havn IKS Kristiansund og Nordmøre Havn IKS Molde og Romsdal Havn IKS

Havnene møter nye utfordringer Fremtidens havnetilbud må utformes i et samarbeid mellom myndigheter og næringsliv Beredskaps- og sikkerhetsmessige forhold (bl a ISPS) står sentralt i vurderingen av ulike havnetilbud Nye rammebetingelser knyttet til ny havne- og farvannslov, NTP og forholdet sjø/land Regionale, samordnede havnetilbud kan åpne for nye driftsmodeller Krav til øket fleksibilitet ved prissetting av havnens tjenester Utviklingstrekk i forholdet sjø/land Havnene må ses i en større sammenheng……

Interkommunalt havnesamarbeid ….mer enn bare havn…! Det er ikke havneterminalene alene som er avgjørende, men transportløsningene de er en del av!

Interkommunalt samarbeid – Hva er vektlagt? Næringslivets valg av transportmåte/havn Havne/infrastruktursituasjonen i regionen Utviklingspotensialer sjø/land Kostnadssiden (Avgiftsforhold) Samarbeidsrelasjoner og -vilje Organisering av planprosessene Fordeling av oppgaver/spesialisering Organisering av samarbeidet

Hvordan møte utfordringene i en potensiell samarbeidsregion? Infrastruktursituasjon, dagens transportløsninger og samarbeidsforhold og –potensialer? Sanering  Konsentrasjon  Satsing nødvendig på kai- og infrastruktursiden … Offentlig/Privat samarbeid vil være en styrke i den regionale infrastrukturutbyggingen. Næringslivet må delta i planleggingen og utviklingen Forhold knyttet til ”avgifter” Nye rammebetingelser.

STERKE SIDER Alle kommunene deltar – gir styrke og åpenhet Banetransport mulig Beliggenheten (farleder, stamveger, banenettet) Havnenettverk med spesialoppgaver kan etableres Privat/offentlig satsing Ytterligere samarbeidspotensial SVAKE SIDER? Godsvolumet for lite? Veger/ferger og fremkommelighet innen regionen? Konkurranse mot nord og sør? Effekter av liten deltagelse? For mye ”nytt” og få referanser? Sårbarhet for endringer i rammebetingelser? Avgiftsregimet?

Kommunene og næringslivet bør gripe sjansen til å delta i utviklingen av havne- og infrastruktursamarbeidet i Romsdalsregionen –Sju kommuner deltar –Et godt tiltak rettet mot næringslivet i regionen –Gir mer samordnet og behovsrettet infrastrukturplanlegging –Bidrar til å utvikle gode og effektive terminaltjenester og transportsystemer

KRISTIANSUND OG NORDMØRE HAVN Sentrale oppgaver på Nordvestlandet Være en pådriver for regionalt og interregionalt samarbeid om infrastruktur- og næringsutvikling Fokus på markedsutvikling, organisering og drift av selskapet Utforme kostnadseffektive havne- og terminaltjenester Styrke egen transport- og havnekompetanse og markedsinnsikt gjennom privat/offentlig samarbeid og informasjonsutveksling Utnytte tilgjengelige areal-, kai- og havneressurser i regionen Oppfølging av Fylkesplan, NTP-arbeidet og rulleringsprosessene Bistå næringslivet – Utvikle gode sjø/landtransportløsninger

Samarbeidsprosessen OppstartData/informasjonsbehov Oppgaver som må gjennomføres OrganiseringKostnaderTidsplan

Data/informasjonsbehov Samarbeidskommunene Kontaktpersoner og informasjonsoverføring Kontaktpersoner og informasjonsoverføring Eksisterende samarbeidsrelasjoner Eksisterende samarbeidsrelasjoner Industri/handelsvirksomhet Industri/handelsvirksomhet –Lokalisering/Egen kai? –Vare/Godstyper til og fra –Dagens transportløsninger Offentlige planer Offentlige planer Infrastruktur/næringsutvikling Infrastruktur/næringsutvikling Data og datatilgjengelighet Data og datatilgjengelighet Viktige særtrekk og utviklingsmuligheter Viktige særtrekk og utviklingsmuligheter

Oppgaver som må gjennomføres Kontakt/Møter Datainnsamling Datainnsamling –Opplysninger om skips- og godstrafikk –Offentlige/private kaiers beliggenhet og standard –Arealsituasjonen –Farled/Veg/Bane-tilknytninger Utviklingstrekk Utviklingstrekk Spesialisering Spesialisering Spesielle forhold/forutsetninger knyttet til samarbeid Spesielle forhold/forutsetninger knyttet til samarbeid

Organisering Drift/AnsvarsforholdBefaringer?

Drifts/Ansvarsforhold Oppstartsfasen Narvik Havn KF tar på seg prosjektlederansvaret i utrednings/oppstartsfasen Narvik Havn KF tar på seg prosjektlederansvaret i utrednings/oppstartsfasen –Arbeidsopplegg og tidsplan –Møteinnkalling/Referater –Kostnadsoppfølging –Informasjonsspredning –Rapportering og oppfølging mot samarbeidskommunene –Hovedkontakt mot KPS –Sluttrapportering – For behandling i kommunene

Befaringer Forslag Kristiansund og Nordmøre Havn IKS Kristiansund og Nordmøre Havn IKS –Orientering om samarbeidet –Erfaringer fra næringsliv- og myndighetssiden –Særtrekk (Offshore, oppdrett, industri) –Befaring i området, inkl Vestbase Molde og Romsdal havn IKS Molde og Romsdal havn IKS

Tidsplan 2009 Januar: Intensjonsavtaler/Oppstart Januar: Intensjonsavtaler/Oppstart Februar:Kontakter i kommunene - Datainnsamling/Milepælmøte Februar:Kontakter i kommunene - Datainnsamling/Milepælmøte Mars/April:Databearbeiding/Milepælmøter Mars/April:Databearbeiding/Milepælmøter Mai/Juni:Befaringer/Rapportering Mai/Juni:Befaringer/Rapportering Aug/des:Behandling i kommunene/Infomøter Aug/des:Behandling i kommunene/Infomøter :Tilpasninger, organisering, opplegg for implementering, oppstart og oppfølging :Tilpasninger, organisering, opplegg for implementering, oppstart og oppfølging

Kostnader for gjennomføring av forprosjekt i 2009: Havnesamarbeid i Ofoten –Totalt, Øvre ramme NOK –Fordeling: 50% fordeles på samarbeids- kommunene 50% Nordland Fylke (søknad)

HAVNESAMARBEID OFOTEN Arbeidsplan 1. Havnesamarbeidets mål og rammer 2. Klarlegge arbeidsoppgaver og fremdrift 3. Organisering av prosjektet og styring 4. Milepæler - Rapportering 5. Kostnader og –fordeling 6. Finansiering av prosjektarbeidet 7. Fremdrift/Tidsplan for prosjektarbeidet 8. Deltagelse i og organisering av IKS 9. Behandling i kommunene 10. Implementering  Oppfølging  Evaluering