1 22 February 2011 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 18: Katastrofeplanlegging TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2011 Anders Christensen,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGISide 1 USIT 22. juni 2014 Overvåkning og rapportering To prosjekter ved USIT Ståle Askerød Johansen
Brannforebyggende tiltak
27. januar 2004TDT4285 Planl/drift IT-syst (M10)1 Vedlikeholdsvinduer TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 31. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 11: Vedlikeholdsvinduer TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen,
Praktisk info til prosjektkunder
1 21. mars 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 24: Logging TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen, IDI.
Endringsstyring Change Management.
1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
Standardisert arbeid.
1 18. januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning 5 Tjenermaskiner TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
STATOIL VEDLIKEHOLDSSTYRING.
And Together. Free your energies Tormod Fjeldberg 11. februar 2011 Vurdering av HiØ’s IT – studier Informasjonssystemer og IT - ledelse.
1 Forelesning nr 7 Statisk dokumentasjon TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Vår 2005 Anders Christensen, IDI.
GROW modellen.
Forbedringsprosjektet
31. januar 2002SIF8076 Planl&drift av IT-syst 1 Tjenester SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Arkivutstyr og arkivlokale
Forelesning nr 12 Oversikt over ITIL
1 7. april 2005 TDT4285 Planl&drift IT-Syst Forelesning nr 27 Backup TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen, IDI.
1 8. februar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning nr 14 Redundans TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
1 8. februar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning nr 13 Skalerbarhet TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
1 15. februar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning nr 17 Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
Eksempel AOA (Activity On Arc)
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Key Management i trådløse ad hoc nettverk
13. februar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M15)1 Automatisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 4 March 2010 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 22: Ytelsesforvaltning TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2010 Anders Christensen,
30. januar 2004SIF8076 Planl/drift IT-syst (M11)1 Tjenstekonvertering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst1 Tjeneroppgraderinger TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 26. april 2005 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 31 Ytelsesforvaltning TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
8. januar 2002SIF8076 Planl&drift av IT-syst 1 Navnerom SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
The Torvald Klaveness Group
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
1 19. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Forelesning nr 6: Dynamisk dokumentasjon.
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08)1 Dynamisk dokumentasjon TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 22. februar 2005 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 19 Helpdesk TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen, IDI.
1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
Løsning hos RSH Norge En gjennomgang av løsning hos Reitan Servicehandel Norge Edvard Gundersen – ProfitBase AS Løsningsarkitekt.
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
7. februar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M14)1 Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen.
Eziz Annagurban Veiledere: Sven-Olai Høyland Carsten Helgesen
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
1 21. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 19: Revisjonskontroll TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen,
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
1 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen, IDI Forelesning nr 9: Tjenester.
1 Lokale beredskapsplaner. 2 Hovedmål Det skal gjennomføres beredskapsanalyser og utarbeides beredskapsplaner for NTNUs enheter. De lokale beredskapsplanene.
Samarbeidsavtale med tjenesteavtaler og rutiner
Innføring og forvaltning. Hvor er vi? Forstudium Analyse Innføre Utform og realiser Forvaltning.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Opplysningsplikt og opplysningsrett Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
 Utbyggingsavtale er helt nødvendig for å avklare kostnadsfordeling mellom privat offentlig.  Kommunen må være flikere til å bidra med kostandstilførsel.
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
ROS-analyse.
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Utskrift av presentasjonen:

1 22 February 2011 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 18: Katastrofeplanlegging TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2011 Anders Christensen, IDI

2 22 February 2011 TDT4285 Planl&drift IT-syst Prosessen Analyse PlanleggingForberedelse Brannøvelse Bruk Review

3 22 February 2011 TDT4285 Planl&drift IT-syst Analysefasen Ypperlig for out-sourcing Bør håndtere alle relevante situasjoner Må identifisere viktige applikasjoner Mulighet for synergieffekt mellom ulike mottiltak for katastrofesituasjoner Vanligvis basert på historisk og retrospektiv kunnskap

4 22 February 2011 TDT4285 Planl&drift IT-syst Kostnadsoverslag (KatKost – AvvergKost) x Sannsynlighet KatKost er kostnadene ved katastrofe AvvergKost er kostnadene dersom hendelsen skjer og mottiltak er iverksatt Sannsynlighet er sannsynligheten for at den bestemte katastrofen skal inntreffe.

5 22 February 2011 TDT4285 Planl&drift IT-syst Planleggingsfasen Et sikkert lager/maskinrom må finnes off-site Off-site lager må inneholde alt nødvendig Lagret utstyr må holdes oppdatert Oppdatert backup må lagres off-site Alternativ hardware må være tilgjengelig Planen må være testet Forsikring og økonomisk dekning må være ok

6 22 February 2011 TDT4285 Planl&drift IT-syst Nyttig informasjon Kontaktinfo til ansatte og leverandører Hvem kan autorisere kostnader Hvem leder arbeidet Oversikt over data og alternativ site Avtaler, lisenser og media Prioriteringer Hvem uttaler seg utad

7 22 February 2011 TDT4285 Planl&drift IT-syst Komplett eller billig? Katastrofeplan Oppgaveorientert Fullredundant Rutiner Uttestet Komplett ”Katastrofestrategi” Retningslinjer Målsetninger Hjelpeinfo Rammeverk Tilpasningsdyktig Enklere

8 22 February 2011 TDT4285 Planl&drift IT-syst Skadestedsarbeid Hva har skjedd? Lage ny løsning Kontakt utad (presse) Kontakt innad (infoansvarlig) Skadestedsleder Linje organisasjon

9 22 February 2011 TDT4285 Planl&drift IT-syst Skadestedslederen Hvem bestemmer hva som skal reetableres i hvilken rekkefølge. Tar bestemmelse om avvik fra planen etter behov. Allokerer ressurser til oppgaver, helst så hver har kun ett ”fokus” av gangen. Slår ned på ryktespredning, antagelser, handlingslammelser og synsing.

10 22 February 2011 TDT4285 Planl&drift IT-syst Håndteringsmåter Avverge – hindre at problemet oppstår Detektere – oppdage problemet tidligst mulig Dempe – sikre at effektene blir minst mulig Redundans – hindre at problemet slår deg ut Gjenoppbygge – planer for rask, ny oppstart Samt: kombinasjoner av disse.

11 22 February 2011 TDT4285 Planl&drift IT-syst Eksempler BRANN! Brannvarsling Brannhemmende materialer CO2-anlegg Detektere Avverge Dempe Reetablering Duplikat i annet bygg Gjenoppbygge Redundans Angriper problem Fokuserer på løsning

12 22 February 2011 TDT4285 Planl&drift IT-syst Dempe eller avverge skader Detektere Avverge Dempe Oppetid er viktig Utgifter er viktig Alltid nyttig

13 22 February 2011 TDT4285 Planl&drift IT-syst (Brann-)øvelser Må gjennomføres før planen kan sier å være operativ Bør holdes jevnlig Bør være realistiske Danner grunnlag for rafinering og forbedring av planene

14 22 February 2011 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forslag til brannøvelse Skru av strømmen til maskinrommet Skift lås på døra til maskinrommet Verifiser at staben klarer å få systemet operativt igjen innen planlagt tid. Ulempe: det er dyrt Ulempe: risikerer et avbrudd for brukerne Fordel: det er svært realistisk

15 22 February 2011 TDT4285 Planl&drift IT-syst Faser i en katastrofe 1.Hendelsen 2.Førstehjelp (initial response team) 3.Skadeestimat (impact assessment team) 4.Oppstart (startup team) 5.Full drift

16 22 February 2011 TDT4285 Planl&drift IT-syst Hva er en katastrofe? Meteor- nedslag Krig Politi- aksjon Brann Lyn- nedslag Oversvømmelse Bombe Medarbeider som går berserk 400V på nettet Leirras Jordskjelv Flystyrt Gissel- aksjon Vann- lekkasje Gass Hundreårs- bølgen Acts of God

17 22 February 2011 TDT4285 Planl&drift IT-syst Det skjer aldri her … –Kl det går ut tornado-varsling –Kl syv døde, hundrevis skadet, dusinvis av bedrifter fantes ikke lengre. En fredag i juli 1987, Edmonton, Canada

18 22 February 2011 TDT4285 Planl&drift IT-syst Merk følgende: Ved katastrofer: Sikkerheten lider pga ad hoc løsninger Regnskap og logging får huller Kan misbrukes til innbrudd Planen må være innøvd Utfør en debrifing i etterkant Det kommer ofte lokkende forslag om å kutte flere hjørner enn man kan

19 22 February 2011 TDT4285 Planl&drift IT-syst IT Service Continuity Management (ITIL) Initiate BCM Business Impact Analysis Risk Assessment Business Continuity Strategy Organisation and Implementaion Planning Implement Stand-by Arrangements Develop Recovery PlansImplement Risk Reduction Measures Develop Procedures Initial Testing Stage 1: Initiation Stage 2: Requirements and Strategy Stage 3: Implementation Hentet fra ITIL Service Delivery

20 22 February 2011 TDT4285 Planl&drift IT-syst ITIL Business Continuity Management Process Model Testing Review and Audit Education and Awareness Change Management Training Assuranced Stage 4: Operational Management