Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

31. januar 2002SIF8076 Planl&drift av IT-syst 1 Tjenester SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "31. januar 2002SIF8076 Planl&drift av IT-syst 1 Tjenester SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI."— Utskrift av presentasjonen:

1 31. januar 2002SIF8076 Planl&drift av IT-syst 1 Tjenester SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI

2 31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 2 Definisjon Tjenester er kontinuerlig kjørende programmer som tilbyr en standardisert funksjonalitet, basert på en protokoll, overfor brukere eller klientprogrammer, ofte over nettverk.

3 31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 3 Eksempler på tjenester  DNS – navnetjenester  Lpd – utskrift over nettet  DHCP – fildeling og utskrift fra Windows  NIS – autorisasjon og annet  Web-tjener  Ftp – deling av filer over nettet

4 31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 4 I dette kapitlet  Brukers/kundes/SAs behov  Arkitekturvalg  Pålitelighet og kompleksitet  Navnevalg  Skalerbarhet  Monitorering  Brukerstøtte

5 31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 5 Brukers behov  Samle inn data – Hvordan skal det brukes – Viktig funksjonalitet – Nyttig funksjonalitet – Hvor kritisk er funksjonaliteten – Behov for tilgjengelighet – Behov for support

6 31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 6 Behov for en SLA?  Liste tjenester  Spesifisere hver tjenestes nivå – Tilgjengelighet – Ytelse – Brukersupport  Reponstid for ulike problemer  Eskaleringsregler  Bøter, priser, ekstra arbeid

7 31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 7 Operative behov  Administrative grensesnitt  Interoperabilitet og integrerbarehet  Skalerbarhet  Oppgraderbarhet  Implementerbarhet av pålitelighet  Nettverksmomenter (latenstid og båndbredde)  Budsjettering

8 31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 8 Arkitekturvalg Proprietær Kompati- bilitet Åpen Protokoll Statisk Extentions Dynamisk Produkt (Embrace and Extend)

9 31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 9 Kompleksitet og pålitelighet Funksjon- alitet Kompleksitet Brukers behov? Bugs Bredde i bruk

10 31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 10 Navnevalg Maskin- navn Generiske navn Hardware- navn Tung rekonfig Enkel dynamikk

11 31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 11 Plassering av tjenestemaskiner  Plassering på maskinrom – Sikring mot innbrudd og tyveri – Nettverkstilgang – Synliggjøre avhengighetene – UPS, kjøling og annen infrastruktur

12 31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 12 Fjerninnlogging Mulig innlogging Aktiviserer ”bugs” Aktivitet Kompleks bruk Dvs minst mulig fjerninnlogging på tjenestemaskiner

13 31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 13 En tjeneste er... En tjeneste er ikke som en spebarn som skal dulles og stelles med kontinuerlig over lang tid. En tjeneste er som en potteplante som helst skal få en selvvanningspotte, en årsrasjon av gjødel, og utover det bare stå og bare være til glede og (nesten) aldri til bry.

14 31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 14 Pålitelighet Redundans Å kunne tåle feil Single point of failure Hva hvis- tankegang Tjeneste- gruppering Redusere omfang

15 31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 15 En eller flere tjenestemaskiner  En tjener per service – Gir en enkel situasjon på hver maskin – Men kan ligge på samme hvis tett kobling – Alltid bruke generiske navn  En tjener for alt – Spesielt for duplikate tjenester – Gir færre maskiner – Kan følge regionale/organisastorisk grenser

16 31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 16 Ytelsesplanlegging  Estimer ressursbruk (initielt og full bruk)  Test for å kunne estimere skalering  Skaff nok ressurser  Skaff nok kompetanse  Gjør det skikkelig fra starten!

17 31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 17 Monitorering  Monitorer for følgende: – Snikende ytelsesdegradering – Tilgjengelighet – Alvorlige feilmeldinger – Kapasitetsproblemer – Brukers subjektive oppfatning – Omfang og mønster av bruk

18 31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 18 Tjenesteutrulling  Gjør det rett første gang (førsteinntrykk)  Ha ekstra ressurser i starten  Rull ut litt om gangen (hvis mulig)  Gjør utrulling sømfri hvis mulig  Ta ned gamle løsninger pent  Overlever til drift  Fullfør (eller avvikle) utrullingen!

19 31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 19 Skalerbarhet Hvor godt fungerer en løsning (feilrate, kostnad, stabilitet, oppmerksomhetsbehov etc) dersom bruken, kapasiteten, datamengden, livslengde el.l. økes med en eller flere størrelsesordner?

20 31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 20 Feller ifm skalerbarhet  Inkrementell utvikling istedetfor inkr. Utrulling  Manglende ressursutnyttelse  For lite ressurser  For lite utvidbarhet

21 31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 21 Overfasing til ny maskin Gammel tjeneste Ny tjeneste Bruker Monitorering

22 31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 22 Avhengigheter  Tjeneste som mest avhenger av: DNS  Tjeneste som flest av henger av (bl.a): – Utskrift – Fildeling – E-mail  Kjenn til avhengighetene!

23 31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 23 Brukerstøtte  Brukerstøtte er en del av drift!  La dem få info i forkant  Bruk dem til å informere brukerne  La dem gi input ved teknologivalg


Laste ned ppt "31. januar 2002SIF8076 Planl&drift av IT-syst 1 Tjenester SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google