Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertToril Arnesen Endret for 9 år siden
1
31. januar 2002SIF8076 Planl&drift av IT-syst 1 Tjenester SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI
2
31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 2 Definisjon Tjenester er kontinuerlig kjørende programmer som tilbyr en standardisert funksjonalitet, basert på en protokoll, overfor brukere eller klientprogrammer, ofte over nettverk.
3
31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 3 Eksempler på tjenester DNS – navnetjenester Lpd – utskrift over nettet DHCP – fildeling og utskrift fra Windows NIS – autorisasjon og annet Web-tjener Ftp – deling av filer over nettet
4
31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 4 I dette kapitlet Brukers/kundes/SAs behov Arkitekturvalg Pålitelighet og kompleksitet Navnevalg Skalerbarhet Monitorering Brukerstøtte
5
31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 5 Brukers behov Samle inn data – Hvordan skal det brukes – Viktig funksjonalitet – Nyttig funksjonalitet – Hvor kritisk er funksjonaliteten – Behov for tilgjengelighet – Behov for support
6
31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 6 Behov for en SLA? Liste tjenester Spesifisere hver tjenestes nivå – Tilgjengelighet – Ytelse – Brukersupport Reponstid for ulike problemer Eskaleringsregler Bøter, priser, ekstra arbeid
7
31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 7 Operative behov Administrative grensesnitt Interoperabilitet og integrerbarehet Skalerbarhet Oppgraderbarhet Implementerbarhet av pålitelighet Nettverksmomenter (latenstid og båndbredde) Budsjettering
8
31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 8 Arkitekturvalg Proprietær Kompati- bilitet Åpen Protokoll Statisk Extentions Dynamisk Produkt (Embrace and Extend)
9
31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 9 Kompleksitet og pålitelighet Funksjon- alitet Kompleksitet Brukers behov? Bugs Bredde i bruk
10
31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 10 Navnevalg Maskin- navn Generiske navn Hardware- navn Tung rekonfig Enkel dynamikk
11
31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 11 Plassering av tjenestemaskiner Plassering på maskinrom – Sikring mot innbrudd og tyveri – Nettverkstilgang – Synliggjøre avhengighetene – UPS, kjøling og annen infrastruktur
12
31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 12 Fjerninnlogging Mulig innlogging Aktiviserer ”bugs” Aktivitet Kompleks bruk Dvs minst mulig fjerninnlogging på tjenestemaskiner
13
31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 13 En tjeneste er... En tjeneste er ikke som en spebarn som skal dulles og stelles med kontinuerlig over lang tid. En tjeneste er som en potteplante som helst skal få en selvvanningspotte, en årsrasjon av gjødel, og utover det bare stå og bare være til glede og (nesten) aldri til bry.
14
31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 14 Pålitelighet Redundans Å kunne tåle feil Single point of failure Hva hvis- tankegang Tjeneste- gruppering Redusere omfang
15
31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 15 En eller flere tjenestemaskiner En tjener per service – Gir en enkel situasjon på hver maskin – Men kan ligge på samme hvis tett kobling – Alltid bruke generiske navn En tjener for alt – Spesielt for duplikate tjenester – Gir færre maskiner – Kan følge regionale/organisastorisk grenser
16
31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 16 Ytelsesplanlegging Estimer ressursbruk (initielt og full bruk) Test for å kunne estimere skalering Skaff nok ressurser Skaff nok kompetanse Gjør det skikkelig fra starten!
17
31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 17 Monitorering Monitorer for følgende: – Snikende ytelsesdegradering – Tilgjengelighet – Alvorlige feilmeldinger – Kapasitetsproblemer – Brukers subjektive oppfatning – Omfang og mønster av bruk
18
31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 18 Tjenesteutrulling Gjør det rett første gang (førsteinntrykk) Ha ekstra ressurser i starten Rull ut litt om gangen (hvis mulig) Gjør utrulling sømfri hvis mulig Ta ned gamle løsninger pent Overlever til drift Fullfør (eller avvikle) utrullingen!
19
31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 19 Skalerbarhet Hvor godt fungerer en løsning (feilrate, kostnad, stabilitet, oppmerksomhetsbehov etc) dersom bruken, kapasiteten, datamengden, livslengde el.l. økes med en eller flere størrelsesordner?
20
31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 20 Feller ifm skalerbarhet Inkrementell utvikling istedetfor inkr. Utrulling Manglende ressursutnyttelse For lite ressurser For lite utvidbarhet
21
31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 21 Overfasing til ny maskin Gammel tjeneste Ny tjeneste Bruker Monitorering
22
31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 22 Avhengigheter Tjeneste som mest avhenger av: DNS Tjeneste som flest av henger av (bl.a): – Utskrift – Fildeling – E-mail Kjenn til avhengighetene!
23
31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 23 Brukerstøtte Brukerstøtte er en del av drift! La dem få info i forkant Bruk dem til å informere brukerne La dem gi input ved teknologivalg
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.