Kap 1:Arbeid med stoffer Først litt repetisjon:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
10 Mobile energikilder 10A Kjemiske reaksjoner og energi
Advertisements

Rosèvin.
Legeringer Per-Einar Rosenhave
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
Brannforebyggende tiltak
Brann i metaller Presentasjonen er identisk med en artikkel som er trykket i Tidsskriftet Brannmannen Artikkelforfatter: Jan Erik Andersen Oslo brann-
Forurensning og miljø Av: Lena, Iselin og Karoline Vi trenger naturen. Uten trær,planter og dyr hadde vi ikke klart å leve på jorda. Derfor er det viktig.
Kapittel E Termokjemi.
Hva er energi? Energi er det som får noe til å skje.
9(4) Energi Mål for opplæringen er at du skal kunne
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Dannelse og anvendelse
Kap. 3 Reaksjonslikninger og beregninger
Har du noen gang lurt på? Hvordan man lager parfyme?
Avfall og avfallsbehandling
Fordøyelsessystemet Næringsstoffene i maten er store molekyler.
BASIS - CELLER Alle levende organismer er bygd opp av celler
Karbohydrater Består av grunnstoffene C, H og O
FORBRENNING.
Energi – ting skjer Energi – den har mange forkledninger
Planteceller og planter
Johanne Molnes Harkjerr
Fossilt brensel. Anvendelse
Mennesket spiser organske stoffer fra dyr
Partikkelmodellen fase, tilstand et stoff er i (aggregattilstand)
Kap. 3 Energi og krefter - se hva som skjer!.
Partikkelmodellen Nøkler til naturfag februar 2015
Brit Skaugrud og Svein Tveit, Skolelab-kjemi, Universitetet i Oslo
Eller: Organisk kjemi er omtrent som å bygge med LEGO
Materiens oppbygning: Atomer, molekyler og partikkelmodellen
Varme, uorden og spontanitet
Stoffmengde og konsentrasjon Kapittel 4. Begrepet mol Stoffer reagerer med hverandre partikkel for partikkel ⇒ vi trenger en enhet i kjemi som forteller.
GENERELT OM ORGANISK KJEMI. Organisk kjemi Det finnes millioner av organiske forbindelser – Dette skyldes karbonatomets sin evne til å danne lange kjeder.
Viktige grunnleggende begreper innen kjemi -Kjemiske reaksjoner – Nina Aalberg/ Ellen Andersson - Skolelaboratoriet.
Hva er kjemi? Alt i naturen består av stoffer Hvordan er de bygget opp? Hvilke egenskaper har de? Hvordan kan stoffene reagere med hverandre og danne nye.
 Bygd opp på samme måte som planteceller, men med noen forskjeller  Har ikke cellevegg  Har ikke saftrom  Har ikke grønnkorn  Er det andre vesentlige.
Celleånding, energi ATP- adenosintrifosfat (små pakker med energi som cellene bruker) Cellene får energi ved at en fosfatgruppe spaltes av. Energi lagres.
Hva er Nysgjerrigper? Norges forskningsråd sin satsning på barn og unge Skal stimulere til nysgjerrighet og forskertrang Har en egen forskermetode Gir.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag – mars 2016 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Detektivoppgaver i kjemi Torsdag 15. oktober – Auditorium 1, Georg Sverdrups hus.
Olje og gass Petroleum - fossilt brennstoff. Oljeeventyret Kol kjem av gamle sumpskogar som har rotna under stilleståande og oksygenfattig vatn. Råolje.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag 22. og 28. oktober 2015 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Bioteknologi Bruk av levende organismer i produksjon av nye produkter.
Hvordan fungerer de?. Plantecelle Funksjonene i ei plantecelle. Planteceller: Planteceller består av en cellevegg, en cellemembran, en cellekjerne, mitokondrier,
Nøkler til naturfag – mars 2017 Kursdeltakerne har «studentrollen»
ATOMER Atomer har nøytroner og positivt ladde protoner i kjernen, og negativt ladde elektroner som svirrer rundt kjernen. C = karbon.
BASIS - CELLER Alle levende organismer er bygd opp av celler
Elektrisk energi Kapittel 12.
Olje og gass Petroleum - fossilt brennstoff
Bruk av levende organismer i produksjon av nye produkter
Kjemi på ungdomstrinnet
Kjemiske reaksjoner og egenskaper til stoffer
KARBOHYDRATER.
6 : Alternativ energi Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
Karbonkjemi – vi repeterer
Planteceller og planter
Planteceller og planter
ENERGIKJEDE På dette bildet ser vi hele energikjeden i kulebanen, - fra energien i sola til at melkekartongen beveger seg. Første energikilde er sola som.
Varmepumpe og bioenergi
Planteceller og planter
Kjemiske reaksjoner Mål for økta:
Arbeid, energi og effekt
Utskrift av presentasjonen:

Kap 1:Arbeid med stoffer Først litt repetisjon: 1: Kjemi er læren om stoffene i og omkring oss 2: Kjemi handler om: - hvordan stoffer er bygd opp - hvilken egenskaper de har - hvordan stoffer reagerer med hverandre Klipp: kjemi i alt http://www.nrk.no/skole/klippdetalj?topic=nrk:klipp/709343

Tegn på kjemisk reaksjoner: - Fargeforandring er tegn på kjemisk reaksjon - Gassbobler - Energiforandring - Utfelling Alle kjemiske reaksjoner gir nye stoffer. Utgangsstoffer produkter

Vi trenger energi for å leve (snakk sammen om hva dere legger i det) Energi i dagliglivet Vi trenger energi for å leve (snakk sammen om hva dere legger i det) - Energi er det som får noe til å skje - Energi er ikke et stoff (stearinlys) - Energi blir aldri borte, men går over i andre energiformer (lysenergi, varmeenergi, bevegelsesenergi, kjemisk energi) - Enheten for energi er JOULE (J) - Hva er jordas viktigste energikilde?

DETEKTIVOPPGAVE: Er det stivelse i matvaren? Forsøk side 32

Matvare Før testen Etter testen Potetmel Gulrot Melis Eple Løk Potet ja/nei Gulrot Melis Eple Løk Potet Sukker

Brannfarlige stoffer og brannslokking side 16 og 17 Branntrekanten viser hva som trengs for at noe skal brenne Alle tre må være oppfylt for at noe skal brenne Når stoffet først er antent brenner det videre av seg selv. HVORFOR? Der er fordi det avgis energi i reaksjonen slik at temperaturen hele tiden er høy nok til videre forbrenning

En forbrenning er en reaksjon mellom et brennbart stoff og oksygen i luft. Det avgis energi og det dannes nye stoffer i reaksjonen. (Coffeemate)

Brannfarligestoffer skal være merket

Hva er det viktigste slokkemiddelet? - VANN kjøler ned Noe av vannet vil fordampe slik at oksygengassen i luft ikke slipper til. NB! Bruk aldri vann i ei gryte som inneholder olje. (NRK film) Grunnen; Vann og olje er ikke blandbare. Vannet vil bare koke på overflaten, det blir dannet små dråper av olje som spruter over store områder før de antennes.

Brannslokkingsapparater finnes i alle hjem ABE-apparat (pulverapperat, natron)dannes karbondioksidgass, tyngre enn luft, kveler flammene A= treverk, papir og klær B= Olje og fett E= Elektrisk utstyr RING: 110 HVEM-HVA-HVOR

en mekanisk blanding en løsning En blanding er enten eller en mekanisk blanding en løsning sølevann frokostblanding saft sjøvann

Vi kan skille stoffene i en blanding ved metoder som: - filtrering - destillasjon - inndamping - kromatografi

Lycopodium= heksemel Lycopodium= kråkefot

Heksemel er sporene fra planter i kråkefotfamilien. Det er ekstremt brennbart når det spres i luft Når pulveret (sporene) spres i luft brenner det raskt og kraftig. Det skyldes at sporene inneholder mye olje, samt at de bittesmå partiklene får stor tilgang til oksygen.