Arbeidet med intern kontroll og risikostyring i Oslo kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risikostyring i staten
Advertisements

Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
Kaos eller suksess? Hvordan navigere store reformer Erik Oftedal direktør Analyse og strategi Arendalskonferansen 9. juni 2010.
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
Internkontroll i kommuner
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Styringssystemet i NAV Målstyring ved bruk av målekort Tom Østhagen Avdelingsdirektør I løpet av 2010 skal målstyring ved bruk av målekort implementeres.
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Private høyskolers rapportering til departementet
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
”Gode investeringsprosesser i Oslo kommune”
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Infeksjonskontrollprogram Smitteverntankegang i daglig arbeid
Konsekvenser av beredskapsveileder sett fra et fjernvarmeselskap Kjartan Aarbø25/
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Riksrevisjonens fokus på forvaltningens etterlevelse av etiske normer og regler Universitets- og høgskolerådet 19. september 2007.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
KomRev Trøndelag IKS juli 141 Ansvar for intern kontroll Kommuneloven § 23 pkt. 2, 2. setning: Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Mal – ambisjoner.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Verdien av god virksomhetsstyring – Folketrygdfondets perspektiv Seminar NFF 29. januar 2014 Olaug Svarva - Administrerende direktør NFF 29. januar 2014.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Departementets styring og styrenes rolle
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Mandat og engasjement Utforming av rammeverket Implementering av risikoledelse Kontinuerlig forbedring av rammeverket Overvåking og gjennomgang av rammeverket.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Finansnæringens tilnærming mot korrupsjon
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Norsk mal: Startside fullfarge fornye – forenkle – forbedre.
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Rammeverk for Risikostyring i HMN Informasjon om prosess og innhold Regionalt Brukerutvalg Gunn Fredriksen Seniorrådgiver Helse Midt-Norge.
Dialogkonferanse Behovene
Organisatoriske barrierer i Statoil
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Internkontroll Pilotnettverk
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
Etablering av program for antikorrupsjon i Helse Midt-Norge
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidet med intern kontroll og risikostyring i Oslo kommune Byrådslederens avdeling Arbeidet med intern kontroll og risikostyring i Oslo kommune Spesialrådgiver Ellen Cecilie Braathen Byrådslederens avdeling

Disposisjon Fakta om Oslo kommune Bakgrunn for økt fokus på intern kontroll Ambisjonsnivå Kursendring Aktører i prosessen Mulige utfordringer og gevinster

Fakta om Oslo kommune Parlamentarisk styringsmodell Mer enn 43 000 ansatte. Over 50 virksomheter (etater, bydeler, kommunale foretak, aksjeselskaper) Brutto driftsutgifter ca 34 milliarder Over 540 000 innbyggere

Hva ligger i begrepet intern kontroll? Begrepet intern kontroll defineres som, kontinuerlige prosesser, metoder og tiltak organisasjonen iverksetter for å legge til rette for: Målrettet og effektiv tjenesteproduksjon og drift Pålitelig økonomi- og styringsdata Etterlevelse av lover, regler og retningslinjer Beskyttelse av kommunens verdier og eiendeler Intern kontrollens formål er å forhindre styringssvikt, feil og mangler og bidra til at virksomheten når sine målsettinger på alle nivåer i organisasjonen. Kilde: COSO – rammeverk for intern kontroll

Korrupsjons- og mislighetssaker – bakgrunn for fokus på intern kontroll Korrupsjonssaker avdekke slutten av 1980-tallet - Utvalg nedsatt - Prinsipielle endringer i styringssystem - Implementering av instrukser og regelverk Grove korrupsjons- og mislighetssaker avdekket i 2006-07 - Fellestrekk svikt i intern kontroll - Læring fra forrige gang - Iverksette tiltak som sikrer mer kontinuerlig fokus

Forebygging - byrådets strategi Forsterket intern kontroll Forsterket lederfokus Regelverksgjennomgang Kompetansebygging – nettverk Varslingsordninger Felles verdigrunnlag Etiske retningslinjer (ny utgave) Personalpolitisk strategi Åpenhet Lederkontrakter Risikovurderinger Anskaffelser Sluttrapporter fra bygge og Anleggsprosjekter Fullstendighetserklæringer

Ambisjonsnivå Bredere fokus – fra forebygging av korrupsjon til hele styringsprosessen Vektlegge intern kontroll med utvidet definisjon av begrepet risiko Tar ikke i bruk konseptet helhetlig risikostyring. - kompleks målstruktur - organisasjonens modenhet - krav til kompetanse - Helhetlig risikostyring er et komplisert styringsverktøy - behov for forenkling og ta et skritt om gangen - ressurser til implementering, rapporteringssystemer etc

Status/”modenhet” i risikostyringen (Økonomistyrelsen: Veiledning om risikostyring i staten, 2007)

Rammeverk for god intern kontroll Innhold - intern kontroll som en integrert del av virksomhetsstyringen - myndighet og ansvar for intern kontroll - formålet med intern kontroll - virkemidler for å nå målsettingene: Styrings- og kontrollmiljø Risikovurderinger Kontrollaktiviteter Informasjon og kommunikasjon Oppfølging Formål - sikre bedre virksomhetsstyring - prioritere de viktigste områdene gjennom identifisering og håndtering av risiko - forebygge korrupsjon og misligheter

Krav til risikovurderinger Overordnet nivå Lavere nivåer Operative prosesser Prosjekter Som del av budsjett- prosessen Som grunnlag for mål og resultatkrav i styringsdialogen I forbindelse med utarbeidelse av virksom- hetesplaner og lignende Ved utforming og ved vesentlige endringer. Periodisk for nøkkel prosesser Som del av prosjekt-styringen. Hyppig oppdatering underveis

Opprinnelig plan - Prosjekt ”Forsterket intern kontroll” Utvikle overordnet rammeverk og prinsipper for god intern kontroll Gjennomgå og revidere styringsdokumenter for sektorovergripende prosesser som: - Økonomiforvaltning - Personalforvaltning - IKT - Anskaffelser - Myndighetsutøvelse og saksbehandling Regelverksgjennomgang og etablering av styringsprinsipper på prosessnivå Skreddersøm og implementering i virksomhetsstyringen – støtte til virksomhetene Utvikle kontrollprogram – fokus gjennom repeterende risikovurderinger Måtte ta et skritt tilbake – overbygningen manglet

Hvilke behov så vi? Behov for en overbygning - vise sammenhengen mellom virksomhetsstyring – mål- og resultatstyring, intern kontroll. Hva dette betyr i Oslo kommune? Hvem som har ansvaret på de forskjellige nivåene? Hvordan prinsippene skal operasjonaliseres? I tillegg : Felles ”språk”, Enhetlig forståelse av begrepene Betydningen av prinsipper og virkemidler.

Overordende prinsipper for god virksomhetsstyring Prinsipper som definerer det grunnleggende innholdet i styringsprosessen inkludert styringsdialogen mellom byrådsavdeling og virksomhet Utgangspunkt i prinsippene for mål- og resultatstyring Tydeliggjøre myndighet og ansvar på de ulike nivåene (byrådsavdeling og virksomhets) Synliggjøre rammeverket for intern kontroll som en integrert del i styringsprosessene

Aktører i prosessen I utgangspunktet en Top-down –prosess - den teoretiske plattformen utvikles på byrådsavdelings nivå - byrådsavdelingenes ansvar for å følge opp tydeliggjøres gjennom styringsdialogen - både byrådsavdeling og virksomhet deltar i pilotprosjekter - operasjonalisering av teorien skjer på virksomhetsnivå - beste praksis skapes både på byrådsavdelingsnivå og virksomhetsnivå - resultatene fra pilotprosjektene danner basis for en dynamisk veileder

Holdning og prioritering Konkret kunnskap om risiko Kompetanse Oslo kommune Byrådslederens avdeling Mulige utfordringer? Holdning og prioritering Konkret kunnskap om risiko Kompetanse

Mulige gevinster? Gjennom prinsippene: Oslo kommune Byrådslederens avdeling Gjennom prinsippene: Bedre prioritering og allokering av ressurser Korrigerende i forhold til måloppnåelse Implementeres som en del av virksomhetsstyringen Tydelige styringssignaler Sikkerhetsnett for ledelsen Gjennom prosessen: Langsiktig perspektiv - får med hele styringsprosessen Piloteringen - viser teori omsatt til praksis - ”learning by doing” - dokumenterer ”beste praksis” - forankring i hele linjen – alle sektorer og nivåer