Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Fylkesutvalgene Telemark, Aust-Agder og Vest-Agder 24. januar 2013.
Den ideelle kommunesammenslåing
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Planstrategi som nytt verktøy
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Kortform: Samspillsmeldingen
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Strategidokument NMBU - prosess
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansieringsutvalget - oppstart
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Attføringsbransjen i Vestfold er i endring
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Norsk mal: Startside For engelsk mal Under HjEMfanen, klikk på oppsett, deretter ønsket side under KD engelsk mal Strategier for høyere utdannings- og.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Veien til Universitetet i Sørøst- Norge. Professor Rune Nilsen Leder for interimstyret for fusjonen mellom HBV og HiT.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Vestfolds arbeid med EU-programmer Østlandssamarbeidet tirsdag 24. mai 2011 Thomas Slagsvold, EU-koordinator Vestfold
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Velkommen til Verdiskapingsforum!

Utdanningskvalitet – Nord universitet
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark

Strategisk utgangspunkt sommeren 2014  Ingen fusjon med UiA  En tydelig bestilling fra politisk ledelse/KD 26. mai  Høgskolens strategiperiode går mot avslutning

Høgskolen i Telemark Høgskolens utfordringer i et større perspektiv:  Generelle nasjonale og globale trender innen høyere utdanning og forskning  Konkurranseperspektivet/attraktivitet  Kvalitet:  Status: Fagevalueringer, ekstern ressurstilgang  Faglig kraft i FOU-miljøene/tilstrekkelig bærekraft for utdanningsløpene våre nå og senere  Profil:  spissing vs. bredde;  eksellens vs. middelmådighet; --- eller «godt nok».  HiTs rolle i det nasjonale landskapet, hvilken posisjon skal vi ta fremover? Organisering og prioritering av egne aktiviteter.  Vårt fremtidige samfunnsoppdrag? Hvordan skal vi se ut i 2020?

Høgskolen i Telemark Flere parallelle prosesser som har med hverandre å gjøre: 1.Ny «Strategi 2020» for Høgskolen i Telemark 2.Respons på KDs bestilling (ferdigstilles ultimo oktober), ---SAKS 3.Ny lærerutdanning fra 2017: Hvilke utfordringer gir det oss? «Kunnskapsministeren har understreket at kvalitet skal være det førende prinsippet for UH-sektorens arbeid. En ny femårig grunnskolelærerutdanning må oppfylle fastsatte krav til masterutdanning. Det er også signalisert høyere forventninger til akademisk standard og ambisjonsnivå på utdanningene generelt, og det vil også gjelde de nye femårige grunnskolelærerutdanninger. Regjeringen vil videre prioritere sentrale skolefag ved innføringen av de nye grunnskolelærerutdanningene. I sin politiske plattform sier også regjeringen at den vil innføre høyere karakterkrav for opptak til lærerutdanningene.» (KD 6/6-14)

Høgskolen i Telemark En ramme for veien videre Målet:Universitetsambisjonen ligger fast Middel: Kan være et utviklingsprosjekt med Høgskolen i Buskerud og Vestfold Profil: På veien mot universitet styrke vår faglige profil med økt vekt på profesjons- og arbeidslivsorienterte utdanninger, samt videreutvikle og forsterke en praksisnær og anvendt forskningsprofil –Tydeliggjøre samfunnsoppdraget –Faglige prioriteringer –Konkretisering av ambisjoner Posisjon/Visjon: Må utarbeides og hentes fra samfunnsoppdraget vi er satt til å løse regionalt, nasjonalt og internasjonalt

Høgskolen i Telemark Her er vi: Høy grad av bevissthet og oppmerksomhet knyttet til dette tema i organisasjonen vår Det er gjort et stykke arbeid i løpet av sommeren Dialog med HBV Dialog med NTNU, UiA, NiH og NMBU Dialog med politisk ledelse Allmøtene en god start på et nytt kapittel Tjenestemannsorganisasjonene orientert Innspill til tema for dialogmøtet ble utformet/møtet med statsråd/KD 12. september er avholdt NB! Styreforankring i september Tett dialog med HBV videreføres gitt styrets støtte: forprosjekt og intensjonsvedtak i løpet av høsten er målsetting Strategi 2020 må utvikles og styrebehandles ila oktober

Dialogmøte med KD/politisk ledelse Oppsummering fra møtet -KD/politisk ledelse gjennomfører møter for å lytte til sektoren og legge grunnlag for st.melding vår Åpen prosess -Fem institusjoner på vårt møte: forskjellig tilnærming til oppgaven -Kvalitet styrer struktur, strukturendringer ett av flere virkemidler. Vil bruke tvang om nødvendig -Høgskole vs universitet: ikke noe bestemt ennå, men signaler om at de er positive til profesjonsuniversitet om det argumenteres godt for det -For at strukturarbeidet skal være vellykket, må profesjonsutdanninger og samhandling med regionalt samfunnsliv komme styrket ut -Vi må lykkes bedre internasjonalt, f. eks. i Horisont Ønsker å skrive en stortingsmelding som ikke er kontroversiell, men avklarende og fremtidsrettet

Høgskolen i Telemark Hvor går Høgskolen i Telemark? FRA University of Southern Norway TIL University of Eastern Norway ???

Gruppearbeid I Kunnskapssamfunnet Telemark 1.Hva er HiT sine styrker som kan bli «HIT 2020»? –Tema –Fortrinn og partnerskap 2.Hva er de viktigste sårbarhetsfaktorene for en god utvikling av våre styrker og fortrinn –Størrelse på institusjonen? –Identitet på fag og institusjonsnivå? –Ledelse, form og kultur?

Gruppearbeid II Strukturen i UH Norge 1.Hvilke samarbeidsrammer i sektoren gir styrke til «HIT 2020»? –Samarbeid, nettverk, fusjon? 2.Fusjon HBV og HIT –Styrker og muligheter? –Andre partnere også?

Høgskolen i Telemark 1.HiT 2020: gruppen skal utarbeide visjon for HiT 2020.Visjonen bør ikke være for lang, skal si noe om hva vi er som institusjon og hva som skal kjennetegne oss. 2.Basert på visjonen over skal gruppen komme med minst 10 utsagn knyttet til ulike mål vi har nådd, der hvert utsagn starter med «HiT har…», f.eks. «HiT har etablert 5-årige lærerutdanninger i alle skolefag.» 3.Hvordan vil høgskolen kunne styrkes/svekkes gjennom en sammenslåing med HBV med tanke på ambisjonen om å løfte kvalitet på utdanning og forskning?