Hva er kunnskap?.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
1 Sannsynlighetsregning Gjenfinningssystemer og verktøy II Jon Anjer.
Trebåt for alle.
VERDIGHETSPRINSIPPER
Einar Duenger Bøhn UiO, våren 2012
Hvem ansetter du? •De som har mye til felles med deg selv –…men som ofte er litt mindre erfarne –…og helst litt mindre intelligent/smart enn deg selv!
Godt verktøy er halve jobben
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Poteten – kjærlighet og glede!
GROW modellen.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Gruppe 6 Gunnar Henrik Mathias Morten Ronny Svein Ivar.
Merkeverkstedet Hvorfor burde kunden velge oss?. Tilbud og etterspørsel…. Erkjennelse: De frittstående hadde ikke vært her hvis det ikke fantes etterspørsel.
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Vi er FusionTech UB – som dere så i introduksjonen. Ting vi skal snakke om er: - Oppstarten - UB i førsteklasse.
FIL 1002 Erkjennelsesteori vår 2006 Lars Reinholdtsen.
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Grunnlagsproblemer i statsvitenskap
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Etikk og brukermedvirkning
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Turing-testen En person stiller alle mulige spørsmål til noe som enten er en maskin eller et menneske. Hvis ingen person greier å avgjøre om det er.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Dette er innledningsfoil. Velg Vis, Maler og Tittelmal fra menylinjen og du kan datere og skrive inn bunntekst for hele serien, og endre teksten her. Norwegian.
Forelesning 12: Hume Narve Strand.
Forelesning 10: Hume Narve Strand.
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
Identifisering og bruk av indikatorer
Kvalitative og kvantitative metoder
Forklaringstyper i historievitenskapen
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
Og.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Hva er hovedproblemstillingen?
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Dekningsprinsippet, faktisk villfarelse og rettsvillfarelse
Introduksjon til kognisjonsvitenskaper
Etikk og helseprofesjonene
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Kunnskap om kausalsammenhenger
Erkjennelsesteoretisk fundamentalisme. Fundament Overbygning Prosjekt: Bygg opp fra basis.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
”Rettferdiggjørelse” Romerne 3, Romerne 3,20-28 For ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven.
Gjennomgang, 25. april 2013 v/Jon Gauslaa
Veiledningspedagogikk
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Moralske holdninger - Dydsetikk
Utskrift av presentasjonen:

Hva er kunnskap?

Hva er forskjellen Tro – vite? Sann oppfatning – kunnskap? Platon (Menon) Redegjørelse

Trepunktsanalysen S vet at p hvis og bare hvis 1) p er sann 2) S tror at p, og 3) Ss oppfatning at p er begrunnet

Moteksempler Gettier Dancys Wimbledon eksempel

Diagnostisere eksemplene Finne den riktige formen for begrunnelse Finne det nødvendige tillegg Finne en erstatning

Én diagnose av Gettier moteksemplene Premisser som er begrunnet, men som er usanne Utledning som eliminerer usannheten Konklusjon som er sann og begrunnet (fordi den er utledet fra begrunnede premisser) Gjelder ikke som kunnskap fordi konklusjonen er utledet av usanne premisser

Fravær av relevante usannheter S vet at p hvis og bare hvis 1) p er sann 2) S tror at p, og 3) Ss oppfatning at p er begrunnet Og legg til: 4) p er ikke utledet fra en usannhet Eller: 4*) S har ingen relevante usanne oppfatninger

Uomstøtelighet (indefeasibility) S vet at p hvis og bare hvis 1) p er sann 2) S tror at p, og 3) Ss oppfatning at p er begrunnet Og legg til: 4) Det finnes ingen sannhet q s.a. hvis S trodde q, så ville S ikke trodd p.

Innvending Selektiv misvisende men sann informasjon Hvor er barna? Bibliotektyven For sterkt krav?

Svar(?): Omstøte omstøtingen S tror p. q er sann, og hvis S hadde trodd q, så ville ikke S trodd p r er sann, og hvis S hadde trodd (q & r), så ville S trodd p Forslag: 4*) For hver slik q finnes en slik r. Problem: Hvordan plukke ut r?

Avgjørende grunner (conclusive reasons) Legg til: 4) Grunnene for at S tror p må være avgjørende. (eller erstatt 3 med 4) 1: A, … M er avgjørende grunner for p hvis A, …M ikke kunne vært sanne dersom p var usann. 2 (Dretske): A, … M er avgjørende grunner for p hvis A, …M ikke ville vært sanne dersom p var usann.

Nozicks kondisjonale teori A vet p ↔ p er sann A tror at p Hvis p ikke var sann, ville A ikke trodd p. Hvis p hadde vært sann i endrede omstendigheter ville A fortsatt trodd p.

Kausale teorier Goldman (1967): 4) p forårsaker Bp Variant: 4*) Det finnes fakta q s.a. q forårsaker p og q forårsaker Bp

Problemer Fremtiden Generelle påstander Matematikk, moral Avvikende kausalitet

Låvefasadeeksempelet (Goldman 1976)

Pålitelig metode (reliabilism) Legg til: 4) Ss oppfatning p stammer fra en pålitelig metode. (Eller erstatt 3 med 4.)

Pålitelighet og begrunnelse Begrunnelse ikke engang en nødvendig betingelse for kunnskap? Eller: pålitelighetsanalyse av begrunnelse: JBp = Bp er resultat av en pålitelig prosess.

Problemer med reliabilism Ufeilbarlig eller bare generelt pålitelig? Moteksempler Attentatnyheten Wimbledon

Analyse umulig? Ingen analyse har vunnet allmenn aksept Burde ikke en korrekt analyse være innlysende? To responser: Klare oss uten kunnskaps-begrepet Kunnskap er et uanalyserbart, grunnleggende begrep

Hvorfor se på tro som mer grunnleggende enn kunnskap? Introspeksjon Behaviorisme

Kunnskap som et grunnleggende begrep T. Williamson Kunnskap forklarer visse handlinger bedre enn sanne oppfatninger Kunnskap kan brukes for å klargjøre hva begrunnelse er

En annen verdi av analyseforsøkene diagnose Forslag til definisjon moteksempler

Internalisme vs. eksternalisme I: Egenskapene som gjør sann oppfatning til kunnskap må være tilgjengelige for subjektet E: Noen av disse egenskapene kan være utilgjengelige for subjektet