Økonomistyringsreformer - ledd i nedbyggingen av offentlig sektor ? Presentasjon for Forening NTL 67 12. oktober 2006 Fanny Voldnes Registrert revisor.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Revisjonsplikten; næringslivets perspektiver
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
AKTUELT FRA KREDITTILSYNET - regnskaps- og revisjonsområdet Anne Merethe Bellamy.
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
Den Norske Revisorforenings fagkonferanse – Geilo 1. september 2002 KAN VI STOLE PÅ DE REVIDERTE REGNSKAPENE – OG HVEM BØR TA ANSVARET FOR HVA? Kredittilsynsdirektør.
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
I statens hender Får skattebetalerne valuta for pengene?
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Innovative anskaffelser som drivkraft til næringsutvikling
Eierskap og styring i høyere utdanning
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Seminar om rundskriv F-20-07
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Noen milepæler : Regjeringens informasjonskontor i London
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
Kommunal eierskapspolitikk - politiske og praktiske utfordringer - Erling Bergh.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Næringspolitisk avdeling Helseforetakene - forretningsmessig drevne foretak i en større reform LO Stats Landskonferanse 11. september 2008 Fanny Voldnes.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Livet i havet – vårt felles ansvar Rømmings- kommisjonen.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Direktør Senter for statlig økonomistyring
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Muligheter for tilrettelegging Sosial- og helsedirektoratet Snart Student? Informasjon om høyere utdanning og funksjonsnedsettelse. September – men.
Virksomhetsstyring med periodisert regnskap i statsforvaltningen
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Statlig styring og regional innovasjonspolitikk Else Ragni Yttredal.
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Pensjon – sikkerhet eller spekulasjon? Regnskapsreglenes betydning for pensjonen Forsvar Offentlig Tjenestepensjon Oslo, 8. september 2014 Fanny Voldnes.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kostnadene bak resultatene – fra kontantregnskap til periodisert regnskap Oslo januar 2009 Atle Birkeland, Fiskeridirektoratet.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Heltid framfor deltid Sarpsborg kommune en attraktiv arbeidsgiver? Reidar Ø. Handelsby.
Statsråden Pressekonferanse 14. mai Fra ord til handling Styrket lokaldemokrati og økt kommunal handlefrihet Pressekonferanse 14. mai 2004 Kommunal-
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Levanger kommune Regnskap 2004 Foreløpig presentasjon Kommunestyret
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Trondheim, 14. januar 2005 Om gulrot, pisk og hva regjeringen vil med kommunene.
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Samordnet praksis for budsjettering og regnskapsføring av forsknings- og utviklingsprosjekter innen helse Presentasjon i møte for Nasjonal fagstrategisk.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Direktør Marianne Andreassen
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Introduksjon til bedriftsøkonomi © Gyldendal Akademisk Innholdet.
Frittstående informasjon for valgt revisor Økonomistyring og regnskap.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Utskrift av presentasjonen:

Økonomistyringsreformer - ledd i nedbyggingen av offentlig sektor ? Presentasjon for Forening NTL oktober 2006 Fanny Voldnes Registrert revisor og spesialrådgiver i LO

Belyses gjennom Reformer i Norge Periodiseringsprinsippet Erfaringer fra New Zealand og Sverige Erfaringer så langt i Norge

Formelle endringer i offentlig sektor Fra ; Oppretting av diverse statlige selskaper somTelenor, Statoil, Statkraft, Avinor, Helseforetakene samt kommunale og interkommunale AS (underlagt regnskapsloven) : Flere endringer i Kommuneloven. bl.a. Kommunale og interkommunale aksjeselskaper, kommune stiftelser, legater kan revideres av privat revisor. Revisorutdanningen endres NOU:2003:6 ”Hva koster det? Bedre budsjettering og regnskapsføring i staten” (statsbudsjettutvalget) 2004: Ny lov og instruks for Riksrevisjonen. bl.a.er korrespondanse unntatt offentlighet fram til Stortingsbehandling 2004: Opprettelse av Statens senter for økonomistyring (SSØ) :Revidert reglement for økonomistyring og nytt bevilgningsreglement, det siste i kraft fra : Pilotprosjekt i 10 statlige virksomheter med utprøving av regnskapsregler fra privat sektor. Statsbudsjettet 2007; Videreføres og utvides 2005: Arbeidsgruppe vurderer regnskapsregler for kommuner, etter innspill fra revisorforeningen, NHO og KS om at kommuner bør bruke regnskapsregler fra privat sektor. Oppfølges høsten 2006 Febr. 2006: 8 Statlige RegnskapsStandarder (SRS) basert på regnskapsregler fra privat sektor 2006: Ny offentlighetslov vedtatt , i kraft eller

Pilotprosjektet Utprøving av regnskapsregler fra privat sektor (”periodiseringsprinsippet”) Gjennomført i 2005 og evaluert i 2006 Statsbudsjettet; - Reell evaluering? - Videreføring for pilotene - Også andre virksomheter kan delta,jfr. Bestemmelser om økonomistyring i staten pkt Med i pilotprosjektet: Fiskeridirektoratet (FKD), Forsvarsbygg (FD), Husbanken (KRD), Jernbaneverket (SD), Kystverket ( FKD), Nasjonalt Folkehelseinstitutt (HOD), Norges Geologiske undersøkelse (NHD), Norsk utenrikspolitisk institutt ( KD) Universitetet i Bergen (KD) og Universitetet i Stavanger (KD).

Om pilotprosjektet Er ikke bare periodisering av kostnader, men forutsetter at andre endringer er gjennomført bl.a. oppsplitting i resultatenheter og måling av resultat i forvaltningen. Nytt er imidlertid verdivurderinger av eiendeler og gjeld (se neste plansje)

Hvilke regler er det snakk om? Internasjonale regler for offentlig sektor, IPSAS IPSAS bygger på IFRS 2, regnskapsregler for børsnoterte private selskaper, fri flyt av kapital som mål. Norsk regnskapslov er delvis tilpasset IFRS fra 2005 Ikke historisk rapportering, men beregninger basert på framtidig inntjeningspotensiale Markedsverdier (gjenanskaffelsesverdi) Målemetodene har store manipulasjonsmuligheter Reglene er rent bedriftsøkonomiske, basert på forrentning av kapital

Hvem utarbeider reglene? Internasjonalt: IPSAS, internasjonale regnskapsregler for offentlig sektor utarbeides av Den internasjonale revisorforeningen IFAC, uten offentlig deltakelse (2005). To norske revisorer deltar Finansieres av bl.a. IMF, Verdensbanken, to amerikanske banker og IFAC Nasjonalt: Finansdepartementet Statens senter for økonomistyring (SSØ) etablert Den norske revisorforening og NRS (Norsk Regnskapsstiftelse) – sentrale aktører i norsk regnskaps- og selskapsrett

SSØ: ”Bare en teknisk endring” De nye SRS-ene bygger på regnskapsloven og internasjonale regler for offentlig sektor (IPSAS) Oversikt over ”kostnadsdrivere” er viktig i resultatmålingene Vil gi bedre styringsverktøy for staten, og bedre oversikt over offentlige eiendeler og forpliktelser Inngår i overgang ”fra forvaltning til forretning” og vil ”frigjøre ressurser”

Gode, hensiktsmessige regler ? Utarbeidet av private aktører (revisorer) med markedsinteresser Opprinnelig utarbeidet for børsnoterte selskapers konsernregnskap Ingen dokumentert positiv kost/nytte effekt av bruk av reglene internasjonalt

Kostnadsdrivere – god informasjon? New Zealand: Målemetodene favoriserer private tilbydere, pga. det offentliges krav til selvkost Uklarheter i beregning av avskrivning og kapitalkostnad, stadige korreksjoner Målemetoder/beregningene framkommer ikke i regnskapet til de offentlige virksomhetene. Manglende innsyn gjør at sammenligning av private og offentlige leverandører blir vanskeliggjort.

Bedre styringsverktøy - for hvem? Kanskje gi bedre oversikt over statens eiendeler og gjeld, men gir det fullstendig informasjon? Erfaringer fra New Zealand: parlamentarikerne hadde problemer med å forstå regnskapene. Viktigste brukere av de nye regnskapene var private tilbydere på leting etter oppdrag. I Sverige blir virksomhetenes regnskaper i svært liten grad brukt i budsjetteringsprosessen, jfr. Paulsson Statsbudsjettet fra Formålstjenlig for politiske beslutningstakere?

Newberrys konklusjon om prosessen Forsøket på å etterligne privat sektor førte til finansiell og personellmessig utarming av virksomhetene, som ble ute av stand til å utføre selv kjerneoppgaver. Årsaken var reglenes inntjenings- og insentivmekanismer, deling av bestiller og utførerfunksjon samt at målemetodene favoriserte private tilbydere. (Jfr. Helseforetakene i Norge i dag)

Professor Susan Newberry: Periodiseringsprinsippet del av én reform, NPFM New Public Financial Management Springer ut av nyliberalistisk økonomiske teori kombinert med pragmatiske regnskapsmetodiske løsninger Krumtappen er bruk av regnskapsregler fra privat sektor Reglene har kortsiktig perspektiv og fri flyt av kapital som mål Flerårige budsjetter og regnskaper for stat og kommune + NPM (Administrative- og rapporteringsrutiner) Mål: åpne offentlig sektor for private Jfr. Savas

Formelle endringer i offentlig sektor Fra ; Oppretting av diverse statlige selskaper somTelenor, Statoil, Statkraft, Avinor, Helseforetakene samt kommunale og interkommunale AS (underlagt regnskapsloven) NOU:2003:6 ”Hva koster det? Bedre budsjettering og regnskapsføring i staten” (statsbudsjettutvalget) : Flere endringer i Kommuneloven. bl.a. Kommunale og interkommunale aksjeselskaper, kommune stiftelser, legater kan revideres av privat revisor. Revisorutdanningen endres 2004: Ny lov og instruks for Riksrevisjonen. bl.a.er korrespondanse unntatt offentlighet fram til Stortingsbehandling 2004: Opprettelse av Statens senter for økonomistyring (SSØ) :Revidert reglement for økonomistyring og nytt bevilgningsreglement, det siste i kraft fra : Pilotprosjekt i 10 statlige virksomheter med utprøving av regnskapsregler fra privat sektor. Statsbudsjettet 2007; Videreføres og utvides 2005: Arbeidsgruppe vurderer regnskapsregler for kommuner, etter innspill fra revisorforeningen, NHO og KS om at kommuner bør bruke regnskapsregler fra privat sektor. Oppfølges høsten 2006 Febr. 2006: 8 Statlige RegnskapsStandarder (SRS) basert på regnskapsregler fra privat sektor 2006: Ny offentlighetslov vedtatt , i kraft eller

Dagens utfordringer for styring av stat og kommuner : Uklar organisasjonsstruktur i det offentlige hvor ulike selskapsrettslige innretninger fører til forskjeller i tilknytningsform, regnskapsregler, innsyn og kontroll som vanskeliggjør både oversikt og styring Er et legitimt behov for ”opprydding”

Konklusjonen fra New Zealand: Sterk nedbygging av offentlig sektor og svekket parlamentarisk kontroll over skattebetalernes penger gjennom : Tilrettelegging for privatisering Fremming av offentlig-private løsninger Nye lover som begrenset offentlig innsyn Alvorlig dersom dette kan overføres til norske forhold

Alternativer må søkes : Kostnadseffektivitet gjennom fokus på kostnadskontroll er mulig Fokus på egnet styringsinformasjon for folkevalgte som utformer politikk Overordnet spørsmål er: Er reglene (SRS/IPSAS) forenlig med formålet med offentlige tjenester? Dette handler om ideologi !

Kilder Susan M. Newberry; New Zealand’s Public Sector Financial Management System: Financial Resource Erosion in Government Department, University og Canterbury Susan Newberry and June Pallot; New Zealand Public Sector Management and Accounting reforms. The Hidden agenda, International Public Financial Management Reform, Progress, contradictions and challenges, Guthrie, Humphrey, Jones, Olson, Information Age Publishing, Connecticut 2005 Gert Paulsson: Accrual Accounting in the Public Sector: Experiences from the Central Government in Sweden, Financial Accountability & Management 22 (1) February 2006 E.S. Savas; Privatisation and Public Private Partnership Chatham House Publishers Nettsteder: OECDs hjemmesider