Print og Kommunikasjon Bergen 2014

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MYTER OG VIRKELIGHET OM LUFTFART OG MILJØ
Advertisements

Velkommen til Forever 1. Velkommen til Forever Living Products forretningspresentasjon (Taleren presenterer seg)
Revisjonsplikten; næringslivets perspektiver
Kommunikasjonsdirektør FHL
Utfordringer knyttet til utnyttelse av verdens fosforreserver
Litt mer om PRIMTALL.
Ditt Nye Shoppingsenter På Internett
Næringsfiske Utfordringer og muligheter Av Hans Olav Bråtå, Østlandsforskning Foredrag på for medlemmer i Hanen Helgelandsmoen,
EnergiForvaltning+ •Et produkt for Deg som –ønsker stabile, forutsigbare og lave elpriser –syns spotpris og fastpris er altfor risikabelt –ønsker å bruke.
Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. Program Utviklingen i elektronikkbransjen 2013: Adm. direktør Jan A. Røsholm og kommunikasjonssjef Marte Ottemo, Stiftelsen.
•MXI, Xocai, sunne sjokoladeprodukter •Eier og grunnlegger. Diabetes 2, før og etter sjokoladen…. •Bivirkning: komme i balanse.
Velkommen til Forever 1. Velkommen til Forever Living Products forretningspresentasjon (Taleren presenterer seg)
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
Eiet av familien Cappelen. Etablert i 1729
Personvern: Hvorfor kundene bryr seg? Tor W. Andreassen, PhD Professor.
Dyreparken på 300 sekunder.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Styrearbeid i Norwegian
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Estland Flagg.
SPANIA!!!.
Lærlinger på v/Rune Løberg Markedssjef i BK Gruppen.
Krabbekonferansen 2012.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
TYSKLAND.
Tjene penger på XOCAI ? Det forutsetter et unikt produkt !
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Norges olje- og gassvirksomhet
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Tore Fløan Rasjonaliseringssjef Nobø Electro AS
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Trøndelag som havbruksregion – hvordan utvikle næringen videre Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
1 The Innovation Relay Centre (IRC) Network Et europeisk nettverk for forskning, teknologioverføring og innovasjon.
Jan Trollvik Eksportutvalget for fisk
Landbruk Ei lokal, nasjonal og global næring. Landbruk i Ørland Volum og betydning lokalt Landbruket betydning nasjonalt Jordbruksforhandlinger Landbruk.
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
1 Velkommen til NorLense og Fiskebølvika Næringspark Orientering om NorLense Terje Olav Hansen.
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
IKEA for de mange mennesker
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Presentert av Peter Bonne/IKT-Norge
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
PAGE 1 - Presentasjon 2. kvartal august 2003.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Relansering av eFaktura B2B. Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Grafiske tjenester - fra ide til resultat. DesignWeb Trykk Om Bodoni Etablert i 1914 – drevet uavbrutt i grafisk bransje i hundre år 55 ansatte (inkludert.
Konkurranse BRANSJEPERSPEKTIVET Trygve G. Blix - 07 Moss AS.
Virkningen av statlige tiltakspakker for næringslivet – kapitaltilgang og konkurranseforhold Administrerende direktør i Eksportfinans ASA, Gisèle Marchand.
Jørn Aas Håkon Schiong Gründer, en dialog. eller muligens mer riktig; to synspunkter.
Norsk økonomi i verdenssammenheng
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
”Markedsadgang” SJØMAT FOR ALLE - BERGEN 2.SEPTEMBER 2004 Statssekretær Janne Johnsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
Hønefoss Ringerike Rotary klubb
42 år med fellesskap om fysisk aktivitet på arbeidsplassen
1 2006: tredje år med høy vekst i norsk økonomi og ledigheten har kommet markert ned Framover –lavere vekst –enda litt lavere ledighet –noe høyere lønns-
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Hvor går utviklingen? Håvard Grjotheim. Et skifte.…
Økonomisk overblikk Pressekonferanse
Utskrift av presentasjonen:

Print og Kommunikasjon Bergen 2014

Tenkte å snakke litt om:    Litt om historien fra jeg dro over til Riga og fram til i dag ·         Litt om hvordan Livonia Print driver i dag ·         Litt om fremtiden; Hvor er bokproduksjonen om 5 og 10 år? Vil Baltikum fortsatt være en stor konkurrent i fremtiden? ·         Litt om rammebetingelser, innkjøp og EU-støtte.

Livonia Print startes opp 2006/2007 Livonia Print ble etablert i 2006, produksjonen startet juli 2007 Finansert lokalt i Latvia, Swedbank og lokalt investeringsfornd. Norske, svenske og latviske eiere.

Fakta om Latvia Internationale medlemskap: WTO siden 1998; EU og NATO siden 2004 Areal: 65 589 km2 Befolkningstetthet 31/km2 Hovedstad: Riga (705 700 innb.) Andre store byer: Daugavpils, Liepaja, Jelgava, Jurmala, Ventspils Befolkning, 2014: 2,0 million Språk: Latvisk (offisielt); Russisk og Engelsk er utbredt. Valuta: siden 01.01.2014 – EUR Arbeidsløshet, 2014 10,0% Inflasjon, July 2014 0,6% BNP, 2013 23,3 milliarder EUR BNP økning, 2013 4,4% BNP per capita 11 575 EUR Gjennomsnittslønn , 2014 750 EUR Fakta om Latvia FINLAND SWEDEN ESTONIA LATVIA LITHUANIA RUSSIA POLAND BYLORUSSIA

Grafisk industri i Latvia Total omsetning, 2013 - 340 millioner EUR Total eksport - 221 millioner EUR (65%) Bedrifter totalt - 380 (120 bedrifter = 95% ) Snittlønn i bedriftene - 1200 EUR ( i Latvia 750 EUR) Hovedprodukter - Bøker, emballasje

Produksjonsareal, utvikling.

Omsetning år for år - mill EUR

Antall bøker produsert, år for år (mill eks.)

Produkt miks (% av omsetning)

Antall ansatte, år for år.

Livonia Print`s markeder 2013 Sverige 36 % Norge 24 % Danmark 20 % Tyskland 12 % Finland 6 % England 1,2% Andre 0,8 %

Antall ansatte, og alder.

Investering i opplæring av personell 2009 - 2013 in EUR (med eksterne instruktører)

Livonia Print i tall idag. Forventet omsetning 2014, 42 mill. Euro (Ca. 350 mill. Nok. Antall ansatte idag, 430 personer. 49 trykkverk i 70x100+ cm. 4 trykkverk i 120x162 cm. 4 bokbindelinjer. Offsetplater +/- 34 000 mnd. Papirforbruk 16 000 tonn. Årlig.

Hva våre ansatte verdsetter. - Gode muligheter for videreutvikling internt. Flat organisasjon, enkelt å snakke med “sjefen”. God avlønning ( 30% høyere enn bransjesnittet) Skatt betalt !! Lønn på dato !!!! Ekstra goder – helseforsikring, arbeidsklær, opplæring, muligheter for å besøke leverandører og messer Sosiale tiltak internt. Selvfølgeliheter i Norge, ennå ikke vanlig i Latvia/østeuropa.

Instruktør fra Muller Martini

Nordea maraton i Riga har blitt populært blandt mange ( 46 deltager i 2014 )

En uke gammel Bindlager fra Hoerauf En uke gammel Bindlager fra Hoerauf. Nå kan vi også lage permer med runde hjørner.

Stivbindslinje #1

Limfreslinje #2

Hefteanlegg #1 og #2 for trådheftede bøker

Heidelberg XL-106 #1 og #2

Heidelberg XL 162-4

Heidelberg XL-106-8

18 000 ark i timen, 4+4

Heidelberg falsemaskin 112 cm Heidelberg falsemaskin 112 cm. Falser ark i format 120x160 rett fra trykkmaskinen.

Om den finnes, hva er nøkkelen til vekst og lønnsomhet ? Ny teknologi, konstant utvikling av prosesser. Prosjektleder som snakker språket i alle våre markeder. Stordrift, selv Polen må gi seg for det. Trykkmaskin fra 2007, eller 2013 ? 50% økning Ungt og motiverte medarbeidere. Store volumer-gode innkjøp og avtaler. Ingen EU støtte før lønnsomhet var sikret, 2013 var det første året Livonia Print fikk støtte.

Fremtidsplaner 2013-2016 - Vekst i nye markeder, Tyskland og England spesielt. Fortsatt forbedring av prosesser og effektivitet. Evaluering av ny teknologi, investeringer i den ? Videreutvikling av førtykk og fargestyring. Fortsette samarbeidet med yrkeskolen i utviklingen av praktisk/teoretisk opplæring i de grafiske fag. Videre satsning på internopplæring for å forbedre effektivitet og kvalitet. Oppstart av ny Timson rotasjon (1+1) for romaner. 2014 oktober Installasjon av ny stivbindslinje konfigurert for det Tyske markedet. 2015 september. Installasjon av rotasjon #2 for romaner, offset eller inkjet ???

Hva skjer med boken i fremtiden ? Færre aktører på europeisk nivå, mange trykkerier/binderier er lagt ned i vest europa. Mange av disse har slurvet med investeringen. Noen få tar markedsmessig og teknologisk ledelse. Just in time leveranser kommer mer og mer. Disney sitt salg av barnebøker med 10% årlig world w. Markedet for Barne og ungdomsbøker i USA er 3 milliarder USD. 20% av dette var digitalt, resten papir.

Hva skjer med bransjen i Baltikum Den generelle grafiske bedriften i baltikum sliter i konkuranse med Poland. Papirpriser, og masse ”gammel” EU støtte. Ny EU støtte i Polen vil ikke lenger gå til maskiner, men til teknologi. Større forlag stiller strengere og strengere krav til CSR, useriøse presses mer og mer bort. Mange små også her taper mot ”stordrift”.

Takk !