Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Høyhastighetsutredningen
Dialogtorg i Kristiansand
SAM-info Konferanse om universell utforming, Lyngdal
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
Vi baner veg for deg !.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Samferdselsdepartementet KLP Kommunekonferansen - ny satsning på vei og jernbane Statssekretær Bård Hoksrud 6.mars 2014.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
en jernbane for fremtiden
Strategi for utvikling av Gjøvikbanen
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Anbud Nittedal 2015 Rutetilbudet.
E-16 Filefjell– den sikreste vintervegen mellom øst og vest
Nytt dobbeltspor Oslo – Ski Follobanen
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Tema Rute 465 Mysen-Askim-Sarpsborg
Ski - et attraktivt knutepunkt Peder Vold, Jernbaneverket
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Oddmund Sylta | 21. juni Bybanereisen – en god opplevelse for brukeren Direktør Oddmund Sylta, Skyss 21. juni 2010.
Høyhastighetsutredningen ble levert
Innspill til anbud Follo og Østensjø
Regiontinget nr. 2 Vi setter søkelyset på: Regionen – Regionsenter og næringsliv i utvikling.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Samferdselsutvalet 21/ Ordførar Oddvar Grøthe Rv 52 Hemsedalsfjellet.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Prosjekt Gjennomføringsplan InterCity - viktige premisser og opplegg for planarbeidet Lars Erik Nybø Jernbaneverket.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.
Nasjonal transportplan
Kommunemøter RPBA - om RTP
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Presis, ofte og behagelig
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Akershus fylkeskommune
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Jernbane i Trøndelag
Akershus fylkeskommune
Kommunemøter RPBA - om RTP
Utredning av jernbanen Oslo – Göteborg
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
E18 Akershus grense - Vinterbro
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Jernbanetiltak i Brynsbakken (strekningen mellom Oslo S og Bryn)
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Helgeland Nytt signalanlegg på Nordlandsbanen. Kryssningsspor for tog.
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16 Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16.10.2014 Erik Unaas, leder styringsgruppa

Dette bør vi snakke om i dag … Jernbane generelt KVU østre linje E18 Vinterbro – Riksgrensen (ikke bare Ørje) Kollektivtrafikk – jernbane og buss Veinett – kommende NTP, starte tidlig Veinettet, Oslofjordforbindelse (BWJ) Organisering / ressurser samferdsel (BWJ)

KVU for Østre Linjes forbindelse mot Oslo Silingsresultater KVU påkobling østre linje – Disse blir ikke videreført ... Konsept 2: Planskilt påkobling nord for Ski stasjon – I konflikt med må-krav om å påvirke fremdrift Follobanen Konsept 4: Ny trasé langs ny E-18 – Liten gevinst i samordning med ny E 18 Konsept 6: Direktebuss mellom Indre Østfold og Oslo sentrum – Ikke ønsket reisetidsgevinst – begrenset mottakskapasitet i Oslo sentrum Konsept 7: Lokalbane på Østre Linje (mating til Ski stasjon), Plasskrevende (krever 2 vendespor) på Ski og vil hindre byutvikling. Ikke tidsgevinst siden 15 minutts frekvens synes vanskelig/urealistisk: Kapasitet – Holdeplass i kurve Konsept 8: Direkteført godsspor fra Østre linje mot Alnabru – kapasitetsgevinsten ved å fjerne godstogene fra Ski stasjon vil være marginal

KVU for Østre Linjes forbindelse mot Oslo Konsept 1: Ny innføring av Østre Linje syd for Ski Østre linjes gamle trase (blå) omlegges til 6,15 km ny trase på den viste strækning (rød). Den eksisterende Østre linje fjernes mellom Ski stasjon og innfletningen nord for Kråkstad stasjon. Ettersom den ny strekning er lengere end den gamle opnås ingen reisetidsbesparelse Mysen-Ski, men løsningen muliggjør innføring i Follobane-tunnelen, så reisende fra Mysen/Askim oppnår tidsbesparelsen på strekningen Ski-Oslo. Det er også optegnet en løsning, som udelukkende holder traseet i Ski kommune. Denne løsning vurderes som dårligere, fordi tunnelen/truget bliver længere, omfanget af dæmning/bro bliver større og det er kun muligt med et enkelt spor.

KVU for Østre Linjes forbindelse mot Oslo Konsept 9: Ny linjeføring mellom Knapstad og Ås Østre linjes gamle tracé (blå) omlægges til 22,4 km ny trase med utfletning syd for Ås. Den eksisterende Østre linje fjernes mellom Ski stasjon og innfletningen nord for Knapstad stasjon . Traseet muliggør kjøring med 160 km/t. Reisetid Mysen-Oslo reduseres med ca 20 minutter. Banen føres over/under 5 større veje og 22 mindre veje, og det etableres 2 kryssningsstationer av kapacitetsmessige hensyn. Stasjonerne Kråkstad, Skotbu, Tomter og Knapstad nedlegges. ??? Vurdere eventuell bygging av ny Knapstad stasjon vest for tettstedet v/E18. (reisetid øker 2-3 min)

Kollektivtrafikk jernbane Stasjonene/kollektiv-terminaler og ERTMS-ombyggingen i rute – eget prosjekt for hensetting av tog Follobanen og påkobling østre linje (KVU) – ind. og samlede info. møter kommer På sikt: lange krysningsspor, p-områdene, flere tog, hurtigere tog og ny rutetabell Framtidig rutetabell Glommabanen (uttalelse?) Jernbaneforum Øst – IC-prosesser og oppmerksomhet begge linjer

…. Og litt om vei og E18 E18 – retning Vinterbro, og bompenger Prosessene i Ås og Ski E18 – retning Sverige, hovedveiforbindelse Stockholm (må være samstemte) Skilting fra hovedveiene Oslofjordforbindelsen KVU Ravinedalsveien fv 115 KVU rv 22 Fv 115/fv 120 = fylkeskommunen Gang- og sykkelveier (ØFK-vedtak) Trenger AU fullmakter for å uttale seg?

Kollektivtrafikk - buss TIMExpressen L9 – utvikling, brukerråd NOW konkurs Andre «E18-busstilbud» Sømløst i Sør Grensebuss – SWECO INDREringen 465, høring tilbud Kalnes Overganger/Sømløst i Sør

Hva vi gjøre nå? Møte Stortingsbenken Østfold Møte med våre fylkespoliti8kere Møte Østfold Kollektivtrafikk Samferdelsseminar planlegges (BWJ) Osloregionen – og andre fora (KN og andre) Alle jobbe sine fora .. og egen rådgiver? (BWJ)