Bibliotekprosjekt Spjelkavik barneskole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn
Advertisements

Fra prøving og feiling til
"Gi rom for lesing!" ”Regjeringens tiltaksplan for leselyst og leseferdighet”
Åsmund Sollien Schau og
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Pilotprosjektet så langt
Mål: Samle bibliotekressursene i kommunen min Hvordan skal jeg få til det?
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Samarbeid folke- og skolebibliotek v/ biblioteksjef Guri Sivertsen Haugan, Levanger bibliotek Skal si litt om hva vi har gjort i Levanger, og hva vi.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Skolebibliotekets muligheter
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING OPPFØLGING AV ELEVENE
B for bibliotek Status og drøftinger på bibliotekledermøte 13. oktober 2011 Østfold fylkesbibliotek.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Skolebiblioteket – en verden i miniatyr
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Forside/oversikt Fag / tema
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
Det flerspråklige bibliotek Nytt og nyttig-seminaret Fylkesbiblioteket i Akershus Oddbjørn Hansen og Runar Skrøvset.
Early Years ”New Zealand-modellen”
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Arbeidstid og arbeidsavtale
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING EKSAMENSRESULTATER
Har du en bok som passer til meg, eller
Bibliotekprosjekt – Mortensrud skole
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Velkommen til Varden skole
Kombinasjonsbibliotek i Berg To like bibliotek i to ulike bygder Tunnelen fra Senjahopen til Ersfjorden gjorde forbindelsen mellom bygdene.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Organisering og arbeidet i kommunene
Skolebibliotekets rolle i utviklingsarbeidet i Karmøy.
Abildsø skole.
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 1. – 4
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1.
Cafédialog – elevmedvirkning
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
انتہائی کشش اور حوصلہ افزائی تعلیمی پروگرام Undervisningsopplegg for 4. klasse Årstid :Høst Hva : samfunnsfag Tid: ca 5 timer Tema: avfall og avfallsbehandling.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Program for skolebibliotekutvikling Institutt for nordisk og mediefag, Universitetet i Agder Siri Ingvaldsen Juni 2011.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Grunnskolebibliotek i Nordland ABM-statistikk –bokstamme –tilvekst av bøker –utlån –bemanning.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Delmål: Å utvikle en lærende organisasjon
Velkommen til første økt om Leselyst- en bok for alle
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
OBSERVASJON av tolærertimer
Velkommen til foreldremøte
Utskrift av presentasjonen:

Bibliotekprosjekt Spjelkavik barneskole Bibliotek + fag = sant

Spjelkavik barneskole www.alesund.kommune.no

Spjelkavik barneskole 550 elever 80 ansatte Byggeår 1999 Utbygd i 2010 www.alesund.kommune.no

Nybygget www.alesund.kommune.no

Aktivitetssalen Samlingsrom for alle elevene (kapasitet 800) “Kinosal” – 4 • 3 m lerret og 7.1 sorround-lyd www.alesund.kommune.no

Klasserommene www.alesund.kommune.no

Naturfagsrommet www.alesund.kommune.no

Uteområdet www.alesund.kommune.no

Utvikling av skolebiblioteket 1 Åpent mediatek – arkitektens drøm? Skjermet bibliotek med hyller Skjermet bibliotek med lettvegger Bibliotek og leseverksted Biblioteket 2 “innebygde” rom Fullverdig bibliotek med skjønnlitterær- og fagavdeling www.alesund.kommune.no

Utvikling av skolebiblioteket 2 Lærer bibliotekansvarlig – nedsatt lesetid Kontorsekretær bibliotekansvarlig – mer tid avsatt til biblioteket Utdannet bibliotekar ansatt i samarbeid med naboskole (40% stilling) – lærer funksjonsansvarlig for skole/bibliotek Utdannet bibliotekar ansatt i 80% - fortsatt lærer funksjonsansvarlig www.alesund.kommune.no

Utvikling av skolebiblioteket 3 Gjennomgang av litteratur - kassering Innkjøp av ny skjønnlitteratur – kontinuerlig prosess Gjennomgang av faglitteratur for lærere og elever Flytting av faglitteratur til bibliotek Innkjøp av ny faglitteratur – kontinuerlig prosess Orientering i – utvikling av virtuelt bibliotek – kontinuerlig prosess Samarbeid med folkebibliotek – kontinuerlig prosess www.alesund.kommune.no

Utvikling av skolebiblioteket 4 Skolebiblioteket åpent enkelte timer Lærerne/klassene finner fram i biblioteket utenom åpningstider Stor aktivitet – bøker på avveie, dugnader for biblioteket Innføring av Mikromarc Åpent bibliotek 08.30 – 15.30 alle dager Faglig veiledning til elever og lærere Lesekampanjer - forfatterbesøk www.alesund.kommune.no

Utlån 2009 - 2010 Lånte bøker 2009: * fagbøker 810 * skjønnlitteratur 4226 2009 totalt: 5036 Lånte bøker 2010: * fagbøker 3060 * skjønnlitteratur 13144 2010 totalt: 16204 www.alesund.kommune.no

LUS og veiledet lesing Lærere og bibliotekar – samlet opplæring Økt behov for differensiert litteratur Økt behov for flere av samme bok Økt utlån – økt behov for bøker Biblioteket – læringsarena tilpasset opplæring Framlegging LUSresultat – bibliotekar deltaker www.alesund.kommune.no

Prosjekt UiA Mål: Styrke elevenes ferdigheter i å finne fram til og bruke relevant faglitteratur med utgangspunkt i skolebibliotek og folkebibliotek. Gjennom faste møter mellom rektor og, bibliotekar, læreransvarlig for skolebiblioteket og faglærere, utvikle modell for bruk av skolebibliotekets fagavdeling. Biblioteket en sentral læringsarenea i elevenes faglige utvikling i samf. og nat.fag Tettere samarbeid skolebibliotek og folkebibliotek www.alesund.kommune.no

År 1: 2010/2011 Etablering av prosjektgruppe Oppgradering/innkjøp av faglitteratur Etablering av data-arbeidsplasser i biblioteket Elevene får opplæring/gjøres kjent med fagavdelingen Ta i bruk strategier for lesing, innhenting og bruk av informasjon og kunnskap knyttet til ulike tema Utarbeide undervisningsopplegg knyttet til tema og strategier www.alesund.kommune.no

År 1: 2010/2011- forts. Loggføring og rapportskriving Lære å søke informasjon gjennom ulike kilder Bibliotekar og lærere utvikler lenkesamling på skolens hjemmesider Elevene gjøres kjent med lenkesamlinger og bruken av disse Elevene besøker folkebiblioteket og får undervisning/opplæring der www.alesund.kommune.no

Rekfleksjon januar 2011 Vi ser at det å komme i gang med ny type samarbeid krever sitt i en ellers travel skoledag. Men når man får det til og er i gang, opplever vi at det utløser mye kunnskap og energi. Dessuten ser vi at å skrive ned detaljer og «selfølgeligheter» i det man gjør, er svært viktig og bevisstgjørende. For oss er dette særdeles viktig for å få fram en tydelig modell. Dermed forstår vi også hvor viktig det er å ha en modell å arbeide etter. www.alesund.kommune.no

Bibliotek www.alesund.kommune.no

Bibliotek www.alesund.kommune.no

Elevassistenter på biblioteket www.alesund.kommune.no

Nordisk litteraturuke www.alesund.kommune.no

Friminuttslesing på biblioteket www.alesund.kommune.no

Friminuttslesing på biblioteket Trangt om plassen i friminuttene. www.alesund.kommune.no

”Bamsefest” www.alesund.kommune.no

”Bamsefest” www.alesund.kommune.no

”Bamsefest” www.alesund.kommune.no

Solsystemet – Utstilling på biblioteket www.alesund.kommune.no

Solsystemet – Utstilling på naturfagsrommet www.alesund.kommune.no

Bergarter - Prosjektarbeid www.alesund.kommune.no

Pubertet - Prosjektarbeid www.alesund.kommune.no

Arbeidsstasjoner på biblioteket www.alesund.kommune.no

Prosjektrelatert kursing av personalet www.alesund.kommune.no

Sortlands skrivekonkurranse Landsdekkende konkurranse om å komme med idéer til innhold i ny kunstdektektivbok. www.alesund.kommune.no