Instruksjoner for lærere & veiledere som benytter Appearance Matters treningsmoduler LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Advertisements

I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
OLF Gass Lekkasje Reduksjon Prosjekt
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Google Confidential and Proprietary 1 1 Hva kan Google fortelle deg om kundene dine? Siri G. Børsum Industry Leader Google Norway Hva kan Google fortelle.
KURS I PRESENTASJONSTEKNIKK
Régis Laurent Director of Operations, Global Knowledge Competencies include: Gold Learning Silver System Management Touch, flip and fold Håvard Haukeberg.
Ledelsesinformasjonsystem
Mer om tilgjengelighet og Flash. Kirsten Ribu HiO.
TEMA I HELSEFREMMENDE LIVSSTIL
Plan for uka i 7A. Timeplan MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Eng/IKT/norskKrøKHVEng/IKTNorsk """"" """Matte (Delt)Fremføring "EngelskNorsk"" Eng/IKT/norskNaturfagMatte.
Kompetente barn og unge
National University of Singapore
Ledersamling barnehage juni 2013.
Member Access Ny prosedyre for registrering og innlogging på RI’s medlemsdatabase Member Access. Denne prosedyren gjelder ALLE rotarianere.
Hvordan skrive en god utredning?
Seminar Senter for byggenæringen 31. august 2010.
Analyser en sakprosatekst
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
JavaOne oppsumering tobias k torrissen
BEDRE GJENNOM KUNNSKAPSDELING
Hvordan lage seg en wikispaces Gå til bestem deg for hvilket wikispaces du vil ha (public, protected, private).
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
NYHETSBREV nr. 3 FRA HMS-AVDELINGEN-BEDRIFTSHELSETJENESTEN JULI 2011 Til våre kunder i private barnehager. Innhold: Hera-kurs Dialogmøter Nærværsarbeid.
Trondheim 6. mars 2014 Mørke skyer i horisonten?.
Hvordan tar vi imot nye medlemmer?. Mine temaer ● Hvem er de nye medlemmene – og hvem er vi? ● Hva må vi mestre for å gjøre nye medlemmer aktive? ● Hvordan.
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
1 EALTA – Europeisk organisasjon for språktesting og -vurdering
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Sensitive tema Hva gjør jeg hvis misnøye med utseendet ser ut til å være et problem for en deltaker eller kollega LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Damasio om rasjonelle valg og somatiske markører
Cafédialog – elevmedvirkning
Q1 Ytre miljø CAKE. CAKE Q1: Ytre Miljø Spill Slide no. 2Department Innhold -Status -Hva er påkrevd -Handling.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Verktøy for å kartlegge holdninger
Presentere en teknisk rapport
Konverteringsnyckel, exempel
Tilbakemeldinger fra deltakere på
«Bare bok gjør ingen klok»
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læringsform: Tilegnelse
Modul 4 – Representasjoner
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Modul 1 – Representasjoner
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Instruksjoner for lærere & veiledere som benytter Appearance Matters treningsmoduler LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.

Formål med instruksjonene Å gi informasjon til lærere og veiledere om hvordan de anvender Appearance Matters treningsmoduler i forbindelse med opplæring av yrkesveiledere og yrkeslærere LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.

Målet med modulene Å gi yrkesveiledere og yrkeslærere kunnskap og forståelse av utbredelse og mulige effekter av misnøye med utseende, i tillegg til å komme med råd og tips slik at de kan ta opp disse temaene med sine deltakere LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.

Kursinnhold Modul 1: Har utseende en betydning? En introduksjon Modul 2: Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende Modul 3: Hvordan misnøye med utseendet påvirker helsen Modul 4: Misnøye med utseende, og sosiale ulemper. Modul 5: Intervensjoner og tiltak for å forbedre kroppsoppfatningen Modul 6: Hvordan man kjenner igjen symptomer på bekymring for utseendet Module 7: Ulike prosedyrer og støtteressurser. LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.

Opplæringsmateriale (tilgjengelig på Teoretisk rapport - Appearance matters: optimere resultatet for yrkesveiledning og yrkesutdanning. Beskriver hva som er kjent om forekomsten og effektene av misnøye med utseende. – Tilgjengelig på Engelsk, Tysk, Italiensk, Litauisk, Norsk og Svensk Nasjonale Rapporter (fra Østerrike, Italia, Litauen, Norge, Sverige, Storbritannia) Inneholder informasjon om utdannings- og yrkesutdanningssystem, nåværende arbeidsledighet og helsevesenet i de respektive land, i tillegg til spesifikke utseenderelaterte tema Synthesis report som bygger på nasjonale rapporter og fokuserer på utseenderelaterte spørsmål PowerPoint-presentasjoner for hver modul LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.

Alternativer for anvendelse av modulene Et kurs kan inneholde alle modulene, eller et utvalg av moduler. De kan benyttes som et: Halvdagskurs (foreslått antall deltakere 4-24) Et dagskurs Selvstudier LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.

Halvdagskurs Basert på 2-4 utvalgte moduler Antall deltakere 4-24 Opplæringsmetoder: – Interaktive forelesninger, diskusjoner i små grupper eller, diskusjoner to og to LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.

Dagskurs Kurstid: 8 timer Foreslått antall deltakere 10 – 24 Mulige metoder: – Interaktive forelesninger, diskusjoner i små grupper eller to og to, analyse av caser LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.

Selvstudier Sett av 8-10 timer for å lese materialet – Teoretisk rapport – Synthesis rapport – Powerpoint-moduler Reflekter over dine egne erfaringer – Hva føler du angående ditt eget utseende? På hvilken måte påvirker disse følelsene din adferd? – Har utseendet til dine deltakere en betydning for din adferd? – Har deltakernes utseende og hva de føler rundt dette påvirket deres adferd og deres syn på seg selv? – Har utseende påvirket dine deltakeres muligheter til å oppnå gode resultat i sin opplæring? – Diskuter disse erfaringene med dine kolleger relatert til deres arbeid Etter hver modul – Vurder om og hvordan du kan anvende din nye kunskap i ditt arbeid Reflektere over materialet igjen etter ytterligere en tid i ditt arbeid LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.

Opplæringsfasiliteter Fasiliteter som leder til interaktiv undervisning og diskusjoner, for eksempel: Bord plassert i hestesko Stoler og bord for mindre grupper (5-6), eller runde bord for større grupper Tavle & tusjer Projektor LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.

Forbederedelse før kurset Les bakgrunnsmateralet – Teoretiske rapporter – Nasjonale and synthesis rapport Forbered eksempler som er relevante for din egen erfaring og for dine deltakere Utarbeid en plan (som inkluderer oppvarmingsøvelser og orientering om innholdet i modulen(e), tid for gruppediskusjoner og øvelser) Vurder om kurset ville bli bedre ved å invitere andre forelesere (feks fra andre yrkesgrupper som psykologi, sosiologi, sosialt arbeid) LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.

Selv-evaluering av læring Bruk KAP (knowledge – attitudes – practice test) test før og etter kurset Reflekter over hva du har lært gjennom å forberede og gjennomføre opplæringsmodulene, og fra erfaringene formidlet fra deltakerne Vurder hvordan du kan implementere din nye kunnskap i ditt eget arbeid LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project has been funded with support from the European Commission LLP UK-LEONARDO-LMP. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use, which may be made of the information contained therein.