Tema: Kommunikasjon i team

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FORHANDLINGS- TEKNIKK
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fra ord til liv Mars 2011.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Organisasjon og forandringsarbeide
Hvordan intervjue en forsker?
Sommervikar i Blend.
Media håndtering og kommunikasjon
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Generelt ved medarbeidersamtaler
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
NESO Formannsskole Ledelse
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
- roller og forventinger
Frontlinjeserivce
Aggression Replacement Training
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Dialogen som pedagogisk verktøy
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Kvalitativ metode i markedsforskning
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Bioingeniørutdanningen Kjellrun Gangaune førstelektor
MEG OG MIN DOWNLINE. FØRINGER TIL HJELP/SELVHJELP. Få en vellykket organisasjon.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Krise: fare & mulighet.
NESO Formannsskole Ledelse
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
For lokale tillitsvalgte
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Politisk påvirkning.
Lesing og lesestrategier
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Veiledning og kommunikasjonsteori
Problemløsning.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
1 Kommunikasjon.
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Kommunikasjon; forutsetninger
Norges Musikkhøgskole
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Tema: Kommunikasjon i team Bernt Kristian Berntsen

Grunnleggende prosesser Målfastsetting Lederskapet Beslutninger og problemløsning Kommunikasjon og språkskapning Samspillet

Målet med kommunikasjon At budskapet blir oppfattet og forstått i samsvar med senderens hensikt og at den skal resultere i ønsket atferd. Dvs. du ønsker å påvirke!

Variasjon og frihet i uttrykksformer: Signalmengden Av signaler vi sender formidles: 7 % gjennom ordene – det vi sier 38 % gjennom tonefallet (stemmekvalitet ”paraspråk”) 55 % gjennom kroppsspråket og de nonverbale uttrykksmåtene

Konklusjon non-verbal: Vi kommuniserer alltid, f. eks: Ved å ikke si noe Ved å ikke møte opp Ved å overse, ignorerer, demonstrere Dvs. ”You cannot not communicate!”

Kommunikasjonsmodell «KODING» «DE-KODING» HENSIKT BUDSKAP UTFORMING TOLKNING REAKSJON SENDER SIGNALER MOTTAKER FEEDBACK ØKER NØYAKTIGHETEN I KOMMUNIKASJONEN 6

To plan Kommunikasjon foregår alltid på to plan: På emne-, oppgave- eller saksplanet På følelses-/relasjonsplanet

Dialog Dialog er en prosess hvor en avklarer andre ”mentale kart” – virkelighetsoppfatning Dialog er altså en prosess hvor en utvider sin viten om hva andre mener, tror og føler.

Dialog og lytting Å evne å lytte er en grunnleggende tro på at: Det er viktig å lytte og å ta seg tid til dette Å forstå andre før en selv prøver å bli forstått Innse at følelser er like viktig som fakta At lytting øker andres kompetanse og selvfølelse Innlevelsesevne er viktig Alle har noe verdifullt å si

Forskjell dialog – diskusjon/argumentasjon Mål: Å oppnå en vinne – vinne situasjon Metode: Lytte for å forstå hva andre forstår Typisk: Er en ekspansiv prosess – en forsøker å utvide sin viten Diskusjon/argumentasjon: Mål: Å vinne Metode: Argumentasjon, krangel, angrep, offensiv Typisk: Er en målrettet og innsnevrende prosess

Gode råd for å oppnå enighet Unngå å argumentere for egne meninger, men: Fremlegg dine synspunkt klart og logisk Lytt til andres reaksjoner Ta omhyggelig hensyn til dem Så kan du forsøke å få dine egne synspunkt gjennom

Gode råd for å oppnå enighet Anta ikke at det skal vinnes eller tapes Skift ikke mening for å unngå en konflikt Unngå konfliktregulerende teknikker Avdekk meningsforskjeller

Å stille spørsmål: Åpne spørsmål Eksempel: ”Hvordan vil du beskrive den situasjonen dere er i nå?” Testspørsmål: Eksempel: Hvor stor tilgengelig kapasitet har dere nå? Direkte spørsmål: Eksempel: Kan du garantere kvaliteten? Eller: Kari, hva mener du om dette? Ledende spørsmål: Eksempel: Jeg kan ikke se noen annen løsning, kan du? Generelle spørsmål: Eksempel: Hva synes dere om dette? Send videre - spørsmål: Eksempel: Spørsmålet ditt kan kanskje Petter svare på ... Returspørsmål: Eksempel: Interessant, hva tror du selv?

Ledertrener, team- og organisasjonsutvikler Å stille spørsmål: Å engasjere andre enn den som fører ordet: Du har ikke sagt så mye. Kan jeg får høre ditt syn på saken? Eller appellere til eksperten Du har sikkert løst dette problemet mange steder før. Hvordan kan du hjelpe oss? BK Berntsen Ledertrener, team- og organisasjonsutvikler

Oppsummering: 10 råd for god kommunikasjon Slutt å snakke. Du kan ikke lytte når du snakker selv Hjelp den som snakker til å føle seg avslappet. Sett fokus på den andre personen Vis den som snakker at du ønsker å lytte. Vis at du er interessert Fjern distraherende ting. Unngå å drodle, tromme med fingrene ol. Lytt til både ordene (det åpne budskap) og til følelsene (det skjulte budskap) Vær tålmodig. Ha tid nok. Unngå å avbryte. Hold temperamentet ditt i sjakk. Vær forsiktig med argumentasjon og kritikk. Still spørsmål. Forsøk å forstå hva den andre forstår Slutt å snakke. Dette er første og siste bud. 15