Foredrag for PF-Senior, 6.okt. 2014

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Jacob Aars, Uni Rokkansenteret
EUs kvotesystem og ’windfall profits’ Et problem i ferd med å løses? Jørgen Wettestad CANES-møte på Polhøgda, 20/
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
Fremtidens psykologer møter samfunnets krav
Professor Frank Aarebrot Institutt for sammenlignende politikk Samordningsreformens konsekvenser: Geografi og demokrati Foredrag på Voss
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Det norske Stortingets kontroll med utøvende myndighet Bjørn Erik Rasch Professor Institutt for statsvitenskap.
Styresett og demokrati i Norge
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Innspill fra rådmann i Tydal kommune. Gunnbjørn Berggård
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
Avslutningskonferansen Evalueringen av Kunnskapsløftet Avslutningskonferansen 31. oktober 2012 Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Skien, onsdag 30. november 2005 Norge og Den europeiske landskapskonvensjonen Audun Moflag Seniorrådgiver Miljøverndepartementet Tlf E-post:
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Fra arbeiderpartistat til misfornøyd oljenasjon
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Har det markedsliberalistiske prosjektet inntatt utdanningssystemet i Norge? JA! På alle nivå: Barnehagene:resultatenheter Grunnopplæringa:nasjonale og.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
L. A. Heløe: Samhandlingsreformen
Christian Grorud
Torbjørn L. Knutsen Internasjonal politikk etter den kalde krigen: Nye konflikter, nye kriger?
Administrative omorganiseringer i høyere utdanning: Fra omorganisering som «løsning» til omorganisering som «læring»? Bjørn Stensaker.
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
1 Departementsråd Eva Hildrum, Samferdselsdepartementet SSØ-dagen 29. januar 2009 Evalueringer – opp av kontorskuffen og inn i ledermøtet.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Helhetlige og langsiktige hensyn i politiske vedtak om velferdstjenester NIBR-rapport 2008:27 Elin Kittelsen, Jan Erling Klausen og Erik Nergaard.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Dialogkonferanse Oslo Ny helhetlig tilnærming til regional- og distriktspolitikken v/Johan Petter Barlindhaug Leder av Distriktskommisjonen.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Partnerskap og styring Kommunens behov for ledelse, styring og oppfølging i NAV-modellen Rådmann Hans-Petter Christensen KS 11. mai 2011.
File name – Page 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyre 14. oktober Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
New Public Management på norsk, byråkratikritikk og byråkratisk håndtverk Professor Tom Christensen, Institutt for statsvitenskap, Universitetet i Oslo.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Framtidens kommuner og regioner
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Oppdragstaker: Utviklingspartner DA
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Rapport: Å ville utvikle skolen
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
IKT: Utfordringer for demokratisk styring og kontroll
NORSK KOMMUNESEKTOR OG EU/EØS   – skreddersydd opplæringsprogram for kommunesektoren Gjennom et KS FoU-prosjekt er det framskaffet et kunnskapsgrunnlag.
Den internasjonale arenaen
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Kvalitet i fleksible studier
Reformarbeidet i offentlig sektor
Utskrift av presentasjonen:

Foredrag for PF-Senior, 6.okt. 2014 Norsk sentralforvaltning – en stat i staten eller en profesjonell garanti for demokratiet? Professor Tom Christensen, Institutt for statsvitenskap, Universitetet i Oslo Foredrag for PF-Senior, 6.okt. 2014

1. De langer linjer i utviklingen etter 1945 Sterk vekst i departementer og særlig direktorater Sterk økning i indre vertikal og horisontal spesialisering – økt fragmentering Departementene i større grad sekretariat for politisk ledelse Endret utdannelses- og kjønnsfordeling

Den svenske modellen etablert som den dominerende for direktoratenes tilknytning Gerhardsen-doktrinen fra 1955 skapte mange nye direktorater, men dempet fra 1970-tallet Samme tenkning dukker opp med New Public Management-bølgen fra 1990-tallet: Direktorat mer frihet, tilsyn rendyrkes og fristilles og statlige selskap fristilles enda mer

Viktige reformer siste 10-15 år er hybride og kombinerer NPM og post-NPM: Politireform 2000 – nytt direktorat og sammenslåing av distrikt Immigrasjonsreform 2001 – friere UDI og nytt svært fritt UNE – senere innstramningsforsøk Sykehusreform 2002 – mer stat, delegering til regionale/lokale foretak, samt ‘foretakisering’

Tilsynsreformen i 2003 – begrenset utflytting av tilsyn og endring av klageordning NAV-reformen i 2006: Sammenslåing av to direktorat og partnerskap lokalt med sosiale tjenester Reorganisert i 2008 mot mer regionalisering og intern spesialisering – svekket lokalt nivå Har gått fra ‘en dør til tre kanaler’

2. Hvordan sikre politisk styring og faglig/institusjonell autonomi samtidig? Vært vanskelig avveining helt siden 1814 Med NPM endres balansen mer i retning autonomi Tendens til at politisk ledelse mister innflytelse og informasjon, men ‘får skylda’ Bør ministeransvarsprinsippet endres?

Men flere faktorer modifiserer denne utviklingen: Styringssystemene er fleksible og gir potensiale til styring, hvis politisk vilje Politisk og administrative ledelse oftest i god samforståelse mht. sine respektive roller En kritisk offentlighet, inkludert media, er opptatt av å plassere ansvar sentralt

3. Er sentralforvaltningen riktig dimensjonert eller har den for mange oppgaver? Svaret på det ikke objektivt, men ofte avhengig av politisk og normativt ståsted Drivkrefter for ekspansjon både indre og ytre: Særlig ønsker fra politisk ledelse og Stortinget bidrar, men også fra administrativ ledelse Interessegrupper, media og internasjonale forhold bidrar også i betydelig grad

4. Er staten for mye opptatt av kontroll og rapportering? Dette endrer seg betydelig med NPM og innføringen av mål- og resultatstyring Økonomiske ideer bak – prinsipal-agent Går fra uformell og tillitsbasert samhandling til formalisert og mistillitsbasert Alt for sterk økning i fokus på klare mål, midler, rapportering og insentiver?

5. Har vi en sentralforvaltning som bidrar til demokratiet? Ja, ganske klart: Politisk ledelse i departementene god kontroll over departement og underliggende etater Faglig kompetent administrativt apparat arbeider på vegne av politisk ledelse Gjensidig respekt og klar rolleforståelse i systemet

Ja, men med noen forbehold: Økt makt til administrasjon, tilsyn og statlige selskap er utfordrende for politisk ledelse Vanskelig å reise debatt om mer direkte ansvar for det administrative apparatet Trenger man en forenkling av administrativt apparat og en klargjøring av dets oppgaver? Trenger vi en redemokratisering?