Strategisk utdanningsutvalg Odd Arne Paulsen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veileder til kravene om pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter Kurs for ATV-B 14. oktober 2011.
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Fra universitetsbibliotekar til førstebibliotekar
Rekruttering av rektor og ledelse
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Bedømmelse i teknisk administrative stillinger
Personalreglementet Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger. Må ha 25% av de organiserte Sikrer klageadgang KY Knut.
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Godkjenning av fagområde – en ny mulighet Hva kreves av tilbyder? Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Tilsettinger Felleskurs for rektorer og tillitsvalgte, våren 2008.
ANSETTELSER! Kort gjennomgang av ansettelses – rutinene
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Innstegsstillingen i det norske karrieresystemet Svein Kyvik.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Søknader om permisjon fra stipendiater Regelverk.
Velkommen til felles opplæring, 2008
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Akershus, 16. januar 2014 Lene Stegarud Ryland advokatfullmektig
Kortkurs fra Utdanningsforbundet Østfold
TILSETTINGER.
Tilsettinger Utdanningsforbundet sin politikk Utdanningsforbundet Akershus Januar Kent Inge Waaler.
Tilsettingsprosessen Avdeling for personal og organisasjon.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
YS/STLKY/KLF Knut Ellstrøm Personalreglementet  Sikrer medbestemmelse ved tilsettinger, oppsigelse og disiplinærforføyninger.  Må ha 25% av de organiserte.
Knut Ole Lysø, FFL Kriterier for ansettelse som høgskolelektor Innlegg februar 2013 kunnskap gir vekst
Stillinger: a)INSTITUTTLEDER: Det er tre søkere til stillingen. En intern, to eksterne (en av disse er II-er hos oss) Reglement for tilsetting og valg.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Fagdag LU - UTVIKLINGSARBEID OG FORMIDLING
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Universitetet i Tromsø
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
Opptak til høyere utdanning
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
FoU - Drift av fellesskapene og annet FoU-nytt Personalmøte GFU Vibeke Bjarnø.
Høgskolen i Oslo Profiler! Case-analyse Basert på søknader til førstelektoropprykk og kommisjonsvurderinger Vibeke Bjarnø, Avd. for lærerutdanning, Høgskolen.
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
Krav til rekrutteringsprosessen Må stillinger lyses ut? Hovedregel = JA Hjemmel: ikke lovfestet, men følger av hensyn til potensielle søkere og allmennheten.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Midlertidig ansettelse - inngåelse og opphør Seniorrådgiver Roger Markgraf-Bye, Personalstøtte.
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Mandat og rammeverk for evalueringen
Instituttstyret på ILN
Utfyllende bestemmelser
Revisjon av sentral godkjenning våren 2017
De viktigste endringene ved revisjonen i 2015
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Instituttstyret på IKOS
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Pedagogisk merittering
Om opprykk til førstelektor
Førstelektorprogram ved UiT
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Arbeidsgruppe 2 Kriterier og system for dokumentere og øke pedagogisk kompetanse – J. A. Toska SPA Mosjøen
Utskrift av presentasjonen:

Undervisningskompetanse - krav ved tilsetting og opprykk - oppfølging og kvalitetssikring Strategisk utdanningsutvalg 30.9.2014 Odd Arne Paulsen personal- og organisasjonsdirektør UiT Norges arktiske universitet

Agenda Kvalitetssikring ved ansettelser og oppfølging av ansatte i undervisningsstillinger Hvordan skal en betenkning se ut? Hva er dagens prosedyrer, og hva er handlingsrommet til fakultetene? Egne rutiner ved fakultetene?

Ordning for tilsettinger ved UiT Utgangspunkt Lov om statens tjenestemenn med forskrift (tjml) Universitets- og høyskoleloven (uhl) Forvaltningsloven (fvl) Personalreglementer for UiT Utfyllende bestemmelser for tilsetting i undervisnings- og forskerstillinger Utfyllende bestemmelser for tilsetting i stillinger som stipendiat, postdok og vit. assistent Universitetsstyret har fastsatt personalreglementer for tjenestemenn i undervisnings- og forskerstillinger, og for tekniske og administrative stillinger (styresak 05-09) Personalreglementene er stadfestet av Kunnskapsdepartementet og Fornyings- og administrasjonsdepartementet (jf tjml § 23, nr 1 og Hovedavtalen i staten § 13, nr 2e) Universitetsstyret har fastsatt utfyllende bestemmelser (styresak 25-11 og 26-11)

Ordning for tilsettinger ved UiT (2) Noen hovedtrekk Undervisnings-, forsker- og utdanningsstillinger Instituttstyrene innstiller. Ved institutter som ikke har et styre innstiller instituttleder, eventuelt et innstillingsutvalg etter universitetsstyrets bestemmelse Fakultetsstyrene tilsetter, eventuelt et tilsettingsutvalg etter universitetsstyrets bestemmelse Kvalifikasjonskrav for ulike typer stillinger er fastsatt i Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger og i UiTs Utfyllende bestemmelser Vurdering av søkerne skjer på grunnlag av fastsatt betenkning for stillingen, og bedømmelse fra sakkyndig komité Midlertidige eksternt finansierte stillinger: Dekan kan tilsette uten kunngjøring (jf Tjml forskrift § 2 nr 4 og styresak 167-98)

Ordning for tilsettinger ved UiT (3) Tekniske og administrative stillinger, inkludert lederstillinger Nærmeste tjenestemyndighet (leder) innstiller, med bistand av en rådgivende komité Egne innstillingsutvalg ved tilsetting av dekaner og instituttledere Fakultetsstyret tilsetter instituttleder Fem tilsettingsråd tilsetter øvrige tjenestemenn

Ordning for tilsettinger ved UiT (4) Generelt Krav om kunngjøring av ledige stillinger Hovedregel er fast tilsetting, midlertidig tilsetting må ha hjemmel Krav til søknaden, behandling av søkerne, innstillingen, og til sammensetning av, og saksbehandling i tilsettingsorganet Kvalifikasjonsprinsippet – velge den best kvalifiserte søkeren Ivareta hensyn til likebehandling av søkerne Tilsetting for inntil 12 måneder: trenger ikke ordinær kunngjøring (6 mnd), vurdering og innstilling Åremålstilsetting av universitetsdirektør, dekaner, instituttledere, stipendiater, postdoktorer, og undervisnings- og forskerstillinger med krav til skapende eller utøvende kunstnerisk kompetanse Klagebehandling etter forvaltningslovens bestemmelser

Forskrift om ansettelse og opprykk Forskrift om ansettelse opprykk i undervisnings- og forskerstillinger http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-02-09-129?q=ansettelse+og+opprykk Hjemlet i universitets- og høyskoleloven § 6-3 Kriterier for ansettelse kompetansekrav for stilling som professor, dosent, førsteamanuensis, førstelektor, høyskolelærer generelle kriterier: ved tilsetting kan det stilles mer spesifikke krav Framgangsmåte og kriterier for opprykk fra førsteamanuensis til professor, fra førstelektor til dosent til førsteamanuensis og førstelektor, til høyskolelektor Fra 2010 har hver institusjon fått ansvar for kompetansevurderinger ved søknader fra egne ansatte om opprykk til professor (§ 2.1). Ved UiT har er det fakultetene som tildeler kompetanseopprykk Ved ansettelse kan det stilles krav om at den som blir ansatt må gjennomgå en bestemt opplæring innen en fastsatt frist

Hvilke krav gjelder? Forskriften: generelle kompetansekrav ved tilsetting og opprykk Professor, § 1-2: (1) vitenskapelig nivå i samsvar med etablerte internasjonale eller nasjonale standarder eller (2) omfattende kunstnerisk virksomhet på høyeste nivå etter internasjonal standard og relevant bredde og fordypning i faget eller disiplinen på høyeste nivå og (3) dokumentert relevant praktisk-pedagogisk kompetanse på grunnlag av utdanning eller undervisning og veiledning Dosent, § 1-3: (1) dokumentert omfattende FoU-arbeid på høyt nivå rettet mot yrkesfeltet; dokumentert omfattende praktisk-pedagogisk utviklingsarbeid og annen pedagogisk virksomhet av høy kvalitet; og i tillegg høye kvalifikasjoner innen ledelse av FoU-prosjekt, tverrfaglig samarbeid, samarbeid med nærings- og samfunnsliv mv (2) pedagogisk kompetanse (som for professor)

Førsteamanuensis Norsk doktorgrad på aktuelt fagområdet eller tilsvarende utenlandsk doktorgrad godkjent som likeverdig med norsk doktorgrad eller Kompetanse på tilsvarende nivå dokumentert ved vitenskapelige arbeid av samme omfang og kvalitet Gjennomført godkjent stipendprogram for kunstnerisk utviklingsarbeid på aktuelt fagområde eller dokumenter kunstnerisk virksomhet eller utviklingsarbeid på høyt internasjonalt nivå og med særlig fordypning som er relevant for fagområdet eller disiplinen og Dokumentert relevant praktisk-pedagogiske kompetanse

Førstelektor Dokumentert omfattende forsknings- og utviklingsarbeid som i kvalitet og omfang tilsvarer arbeidsmengde og nivå for en doktorgradsavhandling eller Dokumentert omfattende kunstnerisk utviklingsarbeid som i kvalitet og omfang tilsvarer arbeidsmengde og nivå for en doktorgradsavhandling og Det skal legges stor vekt på spesielle kvalifikasjoner innenfor undervisning eller annen pedagogisk virksomhet Dokumentert relevant praktisk-pedagogisk kompetanse

Universitetslektor Høyere grads eksamen eller tilsvarende ved universitet eller høgskole. Relevante forskningskvalifikasjoner utover mastergrads- eller hovedfagsnivå og/eller relevant praksis eller Dokumentert anerkjent kunstnerisk virksomhet eller utviklingsarbeid av et visst omfang Utdanning på høyeste nivå på kunstområdet fra Norge eller likeverdig utdanning fra utlandet eller tilsvarende dokumenterte kunnskaper og Dokumentert relevant praktisk-pedagogisk kompetanse

Pedagogisk kompetanse «Dokumentert relevant praktisk-pedagogisk kompetanse på grunnlag av utdanning eller undervisning og veiledning» Hovedregel: alle som tilsettes fast skal ha dokumentert pedagogisk kompetanse i form av universitetspedagogisk seminar, annen pedagogisk utdanning, eller gjennom å ha utviklet en godkjent pedagogisk mappe Alternativt kan komiteen etter en konkret vurdering av søkerens praktiske kompetanse som underviser, fastsette at denne må anses som likeverdig med formell pedagogisk utdanning - slike søkere kan oppfordres til å utvikle pedagogisk mappe innen tre år Søkere som ikke tilfredsstiller kravene, kan tilsettes på kvalifiseringsvilkår for tre år Kravene gjelder ved alle tilsettinger, også ved overgang til nytt tilsettingsforhold for allerede tilsatte ved UiT Kravene kan fravikes ved midl. tilsetting og ved bistillinger UiT har fastsatt retningslinjer for godkjenning av ped. basiskompetanse

Ytterligere krav Betenkningen skal beskrive hvilke ytterligere kvalifikasjoner som er ønsket for stillingen, for eksempel: fagspesifikke krav evner til å initiere og lede forskning erfaring fra internasjonal virksomhet, formidling og popularisering erfaring fra fagpolitisk og administrativt arbeid språkkunnskap personlig egnethet Eget skjema for dokumentasjon av pedagogiske kvalifikasjoner

Bedømmelseskomite / sakkyndig utvalg Nedsettes av fakultetsstyre/tilsettingsutvalg, evt. delegert til instituttstyre/-leder Leder skal normalt ha tilknytning til UiT (gjelder ikke ved opprykk) Det kan oppnevnes spesialsakkyndige (også for å vurdere søkeres pedagogiske kvalifikasjoner) For professor: minst tre personer med professorkompetanse eller tilsvarende kompetanse på søkerens fagområde så langt det er mulig, og på de fagområder det er naturlig, skal komiteen ha et medlem fra et annet land bare et medlem kan være fra UiT begge kjønn skal om mulig være representert For dosent: minst tre: et medlem med professorkompetanse på søkers fagområde, og to medlemmer med dosentkompetanse eller tilsvarende på søkers fagområde (ellers som for professor)

Bedømmelseskomite forts. For førsteamanuensis og førstelektor: minst tre: minst ett medlem må ha kompetanse ut over førstestillingsnivå. De øvrige må ha minst førsteamanuensiskompetane ved bedømming til førsteamanuensisstilling, og minst førstestillingskompetanse ved bedømming til førstelektorstilling For universitetslektor og høgskolelærer: minst to: ett medlem med minst førstestillingskompetanse, og det andre med minst lektorkompetanse Mandat komiteen skal foreta en vurdering av søkerens kvalifikasjoner ut fra det skriftlige materialet den har fått fra søkeren, og betenkning for stillingen skal ikke si noe om egnethet, likestilling eller lignende gi en oversikt over og vurdering av søkernes kvalifikasjoner, også pedagogiske kvalifikasjoner – er de tilstrekkelige? Vurdere formell kompetanse, og/eller praktisk kompetanse som underviser skal normalt rangere tre søkere kan evt. foreslå tilsetting på kvalifiseringsvilkår, på grunnlag av utilstrekkelige vitenskapelige og/eller pedagogiske kvalifikasjoner

Intervju, innstilling, tilsetting Bedømmelsen sendes til søkeren, merknadsfrist 14 dager Enheten setter sammen intervjukomité, og kan gjennomføre prøveforelesning Innstillende myndighet: instituttstyre/-leder/innstillingsutvalg skal vurdere om bedømmelsen er adekvat og forsvarlig, kan be om tilleggsuttalelse fra komiteen, evt. nedsette ny komité kan fravike komiteens rangering hvis: ikke enig i vurderingsnormen som er brukt, eller vektleggingen av ulike kvalifikasjoner, eller legger vekt på andre kvalifikasjoner, på basis av intervju, prøveforelesning, egnethetsvurdering innstiller normalt tre søkere Tilsettende myndighet: fakultetsstyre/tilsettingsutvalg er vurderingene adekvat og forsvarlig? Jf betenkning og vanlig praksis påse at avklart: kvinnelige søkere, fortrinnsrett, yrkeshemmede, innvandrerbakgrunn, krav om bestemte typer opplæring, tilsetting på kvalifiseringsvilkår, tilsetting i lavere stilling kan ikke tilsette en søker som ikke er innstilt

Forbedringsprosess tilsetting Mål: raskere tilsettingsprosesser, enklere søknadsprosess, bredere søkergrunnlag, bedre ivaretakelse av søkerne Innføring av primus motor som får et spesielt ansvar for oppfølging i hele tilsettingsløpet, fullelektronisk søknadsprosess, fjerning av dobbel saksbehandling Bedre behovsvurdering og tidsplan Utlysing, og registrering på EU-portalen Tilgangsstyring i Jobbnorge (komité har tilgang) Rollebeskrivelse – primus motor Letekomiteens mandat og oppgaver Sjekkliste for saksfremlegg til tilsettingsmyndighet Mal for bedømmelse av søkere til undervisnings og forskerstillinger Mal for intervju i vitenskapelige stillinger Vedlegg Sjekkliste for habilitetsvurdering

Kvalitetssikring – 16 muligheter Er de behov som ligger til grunn for betenkningen godt vurdert? Er betenkningen godt utformet? Er det satt konkrete krav til pedagogiske kvalifikasjoner eller erfaring? Valg av kanaler som når ut til godt kvalifiserte søkere? Aktiv bruk av letekomiteer? Lønns- og arbeidsvilkår som er attraktive for gode søkere? Komiteer med fokus og kompetanse på pedagogiske kvalifikasjoner (ved tilsetting og opprykk)? Vurdering av bedømmelsen, be om tilleggsvurdering fra komiteen? Aktiv bruk av intervju og prøveforelesning? Tørre å legge vekt på andre kriterier enn det komiteen har lagt til grunn? Har vi en effektiv prosess slik at vi ikke mister gode søkere? God oppfølging av ansatte på kvalifiseringsvilkår? God kompetansebygging internt for å unngå å måtte tilsette i lavere stilling? God oppfølging av kvalitet i undervisning for (ny)ansatte? Ledelse og merittering: de som får det til, og de som ikke får det til RESULT sin kapasitet til å drive opplæring og støtte