Å være student Mattias Øhra

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Advertisements

Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Digitale mapper! Hva betyr satsingen på mappevurdering for utvikling av digitale plattformer? Mattias Øhra.
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Veiledet lesing Mørkved skole
Tilpasset opplæring i en lærende skole
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Klasseledelse og tilbakemeldingskultur
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Forskjell på folk. Krav om differensiering i norsk skole Mattias Øhra Stipendiat.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Å være student Mattias Øhra
Å være student Mattias Øhra
Digitale mapper & formativ vurdering Stipendiat Mattias Øhra.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Digitale mapper & formativ vurdering
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
Å være student Mattias Øhra
Arbeidsgruppen for digitale mapper. Mattias Øhra 07 De som er med:
Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Digitale mapper – et sted for læring? Elektronisk støtte til mappemetodikk IKT-didaktikk i skole og.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
Digital skole hver dag Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Digitale mapper & formativ vurdering Mattias Øhra.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
IKT og nye læreprosesser
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Å være student Mattias Øhra
Digitale mapper & formativ vurdering Mattias Øhra.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Digitale mapper & formativ vurdering Mattias Øhra.
Har IKT noe med dette å gjøre? Forskjell på folk. Krav om differensiering i norsk skole. Har IKT noe med dette å gjøre? Mattias Øhra Stipendiat.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Digitale mapper & formativ vurdering
IKT for læring Mattias Øhra.
Finnes det andre løsninger enn LMS? Mattias Øhra
Mattias Øhra 2002.
Utskrift av presentasjonen:

Å være student Mattias Øhra http://www-lu.hive.no/ansatte/moh/ http://wp.home.hive.no/moh/

Mål med forelesningen Bidra til større forståelse og kunnskaper ift: Studentrollen Læringsstrategier Digitale mapper Mattias Øhra 2012

Elev eller student? I et universitets- eller høgskolestudie er ikke undervisningen slik den var i skolen, da du satt i klasserommet fra 9 til 3 og læreren fortalte deg hva du skulle gjøre Som universitets- eller høgskolestudent forventes det at du er: Selvstendig Du står på egne ben Egenmotivasjon Du må være i stand til å arbeide mye på egenhånd Samarbeid Studere sammen med medstudenter i for eksempel kollokviegrupper Evne å sette mål for å forbedre arbeidet ditt Når, hvordan og hvor lærer du best? Styre tiden din I studiet er det lagt opp til en rekke veiledninger. Benytt deg av disse Vite når arbeider skal leveres (Cottrell 05). Mattias Øhra 2012

Studietips* Gjør studiene til første prioritet Gå på alle forelesningene. Hold fokus, still spørsmål, delta i diskusjoner og ta notater. Jobb med notatene dine kontinuerlig Organiser notatene dine, gå gjennom dem jevnlig, se etter sammenhenger, uthev og marker. Finn måter å teste deg selv på, og ta del i kollokvier.  Les pensum til hver forelesning På videregående blir pensum vanligvis dekket på skolen. På universitet og høyskoler er ikke det tilfellet. Leser du pensum før hver forelesning, vil du også få mye mer ut av forelesningene. Skriv notater mens du leser, finn eksempler og utdypende forklaringer. Ikke bare skrap i overflaten.  *http://www.studenttorget.no/index.php?show=41&expand=3795,41&artikkelid=11382 Mattias Øhra 2012

Studietips* Finn et system for å håndtere din egen tid En kalender – enten på telefonen eller i bok kan hjelpe. Viktige datoer blir ofte gitt i starten av semesteret. Få dem inn i kalenderen, og legg inn påminnelser på telefonen. Sett av tid til lesing hver dag.  Studer aktivt ved å lage egne studieverktøy Lag et kartotek eller et dokument med sentrale begreper. Omskriv, omorganiser og snakk deg gjennom pensum og notater. Og finner du en studiepartner, er det enda bedre.  Ta eksamener, innleveringer og presentasjoner på alvor På universitet og høyskoler kan hele karakteren din stå og falle på én eksamen eller innlevering. Jobb kontinuerlig og sørg for at du fortløpende har oversikt over pensum. Skippertaksmetoden er en stor stressfaktor og gir uforutsigbare resultater. Det er ikke lett å komme seg frempå hvis du får en dårlig start.  Mattias Øhra 2012 *http://www.studenttorget.no/index.php?show=41&expand=3795,41&artikkelid=11382

Studietips* Husk at du kan få hjelp hvis du trenger det Men du må ta initiativet. Ingen vil spore deg opp, du må selv ta kontakt. Snakke med forelesere, fagansvarlige og rådgivere. Mattias Øhra 2012 *http://www.studenttorget.no/index.php?show=41&expand=3795,41&artikkelid=11382

Ulike læringsstrategier: Repetisjonsstrategier (pugging). Benyttes når du skal lære deg faktakunnskap, som navnet på ulike gjenstander, faguttrykk, naturfenomener, gloser osv. Man kan gjenta ordet for seg selv Høre seg selv Skrive ned det du skal lære Assosiasjonsteknikker og fantasifulle huskeregler Mattias Øhra 2012

Ulike læringsstrategier: Lese pensum for å lære? Mattias Øhra 2012

Ulike læringsstrategier: Skaff deg oversikt over pensum nå! Bør jeg kjøpe hele pensum? Det koster jo så mye penger! Du bør kjøpe store deler av pensum tidlig fordi du da har mulighet til å skaffe deg oversikt Mattias Øhra 2012

Ulike læringsstrategier: Kjøp fremmedordbok nå! Mattias Øhra 2012

Ulike læringsstrategier: Elaboreringsstrategier En dypere bearbeidelse av stoffet som ikke bare handler om å gjenkalle, men også å knytte sammen ny kunnskap med forkunnskap om emnet Tolke det nye inn i gamle kategorier (Imsen 05) Dette skjer ved diskusjon, gjennomtenking og relevansvurdering av stoffet Lav elaborering: inn av det ene øret og ut av det andre Mattias Øhra 2012

Ulike læringsstrategier: Organiseringsstrategier Skape oversikt, struktur og sammenheng i kunnskapen. Danne nye skjemaer hvor nytt og gammelt integreres på en ny måte Eks skumme en tekst for å danne en oversikt før man leser mer detaljert. Å stille seg spørrende til stoffet Hva, Hvor, hvordan og hvorfor Mattias Øhra 2012

En kjent organiserings-strategi er tankekart

Få oversikt over teksten Leseteknikk: Få oversikt over teksten Ikke start med å lese fra side 1. Skumles Les begynnelsen og slutten på hvert kapittel Hva handler den om? Les sammendrag og skriv disse gjerne ned Skill mellom oversiktslesning og fordypingslesning Hva vil du med teksten? Hva vet du fra før om tekstens tema? Mattias Øhra 2012

Kollokvier Kollokvie- av gresk, betyr samtale eller drøftelse. En kollokvie er en gruppe på 2-7 studenter som møtes regelmessig for å diskutere pensum, oppgaveløsninger, arbeider m.m. Gruppen kan være lærerstyrt eller selvstyrt Undersøkelser viser at frafallet på et nytt kull kan bli opp til tre ganger så stort hos dem som ikke er med i en form for organisert samarbeid med medstudenter (Molnes & Kjetilstad 93) Mattias Øhra 2012

Kollokvier Bli med i en kollokviegruppe Lag ”spilleregler” Driv med aktiviteter som egner seg for gruppearbeid Oppgaveløsning Faglige diskusjoner Gjennomgang av forelesninger Drøftelser av pensum Tilbakemeldinger på arbeider Mattias Øhra 2012

Kollokvier og ”haiking” Hvordan bidrar du i gruppen? Er du forbredt? Stiller du spørsmål? Deltar du i diskusjonen? Kan du samarbeide? Har du klart for deg gruppens mål? Oppmuntrer du andre? Kan du kompromisse? Mattias Øhra 2012

Digital kompetanse Mattias Øhra 2012

Digitale mapper: Gjennom bruk av digitale mapper skal du kunne iaktta og reflektere over din egen og andre studenters læringsprosess ”En mappe består av en systematisk samling studentarbeider som viser innsats, framskritt og prestasjoner innen ett eller flere fagområder. Samlingen må omfatte elev/studentmedvirkning når det gjelder valg av innhold, utvalgskriterier og kriterier for å bedømme nivået I FORHOLD TIL VISSE FELLES OPPSATTE MÅL, og den må vise dine selvrefleksjoner og holdninger til emnet.” (Paulson, Paulson & Meyer 1991:60. i Taube 2000:12. Taubes tilføyelse er uthevet) Mattias Øhra 2012

Vedtekter fra Høgskolen i Vestfold ift. Personvern Digitale mapper Sikkerhet: Vedtekter fra Høgskolen i Vestfold ift. Personvern

Eksempler på digitale mapper og mappearbeider http://wp.home.hive.no/lindajoha/ http://wp.home.hive.no/karlrobe/ http://wp.home.hive.no/nherle/ http://wp.home.hive.no/kardii/ Mattias Øhra 2012

Mappen har to hovednivåer I Høgskolen i Vestfold har mappene to hovednivåer; henholdsvis arbeidsmappen og presentasjonsmappen. Begge nivåene konstrueres gjennom at studentene lager en internettside (såkalte webbaserte mapper). I arbeidsmappen legges alle arbeider av stort og smått og av ulike typer. Tekster, lydfiler, bilder, film integreres samtidig som strukturen i mappene og mellom mappene bindes sammen av hyperlinker som studentene selv konstruerer. I presentasjonsmappen ligger spesielle arbeider som studenten selv har valgt ut. Disse kan sensureres av ekstern sensor. Arbeidene i arbeidsmappen skal studenten gjøre rede for i en muntlig gjennomgang av arbeidene som ligger i arbeidsmappen og som har intern sensur. Til sammen legger begge disse vurderingene grunnlaget for endelig karakter (Øhra 2004). Mattias Øhra 2012

Digitale mapper og formativ vurdering: En sentral årsak til interessen for digitale mapper innefor internasjonal skoleutvikling er et ønske om å styrke den formative vurderingen av elever og det læringsfellesskapet de arbeider innefor. Til forskjell fra summativ vurdering som baserer seg på avsluttende, kontrollerende vurdering med tanke på godkjenning, sertifisering og eventuelt også rangering, fokuseres det innenfor formativ vurdering på intervensjoner i læringsprosessen med tanke på utvikling og i å hjelpe eleven eller studenten videre. Mattias Øhra 2012

Formativ vurdering: Slik kan vi betegne summativ vurdering som vurdering av læring mens formativ vurdering kan betegnes som vurdering for læring, Du skal få tilbakemelding på egne arbeider av lærere og av medstudenter underveis i skoleåret og ikke kun ved eksamen ”Departementet mener at jevnlige evalueringer som gir studentene hyppige tilbakemeldinger om utbyttet av læringsprosessen, skal inngå i studiene som en del av undervisningsarbeidet." …."Vurderinger underveis i studiet kan organiseres på mange ulike måter, blant annet gjennom oppgvaveinnleveringer, deleksamener, mappevurdering og annet” (St.meld. nr 27 (2000-2001) Mattias Øhra 2012

Eksempel på metatekst: Presentasjonsmappen skal innholde en innledende metatekst (Maks 800 ord) hvor det redegjøres for følgende: Refleksjon og begrunnelse for utvalg og kriterier av oppgaver som er valgt til presentasjonsmappen Refleksjon og egen vurdering av de enkelte arbeidene og deres relasjon til studiets læringsmål Refleksjon og vurdering av egen arbeidsprosess gjennom året Refleksjon og vurdering av pensum i studiet Refleksjon og vurdering av studiet som helhet Fra fagplan i pedagogikk allmenn 2006/07 http://www-lu.hive.no/team/t06aa/documents/06pedfagplan31.doc Mattias Øhra 2012

Eksempel på selvvurdering På slutten av høstsemesteret skal hver student fremlegge sine digitale mappearbeider for medstudenter og lærere via storskjerm. Hver student skal her vektlegge: Refleksjon og faglig analyse av innholdet i egne mappearbeider Refleksjon og analyse av mappearbeidene i lys av pedagogikkfagets mål. Refleksjon over pensum Refleksjon over egen læringsprosess Den enkelte student skal i sin mappe ha en skriftlig vurdering av en medstudents mappearbeider hvor ovennevnte punkter evalueres Ovennevnte framlegg er obligatorisk og skal være bestått for at man kan gå videre til andre semester Fra fagplan i pedagogikk allmenn 2006/07 http://www-lu.hive.no/team/t06aa/documents/06pedfagplan31.doc Mattias Øhra 2012

Vise bredden i kompetansen Vise utviklingen man har gått gjennom Digital mappevurdering/metodikk Kunnskapsdeling Nettverk Transparent Vise bredden i kompetansen Vise utviklingen man har gått gjennom Dokumentasjon av forbedring Ikke bare produkter skal evalueres men også læreprosessen og personlig og faglig utvikling Mattias Øhra 2012

Studentene sier om digitale mapper: Reelle mottakere Motiverende, stimulerende Lett å kontrollere, veilede, sammenlikne Appellerer til konkurranseinstinkt Produktene kan stadig forandres/forbedres Avslørende, blottstillende Inviterer til andre skrive- og struktureringsmåter Mattias Øhra 2012

Studentene sier om digitale mapper: Inviterer til kunnskapsdeling og fellestekster Nettbaserte mapper åpner for samarbeid på tvers av faggrenser Hypertekstualitet gjør mappene kollektive og dialogiske Studenter bygger på hverandres kunnskap Mye jobb- mye samarbeid Mattias Øhra 2012

Kilder: Barret Helen. & Carney.Johanne. 2005: Conflicting Paradigms and Competing Purposes in Electronic Portfolio Development. Submitted to Educational Assessment, an LEA Journal, for an issue focusing on Assessing Technology Competencies. Black, Paul. & Wiliam, Dylan. 1998a: Inside the Black Box: raising standards through classroom assessment. PhiDelta Kappan, 80(2), 139-148. Cottrell, Stella. 2005: Student. Håndbok i målrettet læring. Tapir akademisk forlag Imsen, G. 2005: Elevens Verden. Innføring i Pedagogisk Psykologi. Universitetsforlaget Molnes, V & Kjetilstad,V. 1993: 101 Gode Råd om Studieteknikk. Cappelen Fakta OECD 2005: Formative Assessment. Improving Learning in Secondary Classrooms. OECD. (CERI. Centre for Educational Research and Innovation). OECD Publishing 2005. Otnes, Hildegunn. 2003: Arkivskuff eller Læringsarena? Lærings- og dokumentasjons-sjangre i digitale mapper. I: I Dysthe & Engelsen: Mapper som Pedagogisk redskap. Perspektiver og erfaringer. Abstrakt Forlag. Paulson, F.L., and Paulson, P., & Meyer, C. 1991. “What Makes a Portfolio a Portfolio?” Educational Leadership 48 (1991): 60-63 St.meld. nr. 27. (2000-2001). Gjør din plikt - Krev din rett. Kvalitetsreform av høyere utdanning. St.meld. nr. 27. 2000-2001: Gjør din plikt - Krev din rett. Kvalitetsreform av høyere utdanning http://odin.dep.no/kd/norsk/publ/stmeld/014001-040004/index-dok000-b-n-a.html Taube, Karin. 1998. Mappevurdering. Undervisningsstrategi og vurderingsredskap. Oslo: Tano/Aschehoug. Øhra. Mattias. 2004: Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper. I IKT og nye læreprosesser (red. Hildegunn Otnes) . En artikkelsamling basert på erfaringer fra et prosjekt ved avdeling for lærerutdanning. Tønsberg, Høgskolen i Vestfold, 2004. Notat 2 / 2004. http://www-bib.hive.no/tekster/hveskrift/notat/2004-02/notat2_2004.pdf Øhra, M. 2006. Formativ vurdering. Vurdering for læring med hjelp av digitale mapper. I: Utdanning for utvikling av skolen. Om skoleledelse og lærerens læring. Red: Halvor Bjørnsrud , Lars Monsen og Bjørn Overland. Gyldendal Akademisk Forlag. Øhra 2012 Ressurser og forskning rundt digitale mapper: http://wp.home.hive.no/moh/digitale-mapper/ Mattias Øhra 2012

Lykke til Mattias Øhra 2012