LMU 25.02.14. Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Advertisements

Det digitale læringsmiljø – for alle?
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
1 Læringsmiljøet for studenter med nedsatt funksjonsevne Presentasjon på nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø, Trondheim, 15. okt Truls.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
Utvalget for språkpolitikk ved UiO Presentasjon av hovedpunkter “Snart to hundre. Universitetet i Oslo og språket i internasjonaliseringens tidsalder”
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Til Læringsmiljøutvalget Rapportering fra Si fra-systemet klager og varsler på læringsmiljøet.
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Fra studier og ut i jobb Kunnskap og rolleavklaring for UH-sektor.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
LUB og nasjonale planer
NUFHOs nasjonale planer Hvor vil dere gå for å implementere NKR? Møte med NUFHO 11. juni 2014 Bjørn R. Stensby, leder for fagskoleområdet i NOKUT.
1 Læringsmiljøundersøkelse Om undersøkelsen 1.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Studiebarometeret 2014 Ottar Ohren Høgskolen i Molde 1.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Studiebarometeret Ny nasjonal undersøkelse om opplevd studiekvalitet Studiekomiteen
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Instituttledermøtet Ragnhild Kobro Runde (med gode innspill fra studieplan/studieweb og ifi-studadm) UTKAST Tidsplan InterAct.
VELKOMMEN TIL DET MEDISINSKE FAKULTET Karen Oldervik Golmen Rådgiver i studieseksjonen.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Studiebarometeret 2013 Regresjonsanalyser HiST-avdelinger Utført av Norfakta på oppdrag fra HiST Basert på rådata stilt til disposisjon av NOKUT.
Seminar om fagopplæringsportalen Kristiansand, 27. oktober 2016.
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
Lærings- og arbeidsmiljø 2016 – hva har vi gjort og hva gjør vi?
Studiebarometeret
Karin Helle og Gro Beate Vige
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Studiebarometeret: Sei kva du meiner om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Den nasjonale studentundersøkinga om studiekvalitet
Studiebarometeret: Sei kva du meiner om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret – bruk og videreutvikling
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Resultater for Rettsvitenskap &
Lærings- og arbeidsmiljø 2016 – hva har vi gjort og hva gjør vi?
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Studiebarometeret: Sei kva du meiner om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Sei kva du meiner om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Den nasjonale studentundersøkinga om studiekvalitet
Utskrift av presentasjonen:

LMU Studiebarometeret

Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten på sitt studieprogram Laget og gjennomført av NOKUT, på oppdrag av KD Sendt ut første gang i oktober Resultatene ble publisert 1. februar Gjennomføres årlig, hvert høstsemester

Formål: Studiebarometeret skal… Gi søkere muligheten til å ta informerte valg om studie og studiested Gi lærestedene systematisk informasjon om studentenes syn på kvaliteten i studiene Skape større åpenhet om studentenes tilfredshet med studiekvaliteten for medier, myndigheter og forskningsformål.

Utvalg Alle studieprogram ved høyere utdanningsinstitusjoner i Norge er inkludert. (Alle studier som varer mer enn 3 semestre). Alle 2. år-studenter på BA- og MA- program På integrerte masterprogram (5-årige) og profesjonsstudier ble undersøkelsen også sendt til alle 5.-årstudentene

Tema i undersøkelsen Studie-og læringsmiljø Relevans for arbeidslivet Forventninger, tilfredshet, motivasjon Vurdering av eget læringsutbytte Studieinnsats Vurderingsformer (eksamens- og innleveringsformer) Medvirkning

Hvordan resultatene brukes Hver februar legges resultatene ut i nettportalen Studiebarometeret.no Portalen er bygget opp for sammenlikning av studieprogram og fagområder Grenseverdier er satt for publisering av resultater

Resultater: nasjonale trender (I) Samlet sett er det liten forskjell mellom universitetene og høyskolene. Store variasjoner mellom de enkelte studieprogrammene Studie-/læringsmiljø blir positivt vurdert med svært små variasjoner mellom fag- og institusjonskategorier

Resultater: nasjonale trender (II) Stor grad av tilfredshet: 77 % er fornøyde med studieprogrammet 72 % mener emnene henger godt sammen 86% mener programmet er faglig utfordrende Andre kategorier som vurderes positivt: Arbeidslivsrelevans, programmet er engasjerende, eget læringsutbytte

Resultater: nasjonale trender (III) Kvaliteten på tilbakemelding på eget arbeid Den individuelle oppfølgingen av studentene Misfornøyd (1 og 2)Fornøyd (4 og 5) Nasjonalt28%36% UiO35 % Misfornøyd (1 og 2)Fornøyd (4 og 5) Nasjonalt42%29% UiO54%21%

UiO: Studie- og læringsmiljø Hvor tilfreds er du med:

UiO: Medvirkning Hvor tilfreds er du med:

UiO: Forventninger, tilfredshet og motivasjon

Se: