Forskningsrådets strategi for instituttsektoren.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
Oppfølging av fagevaluering UoH Molde 8. oktober 2013.
Sak Utkast til kap 2 Et velfungerende forskningssystem og disposisjon
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Fornyelse av forskningen og Forskningsrådets rolle Fagerbergutvalget, dialogmøte, UiT, Randi Søgnen.
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Geir Arnulf 17. februar 2010 Forskningsmeldingen.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Mulighetene ved et styrket biovitenskapelig miljø på Ås Arvid Hallén Forskningsrådet.
St.meld. nr. 20: Vilje til forskning
NY FORSKNINGSMELDING – NY GIV FOR NÆRINGSLIVETS FOU? Finn Bergesen jr. Administrerende direktør Næringslivets Hovedorganisasjon.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Ivar Haug INTERREG ØRESUND-KATTEGAT- SKAGERRAK K-møtet i Re 15. februar 2007 Gjennom 2006 deltok Vestfold/BTV-fylkene i utvikling av et nytt.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Nytt finansieringssystem for instituttsektoren Spesiealrådgiver Johs. Kolltveit, Norges forskningsråd.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
Program for velferd, arbeidsliv og migrasjon (VAM)
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Ernst Kristiansen styremedlem i FFA konserndirektør i SINTEF Kunnskapsdepartementet Hvordan mobilisere flere miljøer til å delta internasjonalt?
- Fra råvareeksportør til forskningsbasert og innovativ kunnskapseksportør Paul Chaffey, Abelia.
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Forskningsrådet og nasjonale prioriteringer
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Regionale forskningsfond
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Flere årsaker til gjennomgang av virkemidler for regionale innovasjonssystem (”Systemtiltakene”) Endinger innen virkemiddelapparatet Framveksten av SkatteFUNN-prosjekter.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Vestfolds arbeid med EU-programmer Østlandssamarbeidet tirsdag 24. mai 2011 Thomas Slagsvold, EU-koordinator Vestfold
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Hvorfor regionale møter?
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Effektevalueringer i lys av nytt styringssystem for Forskningsrådet
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Utskrift av presentasjonen:

Forskningsrådets strategi for instituttsektoren. NTL Forskningsinstitutter 22. mai 2014

FoU-systemet i Norge; 3 utførende sektorer Universitets- og høyskole 32 % Næringslivet 44 % Instituttsektoren 24 % Miljø-instituttene Samfunns-vitenskapelige inst. Primær-nærings instituttene R&D statistics for the Norwegian Research system are divided into three research-performing sectors, the Higher educational sector which conduct almost one third of the totale Norwegian R& D, the industrial sector which conduct nearly 45 % and thn the Institutes sector. The institutes are part of neither the higher education sector nor the industrial sector. The institute sector consist of a highly diverse group of entities with various forms of organistions, affiliation and financing that perform a wide variety of activities and directs efford toward differendt markets and targets groups. Teknisk- industrielle inst.

Hvilke enheter inngår i instituttsektoren ?

Forskningsinstitutter knyttet til den statlige basisfinansieringsordningen (vel 50 institutter) De fleste etablert i perioden 1950-1980 enten ved ett av de fem tidligere forskningsrådene eller av ulike departement Ikke statlige institusjoner enten organisert som stiftelser eller aksjeselskaper Statlige (forvaltnings-)organ (5 institutter) Instituttene er forskjellige langs mange dimensjoner; organisering, tilknytningsforhold, størrelse, finansiering, FoU- andel, tematisk innretning osv. Instituttsektoren utfører anvendt forskning (63%), utvikling (23%) and grunnforskning (14 %) Instituttsektoren står for om lag 23 % av FoU-innsatsen i Norge. Om lag 42 % av Forskningsrådets midler går til I- sektor. During the past 50 years Norway has built up an extensive research institute sector. The sectors intended to cover spesific needs for knowledge and to promote business and regional development. Institutes must to an increasing extent compete internationally for research contracts and funding.

Instituttsektoren står svært sterkt i Norge! Næringslivet Mrd (2000-kroner) Universitet og høgskoler Instituttsektoren 1970 1980 1990 2000 ’08

Instituttene svarer på samfunnsutfordringene Anvendt forskning og innovasjon er instituttenes kjerneområde De fleste fagområder er dekket Unntak: medisin og helse Kunnskap fra instituttene er etterspurt Sterk vekst i oppdragsinntektene Stort gjennomslag i Forskningsrådets og EUs programmer

Strategi for instituttsektoren Tre utredninger som kunnskapsgrunnlag for forskningsmeldingen 2013 (FM 2013) FM 2013: Instituttsektoren fyller sin rolle og oppnår gode resultater. Det bør ikke gjøres vesentlige endringer i instituttpolitikken Reviderte retningslinjer for statlig basisfinansiering av forskningsinstitutter Ovennevnte gir overordnede rammer for Forskningsrådets strategi for instituttsektoren

Strategi for instituttsektoren Forskningsinstituttenes rolle og oppgaver i det norske FoU-systemet Innovasjon og næringsutvikling Politikkutvikling og fornyelse i offentlig sektor Kunnskaps- og kompetanseutvikling Utfordringer: Internasjonalisering Økt konkurranse Svak økonomi

En hovedoppgave for forskningsinstituttene er å utvikle og anvende forskningsbasert kunnskap for næringsliv og forvaltning For eksempel: Forskningsbasert produkt- og tjenesteutforming Effektivisering og forbedring av offentlige tjenester Politikkutforming Forskningsinstituttene produserer vitenskap (det skiller dem fra konsulentene). Forskningsinstituttene betjener næringsliv og forvaltning med oppdrag (det skiller dem fra universitet og høgskolesektoren).

Forskningsrådets virkemidler mot instituttsektoren Forskningsrådet ivaretar sitt strategiske ansvar gjennom i hovedsak indirekte styring: Basisfinansieringssystemet Nasjonale satsinger på prioriterte områder (jf. Rådets virkemidler) Rammebetingelser i oppdrags- og bidragsforskningen som gjør instituttene konkurransedyktige og attraktive nasjonalt og internasjonalt (STIM-EU, PES) Hovedregelen er åpne virkemidler i Rådet

Forskningsrådets mål for instituttene Forskningsrådet vil bidra til at forskningsinstituttene styrker og videreutvikler sin særegne rolle i forsknings- og utviklingssystemet – som tilbyder av forskning av høy Kvalitet og relevans til anvendelse i næringsliv, forvaltning og i samfunnet for øvrig.

Forskningsrådets strategi for instituttsektoren Videreutvikle kunnskapsgrunnlaget og evaluere alle forskningsinstituttene i perioden 2013-2018 Legge til rette for bedre dialog mellom departementene som brukere og instituttene Videreutvikle og systematisere dialogen mellom instituttene og Forskningsrådet Avklare Rådets rolle ved oppnevning av medlemmer til instituttenes styringsorgan Øke sektorens andel av medlemmer i Rådets styringsorganer

Kap. 4. Instituttenes rammevilkår og konkurransearenaer Økt basisbevilgning, instituttgrupper med laveste basisbevilgning bør prioriteres Anbefale at den resultatbaserte andelen av grunnbevilgningen økes til 10 % for alle gruppene Nåværende SIS-ordning målrettes og den strategiske betydningen styrkes Utvikle prosedyrer og kriterier for «inn/ut» av ordningen Anbefale at institutter som konkurrere på samme marked og som oppfyller kravene tas inn, institutter som ikke oppfyller kravene tas ut Anbefale at en større del av de direkte FoU-bevilgningene fra deptene til instituttene utsettes for konkurranse «Smidig» praktisering av regelverket for off. anskaffelser Basisbevilgningen er svært vktig for både konkurransevilkår og faglig renomme i internasjonal sammenheng. Styrking av resultatbasert tildeling er riktig. Kriteriene for inn og ut av basisordningen må ikke begrense ordningen til en varighet tilsvarende lange prosjekter (5 år) Feil å avgrense økning i basis til institutt som er mest utsatt for internasjonal konkurranse. Basis bør heves til internasjonalt nivå både for "nasjonale og internasjonale" institutter. SIS-ordningen fungerer godt. Støtter at statlige institutter med basis direkte fra departement bør komme inn under ordningen. Forutsetter en omfattende opprydding i midler som i dag overføres til de statlige instituttene. Stor forståelse for forslag om økt basis og STIM-EU. Uheldig med økt andel resultatbasert grunnbevilgning. Nåværende ordning har bidratt til en omfordeling mellom miljøinstituttene som ikke kan forsvares faglig. På sikt bør sammensetningen av fordelingsarenaer vurderes og dette bør nevnes i strategien. Dagens SIS-ordning bør videreføres uten endringer. Støtter at det må utarbeides prosedyrer og kriterier for når et institutt skal tas inn i og ut av ordningen.

5. Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Etablere en SAK-ordning for å stimulere til tettere samarbeid og fusjoner innenfor instituttsektoren og mellom I- og UoH- sektor Vektlegge merverdi av samarbeid mellom institutter og mellom institutter og UoH ved behandling av prosjektsøknader der det er relevant Identifisere og redusere barrierer for samarbeid mellom de to sektorene. Utrede konsekvensene av mva-regelverket for driftskostnader knyttet til infrastruktur Instituttene bør lede og ha hovedtyngden i SFI og FME-ene. Savner en tydeligere grensedragning av ansvarområder mellom instituttsektor og UoH-sektor. Vanskelig å gjøre forskningsresultater (databaser og tidsserier) delfinansiert av industrien offentlig Støtter de foreslåtte tiltak. Arbeidsdelingen i FoU-systemet er i endring. Hva betyr UoH-institusjonenes krav om ekstern finansiering? Etterlyser mål eller tiltak som retter seg mot arbeidsdeling. Mangler beskrivelse og analyse av konsulentbransjen og veksten i kunnskaps- og analyseenheter i forvaltningen. Må ha like vilkår. (betyr dette basis til konsulentbransjen?/JK). Kamp om kompetansen, ulike pensjonsordninger er en utfordring.

6. Instituttsektorens rolle i doktorgradsutdanningen Gjennomgå virkemiddelportefølgen og event. foreslå tiltak som kan styrke instituttenes deltagelse i doktorgradsutdanningen Vurdere hvordan instituttsektorens ressurser og kompetanse kan utnyttes bedre i ordningene med nærings-ph.d og nasjonale forskerskoler, samt i ny ordning for off. sektors ph-.d. FFA: Støtter foreslåtte tiltakfor å øke instituttenes deltagelse i dr.gradsutdanningen, men ønsker klarere fokus på at hovedproblemet er manglende finansiering. Foreslår1) finansiering av gjensidige II-stillinger, 2) utlysing av felles forskerskler der deltagelse ra institutter er eget mål , 3) bedre finansieringsordninger for dr.gradsstipendiater med arbeidsplass i instituttsektoren., 4) egen "institutt- phd"-ordning og 5) slutgodtgjørelse ved avlagt dr.gard fin

7. Internasjonalisering Styrke instituttenes evne og mulighet til å søke internasjonale partnere, Arbeide for at norske institutter får konkurransedyktige rammevilkår sammenlignet med tilsvarende europeiske institutter (øke basis) Videreutvikle og styrke ordningene for prosjektetableringsstøtte og for stimulering av deltagelse i EUs FoUoI-programmer (STIM-EU)

Hvordan kan instituttene bli enda bedre og sterkere? Tjene forvaltningen og næringslivet på en stadig bedre måte Produsere stadig mer relevant forskningsbasert kunnskap Hevde seg enda bedre i konkurransen om nasjonale og internasjonale forskningsmidler Forskningsrådet ønsker å bidra ved å være på forskningsinstituttenes lag.

Sentrale suksesskriterier for forsknings–instituttene sett fra Forskningsrådet Relevans: Hvor relevante er instituttene – løser instituttene oppgaver for næringsliv og forvaltning Vitenskap: Er aktivitetene til instituttene forskningsbasert – produserer instituttene vitenskap Konkurranse: Kan instituttene hevde seg i konkurranse om nasjonale og internasjonale forskningsmidler Struktur: Har instituttene en størrelse og en innretning som gjøre det mulig med effektiv drift av instituttenes aktiviteter.

Vi må sikre både forutsigbarhet og dynamikk (ingenting som er statisk utvikler seg) Skal forskningsinstituttene bli bedre må det være rom og mulighet for utvikling. Forskningsrådet vil bidra til å styrke instituttenes konkurransekraft nasjonalt og internasjonalt. Forskningsrådet vil forvalte sine virkemidler slik at hovedformålet til instituttsektoren ivaretas (oppdrag; vitenskapsproduksjon) Strukturutfordringen må komme sterkere på agendaen. Basisfinansieringssystemet må være innrettet slik at nye institutter kan komme inn og etablerte institutter kan gå ut av ordningen.