Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Disposisjon Innledning og bakgrunn Teoretisk forankring Metode og empiri Resultater og diskusjon Oppsummering
Innledning og bakgrunn [Bokblogg|Opplegg]BokbloggOpplegg A) Bokblogg - Omtaler av skjønnlitterære bøker for barn lEt antall skjønnlitterære bøker for barn inngår i studiets pensum. lOppgave: skriv inn fem bokomtaler som innlegg ("posts”) på bloggen etter kriterier diskutert i klassen.
Inspirasjon: Frydenlund bokbase
Utprøving: Pilot
B) Bokwiki - Omtaler av lærebøker og sakprosa for barn [Bokwiki]Bokwiki lEt antall sakprosa- og lærebøker for barn er pensum i studiet lOppgave: Legg inn bokomtaler på wikien av to sakprosabøker (”faktabøker”) og tre lærebøker. Opprett ny side for hver av dine bokomtaler.
Teoretisk forankring Praksisfellesskap og læring gjennom handling og refleksjon (Lave & Wenger 2003, Dewey ) Åpen kommunikasjon og delingskultur (Hoem 2009) New literacy studies (Barton 2007) Remediering (Bolter & Grusin 2002) [Visuell thesaurus]Visuell thesaurus
Metode og empiri Spørreskjema Observasjon av bokblogg og –wiki Senere: Tekststudier Senere: Intervjuer
Studentenes IKT-ferdigheter ved studiestart Oppfatter seg som IKT-kompetente: –Bruker mye: tekstbehandling, nettsøk og LMS –Få brukt multimedia som lydopptak, digitale fortellinger m.m –Svært liten eller ingen erfaring med web 2.0: »84,4% har aldri brukt et bloggverktøy »93,3% har aldri brukt et wikiverktøy
Hvilken nytte ser studentene av blogg til å dele kunnskap om nyere skjønnlitterære bøker? 59,4% 15,6% 25%
Hvilke nytte ser studentene av kunnskapsdeling og muligheten til diskusjon på en wiki? 25% 18,8% 56,3%
Bruker du eller har du tenkt å bruke blogg med egne elever? 25% 59,4% 15,6%
Har bruk av teknologi som blogg og wiki stimulert din egen tekstproduksjon og samhandling om tekster sammenlignet med slik aktivitet i tidligere studier? 9,4% 18,8% 43,8% 28,1%
Foretrekker blogg eller wiki 50% av studentene foretrekker blogg i arbeid med skjønnlitterære tekster for barn o Mer oversiktlig, enklere å ha kontroll, enklere for barn å finne fram på en blogg, ha et privat klasserom kostnadsfritt 12,5% av studentene foretrekker wiki o Mer oversiktlig, enklere å finne fram, liker måten en kan merke ord og søke opp 37,5% av studentene sier det ikke er noen forskjell
Andre bruksområder 14 av studentene svarte at de så andre bruksområder, noen eksempler: ”Det er en måte for elevene å gi tilbakemeldinger på, til å stille spørsmål og til å lære hverandre ting. ” ”Lære elevene om nettvettreglene!” ”Deling av kunnskap i for eksempel naturfaglige eller samfunnsfaglige emner. Elevene har masse kunnskap her, og kan på denne måten dele med hverandre.” ”Jeg ser at man kan bruke denne typen teknologi i prosjekt arbeid med eldre elever hvor de kan lage en side for sitt tema og jobbe der.”
”Dele tekster, gi elevrespons på egne tekster” ”Elevene kan legge ut fagtekster i naturfag, samfunnsfag eller RLE. F.eks. referat eller bearbeidelser av forsøk i naturfag.” ”Man kan for eksempel lage en oppskriftsblogg. Her kan alle oppskriftene vi bruker i mat og helse legges ut. I tillegg kan elevene legge ut sine favorittoppskrifter.” ”Prosessorientert skriving” ”Nyttig å få/gi tilbakemeldinger til elever på en annen måte. Nyttig for elevene å kunne gi hverandre tilbakemeldinger. Flott i forhold til prosessorientert skriving ved at de stadig kan redigere egne innlegg”
Prosjektets målsettinger på lengre sikt l Øke studentenes kunnskap om nyere barne- og ungdomslitteratur l Øke studentenes kompetanse i å formidle litteratur for barn og ungdom l Øke integreringen av IKT i undervisningen i lærerutdanningen l Øke studentens kompetanse i å integrere IKT i egen praksis og framtidig undervisning. l Øke faglæreres, studenters og øvingslæreres beredskap for å holde seg oppdatert på den digitale arena l Legge til rette for tettere samarbeid med studentenes praksisskoler om litteraturarbeid