Store Norske Spitsbergen Kulkompani
Longyearbyen Sveagruva
Øvelse gjør mester .. - Om Store Norske som opplæringsbedrift -
Longyearbyen
Sveagruva
Store Norske
Bemanning Antall ansatte 350 Lærlinger (Bergverksfaget) 7 Gjennomsnittsalder 36 år Gjennomsnittlig ansettelsestid 9 år
Ledelse i Store Norske
Vi er en åpen bedrift Vektlegger tillit og ansvar Ønsker trygge medarbeidere Informasjon Kompetanse
Rekruttering
Svært mange søkere til ledige stillinger for gruvearbeidere. Det vi ser er at: Ungdom vil til bransjen, men de spør etter utdanningsmuligheter.
Målsetting samarbeid bedrift - skole: Bidra aktivt til samarbeid med Longyearbyen skole vedr. utdanningstilbud for ungdom; - lærlingordning, yrkesutplassering, praksisplasser og tilrettelegging av aktuelle fagtilbud osv.
Moderne gruveeknologi
Mål: ”Bli verdens beste kullgruve”
”Det hjelper ikke med gode planer hvis en ikke har menneskene med seg” Robert Hermansen (Svalbardposten, 3.mars 2000)
Bergindustrien
Hvorfor så god utvikling ? Eiere som torde satse Styre som visste hva det ville Ledelse som kunne bedriften Motiverte ansatte Kompetanse Endringsvilje Ledelse – trygge medarbeidere Gode samarbeidspartnere Samarbeid med de ansattes fagforeninger
”Bli ikke for lenge på Svalbard, for da blir du faglig akterutseilt ..”
Kompetanseutvikling Etterutdanning/kurs, faglig ajourføring og på-jobben-opplæring Kurs for nyansatte (6 mnd for gruveansatte) Videreutdanning Lederutdanning/-utviking og Store Norskes Arbeidslederskole Lagbygging Fagutdanning (lærlinger og praksiskandidater) Teknisk fagskole i Bergteknikk (34 kandidater – 3 år) Universitetsfag i samarbeid med NTNU Studieopplegg ved UiT (master / doktorgrad / forskning)
Store Norske og Bergverksfaget Store Norske tok initiativ til og var pådriver i arbeidet for å få etablert en bergfagutdanning i Norge. Prosessen rundt dette tok 5 år Bergverksfaget ble godkjent 1994.
For norsk bergindustri var dette en svært viktig begivenhet: Gruvearbeideryrket fikk for første gang en formell status innen det offentlige utdanningssystem
Fagopplæring i Store Norske Siden 1987 er det avlagt 250 fagprøver + 8 på fastlandet 17 forskjellige fag 150 fagprøver i Bergverksfaget
Gruvebus og fagarbeider ”En studie av et utdanningsprosjekt - prosesser og aktører”
Virkninger av fagopplæringen i Bergverksfaget I organisasjonen For den enkelte deltaker
De viktigste motivasjonsfaktorene 1. Ønske om å lære mer innen faget 2. Ønsket å få dokumentert kompetansen 3. Lyst til å ta mer utdanning 4. Ville vise at også gruvearbeidere både kan og vil ta utdanning 5. Øke statusen for gruvearbeiderne Ønske om mer ansvarsfulle jobber i selskapet 7. Høyere lønn (8,4%)
Tror du fagutdanning innen Bergverksfaget vil bidra til å øke interessen for gruvearbeideryrket? Ja = 93 %
Føler du stolthet over at du nå har fagbrev og kan kalle deg Bergfagarbeider? Ja = 78 % Det å kunne være stolt betyr noe for oss alle – ikke minst utdanning. Dette var første gangen disse kunne det.
Tror du fagutdanningen har gjort deg mer attraktiv på arbeidsmarkedet? Ja = 86 %
Har utdanningen ført til at du har fått tanker om å slutte i selskapet? Nei = 75 %
Har fagutdanningen gitt deg lyst til å ta mer utdanning? Ja = 81 %
Teknisk fagskole i Bergteknikk Det nå etablert et nytt videreutdanningstilbud i Norge innen bergfaget (bergindustri, tunnel, anlegg mv) Store Norske og Stjørdal Tekniske fagskole gjennomfører et pilotprosjekt 2004-2007 Læreplanarbeidet utført av SNSG og ST - oppstart 1.oktober 2004 - avslutning juni 2007 - 34 studenter fra Store Norske (2 klasser) Læreplan for Teknisk fagskole i Bergteknikk Utdanningsprosjketet evalueres av og i samarbeid med Universitetet i Tromsø
I godkjenningen fra NOKUT heter det: ”Det at det finnes en slik utdanning vil gi et viktig bidrag til fremskaffelse av kompetent arbeidskraft til bergindustrien i Norge. Det er viktig for bransjens utvikling og bidrar positivt til verdiskaping i Norge”.
NOKUT sier videre: ”Utdanningstilbudet vil også fungere som en plattform for opptak til videre studier ved NTNU.”
Kunne du tenke deg å ta videre-utdanning på universitetsnivå innen bergfaget hvis det blir muligheter for det? Ja = 70 %
- og høsten 2007 setter vi i gang.. Geologi Ingeniørgeologi – Bergmekanikk Geoteknikk Bergbryting / Gruvedrift Anleggsteknikk Matematikk Kjemi Fysikk
Hva har så fagutdanningen i Bergverksfaget ført til? Økt stolthet og trivsel Føler større faglig trygghet i jobben Utfører arbeider bedre Økt sikkerhet Større fleksibilitet Ønsker å fortsette i jobben Ønsker mer kunnskap og utdanning
Fagopplæringen vil i framtiden bli viktig også for høyere utdanning
høgare utdanning, meiner fagopplæringssjef Kjell-Reidar Hetland. JOBB OG UTDANNING ”Meir attraktive med fagbrev ..” Yrkesfagelevar bør ta lærlingtida sjølv om dei vil ta høgare utdanning, meiner fagopplæringssjef Kjell-Reidar Hetland. Når me snakkar med bedrifter, særleg i industrien, legg dei vekt på at dei vil ha ingeniørar som i tillegg har fagbrev, uttaler Hetland. Aftenbladet – 4.mars 2006
Kontinuerlig læring Ansattes medvirkning Fokus på kjerneaktiviteten
Arktisk fagopplæring Takk for meg!