Store Norske Spitsbergen Kulkompani

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
VERDIEN AV SAMARBEID ved rekruttering Næringskonferansen i Vest Trond Wisnes Nilsen Sotra Contracting AS - SOCON / VNR Verkstedsgruppen.
Risløkka kompetansesenter
Torstein Ertsgaard Daglig leder Stjørdal 3D verksted as
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
NFA Norsk Forening for Automatisering. NFA Prisen 2007 •Kunstplakett signert Atle Kårstad •Pengepremie på ,-
FELLESORGANISASJONEN Framtidens kompetansebehov i fagfeltet og vernepleiernes plass i dette. Yrkesfaglig konferanse for vernepleierne Trondheim
VÅR FELLES REISE. Personlig synes jeg at NordlandsLøftet er en av de mest spennende og givende prosesser jeg har jobbet med (og i). Jeg har.
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Omstilling uten nedbemanning
Tekniske og allmenne fag ”TAF”
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
Rekrutteringsproblematikk
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
REKRUTTERING AV NY MEDARBEIDERE I FYLKESKOMMUNEN
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
INTERNASJONALT JAN PETTER MYKLEBUST internasjonalt kontor
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
Strategisk Kompetanse
Velg tømreryrket - bruk hodet og kroppen!
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN
KARRIEREVEILEDNING/ RÅDGIVERSAMLING Hilde Strømme Ole Kristian Eivindson Vest-Agder fylkeskommune.
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
111 Fagsamling Elektrofag og IKT Servicefaget Bodø 3. og 4. oktober 2013 Fagsamling for Elekrofag og IKT Servicefag Bodø 4. oktober 2013 Fagsamling Elektrofag.
Rekruttering til Byggenæringen april BNLs måldokument for utdanningspolitikk Rekrutteringsbehovet er; –6600 elever i videregående skoles byggorienterte.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Student i ”moden” alder
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
I dag snakker vi om psykiske problem:
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Omdømme Grete Wilsgaard Daglig leder og partner i Jobzone Tromsø
har vi gleden av å invitere til
100 lure ord å lære.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
Eller: hvem skal bygge landet? Gode valg i utdanningssystemet.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Avd for klinisk kjemi Regionsykehuset i Trondheim
Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og.
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
EQuass iFokus Forankring Prosessen Erfaringer Resultat Veien videre ”Å dele er å forbedre” Trondheim Anita Saga, leder utvikling og kompetanse.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Foto: Carl-Erik Eriksson Teknisk fagskole sett fra arbeidsgivers ståsted Fagforbundets VA-konferanse Oslo, 2. og 3. februar 2011 Randi Sesseng Aas Trondheim.
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
Bygg- og Anleggsteknikk Liker du å arbeide med hendene? Har du lyst til å jobbe med noe interessant? Vil du ha muligheten til å kunne sette spor etter.
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
Kunnskap for en bedre verden Sommerjobb 2015 ? Tore Hoven Studieprogramleder bygg- og miljøteknikk.
Driftsstudium i Oslo? 9. mars Driftsstudium i Oslo? HiST utfordres stadig av sin eier, Kunnskapsdepartementet, på en mulig økning av antall studieplasser.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Opplæringskontorenes rolle
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Framtidige kompetansebehov i Sykehuset i Vestfold Fagkonferansen 2018 – Karriereveiledning HR-direktør Bente Krauss 17.oktober 2018.
Utskrift av presentasjonen:

Store Norske Spitsbergen Kulkompani

Longyearbyen Sveagruva

Øvelse gjør mester .. - Om Store Norske som opplæringsbedrift -

Longyearbyen

Sveagruva

Store Norske

Bemanning Antall ansatte 350 Lærlinger (Bergverksfaget) 7 Gjennomsnittsalder 36 år Gjennomsnittlig ansettelsestid 9 år

Ledelse i Store Norske

Vi er en åpen bedrift Vektlegger tillit og ansvar Ønsker trygge medarbeidere Informasjon Kompetanse

Rekruttering

Svært mange søkere til ledige stillinger for gruvearbeidere. Det vi ser er at: Ungdom vil til bransjen, men de spør etter utdanningsmuligheter.

Målsetting samarbeid bedrift - skole: Bidra aktivt til samarbeid med Longyearbyen skole vedr. utdanningstilbud for ungdom; - lærlingordning, yrkesutplassering, praksisplasser og tilrettelegging av aktuelle fagtilbud osv.

Moderne gruveeknologi

Mål: ”Bli verdens beste kullgruve”

”Det hjelper ikke med gode planer hvis en ikke har menneskene med seg” Robert Hermansen (Svalbardposten, 3.mars 2000)

Bergindustrien

Hvorfor så god utvikling ? Eiere som torde satse Styre som visste hva det ville Ledelse som kunne bedriften Motiverte ansatte Kompetanse Endringsvilje Ledelse – trygge medarbeidere Gode samarbeidspartnere Samarbeid med de ansattes fagforeninger

”Bli ikke for lenge på Svalbard, for da blir du faglig akterutseilt ..”

Kompetanseutvikling Etterutdanning/kurs, faglig ajourføring og på-jobben-opplæring Kurs for nyansatte (6 mnd for gruveansatte) Videreutdanning Lederutdanning/-utviking og Store Norskes Arbeidslederskole Lagbygging Fagutdanning (lærlinger og praksiskandidater) Teknisk fagskole i Bergteknikk (34 kandidater – 3 år) Universitetsfag i samarbeid med NTNU Studieopplegg ved UiT (master / doktorgrad / forskning)

Store Norske og Bergverksfaget Store Norske tok initiativ til og var pådriver i arbeidet for å få etablert en bergfagutdanning i Norge. Prosessen rundt dette tok 5 år Bergverksfaget ble godkjent 1994.

For norsk bergindustri var dette en svært viktig begivenhet: Gruvearbeideryrket fikk for første gang en formell status innen det offentlige utdanningssystem

Fagopplæring i Store Norske Siden 1987 er det avlagt 250 fagprøver + 8 på fastlandet 17 forskjellige fag 150 fagprøver i Bergverksfaget

Gruvebus og fagarbeider ”En studie av et utdanningsprosjekt - prosesser og aktører”

Virkninger av fagopplæringen i Bergverksfaget I organisasjonen For den enkelte deltaker

De viktigste motivasjonsfaktorene 1. Ønske om å lære mer innen faget 2. Ønsket å få dokumentert kompetansen 3. Lyst til å ta mer utdanning 4. Ville vise at også gruvearbeidere både kan og vil ta utdanning 5. Øke statusen for gruvearbeiderne Ønske om mer ansvarsfulle jobber i selskapet 7. Høyere lønn (8,4%)

Tror du fagutdanning innen Bergverksfaget vil bidra til å øke interessen for gruvearbeideryrket? Ja = 93 %

Føler du stolthet over at du nå har fagbrev og kan kalle deg Bergfagarbeider? Ja = 78 % Det å kunne være stolt betyr noe for oss alle – ikke minst utdanning. Dette var første gangen disse kunne det.

Tror du fagutdanningen har gjort deg mer attraktiv på arbeidsmarkedet? Ja = 86 %

Har utdanningen ført til at du har fått tanker om å slutte i selskapet? Nei = 75 %

Har fagutdanningen gitt deg lyst til å ta mer utdanning? Ja = 81 %

Teknisk fagskole i Bergteknikk Det nå etablert et nytt videreutdanningstilbud i Norge innen bergfaget (bergindustri, tunnel, anlegg mv) Store Norske og Stjørdal Tekniske fagskole gjennomfører et pilotprosjekt 2004-2007 Læreplanarbeidet utført av SNSG og ST - oppstart 1.oktober 2004 - avslutning juni 2007 - 34 studenter fra Store Norske (2 klasser) Læreplan for Teknisk fagskole i Bergteknikk Utdanningsprosjketet evalueres av og i samarbeid med Universitetet i Tromsø

I godkjenningen fra NOKUT heter det: ”Det at det finnes en slik utdanning vil gi et viktig bidrag til fremskaffelse av kompetent arbeidskraft til bergindustrien i Norge. Det er viktig for bransjens utvikling og bidrar positivt til verdiskaping i Norge”.

NOKUT sier videre: ”Utdanningstilbudet vil også fungere som en plattform for opptak til videre studier ved NTNU.”

Kunne du tenke deg å ta videre-utdanning på universitetsnivå innen bergfaget hvis det blir muligheter for det? Ja = 70 %

- og høsten 2007 setter vi i gang.. Geologi Ingeniørgeologi – Bergmekanikk Geoteknikk Bergbryting / Gruvedrift Anleggsteknikk Matematikk Kjemi Fysikk

Hva har så fagutdanningen i Bergverksfaget ført til? Økt stolthet og trivsel Føler større faglig trygghet i jobben Utfører arbeider bedre Økt sikkerhet Større fleksibilitet Ønsker å fortsette i jobben Ønsker mer kunnskap og utdanning

Fagopplæringen vil i framtiden bli viktig også for høyere utdanning

høgare utdanning, meiner fagopplæringssjef Kjell-Reidar Hetland. JOBB OG UTDANNING ”Meir attraktive med fagbrev ..” Yrkesfagelevar bør ta lærlingtida sjølv om dei vil ta høgare utdanning, meiner fagopplæringssjef Kjell-Reidar Hetland. Når me snakkar med bedrifter, særleg i industrien, legg dei vekt på at dei vil ha ingeniørar som i tillegg har fagbrev, uttaler Hetland. Aftenbladet – 4.mars 2006

Kontinuerlig læring Ansattes medvirkning Fokus på kjerneaktiviteten

Arktisk fagopplæring Takk for meg!