03.01.13 1 Kap. 18 – Usability How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Prioritizing Web usability Jakob Nielsen og Hoa Loranger New Riders, 2006.
Kap. 18 – Usability How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Post 4, sykehuset Levanger
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Malverk intern produktopplæring
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Kap. 16 – Case Study: Internet Elections How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Kap. 59 – Automatic Translation How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 6 – Cases of Formalization Level How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai.
Kap. 25 – Simpler Software Development for Niche Companies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and.
Kap. 27 – Case 2: Developing Apps How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 4 – Cases of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Kap. 4 – Cases of Formalization
Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization
Kap. 4 – Cases of Formalization
Kap. 18 – Usability How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i Bergen.
Kap. 48 – A Better Model? How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 65 Internet and Democracy
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints
Utskrift av presentasjonen:

Kap. 18 – Usability How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i Bergen og Høgskolen i Molde

Kai A. Olsen, Et sentral felt Mye av Apple sin suksess skyldes at de har utviklet teknologi som alle kan bruke. Brukervennlige systemer øker salget, reduserer behov for hjelp og kan langt på vei eliminere feilsituasjoner. ”Usability” har vært et forskningsområde helt siden krigen. Da innså en at plassering og utforming av kontrollpanel var av stor betydning. Spesielt i jagerfly der piloten skulle reagere raskt og riktig. Likevel er det store svakheter i mange systemer, spesielt i systemer som skal brukes av vanlige mennesker uten opplæring (altså de fleste Web systemer)

Kai A. Olsen, Et eksempel (ny kopimaskin) Hva gjør hver tast?

Kai A. Olsen, HCI (Human Computer Interaction) Fagfeltet har nesten like lang historie som datamaskinen Stort fagfelt, mange kjente universiteter involvert Vi har konferanser, tidsskrift og et utall lætebøker HCI inngår i pensum på de fleste informatikkstudier I korthet: Vi vet hva som skal til for ”usability”, for å lage brukervennlige systemer. Da skulle vi forvente mange gode systemer der ute.

Kai A. Olsen, Ikke alt er bra

Kai A. Olsen, Men vi finner mange gode case Apple – firmafilosofi å lage brukervennlige systemer Amazon Microsoft Google

Kai A. Olsen, Usability er altså oppnåelig Mange viser at det er mulig å lage gode brukergrensesnitt Vi har også tommelfingerregler og oppskrifter på hvordan dette kan gjøres (som Shneidermans 8 golden rules). Ferdige verktøy- komponenter forenkler. Vi får de facto standarder på mange områder.

Kai A. Olsen, Golden Rules for grensesnitt 1. Konsistens 2. Tilby snarveier for erfarne brukere 3. Tilby umiddelbar ”feedback” 4. Ha lukkede dialoger, med en naturlig start og avslutning. 5. Tilby enkel feilhåndtering 6. Gjør det lett å reversere handlinger (”undo” mulighet) 7. La brukerne være i kontroll 8. Reduser belastningen for korttidshukommelsen 9. Brukeren skal få all den informasjonen som er nødvendig for å gjøre gode valg 10. Effektivitet – minimaliser tastetrykk 11. Brukeren skal selv kunne velge plattform og kommunikasjonskanal

Kai A. Olsen, og i tillegg – vi kan teste Vi finner mange feil selv med få testbrukere.

Kai A. Olsen, Vår hypotese Til tross for at vi har alle muligheter for å lage brukervennlige systemer gjør vi ofte ikke det i Norge. Vår ”metode” er å studere systemer fra bedrifter som er sentrale på sine områder og vurdere disse ut fra ”usability”-kriteriene som er diskutert over. Siden bedriftene er toneangivende har vi en viss mulighet til å generalisere ut fra dette.

Kai A. Olsen, Case: SAS (billett, bookingsystem) Ving Hurtigruten Thon Hotels, UiO Fjord1

Kai A. Olsen, SAS papirbillett O og 0 i tilfeldige koder (booking reference) En del uforståelige felt i billetten Navn på dag mangler Rart datoformat 10OCT (i Norge?) Manglende framheving av de viktigste opplysningene. Booking Reference Q0P25O

Kai A. Olsen, SAS ePostbillett e-post med billett mangler en fornuftig overskrift (som dato for reisen, fra – til, navn på passasjer)

Kai A. Olsen, Ving En skal være stø i geografi for å bruke dette systemet. Hvilket land hører Kanariøyene til? eller Madeira?

Kai A. Olsen, Case: Hurtigruten Jeg bor i Molde og skal på et møte i Trondheim som starter kl En mulighet er å ta Hurtigruten som går 1830 fra Molde. Da er jeg i Trondheim i god til til møtet, og tar jeg med bilen kan jeg kjøre hjem etterpå. Går på hurtigruten.no for å bestille.

Kai A. Olsen, Bestillingsskjema på første side Fyller ut og trykker Bestill nå Enkelt (havner i comboboks, kalender, skjemaet ligger på første side)

Kai A. Olsen, Men feedback er uforståelig! Er dette fornuftig respons på mitt søk?

Kai A. Olsen, Hva gjør jeg nå? Går videre med denne, selv om jeg her vitterlig angir ingen lugar

Kai A. Olsen, Får nå velge lugar Nå får jeg velge mellom lugarer, selv om standardvalget er at jeg har valgt lugar = ingen. Velger oppgradering til uspesifisert utvendig.

Kai A. Olsen, Utflukter Under tillegg kan jeg bestille middag, men ikke spesifisere kjøretøy. Neste side er personopplysninger og betaling. Her har jeg fått en default fødselsdato???

Kai A. Olsen, Forsøker på nytt Ser at det var en mulighet for å gjøre ”endringer” allerede på side 2. Men jeg vegrer meg litt for å trykke knappen, da jeg ikke vil gjøre endring i noe av det som står foran denne. Trykker likevel på denne (siden dette er eneste alternativ)

Kai A. Olsen, ”Endringer” Kan det gjøres mer tungvindt? Var dette en løsning på en eksamensoppgave ville jeg gitt en E.

Kai A. Olsen, Bestilling på nett I dag vil svært mange velge nettet som sin primære kanal for bestilling Hurtigruten tvinger i praksis kundene til å bruke telefon Da kommer en til et call-senter i Estland (?), som har meget dårlig nettforbindelse. Sist jeg ga opp å bestille på nett tok det 20 minutter å få bestilt over telefon.

Kai A. Olsen, Også andre problemer I praksis, helt umulig å finne avgangstider på nett fra Molde i perioden desember.

Kai A. Olsen, Felles prosjekt Vi skal beskrive et godt bestillingssystem for hurtigruten Hvordan skal vi legge opp dette? Vi skal starte med begynnelsen: Hvilke grupper av brukere har vi? Hva er deres behov?

Kai A. Olsen, Thon Hotels, UiO m.fl. Interne søk håndteres ikke: På Thon Hotels får vi 0 treff om vi søker på ”ikke røker rom” På UiO får vi en artikkel om Ragnar Frisch om vi søker på ”økonomistudier” Molde kommune gir deg vedtaket om å bygge badelandet om du søker på dette – ikke åpningstidene. Nettbutikken mpx gir deg 0 treff om du søker etter en robust mobiltelefon.

Kai A. Olsen, Fjord 1 Ingenting skjer når vi trykker Vis Rutetider? Det skyldes feil som har vært her lenge (om du ikke endrer tiden vil knappen være passivert) Når fergen mellom Molde og Vestnes er innstilt pga sterk vind får du ikke vite om dette på forsiden, heller ikke om du ber om ruteinformasjon. Slike unntaksmeldinger må kunden selv finne fram til.

Kai A. Olsen, Posten En brukervennlig katastrofe Vanskelig å finne fram til selv de enkleste opplysninger – som hva det koster å sende et vanlig brev. Alt er i ”postspråk”, har du en pakke på 20 x 30 x 50 cm som veier 2 kg må du lete i Smartpakker, Norgespakker, servicepakker og brev for å finne priser.

Kai A. Olsen, Norske undervisningsinstitusjoner Informasjon om kurs, som forelesninger, pensum, øvingsoppgaver, tidligere eksamener m.m. er skjult bak passord. Kun studenter som er påmeldt kurset får adgang. I praksis ingen andre, ikke studenter som vurderer å ta kurset, ikke potensielle søkere til studiene, ikke andre faglærere. Bør vi lære av de virkelig gode – MIT, Stanford, Harvard og mange andre – som legger ut alt? HimoldeX – på rett vei!

Kai A. Olsen, Diskusjon Vi har vist eksempler på mer eller mindre alvorlige svakheter i Norske brukergrensesnitt – men alle disse reduserer brukeropplevelsen (unødvendig tidsbruk, feil, brukerne gir opp). Det er også gode eksempler (som Flytoget, NAF og andre), men det er alvorlig at vi finner så mange svakheter hos toneangivende bedrifter og offentlige organisasjoner.. Det virker som bedriftene mangler en kontinuerlig forbedringsprosess, mange av svakhetene (også de rene programmeringsfeilene) har vært der i lang tid, det er ofte ingen mulighet for tilbakemelding eller at tilbakemeldingene blir ignorert.

Kai A. Olsen, Mulige årsaker Svak kompetanse (ja, jeg vet at jeg er med på å utdanne de som lager disse systemene) Manglende interesse hos ledelsen (de overlater nettløsningene til teknikerne) Til nå liten konkurranse på mange områder (monopol eller nesten monopol) Men konkurransen blir hardere: F.eks. for film, bøker og musikk. Deregulering av markeder. Nye EU regler med forenklet mva og tollbehandling vil øke konkurransen fra utlandet. En kan altså ikke akseptere en lavere ”norsk standard” på nettløsningene.

Kai A. Olsen, Hvordan kan vi bli bedre? Utdanning (er langt nær så god som vi tror – spesielt innen IT) Vektlegging av HCI Tøffere vurderinger av grensesnitt – gjort av fagfolk (og ikke av journalister som i dag – flere av de systemene vi har vist har fått priser) Utføre brukertester. Ta tilbakemeldingene fra kundene alvorlig.

Kai A. Olsen, Konklusjon Mange norske nettsider og datasystemer har mangler – til dels store mangler. Selv om vi bare vurdere disse ut fra standard krav til brukergrensesnitt. Mange av feilene vi finner kunne være rettet opp med minimal innsats. Når dette ikke gjøres må det skyldes manglende interesse Det kan være farlig i dagens (og morgendagens) konkurransesituasjon.