Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Prioritizing Web usability Jakob Nielsen og Hoa Loranger New Riders, 2006.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Prioritizing Web usability Jakob Nielsen og Hoa Loranger New Riders, 2006."— Utskrift av presentasjonen:

1 Prioritizing Web usability Jakob Nielsen og Hoa Loranger New Riders, 2006

2 Kap. 1 Brukerstudie  Boka er delvis basert på en brukerstudie der en har latt et antall personer teste ut et sett av Web-sider  Slike brukertester er sentrale når vi skal teste ut brukergrensesnitt  Hvordan hva er målsettingen en slik studie, skal vi legge den opp ?

3 Formål med en brukerstudie  Finne feil og mangler, kontrollere at siden oppfyller mål  Vil vi kunne lage en god Web-side ut fra en slik studie?  Nei, men vi vil få en ide om hvordan siden fungerer  og, kunne forbedre siden

4 Vi starter med  Å definere mål for siden  Analysere brukergrupper  Analysere innholdstyper  Utvikle siden på en faglig god måte  - altså en faglig tilnærming  Vi kan velge å få siden vurdert av andre fagfolk  Uansett må vi teste siden mot brukerne!

5 Testing er viktig  Vi møter de virkelige brukerne (eller representanter for disse)  Vi får tall – ingen synsing  Går en godt opplagt brukerstudie bra, vet vi at systemet er bra  Det koster lite å gjennomføre en slik studie  Likevel: Det virker som om de fleste av de Web-sidene som tilbys ikke har vært brukertestet.  F.eks: http://www.nationaltheatret.no/http://www.nationaltheatret.no/

6 Men testing finner ikke alt  Gjennom testing kan vi finne mange feil og mangler på siden  Men skal vi finne alt må vi gjennomføre svært grundige tester  F.eks. SAS sine nettsider mangler oversikt over kundens tidligere bestillinger – ikke lett å oppdage dette med testing.  Hvordan finner en slike mangler?  evaluering av fagfolk  ha et system for tilbakemeldinger fra kunder)

7 Utgangspunkt for testing  Vi har en Web side. F.eks. www.hurtigruten.no; www.posten.no; www.elkjop.no www.hurtigruten.nowww.posten.no www.elkjop.no  og andre  Skal gjennomføre en studie/test  Hvordan skal vi gjennomføre testen?

8 Opplegg  Utvalg av testpersoner  Hvordan skal vi kunne rekruttere disse?  Hva skal de teste?  Hvor mange må vi ha?  Hvordan skal vi legge opp testen i detalj?  Hvordan skal vi få inn data?  Hvordan skal disse registreres?  Analyse

9 Før vi tester  Må vi vite:  Hva er målene for Web siden?  (igjen ser vi hvor viktig det er å ha klare mål for hva vi skal oppnå med en Web- side, eller et datasystem)  Hvem er den ment for (viktigste brukergrupper)?  Hva skal de få ut av siden?

10 Eksempel: Hvilket er best? New ticket: >MOLBGO*2:08/17 Hvilket system er best til billettbestilling. Det til venstre eller det under?

11 I boka  Implisitte forventninger/mål  69 brukere, 57 fra USA, 12 UK  32 menn, 37 kvinner  Alder 20 – 60  $100 for å delta  Forskjellige yrkesgrupper, ikke IT relatert  Minst 1 års erfaring

12 Hvorfor ikke nybegynnere?  Få nybegynnere til vanlige Web sider (de fleste starter på de mest kjente sidene)  Nybegynnere har spesielle problemer  Få av dine kunder er nybegynnere  Dessuten: Med nybegynner blir testen lett fokusert på operativsystem, browser, tastatur, musbruk - ikke på egne Web-sider.

13 Utstyr  Har det utstyret testpersonene bruker betydning?  Skjermstørrelse  Båndbredde  Dette kan vi sjelden kontrollere i den virkelige verden:  En god løsning er derfor at testpersonene benytter vanlig utstyr, det som mange har  Også interessant å teste bruk av mer og mindre avansert utstyr, f.eks. små og store skjermer  Utstyret får mindre betydning i og med at det blir bedre –unntaket er at vi må ta hensyn til nye medier som mobiltelefon, tablet, etc.

14 Tenke høyt metoden  Testpersonene sier høyt hva de tenker  ”Jeg skal bestille billett så jeg leter etter et sted å starte”  Observatører (skjult om nødvendig)  Video av bruker og skjerm

15 Automatisk registrering  Med en plug-in i Browser kan systemet måle tider, tastetrykk, m.m.  Slik automatisk registrering er billig å gjennomføre  Data kommer også i utgangspunktet i elektronisk form  (ble f.eks. brukt i testen av Internettbanker)

16 Valg av testsider  Tilfeldig utvalg i boka  Normalt vil testen være konsentrert om en side (kundens, vår egen)  Men vi kan være interessert å også teste andre for sammenligning (konkurrentenes)  Det er ofte lurt, da kan vi få basisdata. F.eks., hvor lang tid bruker en vanligvis på å foreta en billettbestilling.

17 Oppgaver brukt i boka  Gå til www.usps.com og finn ut hvor mye det koster å sende et postkort til Kinawww.usps.com  Finn en bystyrerepresentant for et område i San Diego.  Du vil besøke J. Paul Getty museet. Gå til www.getty.edu og finn åpningstider og billettpriserwww.getty.edu

18 Oppgaver Hurtigruten  Finn ut navnet på sørgående hurtigrute som kommer til Bergen i dag  Normal og billigste billettpris med og uten lugar fra Molde til Bergen  Hva det koster å ta med bilen i tillegg  Hva en ferietur fra Bergen til Kirkenes vil koste, med fly på returen  Hvilke skip som har konferansefasiliteter og hvilken kapasitet disse har

19 Oppgaver Posten  Hva koster det å sende et vanlig brev?  Hvor tungt kan dette være?  Hvis brevet veier 320 gram, hva koster det?  Hva er billigste måte å sende en pakke på 20 x 20 x 60 cm på 2,3 kg?

20 Åpne tester  Tester kan være åpne, dvs. vi dirigerer ikke brukeren til en bestemt site  Kan være interessant for å se om de velger www.hurtigruten.no eller www.posten.no eller om de finner disse fra søkemotorenewww.hurtigruten.no www.posten.no

21 Tester fra boka  Finn ut hva ”let” er i tennis?  I august 2003 var det store strømbrudd i USA og Canada. Finn hovedårsaken.  Finn beste måte å beskytte PC en din mot virus.  En venn klager over sterk smerte som radierer ut fra øye til pannen og kinnet. Forsøk å finne ut hva dette kan være  Du og familien planlegger en ferie i Mazatlan, Mexico. Finn et tilbud.

22 Tester vi kan bruke  Du er interessert i et cruise i nordlige farvann, se hvilke tilbud du finner.  Du er interessert i en sjøreise langs norskekysten, se hvilke tilbud du finner.  Er det mulig å kombinere hurtigruteturen med fly.  Er det mulig å bli i Tromsø noen dager før en reiser videre.  Du skal besøke en tante i Tromsø. Studer alternative reiseruter.  Du skal sende en sykkel fra Bergen til Oslo. Hvilke alternativer har du?

23 Hvorfor teste  Generelle prinsipper om brukervennlighet er basert på:  Generell kunnskap om Web brukere  Kunnskap om bruk av spesielle typer av Web sider (som aviser), og spesielle brukergrupper (f.eks. barn)  Kunnskap om bruk av en spesiell Web side  Vi vil ha data om bruk av vår side

24 Begrensninger  Det er viktig å ha et større antall testpersoner  Ofte ser vi tester med 10 eller færre personer  I orden om vi kun leter etter feil, men ikke om vi er ute for å bevise noe.  F.eks om det skule være den minste skjevhet i utvalget kan dette få stor betydning  Med flere testpersoner reduserer vi risiko for skjevheter i utvalget

25 Årsaker til skjevhet i utvalget  Hvordan valgte vi testpersoner?  Er det frivillig kan vi risikere f.eks. at de som er god på det som skal testes melder seg, andre ikke  Et eksempel: I en test i England ville en sjekke om folk ble forkjølet av å være kald på bena. En lot derfor en gruppe testpersoner (studenter) vasse rundt i kalde bekker. De fant da ingen sammenheng.  Men, folk som ofte blir forkjølet vil kanskje unngå å være med på en slik test. Altså får en skjevhet i utvalget.

26 For bred opplagt test  La oss anta at vi vil sjekke om folk er mer effektiv med Windows 7 enn XP.  Problemet med å teste dette er at et operativsystem kan brukes på mange måter, det er derfor vanskelig å fokusere på det en tester.

27 Til tross for dette  Tester er viktig  De gir kvantifiserbare data  Forteller ikke hele sannheten, men kan gi data for videre tolkninger  På formaliserte og fokuserte områder vil også data langt på vei kunne forklare hva som skjer og hva som kan forbedres


Laste ned ppt "Prioritizing Web usability Jakob Nielsen og Hoa Loranger New Riders, 2006."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google