Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
Individuell Plan Palliasjon
Forflytningskunnskap for helsepersonell
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Møteplass for etisk refleksjon
Psykiske utfordringer ved MS
Barn som pårørende - i fastlegenes smågruppemøte.
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Veiledning av elever / lærlinger
Mestring og forebygging av depresjon
Hverdagsrehabilitering
Pårørende en ressurs Mange spor og utfordrende veivalg.
Hva er aktivitet og deltakelse?
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Etikk og Verdighet i Demensomsorgen Høgskulen i Førde 27/ Seminar om Demens Tor Jacob Moe Avdelingsoverlege NKS Olaviken behandlingssenter.
- roller og forventinger
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
Tilpassede helsetjenester
Nærhet vs. stoppeklokke
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Hvordan overleve som personale i skjermet enhet
Demens og ernæring – etiske utfordringer
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Taushetsplikt for frivillige
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Kari Annette Os 31. Mars 2011.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Kreftavdelingen skal ved hjelp av egne ressurser være en OASE for kreftpasienter, pårørende og helsepersonell. Avdelingen skal være en BASE for kreftomsorgen.
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Over hav og fjell Avstand ingen hindring
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
ERFARINGER OG ETISKE UTFORDRINGER VED BEHANDLINGSAVKLARING SETT FRA EN SYKEHJEMSOVERLEGE NAVIDA HUSSAIN.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Berit Berg, Samfunnsdagen 23. august 2011
Presentasjon av Helse og omsorg sin KVALITETSHÅNDBOK FOR ANSATTE
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Jus, kultur og ukultur i helsetjenesten
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem.
Forberedende samtaler
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Kapittel 1 SAMSPILL.
Utskrift av presentasjonen:

Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk Uverdig ift. At pleier mater to pasienter Oppstressa stemning Får ikkje ivareta egne ressurser – dårlig disponering av tid Pleiar opptatt med private ting – pleier ikkje til stades Ingen informasjon, pas. Veit ikkje kva som skal skje – pas. Gjekk i forsvar Situasjonen medfører nedsatt matlyst og livslyst Pleiar jobbar under tidspress Manglande kartlegging av behovet til brukaren? Brukar var ikkje i fokus

Pårørende - påvirkning / ønsker Pasienten Klar og orientert Formidling – datter/pleier Hvordan blir jeg møtt? Datteren har sine personlige ønsker/behov Redd for at faren skal dø Bekymret for at hun ikke gjør nok Vanskelig å godta farens ønske om å dø Samvittigheten Personalet Selvbestemmelse Opprettholde liv/helse Verdighet Møte med pårørende Kjemi m/pasient/pårørende Pårørende - påvirkning / ønsker Utredning av pasienten Fysisk, psykisk og åndelig Depresjon, angst, medikament Empati Respekt verdighet Møte med pårørende Primærkontakt Lege Pasienten Avd.leder Lovverket Pasientrettighetsloven Etiske retn.linjer Samtykkekompetanse Bruk av tvang

Matsitasjonen Mobilbruk Plassering til personalet Ingen blikk-kontakt (kommunikasjon) Observasjon ift bruker/matsituasjon Tidsforbruk / brukermedvirkning Væskeinntak Tilberedning Bruker: brukermedvirking? Ønskekost, plassering, spise selv Trygghet / respekt Dårlig atmosfære / kommunikasjon mellom bruker og helsepersonell Feiltolka ift aggrsjon /pasienten skvatt Taushetsplikt/ uthenging Yrkesfaglig stolthet Mangel på helsepersonell?

Matsituasjonen Hygiene Nedverdigende Såg ikkje pasientene Tidspress Holdninger/kultur Organisering Omgivelser Dårlig kommunikasjon, verbal/nonverbal Personal sitter i midten, mater begge samtidig

Voldelige pasienter Mangler oppmerksomhet Påføre/ tilegne hensikt – egenskap Trekke forhastede konklusjoner Lite rom for handlingsalternativer gir lite rom for å tenke alternativt

Spise / ikke spise 5 kommunikasjon Personell- -bruker- pårørende 2 lovverk – bestemme over sitt eget liv Verdighetsloven 1. Brukermedvirkning / sjølbestemmelse Verdikonflikter 6. – hvem tar vi mest hensyn til? 3 problematisk / utfordrende side Sterke pårørende Svak bruker Faglig mulighet (sonde) Økonomi 4 Mulighet til å løse det på en god måte - Er bruker samtykkekompetent? Bruk sjekklist 5 kommunikasjon Personell- -bruker- pårørende

Matsituasjonen Hvordan opplever vi dette? Positivt Alternativt Fratatt evnen til å mestre på sin måte Autonomi Respekt Verdighet Overkjøring Mangel på kommunikasjon Pleier ikke her og nå Effektivitet, hva er det? Manglende kvalitet på arbeidet Taushetsplikt /personvern Dårlige arbeisrutiner- mobil Positivt Var pleieren sin vilje til å hjelpe selv om kvaliteten var dårlig Hva var grunnen til dette? Tid- disponering av denne Arbeidsbelasting Mangel på kunnskap Dårlig fysisk tilrettelegging på hvordan pleier satt Alternativt Mens pasientene satt ved bordet, kunne pleieren sysle med andre ting i nærområdet, og samtidig ha et blikk på de som satt og spiste At pleieren fant roen og kunne kommunisere med pasientene