OUTSOURCING – HVA VISER FORSKNING OM MÅL OG RESULTAT?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
NORSKE KOMMUNER MYTER OG REALITETER
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Effektiv prosjektplanlegging
Litt mer om PRIMTALL.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
BankID i Vital Forsikring ASA
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
IT-Ledelse, 18.februar Dagens tema : Outsourcing 1. Hva er Outsourcing ? 2. Tradisjonen for outsourcing innen IT 3. Hva kan outsources innen IT 4. Potensielle.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Resultater Kundesenter
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Betydning av prosjektkompetanse
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Kapittel 14 Simulering.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
IN320 Statoil Hjemmekontor Gruppe1 1 Statoil Hjemmekontor -Ett Lite Skritt Videre.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Etter Scrum: Effektivt teamarbeid krever mer
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Samdata 2012 Somatikk.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Status IPv6 IT-leder møte Gunnar Bøe (& Håvard Eidnes)
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
For virksomheter som vil: -Dele -Lære -Forbedre 1 Indikatorprosjektet Indikatorene og eQuass.
Dagligbankundersøkelsen 2014
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Global outsourcing av IT
9 Juni, 2015 Magne Jørgensen Simula Research Laboratory, Scienta og Universitetet i Oslo Å (mis)lykkes med IT-prosjekter.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Utskrift av presentasjonen:

OUTSOURCING – HVA VISER FORSKNING OM MÅL OG RESULTAT? Flytting av arbeidsoppgaver til utlandet Outsourcing – Offshoring – Backsouring Smart sourcing – Selektiv outsourcing En oversikt over forskning om mål og resultat når virksomheter setter ut til andre å utføre tjenester Professor Petter Gottschalk Handelshøyskolen BI Rapport til Finansforbundet høsten 2013

SENTRAL FORSKNING 1 MÅL Kostnadsreduksjon ved offshoring av seks store programvareprosjekter fra en tysk finansinstitusjon til India. Dessuten effektiviseringsgevinster og organisatoriske endringer. RESULTAT Analysen viser at banken som kunde ble belastet med følgende ekstrakostnader etter offshoring: (1) kravspesifisering og design, (2) kunnskapsoverføring, (3) kontroll og (4) koordinering. ARTIKLER Dibbern, J., Winkler, J. and Heinzl, A. (2008). Explaining variations in client extra costs between software projects offshored to India, MIS Quarterly, 32 (2), side 333–366. Dibbern, J., Chin, W.W., Heinzl, A. (2012). Systemic determinants of the information systems outsourcing decision: A comparative study of German and United States firms, Journal of the Association for Information Systems, 13 (6), 466-497.

SENTRAL FORSKNING 2 MÅL Kunnskapsoverføring mellom kundevirksomhet og tjenesteleverandør. RESULTAT Manglende kunnskapsintegrasjon er årsak til backsourcing. ARTIKKEL Bhagwatwar, A., Hackney, R. og Desouza, K.C. (2011). Considerations for information systems “backsourcing”: A framework for knowledge re-integration, Information Systems Management, 28, side 165-173.

SENTRAL FORSKNING 3 MÅL Kunnskapsoverføring fra tjenesteleverandør til virksomheten skal føre til produktivitetsgevinst i virksomheten. RESULTAT Både salgseffektivitet (salg pr. medarbeider) og kostnadseffektivitet (kostnad pr. salg) øker. ARTIKKEL Chang, Y.B. og Gurbaxani, V. (2012). Information technology outsourcing, knowledge transfer, and firm productivity: an empirical analysis, MIS Quarterly, 36 (4), side 1043-1063.

SENTRAL FORSKNING 4 MÅL Fleksibel relasjon mellom kundevirksomhet og tjenesteleverandør. Tema er tjenesteleverandørens lønnsomhet, ikke kundevirksomhetens lønnsomhet. RESULTAT Fleksibilitet i 105 systemprosjekter fra en tjenesteleverandør til flere forskjellige kundevirksomheter er avhengig av ustabilitet i brukerkrav, gjennomtrekk blant ansatte og erfaring. Tjenesteleverandørens lønnsomhet øker på grunn av asymmetri ved økt fleksibilitet. ARTIKKEL Gopal, A. og Koka, B. (2012). The asymmetric benefits of relational flexibility: Evidence from software development outsourcing, MIS Quarterly, 36 (2), side 553-576.

SENTRAL FORSKNING 5 MÅL Backsourcing av tjenesteproduksjonen tilbake til virksomheten. RESULTAT Hovedgrunner til backsourcing er kombinasjoner av lav kvalitet på relasjon og lav kvalitet på servicenivå hos offshoreleverandøren. Kostnadsreduksjon kan også være et argument for backsourcing. ARTIKKEL Jørgensen, M. (2013a). Problemer med offshoring av it? Computerworld, nr. 23, fredag 31. mai, side 4.

SENTRAL FORSKNING 6 MÅL Lokalisering av offshoring til det beste landet for tjenesteleveranser. RESULTAT For å finne mer ut om det var land som i gjennomsnitt gjorde det bedre enn andre som offshoringsland, fikk Simula-senteret tilgang på nesten 800.000 prosjekter utført av IT-utviklere fra 187 ulike land via et nettsted der kunder og leverandører møtes. Et prosjekt defineres som feilet, dersom prosjektet ble startet og enten ikke leverte noe som helst, eller at kundene var svært misfornøyde med leveransen. Landene med lavest andel feilede prosjekter er først: Argentina, Ukraina, Russland, Romania, Canada, Egypt, USA, India, Bangladesh og Pakistan. ARTIKKEL Jørgensen, M. (2013b). Failure factors of outsourced software projects, IEEE Transactions on Software Engineering, simula.no/publications/Simula.simula.1986

SENTRAL FORSKNING 7 MÅL Forventning om lavere lønnskostnader og produksjonskostnader. Ønsker tilgang til talent og kvalifisert arbeidskraft. Muligheter for å lære noe nytt. RESULTAT Skjulte kostnader kan defineres som ukjente og uventede kostnader som oppstår ved implementering av strategiske beslutninger. Undersøkte feil ved estimering av kostnader før implementering, som skyldes skjulte kostnader. Undersøkelsen dreiet seg om offshoring av administrative og tekniske tjenester, dvs. sourcing av forretningstjenester fra utlandet, som støtter virksomheten. Skjulte kostnader kan være ignorert eller oversett av beslutningstaker. Kostnadene oppstår som et avvik mellom forventede og realiserte kostnader. Kompleksiteten ved offshoring fører til mer skjulte kostnader. Konfigurasjonskompleksitet dreier seg om avhengigheter mellom funksjoner som nå splittes mellom lokale aktører og eksterne aktører. Oppgavekompleksitet dreier seg om avhengigheter mellom oppgaver som nå splittes mellom lokale og eksterne aktører. Studien var basert på 531 prosessimplementeringer offshore. ARTIKKEL Larsen, M.M.; Manning, S. og Pedersen, T. (2013). Uncovering the hidden costs of offshoring: The interplay of complexity, organizational design, and experience, Strategic Management Journal, 34, side 533-552.

SENTRAL FORSKNING 8 MÅL Innovasjon som mål, der det handler om å utvikle nye varer og tjenester (produkter). RESULTAT Basert på spørreundersøkelse blant nederlandske bedrifter som har offshoret primære funksjoner som produksjon, forskning og utvikling og ingeniørarbeid, viste det seg at offshoring styrket graden av innovasjon. Virksomhetene fikk tilgang til unike ferdigheter og evner, som ikke finnes hjemme. Dette kom i tillegg til kostnadsbesparelser. ARTIKKEL Mihalache, O.R.; Jansen, J.J.J.P.; Bosch, F.A.J. van den og Volberda, H.W. (2013). Offshoring and firm innovation: The moderating role of top management team attributes, Strategic Management Journal, 33, side 1480-1498.

SENTRAL FORSKNING 9 MÅL Billigere utførelse av standardiserte aktiviteter. RESULTAT Mest vanlig med offshoring av aktiviteter som bidrar til lav verdiskapning. Finansnæringen som eksempel. ARTIKKEL Mudambi, R. og Venzin, M. (2010). The strategic nexus of offshoring and outsourcing decisions, Journal of Management Studies, 47 (8), side 1510-1533.

SENTRAL FORSKNING 10 MÅL Ved backsourcing løse kontraktsproblemer: kostnadsoverskridelser, problemer med service. Muligheter i endret organisasjon. Muligheter i endringer i omgivelsene. RESULTAT Kontraktsproblemer: kostnadsoverskridelser, manglende servicekvalitet, tap av kontroll over bortsatte tjenester, kunnskapssprik mellom kunde og leverandør. Interne problemer: ledelsen, oppfatning av tjenestens betydning. Eksterne problemer: markedet, samfunnet. ARTIKKEL Veltri, N.F., Saunders, C.S. og Kavan, C.B. (2008). Information systems backsourcing: Correcting problems and responding to opportunities, California Management Review, 51 (1), side 50-76.

SENTRAL FORSKNING 11 MÅL Effektiv drift som følge av standardiserte rutiner og stordriftsfordeler. RESULTAT Den eksterne tjenestekvaliteten, altså kvaliteten på tjenester til kunder, kan forverres ved outsourcing. Særlig gjelder dette hastigheten på respons ved endrede kundebehov. ARTIKKEL Weigelt, C. og Sarkar, M.B. (2012). Performance implications of outsourcing for technological innovations: Managing the efficiency and adaptability trade-off, Strategic Management Journal, 33, 189-216.

SENTRAL FORSKNING 12 MÅL Backsourcing på grunn av lav kvalitet på IT-utviklingen, lav kvalitet på relasjonen og lav kvalitet på servicenivå hos offshoreleverandøren. RESULTAT 34 % av de undersøkte bedriftene har backsourcet. ARTIKKEL Whitten, D. og Leidner, D. (2006). Bringing IT back: An analysis of the decision to backsource or switch vendors, Decision Sciences, 37 (4), side 605-621.

Teorier om outsourcing 1. Kjernekompetanseteori 2. Ressursbasert teori 3. Bedriftsgrenseteori 4. Interessentteori 5. Produksjonskostnadsteori 6. Transaksjonskostnadsteori 7. Kontraktsteori 8. Agentteori 9. Allianseteori 10. Relasjonell utvekslingsteori 11. Sosial utvekslingsteori 12. Residual rettighetsteori

Outsourcingsundersøkelsen 2006   Mottak av henvendelser fra kunder Håndtering av utgående fakturaer Føring av regnskap for virksomheten Håndtering av inngående fakturaer Avregning av lønn til ansatte Inndriving av vanskelige fordringer Vaktmestertjenester Drift av IT-systemer Drift av kantine Renhold av lokaler

Verdikjeder outsourcet 32%

Verdiverksteder outsourcet 36%

Verdinettverk outsourcet 55%   Verdinettverk outsourcet 55% IT blir tatt i bruk på stadig nye områder. Ofte er det en egen IT-funksjon. Utfordringer i kø, fra å holde nettverket oppe til det å implementere nye webløsninger for ehandel. Hvilke utfordringer er kritiske og krever størst oppmerksomhet er situasjonsbestemt. For noen opprydding, for andrenytt sprang inn i fremtiden. IT-sjefen ofte ansvarlig og må prioritere sin tid. Kan ikke bare hoppe på det siste nye uten å tenke seg om.

MODENHET I OUTSOURCINGSRELASJONEN 7%   Partnerstadiet 36% Ressursstadiet 57% Kostnadsstadiet ÅR

BESLUTNING OM OUTSOURCING Det er ingen vesentlig forskjell i graden av outsourcing mellom offentlig eide foretak (46,6 %) og privat eide bedrifter 20

STRATEGISKE DRIVERE Tilgang til høyt kvalifisert arbeidskraft er viktigste driver for outsourcing 21

FUNKSJONER Outsourcing av IT-tjenester og administrative oppgaver er utbredt, mens outsourcing av aktiviteter knyttet til produktutvikling er begrenset 22

FORVENTET OG OPPNÅDD BESPARELSE Gjennomsnitt forventet besparelse alle funksjoner: 20,8 % Gjennomsnitt oppnådd besparelse alle funksjoner: 17,6 % 23

TJENESTEKVALITET 82 % av alle funksjoner outsourcet oppnår avtalt tjenestekvalitet Nesten halvparten (48 %) oppnår dette inne ett år 24

RISIKO VED OUTSOURCING Frykten for utilstrekkelig tjenestekvalitet er ikke reell, siden de fleste funksjoner outsourcet oppnår avtalt tjenestekvalitet 25

Sourcing av IT-tjenester Intern sourcing Ekstern sourcing Hierarki Marked Hierarki Marked Sentral IT-stab Desentral IT-stab Service-avdeling Datter-selskap Kunde-foretak Felles foretak Uavhengig foretak Multi- leveranser 1 2 3 4 5 6 7 8 Infrastruktur Applikasjoner Drift Brukerstøtte Databaser Nettverk

KONKLUSJON Mange har altfor store og urealistiske forventninger til outsourcing. En skjult form for nedbemanning. Noen angrer, og tar funksjonene hjem igjen – det er dyrt og vanskelig. Noen reduserer forventningene og blir fornøyd. Kostnader blir kanskje redusert, men hva med kunnskapsutvikling og læring? Når det egentlig er omstilling og endring som ønskes, hvorfor går det ikke an å få det til internt? Smart å vurdere hva som skal outsources, hvordan det skal outsources, og hvor det skal outsources. Smart å gå via kostnadsfokus, via ressursfokus til partnerfokus. Hva blir den neste trenden etter outsourcing?

Intern servicefunksjon Modenhetsnivå KONKLUSJON Nettskyen Backsourcet funksjon Offshoret funksjon Outsourcet funksjon Intern servicefunksjon Intern stabsfunksjon 1990 2000 2010 2020 2030

KONKLUSJON Tidsskrift Outsourcing Offshoring Backsourcing EJIS 10 2 ISJ 68 7 1 ISR 13 JIT 28 6 JMIS 20 JSIS 15 JAIS 4 MISQ 24 5 Totalt 183 23 Tidsskrift Outsourcing Offshoring Backsourcing CMR 6 1 HBR 13 4 JIBS 10 JMS 5 JOM 11 MS 15 POM 2 SMR 8 SMJ 9 Totalt 118 39

30