Kirsti Sarheim Anthun Kirsti.sarheim@svt.ntnu.no Evalueringsmetoder Kirsti Sarheim Anthun Kirsti.sarheim@svt.ntnu.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Asbjørn Følstad SINTEF IKT 10. september, 2007
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Pedagogisk analyse.
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Omstilling uten nedbemanning
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Veiledet lesing Mørkved skole
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
”Litt bedre i dag enn i går”
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Avdeling for sosionomutdanning
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i.
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Evaluering av helsereformen Momenter Bjørnar Allgot Norges Diabetesforbund.
Definere og velge hovedmål og delmål
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Norsk Monitor Synovate Norge.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Prosjektavslutning og sluttrapport
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Noen kommentarer til Kostrat evalueringen EVA-8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Testing, måling og forskningsdesign.
Intro til rapporter fra PPT Skien Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.
Workshop, Dokka – 9. nov
IHR – gruppearbeid 1 Direktørnettverket, 5. jan 2011.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Skoleledelse og skoleutvikling
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Skolebasert kompetanseutvikling
Evaluering av [prosjektnavn]
Valgfag innsats for andre
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kirsti Sarheim Anthun Kirsti.sarheim@svt.ntnu.no Evalueringsmetoder Kirsti Sarheim Anthun Kirsti.sarheim@svt.ntnu.no

Hva er evaluering? Hvorfor evaluere? Hvordan evaluere? Metoder 3-nivå modell Metoder

Evaluere: «Å finne verdien av»

‘Verdi’ – hva ønsker vi å måle? Å finne verdien av ‘Verdi’ – hva ønsker vi å måle? ‘Finne’ – hvordan måler vi? Hva er målbart?

Hvorfor evaluere? Undersøke måloppnåelse Undersøke kvalitet Betydning for brukere/samfunn Beslutningsgrunnlag for senere tiltak Læring –hva har vi fått til og ikke? Justering Generaliserbarhet

Spørsmål om resultater kan besvares på flere måter, innledningsvis kan man spørre seg: Måloppnåelse: Har den planlagte forbedringen skjedd? Bidragsanalyse: Er det sannsynlig at tiltaket har bidratt til forbedringen? Attribusjon: Kan det slås fast med stor grad av sikkerhet hvor mye tiltaket har bidratt til forbedringen? Kontrafaktisk analyse: Hva ville skjedd uten tiltaket?

To typer evalueringer: Effekt Prosess Effekt kan måles på mange måter Prosessevaluering handler om å evaluere hele implementeringsprosessen.

Vi har noen utfordringer: Lang tid før helseeffekt/helsegevinst kan observeres Kompleksitet – vanskelig å avgjøre kausalitet Ren tallmessig effektevaluering sier ikke noe om: hvorfor ting fungerte eller ikke, evt fungerte for noen, men ikke andre. hvilke intervensjonseffekter som skyldes variasjoner i selve intervensjonsprosessen.

Effekt Prosess

Nøkkelspørsmål: Hva har vi oppnådd? (+ hvorfor) Viktigste driverne for endring?

Metoder OBSERVERT ENDRING (tallfeste?) SPØRREUNDERSØKELSE DOKUMENTANALYSE -møtereferat, memos, kommunikasjons- og informasjonsmateriell UTSAGN – intervjuer med ulik grad av fast struktur, enkelt-intervju el. grupper, (pr telefon eller ansikt til ansikt), epost, «folkestemmen» OBSERVASJON

Initiering Kunnskaps-grunnlag Valg Planlegging Tiltak Evaluering

Kunnskapsgrunnlag og valg av tiltak Initiering Kunnskaps-grunnlag Valg Planlegging Tiltak Evaluering Kunnskapsgrunnlag og valg av tiltak Hva bestod kunnskapsgrunnlaget av? Hvordan ble valg av tiltak gjort? Sammenheng kunnskapsgrunnlag og tiltak iverksatt? I hvilken grad ble tiltak skreddersydd til kommunens behov (målgruppa) Medvirkning fra representanter fra målgrupper

Initiering Kunnskaps-grunnlag Valg Planlegging Tiltak Evaluering Planlegging Handlingsplaner og grad av detaljer her (tid, ansvarsfordeling, konkretisering) Deltakelse fra målgruppa i planlegging? Hvem deltok i planlegging? På hvilken måte? Hvilken rolle spilte ulike interessenter i planlegging? Målsetn for evaluering Informasjon – til hvem, hvordan og når? Materiale Dokument (feks møtereferat, memos, korrespondanse) Utsagn

Implementering tiltak Initiering Kunnskaps-grunnlag Valg Planlegging Tiltak Evaluering Implementering tiltak Nådde tiltaket frem til målgruppa? Respons fra målgruppa? Avvik fra plan? Og hvorfor Barrierer, hindringer? Hva bestod tiltaket i? Observert endring? Driverne bak endringen (utslagsgivende?) Ulike interessenters roller i implementeringen Bieffekter? Informasjon underveis? Materiale Dokument (feks møtereferat, memos, korrespondanse) Utsagn Observasjon

EN 3-NIVÅS MODELL (Nielsen & Randall 2013) KONTEKST Hindringer Barrierer Fasiliterende faktorer INTERVENSJON/TILTAK Initiering Kunnskapsgrunnlag og oversikt Planlegging Drivere for endring Kommunikasjon og informasjon MENTALE MODELLER Rede for endring Respons på intervensjonsaktiviteter Endringer i mentale modeller? Initiering Kunnskaps-grunnlag Valg Planlegging Tiltak Evaluering

Oppsummering Å evaluere: finne verdien av noe Det kan evalueres på mange måter. Effekt og prosess Prosessevaluering handler om å se på hele implementeringsprosessen Samle inn informasjon via dokumenter, observasjoner, utsagn. Bruke alle faser i prosessen for å strukturere evalueringsarbeidet. Tenke mer helhetlig om evalueringa: bruke 3-nivås modell: evaluere hvordan kontekstuelle forhold og mentale modeller har virket inn på implementering og resultat.

Foto: Roland Smith