Nordlandssykehuset. Avdeling for voksenhabilitering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Terje Gundhus Atferdsavtaler innenfor kriminalomsorgen. Motivasjon, endring og selvstendiggjøring.
Advertisements

Habiliteringsteamet for barn og voksne
Foreldrekurs for minoritetsspråklige
Vurdering for læring.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Stenrød Barnehage i Halden
Registrering av kulturminner i Melhus kommune Line Annie Solbakken
Prosjektet ”Aktiv Hverdag” i Narvik Kommune
Hasjavvenningskurs Fredrikstad kommune «Ut av tåka 2010» Kristiansand.
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Prosjektet ”Nasjonalt pasientregister for muskelsyke”
Fra grunnskole til videregående.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
TITLE OPPLÆRING – ROTARY D 2310 Marit Fredheim Opplæringsansvarlig
Invitasjon til kurs INVITASJON TIL KURS UTVIKLINGSHEMMING
Invitasjon til kurs INVITASJON TIL KURS KAP. 9
Avdeling for sosionomutdanning
Brukerforum voksenpsykiatri
Forebyggende innsatser i skolen
Lærlingordningen i Stavanger
Nettstad: norsknettskole.no/mestring Roar Stokken Side 1 av 20 Lev eit friskare liv i Midt-Noreg – på Internett Roar Stokken prosjektleiar.
Læringsdagene 2014 Rammeprogram.
Didaktiske analysekategorier
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Tanker til den regionale samlingen for opplæringsprogrammet.
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
Vi som jobber i skolesatsningen Psykisk Helse i Skolen er veldig glade for å bli invitert med på denne dialogkonferansen med ungdom og psykisk helse som.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
VFL i Lister Vår strategi i Lister: ALLE skoler med! Skolefaglig ansvarlige «ansvarliggjort»! Info om VFL og forankring gjort i ulike sammenhenger Enkel.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Hvordan fremmer vi faglig kompetanse hos personalet i deres møte med utfordrende adferd hos beboere i sykehjemmet Hovdejordet sykehjem.
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Nordlandssykehuset, Bodø, Rønvik, Festsalen og via telestudio
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Avd for klinisk kjemi Regionsykehuset i Trondheim
Kurs i Trosopplæringsplanen ARBEIDSBOK Torun Pedersen.
Bjørnar og Kjerstin.  Jobbet med helsesøstersaken i 15 år!  Hatt ulike innspill - stykkprisfinansiering  Ulike kartlegginger - hvor mange minutter.
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Bakgrunn Inspirasjon etter hospitering Første gruppe i 2006
Prosjekt Aktiv ungdom 16-24
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
Brukerstyrt aktivitetskafèBrukerstyrt aktivitetskafè Opprettelse av en brukerstyrt aktivitetskafé for mennesker med rusutfordringer og psykiske helseplager.
Finansieringsordninger for bedre samhandling 22.oktober 2009 Utarbeidet for KS av Peter Emmerich Hansen, Jesper Luthman og Kari Sletnes fra Implement,
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
 Sett inn bilde skolerapporten Det bør være en person på hver enkelt institusjon som har ansvar for skole på systemnivå.
Hvordan sikre et best mulig tilbud for unge med barnevernsbakgrunn i overgangen til voksenlivet? Dette er et prosjekt som er gjennomført av ansatte ved.
Naturen som møteplass Oslo og Omland Friluftsråd Ingvild Kavli
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
Være Sammen Kompetanseheving i barnehagen
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Kort om implementering
«Æ E MÆ» Berit Voktor Helsesøster / prosjektleder
Veien videre Vi er ferdig med vår etappe – men ikke i mål
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Tilbakemeldinger fra deltakere på
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
COS arbeid i en kommunal barneverntjeneste
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Nordlandssykehuset. Avdeling for voksenhabilitering.

Et prosjekt rettet mot ungdommer med funksjonsnedsettelse. Med hovedvekt på ungdommer med lettere utviklingshemming.

MÅLSETTING Tilrettelegge og gjennomføre kurs på tema ”Kropp, Identitet og Seksualitet” Lage kursopplegg på tema ”kropp, identitet og seksualitet” som andre kan undervise og veilede målgruppen ut i fra.

Arbeidsformen i prosjektperioden. Vi jobber direkte mot målgruppen i samarbeid med fagfolk i kommunene. Til stede på kurs har ungdommen hatt med seg en nærperson som lærer, spesialpedagog, assistent eller helsesøster. Alle som har vært med på kurs har gitt evaluering på innhold og kursform. Vi har under hele prosjektperioden gjennomført pilotutprøvinger for enkeltungdom eller små grupper i tilegg til de organiserte kursene. Brukt egne erfaringer.

Evaluering i prosjektperioden. De har spontant evaluert undervegs i kurspauser. Systematiserte evalueringsskjemaer som ble laget for både for målgruppen og for fagpersoner er fylt ut hundre prosent etter kursene. Innspill som har kommet undervegs fra fagpersoner på kommunenivå. Innspill fra kollegaer med ulik faglig bakgrunn i spesialisthelsetjenesten. Innspill fra ”salen” der prosjektet har vært presentert.

Til ferdigstillelse av produkt. Arbeidet med å få på plass materiell som er rikholdig nok, med valgmuligheter innenfor alle temabolkene har vært utfordrende. Rettighetsavtaler som er gjort har en tidsramme på 10 år fra prosjektets slutt. Vi har søkt støtte i nærliggende litteratur som er skrevet om de aktuelle tema. Det finnes en referanseliste bakerst i kurskonseptet.

Kurskonseptet er ferdig !!!

Smakebiter fra permen

Smakebiter fra CD

IMPLEMENTERING Hva ønsker dere?