Ledelses- og styringsmodellen ved MN Innspill fra administrasjonssjefene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Dioleder-samlingen HS / Administrasjon - oppgaver, roller og arbeidsdeling.
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Varsling om kritikkverdige forhold
Velkommen til felles opplæring, 2008
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
11Jeg i arbeidslivet.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Skolen – en kommunal virksomhet
Lokale lønnsforhandlinger Hta 2.3.3, høsten 2010
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Kommunen som arbeidsgiver
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Stillinger: a)INSTITUTTLEDER: Det er tre søkere til stillingen. En intern, to eksterne (en av disse er II-er hos oss) Reglement for tilsetting og valg.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Lions Club Sandefjord/Sandar – en klubb for fremtiden? - Klubber mister medlemmer (artikkel i Aftenposten ) - ”Utfordring til endring” (oppfordring.
Fakultetets styringsmodell Innspill fra instituttrådslederne v/ Bjørn Grung og Kjetil Ullaland.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Idrettsrådets ansvar og rolle
FoU - Drift av fellesskapene og annet FoU-nytt Personalmøte GFU Vibeke Bjarnø.
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet Tilsynssensorordning på Det matematisk-naturvitenksapelige fakultet Annik M. Myhre.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Politisk lederskap og demokratitiltak Kjennetegn, sentrale utfordringer og erfaringer Marte Winsvold KS,
Livsstilsending - uke 5 -
Skikkethetvurderinger og nemndsarbeid
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Organisasjonsmedvirkning som metode for å sikre universell utforming Temadag om Universell Utforming Nordland fylkesting 16. februar 2010 Lizett Ulrika.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Hva bør være bestemmende? Systemutvikling: Hva bør være bestemmende? (og hvem bør bestemme?) Dag Wiese Schartum Avdeling for forvaltningsinformatikk, Senter.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG Studieprogramråd ved HiST Utdanningsutvalget Gunnar Bendheim.
Politisk organisering Status. Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Skranker i arbeidslivet
LMR1 IVT rekrutterer de beste
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
ILNs styreseminar 13. – 14. februar 2017
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Utvidet ledergruppe Instituttstyre Instituttråd ?
Felles Studentsystem FS- nettverket
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Prosjekt universitetsnavn Forum 2. samling
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Evaluering Regionrådet
Utskrift av presentasjonen:

Ledelses- og styringsmodellen ved MN Innspill fra administrasjonssjefene

Ulike erfaringsgrunnlag 8 institutter Administrasjonssjefene: 4 med kontorsjeferfaring fra både gammel og ny ordning, kun en med erfaring fra 2 ledere i ny ordning, en relativt ny i jobben... Instituttlederne: en eksternt rekruttert, resten internt Ulik størrelse på instituttene - ulik hverdag for instituttledelsene Ulik arbeidsdeling mellom instituttleder og administrasjonssjef – ulikt hvor mye instituttleder har involvert seg i daglig drift

Har tilsatte ledere med delegert myndighet og økonomiansvar gitt bedre ledelse ? En ordning som etter vår mening er kommet for å bli! Instituttlederne er ansvarliggjort –faglig ledelse: strategi, allokering av ressurser –personalledelse: grepet fatt i en del gamle vanskelige saker Økonomisk fristilt med rammebudsjett: letter interne prioriteringer Avbyråkratisering: Kortere vei fra sak – beslutning – handling

Men: Av-byråkratisering – er også av-demokratisering (mindre innsyn? Mindre kvalitetskontroll?) Sterkere lederroller er mer avhengig av personen(e) som har jobben Er stedfortrederrollen uklar? Ikke spesifisert ? Er administrasjonssjefsrollen klar nok – formidlet utover i systemet ? Instituttledelsen mangler viktige virkemidler!

Begrensninger i virkemidler Instituttledelsen bestemmer ikke lønn. Stort apparat rundt lokale forhandlinger gjør det (ofte) vanskelig for instituttenes prioriteringer å vinne frem. Instituttledelsen får ikke bruke lønn som virkemiddel for å beholde kompetanse. Bedre lønn sentralt – utarmer instituttene for kompetanse Rammebudsjett: ja, men store kutt ved fristilling har gitt for knappe rammer, som stadig kuttes ved mangel på pris- og lønnskompensasjon. Flate kutt i rammene og flat fordeling av ressurser – realfagløftet uteblir – skal alle institutter bygge ned sin aktivitet? Knappe ressurser krever tydelig ledelse på alle nivå.

Fakultet vs institutt Noen fellesfunksjoner må ivaretas på fakultetsnivå. Saker som ikke opptrer ofte på hvert enkelt institutt Personal, forskningskoordinator, formidlingskoordinator: Ikke synlig nok for instituttene hvordan dette avlaster instituttene: –hva med spalteplass i instituttavisene, eller –invitasjon til administrasjonssjefsmøtene? Delegering av saker/funksjoner til instituttene: blir det sørget for rett kompetanse på rett sted? Faglig strategisk ledelse ? –Flate vs strategiske kutt ? –”1 stip til hver” tankegang..

Instituttrådene Aktivisering av instituttrådene – fastere mandat ? Faglige spørsmål får en bredere belysning gjennom medvirkning i rådet Hvilken saker bør/skal rådet behandle? Informert meningsgrunnlag – krever tid – er det ønsket? (stort sett rolige tilstander på de fleste institutt) Ved noen (de fleste?) institutt er det kun ledelsen som melder inn saker Informasjonsflyt: Hvordan skal rådsleder se behovet for saker ? (postlister?) Administrasjonssjef er en del av ledelsen, og bør kanskje ikke være sekretær for rådet (”to hatter”)

Instituttleders legitimitet Er avgjørende for hvordan instituttet fungerer over tid Medarbeidere trenger følelsen av å bli hørt. Hvordan? Eventuell ledergruppe bestående av instituttledelsen og valgte representanter? Disse kan være –forskningsgruppeledere (ulik funksjon og ulikt antall på instituttene ) –valgt blant rådsmedlemmer Kan ha relativt hyppige møter og dermed diskutere aktuelle saker etter hvert som de kommer opp

Tilsettingsprosessen for instituttledere I dag: instituttrådet har rett til å uttale seg ved tilsetting av instituttledere. Ved forlenging: rådet bes oppnevne 2 representanter til komite (min. 1 fra gr. A). Bør instituttet ha like mange medlemmer i tilsettingskomiteen som fakultetet ? Eller kanskje flertall.. Eksternt komitemedlem Sterkere krav om erfaring fra personalledelse Hva med en internkomite etter den formelle komitebehandlingen, etter modell fra tilsettingsprosessen for fast vitenskapelig personale ved en del institutt ? Hva da med konfidensielle søkere ?

Konklusjon Ingen ønsker seg tilbake til gamle ordning med valgte instituttstyrere Ønsker noen justeringer i rammen rundt ordningen