HOLE KOMMUNE 1999-2002. Ledersamling 16.-17.06.98 l Hvor står vi? l Utfordringene? l Løsningene? ”Med Hole kommune inn i år 2000” Hallo, kjære Hole-leder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innherred samkommune Anne Grete Wold Organisasjonsenheten Innherred samkommune 1 Kvalitetskommune-samarbeid Vi har søkt!
Advertisements

Frostating – REHABILITERINGSPROSJEKTET – Eli Rognes Solbu Samarbeid (re)habilitering i Frostating • Vedtak om å utrede samarbeid. •
Internkontroll i kommuner
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Styrets årshjul for 2013 Planleggingsfasen Rapporteringsfasen
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
…å få ting gjort… via Vassli… Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger kommune – – Oddbjørn Vassli Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger.
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
HVORDAN FÅ EFFEKT I SYKEFRAVÆRSARBEIDET?? v/Siren Vetnes Johannessen
ADMIN KONFERANSEN 2003 INNLEDNING STATUS UTFORDRINGER KORT SIKT
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Statsråden Framtidens lokaldemokrati Hvilken rolle og mulighet skal kommunesektoren ha? Regjeringens tanker for framtidens lokaldemokrati.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
«Forbedringsprosess(en)»
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Organisasjonsutvikling etter USIT 3.0. Liste saker VoIP, midlertidig organisasjonsmessig plassering av dem Plassering av BOT og SAPUiO Windows-kompetanse.
KNUTEPUNKT SØRLANDET: FORSTUDIE SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL Styret KnS
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Kommunen som arbeidsgiver
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Møte i Romsdal regionråd, fredag
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 22.august Økonomiplanen Kl 12:00 Informasjon/bakgrunnsdata –(Gjennomgang av KOSTRA-tall 2004)
Innherred samkommune 1 Mulig organisering av arbeidet med felles kommuneplan Dialogseminar Åre 13. mars 2007.
Levanger kommune Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003 – Ola Stene Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003.
BMS; We did it vår vei!! For hva koster det a’? v / Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom)
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Prosjektleder Inger Svendsrud
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
OU-prosess utdanningsavdelinga
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Innlegg på erfaringskonferansen ved rådmann Arne Johansen
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Kommunal styring og privatisering.
Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Dialogkonferanse Behovene
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Administrativ organisering
Rådmann og stab Stab Ny utfordring Muligheter PP-tjenesten
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Administrativ organisering i Sunnfjord kommune
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Utskrift av presentasjonen:

HOLE KOMMUNE

Ledersamling l Hvor står vi? l Utfordringene? l Løsningene? ”Med Hole kommune inn i år 2000” Hallo, kjære Hole-leder

PROGRAM l 10.00: Frammøte/kaffe l 10.30: ”Hole kommune inn i år 2000” v/ Roar l 11.00: “Visjonene og målene våre” v/Gunnar l 11.45: Målstyring og KOSTRA v/ Tore l 13.00: Lunch l 14.00: Inntekter - status og utsikter v/ Torgeir l 15.00: Buds.-status og “nullbudsjett”v/ Torgeir og Tore l 16.00: Kaffe + l 16.15: Tiltaksstatus og tiltaks-ønsker v/ Torgeir l 17.30: Frisk luft, fotball eller TV-progr. Steinsfjorden l 19.00: Middag

program forts. l 07.30: Frokost l 08.30: Arbeidsmøte - gjennomgang og prioriteringer l 11.00: Kaffe l 11.30: Arbeidsmøte - forts. l 14.00: Lunch l ca : Avslutning

UTFORDRINGENE VÅRE l KOMMUNESEKTOREN I OMSTILLING »Kommunalpolitisk redegjørelse »Lokaldemokratiets framtid l ORGANISATORISKE l ØKONOMISKE l SAMFUNNSUTVIKLINGSMESSIG l TJENESTEMESSIG

ORGANISATORISKE UTFORDRINGER l Justert hovedstruktur - k.st.-møte l Videre detaljering og tilpasning av denne l Prioriterte temaer forøvrig l Brukerorientering og kvalitetsutvikling l Konkurranseevne og effektivitet l Fronttjeneste og informasjon l Personalarbeidet l Ledelse og styring l Lederendringer - toppledelsen

organisatoriske - forts. l Ledelses-utvikling på alle nivåer l Kompetanseutvikling/personalutvikling l Rekrutteringspolitikk l Service-holdning og organisasjonskultur l Interkommunalt samarbeid l Vennskapskommuner/internasjonaliser- ingen

ØKONOMISKE UTFORDRINGER l Rådmannens resultatansvar presiseres l Lederholdninger og fleksibilitet l God inntektsutvikling Situasjonen framover??? l For store faste driftsutgiftsøkninger? l Faretruende gjeldsøkninger? l Prioriteringer må målrettes klarere. l Konkurranse - kvalitet og effektivitet

UTFORDRINGER INNEN SAMFUNNSUTVIKLINGEN l Målene snart på plass l Bevisshet m.h.t. mål- og resultatstyring l Sentrumsutviklig l Infrastruktur-bygging l Bosetting l Næringsutvikling l Naturressursforvaltning

UTFORDRINGER INNEN TJENESTEOMRÅDENE l Målene snart på plass l Økt mål- og resultat-fokus l Flytting av ansvar til 1.-linje fullt ut? l Behovsvurdering og videre prioriteringer l Konkurranseutsetting - kjøp og salg l Effektivitet og kvalitet l Brukerperspektiv og service-holdning

Målsettingene for OU- prosessen l Hole kommune skal ha en organisasjon hvor all aktivitet har som mål å gi best mulig service til kommunens innbyggere l Kommunen skal organiseres og driftes ut fra helhetstenkning og løsninger som gir plusseffekter for kommunen som helhet l Kommunen skal ha en effektiv, utviklingsorientert og tilpasningsdyktig organisasjon l Kommunens økonomi skal innrettes slik at kommunen har hanlefrihet til å videreføre de prioriterte tjenester på et tilfredsstillende nivå.

VEDTATTE HANDLINGSMÅL l Utvikle sentral ledergruppe til å arbeide for kommunen som helhet…. l Vektlegge kvalitetssikring og internkontroll l Utvikle resultatorientert førstelinjetjeneste der beslutninger tas så nære brukeren som mulig l Samordne de administrative støttefunksjoner l Bedre informasjon til kommunens innbyggere l Prioritering av komm. tjenester med utgangspunkt i lovbestemte tiltak l Kommunale tjenester skal være lett tilgjengelige l Organisere og utvikle menneskelige,tekn., bygn…...

OU-ARBEIDET I HOLE KOMMUNE l Motivasjon: Kraftig skattesmell i Ny k.-lover fra 1993/94 l K 69/92 - F.sk. gis i oppdrag å videreføre organisasjonsutvikling l F 3/93 - Rådmannen gis i oppdrag å gjennomføre org-analyse l JTB oppnevnes av rådmannen til å lede arbeidet l Beskrivelser og vurderinger av nå-situasjonen ble foretatt l K 12/94 Nå-situasjonen behandlet i k.st. (31 oppfølgingspkt.) l K 13/94 Reviderte målsettinger for OU vedtatt av k.st. l Rådmanns-skifte - ny rådmann foretar kartlegging/diagnose l : Rådmannen framlegger vurderinger + veien videre l K 5/95: Vedtak om ny adm. hovedstruktur i k.st. l Ny lederstruktur og rutineendringer gjennomført fra l Øvrige omlegginger f.o.m (Div. delprosjekter senere)

HVA SIER HOVEDEVALUERINGEN ? l Foretatt omorganisering i hovedsak vellykket. Ingen store behov for videre omstillinger l Melomledere, tillitsvalgte og kommunestyret mener at det må slakkes av på omstillingstempoet l Mangler tid og ressurser l Ganske stor tillit til ledelsen. Åpen ledelse. l Stor grad av trivsel, men ikke stabil arbeidskraft l Irritasjon over enkeltforhold i personalbehandlingen l Godt samarbeid på tvers l Har kompetanse og myndighet l Gode tjenester - men hvor godt sett med kvalitetsøyne ?

UTFORDRINGER OG MULIGHETER 6 OPPFØLGINGSTEMAER: »Brukerorientering og kvalitetsutvikling »Konkurranseevne og effektivitet »Fronttjeneste og informasjon »Personalarbeidet »Ledelse og styring »Organisasjonsjusteringer

TEMA 1: BRUKERORIENTERING OG KVALITETSUTVIKLING l Forprosjekt “ Brukerundersøkelser” l Brukerråd/samarbeidsorganer med brukerne l Tjenesteavtaler, servicedeklarasjoner og varefakta for off. tjenester l Holdningsarbeid - fra forvaltningskultur til servicekultur

TEMA 2: KONKURRANSEEVNE OG EFFEKTIVITET l Konkurransepolitisk plattform l Videreutvikle styringssystemet, herunder KOSTRA l Interkomm. samarbeid / kjøp og salg av tjenester mellom kommuner

TEMA 3: FRONTTJENESTE OG INFORMASJON l Prosjekt kommune-WEB l Gjennomgå og fastlegge nye mål/ambisjoner for informasjonstjeneste/fronttjeneste l Eventuelle organisatoriske endringer (egen stab IT/INFO ?)

TEMA 4: PERSONALARBEIDET l Økt fokus på personalansvaret i linjen l Gi dokumentet “Personalpolitiske mål og tiltak” et innhold også i praksis l Egen stabsenhet l Videre- og etter-utdanning/ kompetanseutvikling prioriteres

TEMA 5 : LEDELSE OG STYRING l Lederavtaler innnføres på alle ledernivåer l Gå lengre m.h.t. økonomisk og resultatmessig rammestyring av enhetene l Medarbeidersamtaler - sentralt verktøy l Revurdere lederes kontrollspenn l Kriterier for planlegging og iverksetting av prosjekter l Vurdere flatere organisasjonsstruktur l Etablere klare kriterier og rammer for resultatenhetene

TEMA 6: ORGANISASJONS- JUSTERINGER