Når mor og far får demenssykdom Astrid Håland sept. 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

I.
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Demens hos personer med utviklingshemming
En ny epoke i livet - skolestart
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Lilandspeiderne Informasjon.
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Truls Håland Eide Mitt eget liv.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Hverdagsrehabilitering
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Lister ergoterapeut Lister brukerutvalg
REHABILITERING v/spesialhjelpepleier Bodil Pahr Eliassen
Et prosjekt i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen
Kirsten Halse - Tema: Demens
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
826 – Han gikk den tunge veien
Å leve med ADHD i familien
Side Oppgave Kondisjonalis jeg – kjøpe – den kjolen Jeg skulle ha kjøpt den kjolen, besøke – han – sin gamle mor Han skulle ha besøkt.
Tro - å komme til tro - å dele troen i hverdagen - å leve i tro (ut av båten)
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
Psykiatri i Sykehjem Alderspsykiatri i Helse Vest Mars 2004
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
KIRKENS NØDHJELPS FASTEAKSJON Årlig aksjon i fastetiden Hele menighetens aksjon Samlet inn 28 millioner i bøssebærere i hele Norge, flertallet.
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
100 lure ord å lære.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Opprettholdende faktorområder
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Kapittel 2 oppgave h Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Problemløsning.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Demens – husk de som glemmer. Fra tuberkulose til demens.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Demensaksjonen Fra tuberkulose til demens Hva er demens? Demens er en samlebetegnelse på sykdommer som rammer hjernen. Hukommelsessvikt Problemer.
De forbudte følelsene og ambivalensen – pårørendes opplevelse av personlighetsendring ved demens ! Spesiallege Peter O Horndalsveen Hukommelsesklinikken,
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem.
DEPRESJON HOS ELDRE: EN UNDERSØKELSE FRA 26 SYKEHJEM MARIA LAGE BARCA DOKTORGRADSSTIPENDIAT.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Ingen ting om meg - uten meg! 1 ​ Nasjonal informasjonskampanje -for og med helsearbeidere.
Demens. Hjerneorganisk syndrom kjennetegnet ved Ervervet kognitiv svikt Svikt av emosjonell kontroll Sviktende funksjonsevne i forhold til dagliglivets.
Hvem er vi Hvorfor er vi Om demens Fokusområder Tilbud Demensplan 2020
Erfaringer med støttegrupper for yngre personer med demens
Drammen Diana Pareli og Janne Gundersen
Når mor og far får demenssykdom
Måltidsvenn Kurs for frivillige.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Yngre personer med demens
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Når mor og far får demenssykdom Astrid Håland sept. 2014

Demens Fellesbetegnelse på et syndrom som kan være forårsaket av ulike organiske sykdommer Kriterier ifølge ICD-10 –Svekket hukommelse Især av nyere data Svikt av andre kognitive funksjoner (dømmekraft, planlegging, tenkning, abstraksjon) –Klar bevissthet –Svikt av emosjonell kontroll, motivasjon, eller sosial atferd Emosjonell labilitet, irritabilitet, apati Unyansert emosjonell atferd –Tilstanden må ha en varighet på minst 6 mnd.

Ulike forløp, synkronisering etter hvert… Far: hjertesvikt, ileus (tarmslyng), akutt syk, fikk operert inn pacemaker, og rehabilitert. –Tre-fire år etterpå: Mor: hjerneblødning, akutt syk –Etter opptrening, flyttet hjem, fikk noe hjelp i hjemmet etter dette, både privat og offentlig.

Ulike forløp, synkronisering etter hvert… Far fikk først demensdiagnose, deltok i vest-norsk forskningsprosjekt, ca. 2-3 år mens han bodde hjemme Mor fikk ikke demensdiagnose før etter tildeling av langtidsopphold i sykehjem Begge fikk tildelt sykehjemsplass samtidig, samme institusjon, samme dag, naborom…

Hvordan oppleves det å ha foreldre med demens? Merket at det skjedde endringer i atferd / oppgaver som skulle løses: –Handle matvarer –Penger / økonomi –Matlaging –Sinne / aggressivitet –Hallusinasjoner

Hvordan oppleves det å ha foreldre med demens? Startet samarbeid med kommunen, begynte med å bestille middag, og utdeling av ukesdosett med medisiner. –Ville gjerne etablere dette samarbeidet så tidlig som mulig, slik at det ble knyttet kontakter.

Å være datter og fagperson Har videreutdanning i eldreomsorg –Grunnleggende kunnskaper om aldringsprosessen –Kunne veilede / informere mor, far og søsken –La til rette for å få et oversiktelig miljø hjemme Essensen er: Meningsfulle aktiviteter for oss alle, bidrar til at også mine følelser blir ivaretatt

Var det bare trist? NEI! –Mange kjekke, gode stunder –Mye humor –Fant på meningsfulle gjøremål –Snakke om temaer som var aktuelle for mor / far –Være stille sammen, ikke alltid samtale

Kan personer med demens lære nye ting? JA! –Personer med demens tilpasser seg nye miljø og omgivelser, personene rundt skaper tryggheten.